Για ένα μεγάλο διάστημα, κεκλεισμένων των θυρών, στο κέντρο έρευνας και εξέλιξης της Renault στα περίχωρα του Παρισιού οι ειδικοί στο σχεδιασμό και στην αισθητική του εσωτερικού χώρου δοκίμαζαν υλικά για να ομορφύνουν την καμπίνα των επιβατών.Στα μυστικά εργαστήρια του κέντρου έρευνας είχαν δοκιμασθεί εκατοντάδες υλικά με επιλεγμένες επενδύσεις.
‘Όταν τα υλικά που αποφάσισαν να χρησιμοποιηθούν στο εσωτερικό των αυτοκινήτων Austral τους ικανοποίησαν πλήρως, τότε μόνο άνοιξαν τις πόρτες και παρουσίασαν στους επικεφαλής της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας το δημιούργημα τους.
Η Carla, ειδική στην αίσθηση των υλικών, επικεφαλής του τμήματος αφής υλικών της Renault είπε:
«Αυτό που μου αρέσει ιδιαίτερα σε αυτή τη δουλειά είναι η επιστημονική προσέγγιση της μέτρησης. Αυτό που είναι πρωτότυπο και ασυνήθιστο, είναι ότι χρησιμοποιούμε κανονικούς ανθρώπους ως εργαλείο μέτρησης».
Μετά την παρουσίαση η Carla είπε ότι στα εργαστήρια του Renault Technocentre, σε ένα μικρό δωμάτιο φυλάσσονται τα υλικά του εσωτερικού των μελλοντικών μοντέλων της Renault.
Σε αυτό το δωμάτιο, δεκάδες δείγματα υφασμάτων και εξαρτημάτων τοποθετούνται στο τραπέζι, περιμένοντας να αξιολογηθούν. Σκληρά ή μαλακά, κολλώδη ή στεγνά, απαλά ή τραχιά, τα υλικά ταξινομούνται σύμφωνα με δώδεκα κριτήρια, χρησιμοποιώντας μια συσκευή που δημιουργήθηκε από τη Renault το 2004, το Sensotact.
Οι ειδικοί εξήγησαν τι ακριβώς είναι το Sensotact
Το πώς νιώθει κανείς ένα αυτοκίνητο, αποτελεί ένα ουσιαστικό μέρος της αίσθησης απτής ποιότητας που αποκομίζει από αυτό. Η σχέση οδηγού-οχήματος έχει από τη φύση της μεγάλη σχέση με την αίσθηση της αφής. Τα πάντα ελέγχονται κυρίως με τα χέρια και τα δάχτυλα. Επομένως, η σωματική επαφή πρέπει να παραμένει ευχάριστη, ώστε να προσφέρει στην τέλεια οδηγική εμπειρία.
Συγκρίνοντας υλικά που θα χρησιμοποιηθούν σε μελλοντικά οχήματα, με τα δείγματα ελέγχου του Sensotact, οι δοκιμαστές μπορούν, με αμερόληπτο και ακριβή τρόπο, να αξιολογήσουν με συγκεκριμένα κριτήρια το κάθε εξάρτημα.
«Κατά τη διαδικασία καθορισμού των κριτηρίων για της προδιαγραφής των εξαρτημάτων, χρησιμοποιήσαμε έρευνες πελατών, ώστε να προσδιορίσουμε το βαθμό ικανοποίησης: «μου αρέσει» ή «δεν μου αρέσει». Ως εκ τούτου, μπορούμε στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουμε το Sensotact και τις απόψεις των ατόμων που συμμετέχουν στο πάνελ, στο εργαστήριο για να αξιολογήσουμε εάν τα εξαρτήματα είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές».
Oρισμένοι απλοί περιγραφείς βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όπως η σκληρότητα και το φαινόμενο μνήμης, άλλοι παράγοντες, όπως το γλίστρημα των χεριών στο τιμόνι, απαιτούν δοκιμή από μια ομάδα ατόμων, για να αξιολογηθεί η αίσθηση που θα έχει ο τελικός πελάτης κατά την οδήγηση.
