Του Περικλή Χαλάτση
Όλοι βλέπουμε αγώνες του WRC. Και όλοι χειροκροτούμε τους οδηγούς που συμμετέχουν στο παγκόσμιο πρωτάθλημα όταν στις ειδικές διαδρομές περνάνε «αέρα» από μπροστά μας. Φέτος, στο Ράλι Ακρόπολις αποθεώσαμε τον εκπληκτικό Kalle Rovanpera να πηγαίνει το Yaris WRC στο όριο, με απόλυτη ασφάλεια.
Σίγουρος και σταθερός ο νεαρός οδηγός από την Φινλανδία κινήθηκε οριακά με το εκπληκτικό Yaris που προετοιμάζει η TOYOTA GAZOO Racing στις βρεγμένες αλλά και στεγνές ειδικές του μεγάλου μας αγώνα. Κέρδισε άξια το δύσκολο EKO Rally Acropolis και ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου.
Για να κερδίσεις όμως έναν αγώνα ράλι και ειδικά στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του WRC χρειάζεται ενα αξιόπιστο αυτοκίνητο που προετοιμάζεται από έμπειρους μηχανικούς και o συνδυασμός ενός πληρώματος όπου οδηγός και συνοδηγός έχουν άριστη επικοινωνία.
Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι εξοπλισμένο με ότι πιο σύγχρονο κυκλοφορεί στην αγορά. Ειδικό σασί, ειδικές αναρτήσεις, ειδικά φρένα και λάστιχα. Και φυσικά να είναι εφοδιασμένο με τα τελειότερα ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Τα «δικά» μας αυτοκίνητα μπορεί να μην έχουν σχέση με τα αγωνιστικά που συμμετέχουν στους αγώνες, έχουν όμως κάτι πολύ σημαντικό. Την τεχνογνωσία.
Τα οφέλη από τη συμμετοχή της ΤΟΥΟΤΑ στο μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι τεράστια. Η εταιρία επενδύει στους αγώνες γιατί αναγνωρίζει αδιαπραγμάτευτα τη συμβολή τους ώστε να έχουμε ασφαλέστερα Ι.Χ
Ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει αυτή τη λεπτομέρεια. Σίγουρα η νίκη στον αγώνα είναι βασική προτεραιότητα του κατασκευαστή που επενδύει εκατομμύρια. Όμως ο κυριότερος σκοπός, το μεγάλο κέρδος από τους αγώνες, είναι η τελειοποίηση των υπαρχόντων εξαρτημάτων που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα παραγωγής και ταυτόχρονα η ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών.
Το κέρδος από τους αγώνες φαίνεται καλυτέρα στο καλό αυτοκίνητο παραγωγής. Καλύτερα ποιοτικά, ασφαλέστερα και με λιγότερα μηχανικά προβλήματα. Με την ίδια λογική μεταφέρονται οι «γνώσεις» και στα γρήγορα αυτοκίνητα παραγωγής.
Οι ομοιότητες που έχει ένα «σπορτίβικο» αυτοκίνητο που απευθύνεται σε γρήγορους πελάτες είναι πάρα πολλές με τα αγωνιστικά. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός έχει επιδράσει σε υπέρμετρο βαθμό στις τεχνολογίες που σήμερα συναντάμε σε ένα αυτοκίνητο πόλης η σε ένα σκληροτράχηλο SUV.
Η παράδοση της ΤΟΥΟΤΑ στο μηχανοκίνητο αθλητισμό
Επίσημα η εμπλοκή της Toyota γενικότερα στα motorsports ξεκίνησε το 1972. Όμως ανεπίσημα με οδηγό τον Andersson είχε ξεκινήσει από το 1957. Το 1965 η γιαπωνέζικη αυτοκινητοβιομηχανία με ένα Toyota Sports 800 κέρδισε στο Fuji. Αυτό ανέβασε κατακόρυφα τις μετοχές της.
Τη δεκαετία του 80, η Toyota κέρδιζε τον έναν αγώνα πίσω από τον άλλον στο WRC. Εκπληκτικές ήταν και οι επιδόσεις στις αφρικανικές διαδρομές που ήθελαν αυτοκίνητα ειδικών κατασκευών. Αργότερα η συμμετοχή της Toyota στο Le Mans άλλαξε τα δεδομένα στο μηχανοκίνητο αθλητισμό με το πρώτο στον κόσμο Hybrid Electric sports car. Οι γιαπωνέζοι έδειξαν ξεκάθαρα το όραμά τους για ένα καθαρότερο πλανήτη.
«Κυνηγώντας μία θέση στο βάθρο, οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν προβλήματα που σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλέψει όταν ένα αυτοκίνητο οδηγείται σε καθημερινές διαδρομές. Ανταποκρινόμενοι σε αυτά, οδηγούμαστε σε καινοτομίες για την καθημερινή οδήγηση».
Η TOYOTA GAZOO Racing συναγωνίζεται έχοντας ως βάση ένα αυτοκίνητο παραγωγής και όχι ένα αυτοκίνητο που αναπτύσσεται για τους αγώνες μόνο. Αυτό είναι το κέρδος. Η τεχνογνωσία των αγώνων να μεταφέρεται τα αυτοκίνητα παραγωγής. Να αναβαθμίζονται τα εξαρτήματα και τα σημεία έτσι ώστε να μπορούν να οδηγηθούν με ασφάλεια ακόμη και σε extreme συνθήκες.
Όταν η Toyota ανακοίνωσε την επιστροφή της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 2015, μέρος του προγράμματός της ήταν η δημιουργία ενός σπορ αυτοκινήτου εμπνευσμένου από τους αγώνες ράλι. Όραμά της ήταν να εφαρμόσει την τεχνική γνώση και εμπειρία από διεθνείς αγώνες της υψηλότερης βαθμίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού σε ένα νέο αυτοκίνητο δρόμου, κατάλληλο όμως και για αγωνιστική χρήση και σε προσιτή τιμή για τους πελάτες.
Οι υπεύθυνοι εξέλιξης χρειάστηκε να επιλύσουν τεχνικά θέματα, ώστε να δημιουργήσουν ένα αυτοκίνητο που θα μπορούν να αγοράζουν οι πελάτες. Η στενή συνεργασία με την Tommi Mäkinen Racing από την πρώτη στιγμή ήταν καθοριστική για την επίτευξη των στόχων τους. Ήταν μία σχολαστική και κουραστική διαδικασία, αλλά απέδωσε καρπούς, καθώς προέκυψε ένα αυτοκίνητο που συνδυάζει μία ανθεκτική, ελαφριά δομή με ένα ευέλικτο και άμεσης απόκρισης πλαίσιο και έναν ισχυρό αλλά συμπαγή turbo κινητήρα.
Για καλύτερη αεροδυναμική απόδοση, το ίδιο το αμάξωμα έχει μία μοναδικότητα. Αν και βασίζεται στο νέο Yaris hatchback, είναι τρίθυρο και όχι πεντάθυρο, με χαμηλότερη και πιο αεροδυναμική οροφή. Έχει σχεδιαστεί ειδικά για να κατευθύνει τη ροή αέρα προς τη μεγάλη πίσω αεροτομή του αυτοκινήτου ,ώστε να παράγει πρόσθετη αεροδυναμική πίεση. Όπως και στο αγωνιστικό μοντέλο, το σχήμα του κάτω τμήματος του αμαξώματος κατευθύνει αποτελεσματικά τη ροή αέρα στα πλευρά του αυτοκινήτου.
Η τελική ταχύτητα «αγγίζει» τα 230 km/h και είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη. Ο κινητήρας χρησιμοποιεί εξαρτήματα προερχόμενα απευθείας από το μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως υπερσυμπιεστή με σφαιρικά ρουλεμάν, μεγάλης διαμέτρου βαλβίδες εξαγωγής και ψύξη εμβόλων μέσω πολλαπλών μπεκ λαδιού.
Η κινητήρια ισχύς αξιοποιείται μέσω ενός νέου, ηλεκτρονικά ελεγχόμενου συστήματος μόνιμης τετρακίνησης GR-FOUR. Ένα ακόμα στοιχείο εμπνευσμένο από τους αγώνες, προσφέρει τρία προγράμματα οδήγησης με διαφορετική κατανομή ροπής εμπρός/πίσω ανάλογα με τις συνθήκες – Normal, Track και Sport.
Η πλατφόρμα GA-B του νέου Yaris είναι ο στυλοβάτης της δυναμικής συμπεριφοράς του, και έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει αυτοπεποίθηση και φυσική οδηγική αίσθηση. Η ευστάθεια του αυτοκινήτου εμπνέει εμπιστοσύνη ενώ η απόκρισή του στις εντολές του οδηγού είναι φυσική και ακριβής, μεταφέροντας μία ανώτερη αίσθηση ευελιξίας.
‘Όλα όσα έχει το Yaris παραγωγής, το αυτοκίνητο που βλέπουμε στους δρόμους προέρχονται από την τεχνογνωσία των αγωνιστικών Yaris. Αυτό είναι το κέρδος από τους αγώνες. Οι τελικοί κερδισμένοι είναι οι πελάτες που κινούνται με ασφαλή και αξιόπιστα αυτοκίνητα.