Του Περικλή Χαλάτση

Το νέο Opel Mokka το οδηγήσαμε για πρώτη φορά πέρυσι. Οι εντυπώσεις ήταν άριστες. Από ασφάλεια, χώρους, λειτουργικότητα, οικονομία στην κατανάλωση, αξιοπιστία. Ωστόσο είναι τόσες πολλές οι εκδόσεις του γερμανικού αυτοκινήτου που βρίσκεται κάτω από  την ομπρέλα  της Stellantis, που κάθε φορά που οδηγούμε μια διαφορετική έκδοση ολοένα και κάτι διαφορετικό ανακαλύπτουμε. Και δικαιολογούμε απόλυτα αυτούς που μας ρωτούν ποιο τελικά από όλες τις εκδόσεις «Mokka» θα πρέπει να διαλέξουν. 

Οι περισσότεροι μπερδεύονται στους κινητήρες. Βενζίνη η πετρέλαιο. Είναι ελάχιστοι αυτοί που ρωτάνε για ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Βλέπετε οι υποδομές μας δεν βοηθούν να παροτρύνουμε κάποιον να κινηθεί προς την ηλεκτροκίνηση. Όσο καλή διάθεση και αν έχουμε δεν μπορούμε να προτείνουμε κάτι που ακόμη δεν μας έχουν πείσει ότι μπορούμε να εμπιστευτούμε.

Στη Δανία σε ένα από τα τελευταία ταξίδια που κάναμε (σε παρουσίαση νέου μοντέλου) είδαμε σταθμό για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έξω από πάρκο. Με πέντε παροχές.Στην Ισπανία σε έναν δρόμο 30 χιλιομέτρων μετρήσαμε 12 σταθμούς ανεφοδιασμού. Θέλετε να σας πω πόσοι σταθμοί ταχείας φόρτωσης μπαταριών υπάρχουν στο εθνικό μας δίκτυο Αθήνα- Θεσσαλονίκη; Καλύτερα όχι. 

Έτσι επιστρέφουμε στην επιλογή ανάμεσα στη βενζίνη η το πετρέλαιο αλλά και τα κ.εκ κάθε κινητήρα. Η σωστή επιλογή είναι ανάλογα με τα καθημερινά χιλιόμετρα που κάνει ο καθένας. Αν οι αποστάσεις καθημερινά είναι μεγάλες συμφέρει το Mokka με τον κινητήρα πετρελαίου. Αν δεν ξεπερνούν τα 60-70 χλμ ημερησίως τότε μια σωστή επιλογή είναι το Opel Mokka με τον 1.2 PureTech  κινητήρα που αποδίδει 130 PS.  

Είναι το αυτοκίνητο που σήμερα ανήκει στην πιο προσφιλή κατηγορία, την B-SUV και θεωρούμε ότι είναι  σαφώς πάνω από το μέσο όρο των ανταγωνιστών του.Βασίζεται στην πλατφόρμα CMP της Stellantis. Οι διαστάσεις του είναι ικανοποιητικές για έναν οικογενειάρχη με δυο παιδιά. Έχει μήκος 4.151 mm, πλάτος 1.791 mm και ύψος 1.534 mm. Το μεταξόνιο είναι 2.557 mm και ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται από 350-1.105 Lt.

Τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά είναι όμορφο και δεν περνάει απαρατήρητο. Βασίζεται στη σχεδιαστική φιλοσοφία Opel Vizor και πρέπει να επισημάνουμε ότι οι σχεδιαστές έχουν προσέξει ακόμη τις λεπτομέρειες που δεν είναι ορατές. Έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά ενώ πολύ καλός είναι και ο αεροδυναμικός συντελεστής που παρά τον όγκο του αυτοκινήτου βρίσκεται στα  0,32 (Cd). 

Η σχεδιαστική γλώσσα της Opel είναι εμφανής σε κάθε σημείο του Mokka. Από τις  αναλογίες, από το Opel Vizor στο εμπρός τμήμα μέχρι την “αιωρούμενη οροφή” που πλαισιώνει τα πίσω παράθυρα. Αν τα παρατηρήσετε θα διαπιστώσετε ότι συνδυάζουν άρτια το λιτό με το τολμηρό. Σε γενικές γραμμές το Mokka είναι νεανικό και δυναμικό. Τις γραμμές του τονίζουν οι μαύρες γραμμές στο ολόλευκο αυτοκίνητο με την κόκκινη οροφή.

Κάτω από το καπό του αυτοκινήτου της δοκιμής μας «κρύβεται» ο τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.199 cc , με άμεσο ψεκασμό . Ο κινητήρας αυτός είναι σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και αποδίδει 130 PS.Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν με το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων και η μετάδοση κίνησης στους μπροστινούς τροχούς. 

Ο οδηγός βρίσκει εύκολα την ιδανική θέση, έχει πολύ καλή εξωτερική ορατότητα και αυτό κάνει πιο ξεκούραστες τις μετακινήσεις του. Στην εθνική οδό θα έλεγα ότι είναι σχεδόν αθόρυβο, πατάει καλά στο δρόμο και στρίβει χωρίς να παίρνει κλίσεις το αμάξωμα. Καλό αυτό γιατί δεν σε τρομάζει όταν οδηγείς γρήγορα.

Έχει αρκετά υψηλό επίπεδο πρόσφυσης. Αυτό που μας άρεσε ακόμη είναι ότι το ESP δεν φρενάρει έντονα στο όριο. Το τιμόνι είναι σαφές, αντιδρά αμέσως και μπορείς να κινηθείς γρήγορα.
Κάναμε αρκετά χιλιόμετρα στην άσφαλτο. Μπήκαμε και στο χώμα. Το αυτοκίνητο είναι ψηλό και δεν ανησυχείς όταν κινείσαι σε εκτός δρόμους διαδρομές. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα λάστιχα είναι ασφάλτινα και η κίνηση μεταδίδεται μόνο στους μπροστινούς τροχούς. Οπότε όλα έχουν ένα μέτρο.

Το αυτοκίνητο στην έκδοση Red Rouge Aden (άσπρο με κόκκινη οροφή), φορούσε ζάντες αλουμινίου με ελαστικά 215/55/R18 της Michelin (Primac). Είχε καλό πάτημα και ήταν σταθερό ακόμη και στο λάθος φρενάρισμα μέσα στην στροφή.Η μπροστινή ανάρτηση είναι με γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική δοκό ενώ πίσω έχει ημιάκαμπτο άξονα και αντιστρεπτική δοκό. Η ανάρτηση είναι σωστά ρυθμισμένη και απορροφά τις εξωτερικές ανωμαλίες του οδοστρώματος ακόμη και αν υπάρχουν λακκούβες.

Τα φρένα μας άρεσαν. Γρήγορα σε απόκριση και αποτελεσματικά. Το Mokka μπροστά έχει μπροστά αεριζόμενους δίσκους και πίσω συμπαγείς δίσκους. Τόσο μπροστά όσο και πίσω υποστηρίζονται από  μονοπίστονες δαγκάνες.

Ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας έχει πολιτισμένη λειτουργία και αποδίδει 130 Ps στις 5.500 (rpm) και πολύ καλή ροπή 23,4/1.750 (kgm/rpm). Η επιτάχυνση με τις μετρήσεις που έγιναν από το εργοστάσιο είναι από 0-100 km/h  μόλις 9,2’’ ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 202 χλμ . 
Οι εκπομπές ρύπων (CO2) είναι 124-128 (gr/km) με το σύστημα WLTP. Οι εργοστασιακές μετρήσεις δίνουν κατανάλωση 5.5 lt/ 100 Km.

Η δική μας κατανάλωση κυμάνθηκε στα 9 λίτρα αλλά δεν τηρήσαμε κανένα κανονισμό οικονομικής οδήγησης. Κάνοντας 100 χλμ όπως θα τα έκανε ένας οικογενειάρχης για να πάει ήρεμα στη δουλειά του ,η μέση κατανάλωση έπεσε κάτω από τα 7 λίτρα. Όλα έχουν σχέση με το πνεύμα οικονομίας που κινείσαι. Σίγουρα δεν μπορείς να πετύχεις την  εργοστασιακή μέτρηση ωστόσο σε πραγματικές συνθήκες οι διαφορές δεν είναι μεγάλες (5.5 η 7 λίτρα) .  

Στο εσωτερικό τα υλικά που χρησιμοποιεί το Mokka σε αρκετά σημεία είναι μαλακά. Δεν ακούγονται τριγμοί κάτι που κάνει πιο ευχάριστο το ταξίδι. Μαλακό πλαστικό χρησιμοποιείται και στο πάνω μέρος του ταμπλό.
Τόσο ο οδηγός όσο και ο συνοδηγός βολεύονται άνετα στα τύπου μπάκετ καθίσματα. Κανονικά στο πίσω κάθισμα μπορούν να καθίσουν τρείς επιβάτες αλλά για μεγάλα ταξίδια το σωστό είναι να κάθονται δύο άτομα πίσω. To μεγαλύτερο μεταξόνιο (2.557 χλστ)  έχει βελτιώσει την άνεση στους πίσω επιβάτες. Οι χώροι είναι σαφώς βελτιωμένοι και τα πόδια δεν ακουμπούν στα μπροστινά καθίσματα.

Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι οι ψηλοί επιβάτες ενώ έχουν χώρο στα γόνατα δεν έχουν χώρο στα κεφάλια τους που ακουμπούν στην οροφή. Φυσικά αναφερόμαστε σε επιβάτες με ύψος άνω του 1,80.
Μια που μιλάμε για χώρους να πούμε ότι τα 350 λίτρα (port baggage) δεν είναι άσχημα για ένα B-SUV.
Στο μπροστινό τμήμα υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 12 ιντσών που είναι σωστά τοποθετημένος για να βλέπει με μια γρήγορη ματιά ο οδηγός τις πληροφορίες που χρειάζεται.

Ακριβώς μπροστά στον οδηγό υπάρχει και μια ακόμη οθόνη 10 ιντσών. Εκεί υπάρχουν στα αριστερά το στροφόμετρο, στο κέντρο το ηλεκτρονικό ταχύμετρο και δεξιά οι ενδείξεις της θερμοκρασίας. Δεν υπάρχουν αναλογικά όργανα.Στον ίδιο πίνακα υπάρχουν ενδείξεις για το υπόλοιπο των καυσίμων και η ένδειξη για τη μέση κατανάλωση.

Το Mokka από τη βασική του έκδοση διαθέτει Safety Pack της Opel . Πράγμα που σημαίνει σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών, αναγνώριση ορίων ταχύτητας, adaptive cruise control και διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας.

Οι προσαρμοζόμενοι προβολείς Intelli-Lux LED Matrix παρέχουν εξαιρετική ορατότητα κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Ακόμη και σε περιοχές που δεν έχουν φωτισμό γίνεται αυτόματα χρήση των προβολέων μεγάλης σκάλας, χωρίς να τυφλώνονται οι οδηγοί των αυτοκινήτων που κινούνται στην αντίθετη λωρίδα.Η πανοραμική κάμερα οπισθοπορείας 180⁰ διατίθεται σε νέες εκδόσεις, τις Edition, Bold, Pure και More. Κακώς υπάρχουν σήμερα οδηγοί που στις νέες παραγγελίες δεν θέλουν την κάμερα οπισθοπορείας. Ειδικά το βράδυ είναι απαραίτητη.

Το Mokka διαθέτει το Σύστημα Φρεναρίσματος Έκτακτης Ανάγκης που ελέγχει τον δρόμο μπροστά και φρενάρει αυτόματα μειώνοντας τους κινδύνους μιας σύγκρουσης.

Οι τιμές του Mokka ξεκινούν από 22.600 ευρώ. Το Mokka διατίθεται με το πρόγραμμα !more OPEL , δηλαδή με δωρεάν αναβάθμιση εξοπλισμού αξίας έως €800 ανάλογα με την έκδοση.
Η τιμή της έκδοσης που οδηγήσαμε είναι 25.350 ευρώ.