Όταν η Fiat ανακοίνωσε στις αρχές του 2020 ότι η νέα γενιά του απόλυτου citycar, του εμβληματικού ευρωπαϊκού τετράτροχου, θα λανσαριστεί στην αγορά αποκλειστικά σε ηλεκτρική έκδοση, είναι η αλήθεια πως προβληματιστήκαμε.
Είναι δυνατόν, σκεφτήκαμε, ένα τόσο ισχυρό προϊόν να είναι μόνο ηλεκτροκίνητο; Κι όμως, οι Ιταλοί επέλεξαν να λανσάρουν το ολοκαίνουριο 500άρι ως 100% ηλεκτρικό μοντέλο, αλλάζοντας σελίδα και ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής.
Εδώ να προσθέσουμε πως οι υπόλοιπες συμβατικές εκδόσεις συνεχίζουν να πωλούνται κανονικά, αλλά αφορούν την προηγούμενη γενιά
Θρύλος
Το 500e είναι ένα εντελώς νέο μοντέλο. Βασίζεται σε καινούρια πλατφόρμα και προσφέρεται σε τρεις τύπους αμαξώματος, δηλαδή την κλασική hatchback, που είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή, την cabrio και την πιο ξεχωριστή 3+1 με την επιπλέον πόρτα από την πλευρά του συνοδηγού. Υπάρχουν τρία διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (Normal, Range και Sherpa).
Υιοθετώντας πλήρως το στυλ που το έκανε διάσημο σε όλο τον κόσμο, το λιλιπούτειο ιταλικό όχημα κλέβει τις εντυπώσεις με την εμφάνισή του. Ένα icon τετράτροχο όπως αυτό δεν θα μπορούσε να αλλάξει άλλωστε ριζικά, παρά μόνο να αναβαθμιστεί, με επιπλέον νότες στυλ και μοντερνισμού.
Η σχεδίαση του 500e είναι μοναδική. Το μαρτυρούν τα επιφωνήματα θαυμασμού των περαστικών όπου παρκάρεις. Ελάχιστα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής μπορούν να καυχιούνται για τη φήμη και τη δημοτικότητά τους όπως το θρυλικό μοντέλο των γειτόνων.
Καλωσόρισμα
Η Fiat έχει ως σύνθημα: «Φτιαγμένο στην Ιταλία, στο Τορίνο», με τη συγκεκριμένη επιγραφή να είναι χαραγμένη στη χειρολαβή. Κατά την εκκίνηση μια μελωδία ακούγεται στο εσωτερικό. Είναι το μουσικό θέμα που συνέθεσε ο θρυλικός καλλιτέχνης Nino Rota για την ταινία «Amarcord» του Fellini.
Οι Ιταλοί επένδυσαν πολλά σε αυτό το αυτοκίνητο και καθετί πάνω του είναι ξεχωριστό. Επιπλέον, το 95% των εξαρτημάτων του είναι καινούρια. Παρά την ηλεκτροκίνηση όμως, η βασική φιλοσοφία παρέμεινε ίδια.
Το ηλεκτρικό μοτέρ είναι μπροστά όπως και η κίνηση. Η θύρα φόρτισης βρίσκεται στην τάπα ανεφοδιασμού και η μπαταρία στο πάτωμα, χωρίς να επηρεάζει την καμπίνα και τον χώρο αποσκευών.
Οι διαστάσεις του αμαξώματος έχουν μεγαλώσει, ίσα ίσα για να χωρέσουν τέσσερις επιβάτες χωρίς να νιώθουν εγκλωβισμένοι. Το μήκος είναι στα 3,63 μέτρα και το πλάτος στο 1,68. Η ευελιξία του εσωτερικού είναι σαφώς βελτιωμένη χάρη στην απουσία τούνελ μετάδοσης, αλλά μην περιμένετε να καθίσουν πίσω δύο άντρες μεσαίου αναστήματος. Τα καθίσματα απευθύνονται κυρίως σε παιδιά. Όσο για το πορτμπαγκάζ, με 185 λίτρα χωρητικότητας καλύπτει πλήρως τις καθημερινές ανάγκες ή μια ημερήσια εξόρμηση.
Από πλευράς αισθητικής, το σαλόνι συγκαταλέγεται στα πιο εμπνευσμένα. Η λιτότητα συναντά την κομψότητα σε ένα εξαιρετικό από άποψης ποιότητας σύνολο, με άψογη συναρμογή, θαυμάσια στοιχεία εξατομίκευσης και stylish λεπτομέρειες. Επίσης υπάρχουν και οικολογικά υλικά, όπως το ύφασμα Seaquel στα καθίσματα.
Η μεγάλη κεντρική οθόνη αφής στη κονσόλα έχει αναπτυχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργεί όπως ένα smartphone. Συμβατή με Bluetooth, WiFi, Apple Carplay, Android Auto και φωνητικές εντολές, έχει ένα πληθωρικό αλλά γρήγορο μενού.
Μπροστά από το πανέμορφο τιμόνι βρίσκεται ο στρογγυλός ψηφιακός πίνακας οργάνων. Σαφώς μικρότερος σε όγκο, αλλά παρέχει στον οδηγό όλες τις βασικές πληροφορίες για το ηλεκτρικό σύνολο, την αυτονομία, την κατανάλωση ενέργειας, την ταχύτητα και τα κύρια συστήματα υποβοήθησης.
Οι πόρτες ανοίγουν με το πάτημα ενός κουμπιού – χειρολαβές δεν υπάρχουν. Επίσης υπάρχει κι ένας μοχλός στον χώρο αποθήκευσης της πόρτας, ώστε να έχεις εναλλακτική αν τυχόν χαλάσει το κουμπί.
Από διακόπτες αποτελείται και το αυτόματο κιβώτιο. Πιέζεις το P για να σταθμεύσεις, το R για όπισθεν, το Ν για τη νεκρά και το D για να κινηθείς προς τα εμπρός. Τόσο απλά, τόσο εύκολα.
Life is beautiful
Βολεύεσαι στο επιτέλους αναπαυτικό και με σωστή στήριξη κάθισμα. Πιέζεις το κουμπί εκκίνησης του ηλεκτρικού συνόλου και στη συνέχεια το D. Ακούγοντας μόνο τη μελωδία του υπέροχου Rota, οι τροχοί του Δεν έχει κλασικές χειρολαβές αλλά κουμπιά. 500e κυλούν στην άσφαλτο με απόλυτη ηρεμία.
Αν έχεις οδηγήσει ένα από τα προηγούμενα 500άρακια, δεν χρειάζεται παρά 5 λεπτά για να αντιληφθείς ότι αυτό είναι άλλο αυτοκίνητο. Ξεκάθαρα πιο σταθερό, πιο σίγουρο, πιο στιβαρό και ευχάριστο.
Επιταχύνει γρήγορα, φρενάρει αποτελεσματικά, στρίβει χωρίς να λαμβάνει υπερβολικές κλίσεις, περνά από σοκάκι σε σοκάκι με ευελιξία και ελέγχεται επιδέξια. Δεν χρειάζεται να είσαι δεξιοτέχνης της οδήγησης ή κάποιος έμπειρος για το ελέγξεις με ακρίβεια μέσα στη «ζούγκλα» των μεγαλουπόλεων.
Το ηλεκτρικό ιταλικό city car φτιάχτηκε για να σου κάνει τη ζωή πιο απολαυστική και αυτό ακριβώς κάνει. Εξάλλου το μότο του είναι «la vita e bella».
Πραγματικότητα
Πάμε τώρα σε αυτό που αναρωτιούνται όλοι οι υποψήφιοι αγοραστές. Δηλαδή πόσα χιλιόμετρα βγάζει στη πραγματικότητα με μία φόρτιση. Το Fiat 500e προσφέρεται σε δύο εκδόσεις ισχύoς και ενεργειακού περιεχομένου μπαταρίες.
Η βασική φέρει μπαταρία 23,8kWh και με βάση τις εργοστασιακές έχει αυτονομία 180 χιλιόμετρα. Η μεγαλύτερη που οδηγήσαμε και τεστάραμε τροφοδοτείται από μπαταρία 42kWh και η αυτονομία αγγίζει τα 320 χλμ.
Σε ρεαλιστικές συνθήκες, κάνοντας δηλαδή καθημερινά τη διαδρομή σπίτι-γραφείο-σπίτι, εξωτερικές δουλειές, μετακινήσεις για τις δραστηριότητες των παιδιών και ορισμένες νυχτερινές βόλτες, το 500αράκι δεν δυσκολεύτηκε να βγάλει 280 χιλιόμετρα.
Αυτά τα χιλιόμετρα πραγματοποιήθηκαν με μόνιμα ανοιχτό τον κλιματισμό και χωρίς ιδιαίτερη φειδώ στο πάτημα του πεντάλ του γκαζιού. Οι περισσότερες διαδρομές έγιναν με τη χρήση του προγράμματος «Normal», καθώς μόνο σε αυτό έχεις πλήρη επιτάχυνση και όλη τη διαθέσιμη ροπή.
Όταν χρησιμοποιούσαμε το πρόγραμμα «Sherpa», το ηλεκτρικό σύνολο προσαρμοζόταν αυτόματα για τη βέλτιστη διαχείριση της ενέργειας, επιτυγχάνοντας εύκολα 320 χιλιόμετρα και μπορεί και παραπάνω με λίγη προσοχή.
Όσο για το τρίτο και τελευταίο πρόγραμμα «Range», λειτουργεί ως «one-pedal-drive», επιτρέποντας ουσιαστικά μόνο τη χρήση του πεντάλ του γκαζιού. Μόλις σηκώσεις το πόδι από το γκάζι, το αυτοκίνητο επιβραδύνει λες και πατάς φρένο και συγχρόνως φορτίζει την μπαταρία μέσω της ανάκτησης ενέργειας.
Στην μία εβδομάδα που είχαμε στη διάθεσή μας το 500e 42kWh με τους 118 ίππους, φορτίσαμε μία φορά και αυτή χωρίς να αγχωθούμε καθόλου. Σαν συμβουλή, προτείνουμε να φορτίζετε πριν η ενέργεια της μπαταρίας πέσει κάτω από 20%.
Αν βγεις στον αυτοκινητόδρομο, αντιλαμβάνεσαι πόσο εύκολα επιταχύνει και πιάνει την τελική των 150 χλμ./ώρα. Βέβαια, αν κινείσαι συνεχώς σε τέτοιες ταχύτητες, τότε δύσκολα θα βγάλεις 250 χιλιόμετρα. Οπότε προσοχή στις εξορμήσεις και στο… δεξί σας πόδι.
Πάμε τώρα στη φόρτιση. Από μια απλή πρίζα απαιτούνται περίπου 15 ώρες για μια πλήρη φόρτιση (0-100%). Προσοχή διότι το σύστημα δεν δέχεται μπαλαντέζα για λόγους ασφαλείας. Οπότε πρέπει να συνδέσεις απευθείας το καλώδιο στην υποδοχή του οχήματος και στην πρίζα σούκο του σπιτιού.
Σε οικιακό wallbox 11 kWh, η φόρτιση επιτυγχάνεται σε λίγο παραπάνω από 4 ώρες, ενώ από ταχυφορτιστή 85 kW θέλει μόλις 35 λεπτά από το 0 στο 80%. Αυτό σημαίνει πως με ένα ικανοποιητικό δημόσιο οδικό δίκτυο, θα μπορείς να ταξιδέψεις έστω και με λίγη υπομονή.
Αξίζει τα χρήματά του;
Αυτό εδώ το αυτοκίνητο είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό της αγοράς. Οι τιμές του με το όφελος της κρατικής επιδότησης ξεκινούν από 19.970 ευρώ για τη βασική έκδοση με την μπαταρία των 23,8kWh κι αν επωφεληθείτε της To καλύτερο 500 από πλευράς οδικής συμπεριφοράς.απόσυρσης κερδίζετε ένα χιλιάρικο ακόμη.
Εμείς ωστόσο προτείνουμε την έκδοση της δοκιμής με τη μεγαλύτερη μπαταρία και την αυτονομία των 320 χιλιομέτρων για να είστε πιο ξέγνοιαστοι. Κοστίζει 23.475 ευρώ, αλλά έχει ένα πανέμορφο σαλόνι, εκπληκτικό στυλ και πλούσιο εξοπλισμό που περιλαμβάνει ένα πλήρες ηλεκτρονικό πακέτο υποβοήθησης, ακόμα και δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.
Το stylish icon της παγκόσμιας αυτοκίνησης έχει επιστρέψει δριμύτερο και πραγματικά αξίζει τα χρήματά του, ειδικά αν είστε λάτρης του σύγχρονου lifestyle, της τεχνολογίας και το μεγαλύτερο τμήμα των μετακινήσεών σας γίνεται μέσα σε πόλη.
Δείτε εδώ όλες τις προδιαγραφές του 500 electric:
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Fiat 500e (42kWh) | |
Κυβισμός (cc) | Ηλεκτρικό μοτέρ |
Ισχύς EV | 118 ίπποι |
Ροπή | 220 Nm |
Επιτάχυνση (0-100 χλμ./ώρα) | 9 |
Τελική Ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 150 |
Μέση Κατανάλωση Ενέργειας (kWh/100χλμ.) | 14 |
Αυτονομία (χλμ.) | 320 |
Εκπομπές Ρύπων CO2 | 0 γρ./χλμ. |
Τέλη Κυκλοφορίας | 0 € |
Μήκος (μέτρα) | 3.632 |
Πλάτος (μέτρα) | 1.683 |
Ύψος (μέτρα) | 1.527 |
Βάρος (κιλά) | 1.290 |
Χώρος Αποσκευών (λίτρα) | 185 |
Τιμή (από…) |
23.475€ |
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πώς μπορείς να αποκτήσεις εύκολα και κυρίως προσιτά το ηλεκτρικό Fiat 500;
Εκπομπές, μουσικά προγράμματα και podcast για το ηλεκτρικό Fiat 500