Αποστολή στην Πορτογαλία
Λουκάς Παπαλάμπρος

Έπειτα από δύο γενιές και 3,5 εκατομμύρια πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, ήρθε η ώρα της αλλαγής για τo Fabia, ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της τσεχικής μάρκας. Βρισκόμαστε στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας και σας μεταφέρουμε τις πρώτες εντυπώσεις από το ολοκαίνουριο supermini.

Ανεβάζει τον ανταγωνισμό
Η νέα γενιά τoυ Fabia δείχνει από την πρώτη στιγμή ότι είναι ένα γερμανοαναθρεμμένο αυτοκίνητο, καθώς βασίζεται κατά το ήμισυ στη νέα πλατφόρμα MQB που χρησιμοποιεί το καινούριο VW Golf, με τα τεχνικά μέρη να προέρχονται από το «αδελφό» Polo. Σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, έχει πιο δυναμική εμφάνιση, παρότι η βασική σχεδιαστική φιλοσοφία παραμένει ίδια. Το μήκος του είναι ελαφρώς μειωμένο (3,99 μέτρα), όπως και το ύψος του αμαξώματος, αλλά είναι πιο πλατύ και ελαφρύτερο κατά 65 κιλά, γεγονός που συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς, της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων.

Πολλές επιλογές εξατομίκευσης
Σημαντικά αναβαθμισμένο είναι και το εσωτερικό, έχοντας καλύτερη ποιότητα και συναρμογή. Το τριάκτινο τιμόνι, τα μεταλλικά διακοσμητικά και το σύστημα πολυμέσων με την οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα δίνουν μια σπορτίφ και premium αίσθηση. Ο υποψήφιος πελάτης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ τριών επιπέδων εξοπλισμού, 15 διαφορετικών χρωμάτων για το εξωτερικό αμάξωμα, την οροφή, τους καθρέπτες και τις ζάντες. Χάρη στο μακρύτερο μεταξόνιο, οι διαθέσιμοι χώροι στην καμπίνα είναι αυξημένοι, με το πίσω κάθισμα να φιλοξενεί με άνεση δύο ενήλικες επιβάτες. Το πορτμπαγκάζ είναι από τα μεγαλύτερα της κατηγορίας με 330 λίτρα χωρητικότητας, που με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων φτάνει τα 1.150 λίτρα.  

Αποδοτικοί κινητήρες
Οι κινητήρες ξεκινούν από το 1.0 λίτρο και τους 75 ίππους, ενώ υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές Κάτω από το καπό βρίσκονται δύο κινητήρες βενζίνης και ισάριθμοι diesel, όλοι του VW Group. Στη βάση της γκάμας είναι ο τρικύλινδρος 1.0 MPI των 75 ίππων, με τον γνωστό 1.2 TSI απόδοσης 110 ίππων να τον ακολουθεί. Στους πετρελαιοκινητήρες υπάρχει ο νέος τρικύλινδρος 1.400 κ.εκ. τεχνολογίας common-rail, με 75, 90 και 105 ίππους. Όλοι συνδυάζονται με μηχανικό κιβώτιο, ενώ υπάρχει προαιρετικά και η επιλογή του αυτόματου διπλού συμπλέκτη DSG7, για συγκεκριμένες εκδόσεις και φυσικά με το ανάλογο αντίτιμο. Αργότερα θα προστεθεί στην γκάμα η GreenLine εκδοχή του κινητήρα των 75 ίππων, η οποία χάρη στο start/stop, το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, τα ελαστικά χαμηλής τριβής και τις αεροδυναμικές βελτιώσεις έχει κατανάλωση μόλις 3,1 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και εκπομπές ρύπων στα 82 γρ./χλμ.

Πρώτη επαφή
Κατά τη διάρκεια της πανευρωπαϊκής παρουσίασης του πεντάθυρου μοντέλου στην πρωτεύουσα της Πορτογαλίας, επιλέξαμε να δοκιμάσουμε τόσο την έκδοση με τον αναβαθμισμένο κινητήρα 1.2 TSI όσο κι εκείνη με τον καινούριο 1.4 TDI. Για την πρώτη δεν θα αναφέρουμε πολλά, καθώς όλοι γνωρίζουμε τις αρετές και τα χαρακτηριστικά του. Ο 1.400άρης diesel των 90 ίππων, από την άλλη, θα λέγαμε ότι ταιριάζει ιδανικά στο Fabia, συνδυάζοντας την οικονομία με τις επιδόσεις. Κινεί με σχετική άνεση το αυτοκίνητο και εμφανίζει μέση κατανάλωση κάτω από 4 λίτρα/100 χλμ. σε πραγματικές συνθήκες, απαλλάσσοντας τον ιδιοκτήτη από τα τέλη κυκλοφορίας. Δεν εμφανίζει κραδασμούς, έχει τον κλασικό ήχο των diesel, χωρίς όμως να ενοχλεί, και δείχνει τη δύναμή του από τις χαμηλές στροφές. Το πεντάρι κιβώτιο έχει καλή αίσθηση, αλλά οι μακριές σχέσεις θέτουν τα όρια σε συνθήκες πίεσης. Ένα κιβώτιο έξι σχέσεων θα ήταν ιδανική επιλογή, αλλά, αν θέλετε κάτι πιο σπορτίφ και ολοκληρωμένο, επιλέξτε την έκδοση με τους 105 ίππους ή τον 1.200άρη TSI.

Ικανότατο σε κάθε περίπτωση
Οι αλλαγές που έχουν γίνει σε πλαίσιο και αναρτήσεις, οι αποδοτικοί κινητήρες και τα φαρδύτερα μετατρόχια, έχουν μετατρέψει το Fabia σε ένα ικανότατο supermini. Από τα πρώτα χιλιόμετρα που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι, καταλαβαίνεις ότι πατάει καλύτερα στο δρόμο, είναι πιο σταθερό και σίγουρο. Η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει άνεση σε οδοστρώματα όπως τα δικά μας και σπορ χαρακτηριστικά σε απαιτητικές διαδρομές με συνεχείς στροφές. Το τιμόνι είναι γρήγορο και άμεσο, ενώ ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει και στο εξαιρετικό πλαίσιο. 

Μπορεί να τους «χτυπήσει» στα ίσια
Το Fabia είναι βελτιωμένο σε όλα τα σημεία. Ένα ολοκληρωμένο supermini, ιδανικό για κίνηση μέσα στην πόλη και πλέον πιο άνετο στα ταξίδια, με πρακτικό και ευρύχωρο εσωτερικό, μεγάλο πορτμπαγκάζ, πολύ καλή ποιότητα κύλισης, οικονομικό και ανέλπιστα ευχάριστο στην οδήγηση. Για να κοντράρει όμως τις κορυφαίες γερμανικές προτάσεις και ειδικά το νέο Corsa, είναι υποχρεωμένο να έχει ανταγωνιστική τιμή. Όπως μας ανέφεραν τα στελέχη της Skoda, στην Ελλάδα θα έρθει αρχές Φεβρουαρίου, με τις τιμές να είναι στα ίδια επίπεδα με αυτά του τωρινού μοντέλου.