Ο τρόπος που αντιλαμβάνεται κάποιος την αίσθηση της αφής μπορεί να αλλάξει από μια σειρά παραγόντων, όπως το αν τα χέρια του ατόμου είναι πρόσφατα πλυμένα ή μια ορμονική αλλαγή, ωστόσο τα αποτελέσματα των δοκιμών παραμένουν αξιόπιστα καθώς συγκρίνονται με τις τιμές αναφοράς του Sensotact.
Οι τιμές είναι πάντα ίδιες, πράγμα που σημαίνει ότι είναι δυνατός ο υπολογισμός ενός μέσου όρου, της τυπικής απόκλισης και των τελικών στατιστικών στοιχείων, για τον προσδιορισμό μιας τιμής για την αίσθηση της αφής του κάθε εξαρτήματος.
Η Carla εκπαιδεύει 12 δοκιμαστές (που είναι γνωστοί και ως «πανελίστες») να χρησιμοποιούν το Sensotact, διδάσκοντάς τους το συγκεκριμένο πρωτόκολλο και τους χειρισμούς που πρέπει να εκτελούν προκειμένου να λάβουν αξιόπιστα και μετρήσιμα αποτελέσματα δοκιμών. Οι πανελίστες είναι εθελοντές από όλη την εταιρεία, που εδώ ανακαλύπτουν μια νέα δεξιότητα, έξω από το συνηθισμένο πεδίο εξειδίκευσής τους. Το να σου δίνεται η ευκαιρία να δουλέψεις στα μελλοντικά μοντέλα της Renault, όπως το νέο Austral, είναι κάτι που τους κάνει υπερήφανους.
«Τα αποτελέσματα των δοκιμών αφής κατά τη σύγκριση των παλαιών δερμάτινων τιμονιών και των νέων που είναι καλυμμένα με πλαστικό, ήταν αντικειμενικά πανομοιότυπα, ενώ οι πελάτες ανέφεραν ότι έμειναν απόλυτα ευχαριστημένοι με τη νέα αίσθηση. Ήταν καθησυχαστικό να γνωρίζουμε ότι καταφέραμε να βρούμε ένα φιλικό προς το περιβάλλον υλικό, για να αντικαταστήσουμε το δέρμα που χρησιμοποιούσαμε στο παρελθόν, ενώ εξακολουθούμε να έχουμε την ίδια αίσθηση», προσθέτει η Carla.
Σε παρόμοιες δοκιμές αφής, υποβλήθηκαν επίσης και άλλα τμήματα στο εσωτερικό του Austral.
Οι δοκιμές αυτές πραγματοποιήθηκαν σε 18 συναντήσεις στο εργαστήριο, διάρκειας από 15 έως 20 λεπτά για κάθε πάνελ.
Για το νέο εσωτερικό του Austral αναφέρθηκαν η Emilie, μηχανικός εργαλείων αφής και «πανελίστας» στο Sensotact και η Magali, ηλεκτροχημικός μηχανικός μπαταριών και «πανελίστας» στο Sensotact
«Με τα αποτελέσματα των εργαστηριακών δοκιμών, μπορούμε να προσδιορίσουμε από πολύ νωρίς εάν ένα συγκεκριμένο υλικό είναι ‘τραχύ’ στην αφή του, ή δεν είναι συμβατό με τις προδιαγραφές, ώστε να ενημερώσουμε το συντομότερο δυνατό τις ομάδες, για να βρουν μια καλύτερη λύση».
«Συμμετείχα στη δημιουργία του Sensotact. Συνεχίζουμε να βελτιώνουμε την ποιότητα των αυτοκινήτων μας. Είμαι περήφανη για τη συμμετοχή μου, αλλά αυτό έχει καταντήσει μία…κακή συνήθεια: τώρα όταν μπαίνω σε ένα αυτοκίνητο, δεν μπορώ παρά να δοκιμάσω την ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιούνται στο εσωτερικό του».
Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης