Αυτή τη φορά ξεφεύγουμε από τα συνηθισμένα. Συνήθως οι δημοσιογράφοι του ειδικού τύπου μετά από τα τεστ στα καινούργια αυτοκίνητα, διατυπώνουν τις εντυπώσεις τους, καταγράφουν τις καταναλώσεις, συγκρίνουν το προϊόν με την τιμή που προσφέρεται, αξιολογούν την αξιοπιστία του κάθε οχήματος και αρκετές φορές κάνουν αυστηρή κριτική ιδίως σε θέματα ασφάλειας.

Υπάρχουν φορές που οι υποψήφιοι πελάτες όταν πλέον αποκτήσουν το αυτοκίνητο που έβαλαν στο μάτι και τελικά απέκτησαν μετά από αρκετούς μήνες αναμονής, να μας στέλνουν τις εντυπώσεις τους. Άλλοτε συμφωνούν και άλλοτε διαφωνούν με όσα είχαν διαβάσει. 
Κάναμε λοιπόν μια αλλαγή στην καθημερινότητά μας. Είπαμε να οδηγήσει ένας πολίτης ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και να μας καταγράψει τις εντυπώσεις του αλλά και τα προβλήματα που ενδεχομένως θα αντιμετώπιζε στην ηλεκτρική φόρτιση των μπαταριών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κ. Δημοσθένης Κατσής, αποδέχθηκε την πρότασή μας και με ένα ηλεκτρικό Peugeot e2008 έκανε εντός της Ελλάδος 700 χιλιόμετρα. 
Ας δούμε πως ο ίδιος κατέγραψε τις εντυπώσεις του με αυτό το διαφορετικό τεστ. Για να μην αλλοιώσουμε τις απόψεις και τον τρόπο έκφρασής του δεν κάναμε καμιά απολύτως παρέμβαση στα σχόλια του.

« Ένα ταξίδι 700 χιλιομέτρων πραγματοποιήθηκε με το ηλεκτρικό Peugeot e2008 με μπαταρία 50 kWh. Το δίκτυο ηλεκτρικής φόρτισης ήταν διαθέσιμο σχεδόν σε κάθε πρατήριο βενζίνης στο ταξίδι στην Καλαμπάκα. Μια πλήρης ανάλυση της οδηγικής εμπειρίας και της οικονομίας της ηλεκτρικής φόρτισης παρουσιάζεται εδώ.

Η ηλεκτροδότηση του οδικού δικτύου στην Ελλάδα έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία τρία χρόνια. Οι σταθμοί φόρτισης υψηλής ισχύος βρίσκονται πλέον σε στάσεις ανάπαυσης, μικρότερες πόλεις, τοπικά σούπερ μάρκετ και βενζινάδικα εντός της πόλης. Η κατοχή ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα είναι εύκολα προσβάσιμη σε κάθε νοικοκυριό που επιδιώκει να μειώσει το λειτουργικό κόστος του οχήματος, να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία οδήγησης και να συμβάλει στη βελτίωση του περιβάλλοντος. Οι προκλήσεις είναι η περαιτέρω επέκταση των σταθμών φόρτισης σε αγροτικές πόλεις και το κόστος φόρτισης εκτός σπιτιού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προγραμματισμός ταξιδιού με ηλεκτρικό
Ο σχεδιασμός για ένα ταξίδι στην Καλαμπάκα είχε οριστεί να ξεκινήσει με γεμάτη μπαταρία από τα βόρεια προάστια της Αθήνας και να χρησιμοποιεί εθνικούς δρόμους με εύκολη πρόσβαση σε σταθμούς φόρτισης και στάσεις ανάπαυσης. Μια επικάλυψη των σταθμών φόρτισης στον χάρτη δείχνει πολλές ευκαιρίες φόρτισης όλη τη διάρκεια του ταξιδιού στην Καλαμπάκα.

Υπάρχουν πολλές εταιρείες σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η incharge της εταιρείας NRG, η Blink Charging Europe, η DEI Blue E-Mobility Network και η BP Pulse. Τα πρατήρια φόρτισης βρίσκονται σχεδόν σε κάθε πρατήριο βενζίνης της Shell κατά μήκος της διαδρομής. Η εφαρμογή incharge για κινητά περιέχει τον δικό της χάρτη σταθμών και εργαλεία για την έναρξη μιας συνεδρίας φόρτισης σε έναν σταθμό. Η εφαρμογή incharge δεν εμφανίζει όλους τους νέους σταθμούς. Οι νέοι σταθμοί δεν εμφανίζονται πάντα στους χάρτες maps.google.com.

Ωστόσο, είναι δίκαιο να υποθέσουμε ότι όλα τα βενζινάδικα στις εθνικές οδούς θα έχουν τουλάχιστον μία θύρα φόρτισης υψηλής ταχύτητας 50 kW ή μία θύρα φόρτισης 150 kW. Οι μεγαλύτεροι χώροι ανάπαυσης θα έχουν επίσης τουλάχιστον τέσσερα σημεία φόρτισης.
Οι σταθμοί δικτύου Blink δεν είναι συνηθισμένοι εκτός Αθήνας, αλλά πολυάριθμοι εντός της πόλης και των γύρω προαστίων της.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι σταθμοί φόρτισης DEI Blue (θυγατρική της ελληνικής εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας, ΔΕΗ) βρίσκονται στα περισσότερα σούπερ μάρκετ που δεν είναι ήδη στο δίκτυο φόρτισης. Η BP Pulse εξακολουθεί να είναι ένα αναπτυσσόμενο προϊόν και έχει εμφανιστεί αποκλειστικά σε  μερικούς σταθμούς της BP κοντά στην είσοδο της εθνικής οδού «Νέα Οδός», συμπεριλαμβανομένης της πόλης των Τρικάλων. Οι σταθμοί φόρτισης nrgincharge είναι η καλύτερη επιλογή ωστόσο για ταξίδια στη Θεσσαλία. Πραγματοποιήθηκε μια αρχική πληρωμή 10€ για άνοιγμα λογαριασμού στην NRG για χρήση της υπηρεσίας χρέωσης με αυτόματη ανανέωση αποθηκευμένης πιστωτικής κάρτας κατά τη διάρκεια της περιόδου χρέωσης.

Το Αυτοκίνητο

Το Peugeot e2008 αντιπροσωπεύει ένα χαμηλού κόστους σπορ όχημα SUV με καλύτερα από τα αναμενόμενα χαρακτηριστικά ασφάλειας και άνεσης σε ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας του. Η αποτελεσματική χωρητικότητα της μπαταρίας είναι 45 kWh, η οποία κατατάσσεται στη χαμηλότερη κλίμακα των EV σε αυτήν την κατηγορία, αν και η ταχύτητα φόρτισης εξακολουθεί να είναι στα 100 kW. 

Τα μισά οχήματα αυτής της κατηγορίας έχουν ενεργειακή χωρητικότητα 70 kWh ή μεγαλύτερη, που σημαίνει πολύ λιγότερες στάσεις σε μεγαλύτερα ταξίδια. Το Peugeot είναι αποδοτικό με ισοδύναμη απόδοση 2l/100km (117mpg). Το αυτοκίνητο προσθέτει επίσης αξία με τη μορφή μιας πολυτελούς οδηγικής εμπειρίας με εξαιρετικό περιβάλλον καμπίνας, προηγμένη διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, καλή πλοήγηση και καινοτόμο και χρήσιμο οθόνη στο πιλοτήριο. 

Τα χειριστήρια χρήστη είναι εύκολο να τα μάθετε και η καμπίνα είναι εξαιρετικά αθόρυβη ακόμα και με κακή οδόστρωμα. Το μόνο μειονέκτημα είναι η περιορισμένη εμβέλεια αυτοκινητόδρομου που απαιτεί προσοχή από τον χρήστη για να επιλέξει φορτιστές που εμπίπτουν στην ιδέα παράθυρο χωρητικότητας μπαταρίας 30%-80%.
Μια μεγαλύτερη μπαταρία θα αντιμετώπιζε επίσης ένα άλλο πρόβλημα, τη μέγιστη μέση ταχύτητα φόρτισης. Στο e2008 ο ρυθμός φόρτισης δεν ξεπέρασε ποτέ τα 50 kW κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, κάτι που θα μπορούσε επίσης να εξηγηθεί από έναν συνδυασμό θερμοκρασίας μπαταρίας, ικανότητας φορτιστή και χρόνου φόρτισης άνω του 80%. 

Ωστόσο, η φόρτιση στα 50 kW είναι επαρκής για τα περισσότερα οδικά ταξίδια που γίνονται με μικρότερο αυτοκίνητο. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι όλα τα ηλεκτρικά οχήματα αυτής της κατηγορίας εκτός από το Hyundai Kona-39 έχουν μέγιστες ταχύτητες φόρτισης που υπερβαίνουν κατά πολύ τα 50 kW. Οι κοινόχρηστες υποδοχές φόρτισης στους σταθμούς EV περιλαμβάνουν γενικά δύο βύσματα συνδεδεμένα σε φορτιστή 100 kW. Αυτή η ρύθμιση περιορίζει αμέσως τη φόρτιση στο μισό της διαφημιζόμενης ικανότητας όταν δύο ηλεκτρικά οχήματα συνδέονται στον ίδιο φορτιστή.
Οι τεχνικές προδιαγραφές για το e2008 φαίνονται στο Σχήμα 2 (πηγή: ev-database.org).

Λεπτομέρειες Ταξιδιού    
Το ταξίδι ξεκίνησε με γεμάτη μπαταρία με μέγιστη αυτονομία 284 km από την αντιπροσωπεία Peugeot/Citroen στο Μαρούσι στις 10 Μαρτίου 2023. Η πρώτη στάση ήταν ο σταθμός Atalanti Shell 110 km από την αφετηρία και ακολούθησαν δύο ακόμη στάσεις φόρτισης. Ακολουθούσε η πόλη της Λαμίας στα 91χλμ και τέλος τα Τρίκαλα σε επιπλέον απόσταση 76χλμ.
Το ταξίδι ολοκληρώθηκε με διανυκτέρευση στα Τρίκαλα, σύντομη επίσκεψη στην Καλαμπάκα και επιστροφή στον ίδιο σταθμό των Τρικάλων για την πρώτη φόρτιση της επόμενης μέρας. Οι δύο τελευταίοι σταθμοί φόρτισης απείχαν 125 χλμ. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ήταν προφανές ότι η φόρτιση μιας μπαταρίας που είχε εξαντληθεί κατά 70% ήταν ταχύτερη από τη φόρτιση μιας μπαταρίας που είχε εξαντληθεί κατά 50%. 

Η ταχύτητα φόρτισης της μπαταρίας πέφτει γρήγορα καθώς η μπαταρία πλησιάζει σε πλήρη φόρτιση και επομένως δεν συνιστάται η πλήρης φόρτιση κατά τη διάρκεια μιας στάσης. Επομένως, η φόρτιση μιας εξαντλημένης μπαταρίας είναι ένας πιο γρήγορος τρόπος για να ταξιδιού μεταξύ σταθμών σε αυτό το ιδανικό επίπεδο φόρτισης 25%-80%. Αυτό σημαίνει ότι μόνο η μισή χωρητικότητα της μπαταρίας χρησιμοποιείται μεταξύ των στάσεων. Για το Peugeot e2008, αυτό μεταφράζεται σε όχι περισσότερα από 150 χιλιόμετρα μεταξύ των φορτίσεων κατά τη διάρκεια μεγάλων ταξιδιών.    

Οι συγκεκριμένες στάσεις και οι αποστάσεις μεταξύ των στάσεων φαίνονται στον Πίνακα 1. Συνολικά, αφιερώθηκαν δυόμισι ώρες για την επαναφόρτιση του e2008 σε αυτό το ταξίδι 700 χιλιομέτρων, περίπου διπλάσιο από τον αναμενόμενο χρόνο σε ένα τυπικό οικογενειακό ταξίδι. Η απλή λύση θα ήταν να έχετε ένα αυτοκίνητο ικανό τουλάχιστον 100 χλμ πρόσθετης αυτονομίας μεταξύ διαλειμμάτων ή 200 χλμ συνολικής πρόσθετης ηλεκτρικής αυτονομίας.


 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ Ε2008 (COURTESY: EV-DATABASE.ORG)
 
Ο συνοπτικός πίνακας του ταξιδιού 700 χλμ με χρήση του Peugeot e2008 στο δίκτυο φόρτισης φαίνεται στον Πίνακα 2.

Μερικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν από τον Πίνακα 1 και τον Πίνακα 2 και είναι κυρίως οικονομικά. Το κόστος φόρτισης του αυτοκινήτου ήταν 77,74 € για ολόκληρο το ταξίδι που μεταφράζεται σε 40 λίτρα βενζίνης σε μέσες τιμές αμόλυβδης 95 καυσίμου. Αυτό είναι ένα εκπληκτικά υψηλό αποτέλεσμα που οφείλεται εν μέρει στο κόστος (0,62 €/kWh) της φόρτισης υψηλής ταχύτητας στους φορτιστές που βρίσκονται στους σταθμούς της Shell, καθώς συγκριτικά η φόρτιση DEI Blue κοστίζει 0,50 €/kWh σε επίπεδο 22 kW.

Δεδομένου του κόστους φόρτισης στο δίκτυο φόρτισης, η ποσότητα καυσίμου θα ήταν αρκετή για την προμήθεια ενός τυπικού μη υβριδικού σεντάν στην Ελλάδα στο ίδιο οδικό ταξίδι με το ίδιο κόστος. Αυτό δεν είναι κίνητρο για να έχετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μια καλύτερη τιμή για τη δημόσια φόρτιση θα μπορούσε να συνδεθεί με το μέσο κόστος του καυσίμου επί του παρόντος 1,95 €/λίτρο. Η χρήση της ενεργειακής αξίας ενός ισοδύναμου λίτρου βενζίνης (8,9 kWh/l) θα μείωνε το προκύπτον τέλος χρέωσης σε 0,24 €/kWh.

Ένας άλλος τρόπος για να το σκεφτείτε αυτό είναι το κόστος πλήρωσης του EV σας. Για να βγάλετε  την αυτονομία των 270 χλμ από το Peugeot e2008 θα πληρώσετε 10,53 € χρησιμοποιώντας το προτεινόμενο κόστος 0,24 €/kWh. Με το σημερινό κόστος χρέωσης στις εθνικές οδούς, αυτή η τιμή φτάνει στα 30€.

Το Δίκτυο Φόρτισης

Η φόρτιση στην Ελλάδα είναι παρόμοια με την υπόλοιπη Ευρώπη που πραγματοποιείται συνήθως χρησιμοποιώντας την υποδοχή φόρτισης Combo CCS2. Αυτός ο σύνδεσμος είναι ικανός να φορτίζει τυπικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα χαμηλής κατανάλωσης χρησιμοποιώντας προσαρμογέα, αλλά και αυτοκίνητα από την εταιρεία Tesla.

Αυτό το πρότυπο είναι πολύ ικανό και παρέχει ισχύ έως και 350 kW. Τα διάφορα καλώδια φόρτισης στο ελληνικό δίκτυο περιλαμβάνουν τα τρία που φαίνονται στο Σχήμα 3.  Το λιγότερο κοινό είναι το CHAdeMO που χρησιμοποιείται κυρίως σε παλαιότερα οχήματα.

ΣΧΗΜΑ 3 – ΤΥΠΟΙ ΚΑΛΩΔΙΩΝ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: TYPE 2, COMBO CCS2, AND CHADEMO

Η μελλοντική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα θα περιοριστεί από την απλή οικονομία της φόρτισης σε δημόσια δίκτυα και τη διαθεσιμότητα του δικτύου όπως σε σούπερ μάρκετ, βενζινάδικα και δομές στάθμευσης αυτοκινήτων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η χρέωση στο σπίτι είναι δύσκολη   ή αδύνατη για τους περισσότερους Έλληνες πολίτες που χρησιμοποιούν parking στο δρόμο για τα οχήματά τους.

Τα δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιλαμβάνουν ορισμένα κόστη, όπως χρεώσεις διανομής και υπηρεσιών που απαιτούν μεγάλο αρχικό κεφάλαιο. Θεωρείται ότι η χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμβάλλει στην ανάληψη μέρους αυτών των δαπανών για να γίνει η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων οικονομική.

Το ελληνικό δίκτυο ηλεκτρικών οχημάτων αντιπροσωπεύει ένα καλά συντηρημένο και καλά λειτουργικό σύστημα. Ωστόσο, η τιμή τους για φόρτιση υψηλής ισχύος (από 0,50 € έως 0,60 €/kWh) δεν οδηγεί απαραίτητα σε μεγαλύτερη παροχή ισχύος στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Στις περισσότερες περιπτώσεις τα 50 kW είναι το όριο ισχύος φόρτισης. Είναι πιθανό το κόστος για τη φόρτιση χαμηλότερης ισχύος να μειωθεί ώστε να ευθυγραμμίζεται με την ισοτιμία ενεργειακού κόστους στα 0,24 €/kWh και να εξακολουθεί να δημιουργεί θετικό καθαρό εισόδημα για τη φόρτιση των φορέων εκμετάλλευσης δικτύων. Η εισαγωγή της ηλιακής ενέργειας ως πηγής φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένας απλός τρόπος μείωσης του κόστους και ανάπτυξης του δικτύου.
 

Συμπεράσματα για Peugeot εναντίον άλλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Το Peugeot βαθμολογείται κάπου στη μέση του πακέτου όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για την αξία και πάνω από το μέσο όρο για τα πολυτελή είδη, όπως τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας και η ομαλή εμπειρία οδήγησης. Το Peugeot είναι ένα από τα αυτοκίνητα με το χαμηλότερο κόστος στην κατηγορία του, καθιστώντας το εξαιρετική επιλογή για ταξίδια μικρότερης εμβέλειας. Η περιορισμένη εμβέλεια αυτού του αυτοκινήτου είναι εμφανής μόνο σε μεγάλες διαδρομές σε αυτοκινητόδρομο. 

Το σύστημα μετάδοσης κίνησης για αυτό το όχημα είναι αποδοτικό και ομαλό με καλή επιτάχυνση και έλεγχο σε λόφους και επαρκή ισχύ στον αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο, ένα ιδανικό αυτοκίνητο για μεγαλύτερα ταξίδια θα είχε επιπλέον αυτονομία 200 km, ιδανικά πάνω από 470 km, κάτι που θα απαιτούσε αναβάθμιση σε μπαταρία 77 kWh στο e2008. Μια κατάταξη των ηλεκτρικών ειδών ανά τιμή καταλόγου παρουσιάζεται στον Πίνακα 3.

           
Η οδηγική εμπειρία είναι με τον δικό της τρόπο θεαματική στην Ελλάδα δεδομένης της ποσότητας αιολικής και ηλιακής ενέργειας επί του παρόντος στο ηλεκτρικό δίκτυο. Οι εθνικοί αυτοκινητόδρομοι επενδύουν επίσης στη φόρτιση αυτοκινήτων με ηλιακή ενέργεια, η οποία χρησιμοποιήθηκε σε αυτό το ταξίδι στη στάση 7 (βλ. Πίνακα 1).

Το αποτέλεσμα είναι ένα πραγματικό αποτύπωμα χωρίς άνθρακα κατά τη διάρκεια ζωής του οχήματος. 
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), προτείνει ότι η ΕΕ θα χρειαστεί τουλάχιστον 3,4 εκατομμύρια λειτουργικά δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2030. Αυτό αντιπροσωπεύει 10πλάσια αύξηση στους σταθμούς φόρτισης σε σχέση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2021 σε ολόκληρη την ΕΕ.

Το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα φαίνεται λαμπρό καθώς οι σταθμοί φόρτισης γίνονται όλο και περισσότεροι και εμφανίζονται επιλογές για περισσότερη φόρτιση στις γειτονιές. Το κόστος για τη δημόσια χρέωση μπορεί να μειωθεί σε όλους τους παρόχους για να δημιουργηθεί ένα οικονομικό κίνητρο. Ευτυχώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορούν να αναπτυχθούν τοπικά για τις ελληνικές υποδομές με πολύ χαμηλό κόστος ενέργειας κατά τη διάρκεια της ζωής τους.

Σύνοψη

Ένα ταξίδι 700 χλμ στην Ελλάδα με το Peugeot e2008 αποδεικνύει ότι το ελληνικό δίκτυο φόρτισης είναι ισχυρό και διαθέσιμο. Κοστίζει 78 € για ηλεκτρική ενέργεια με χρήση του δικτύου φόρτισης (0,62 €/kWh) με μέση ταχύτητα 100 χλμ./ώρα. Χρειάστηκαν συνολικά έξι στάσεις επαναφόρτισης (κάθε 110 km) για τη διατήρηση της μπαταρίας και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης στην αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων.
Το Peugeot e2008 κάνει τα μακρινά ταξίδια άνετα με προηγμένη τεχνολογία οδήγησης και άνετη οδήγηση. Οι πιο ανταγωνιστικοί σταθμοί φόρτισης και η μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας είναι μια καλή αρχή για την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα.» 

Αυτές ήταν οι απόψεις του κ. Δημοσθένη Κατσή ( Chief technology Officer) , μετά από ένα οδηγικό τέστ με το ηλεκτρικό Peugeot 2008. Τον ευχαριστούμε για την αναλυτική παρουσίαση που μας έκανε. 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης