Αποστολή στο Μόναχο: Λουκάς Παπαλάμπρος

   



Αυτοκίνητα που διακρίνονται για τα premium χαρακτηριστικά τους, τα υψηλά επίπεδα άνεσης, την εξαιρετική οδική συμπεριφορά, την κομψότητα και τις πρωτοποριακές τεχνολογίες. Η BMW δεν είναι μία απλή μάρκα. Ανήκει στους top class κατασκευαστές, διαθέτοντας ορισμένα από τα κορυφαία τετράτροχα του κόσμου.

Πρόσφατα, είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης του βαυαρικού ομίλου και να δούμε από κοντά τις τεχνολογίες που θα ενσωματωθούν στα επόμενα μοντέλα παραγωγής.

Από εδώ ξεκινούν όλα

Στο Μόναχο βρίσκεται το κέντρο της φημισμένης φίρμας, γνωστό και ως BMW Welt. Στους γύρω δρόμους από τα κεντρικά κτήρια είναι διάσπαρτες διάφορες μονάδες, που φέρουν στην είσοδο την επιγραφή της εταιρείας. Εκεί, εργάζονται χιλιάδες άνθρωποι, δημιουργώντας, εξελίσσοντας και αναπτύσσοντας συστήματα, εξαρτήματα, τεχνολογίες και οτιδήποτε άλλο σχετικά με την αυτοκίνηση.

Στις αρχές της εβδομάδας πραγματοποιήθηκε σε ένα από αυτά τα κτήρια, το οποίο αποτελεί το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης (R&D), η ημερίδα «Digital Day 2018».

Επρόκειτο για ένα διεθνές event με τη συμμετοχή των μεγαλύτερων μέσων ενημέρωσης από όλο τον κόσμο. Το zougla.gr ήταν το μόνο που εκπροσώπησε την Ελλάδα, παίρνοντας μια γεύση από τις καινοτομίες, τις τεχνολογικές ιδέες, τις προϊοντικές εξελίξεις και τις μελλοντικές μεθόδους παραγωγής της BMW.

Ψηφιοποίηση και ευφυής συνδεσιμότητα

Ξεχάστε ό,τι γνωρίζατε για τα αυτοκίνητα όσον αφορά στην ψηφιακή τεχνολογία. Τα επόμενα χρόνια θα κυκλοφορούν στους δρόμους οχήματα που συνεργάζονται μεταξύ τους, στέλνουν μηνύματα το ένα στο άλλο, διαθέτουν δίκτυο κινητής τηλεφωνίας 5G, οθόνες που είναι καλύτερες ακόμη και από αυτές των κορυφαίων tablet και εξαρτήματα κατασκευασμένα σε τρισδιάστατη εκτύπωση.

Η BMW ακολουθεί πιστά τις τάσεις της εποχής, μεταμορφώνοντας ριζικά τον τομέα προσωπικής μετακίνησης και προσφέροντας στους οδηγούς μία μοναδική digital εμπειρία.  

Ο Έλληνας specialist

Πριν εισέλθουμε στο τμήμα R&D (Research and Development), οι άνθρωποι της BMW μας ζήτησαν ευγενικά να καλύψουμε με ειδικές μεμβράνες τις κάμερες των κινητών τηλεφώνων. Το κτήριο είναι ουσιαστικά ένα άδυτο, στο οποίο δεν έχει κανείς επαφή, εκτός κι αν εργάζεται εκεί. Οπότε, απαγορεύεται ρητά από οποιονδήποτε να καταγράψει οτιδήποτε συμβαίνει εκεί μέσα.

Αυτό που μας έκανε περισσότερη εντύπωση είναι η απλότητα των χώρων και οι εργαζόμενοι. Η BMW έχει δώσει την ευκαιρία σε νέα παιδιά να αναπτύξουν τις ιδέες τους, στηρίζοντας πάνω σε αυτούς την επόμενη μέρα. Ανάμεσά τους είναι και ο Μανώλης Πολάκης με καταγωγή από το Ηράκλειο της Κρήτης. Ο συμπατριώτης μας έχει την ειδικότητα του specialist και είναι αυτός που ανέπτυξε μαζί με την ομάδα συνεργατών το δίκτυο 5G.

Ο Μανώλης, λοιπόν, μας έκανε μία σύντομη παρουσίαση του πρότυπου δικτύου κινητής τηλεφωνίας και της ευρυζωνικής μετάδοσης δεδομένων. Λίγα μέτρα πιο δίπλα, ένας νεαρός εξηγούσε τον καθοριστικό ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στην εξέλιξη συστημάτων για αυτοματοποιημένη οδήγηση και τη διαχείριση περίπλοκων συνθηκών κυκλοφορίας. Απαγορεύεται ρητά από οποιονδήποτε να καταγράψει οτιδήποτε συμβαίνει εκεί μέσα

Μάλιστα, μας ζήτησε να λάβουμε μέρος σε ένα τεστ, ώστε να δούμε τη διαφορά ανάμεσα στον άνθρωπο και το ευφυές σύστημα της BMW. Βάζοντάς μας στη θέση του οδηγού, μας ζήτησε να αντιληφθούμε τι συμβαίνει σε έναν κεντρικό δρόμο, πόσοι πεζοί κυκλοφορούν, πόσοι δικυκλιστές και αυτοκίνητα. Όπως φυσικό, ήταν αδύνατον σε δύο δευτερόλεπτα τα μάτια μας να «σκανάρουν» όλα αυτά. Αντίθετα, το σύστημα είχε καταγράψει τα πάντα με λεπτομέρεια, χωρίς να υποφέρει από κόπωση ή να διασπάται η προσοχή του.

Ο πίνακας οργάνων που μας συνεπήρε

Στο βάθος της αίθουσας ήταν σταθμευμένο ένα SUV της BMW, πλήρως καμουφλαρισμένο. Ήταν η νέα γενιά της X5. Στην καμπίνα περίμενε ένας κύριος με μία κοπέλα. Μας έγνεψαν με το χέρι για να πλησιάσουμε. Σταθήκαμε δίπλα στο παράθυρο και είδαμε πρώτοι τον νέο ψηφιακό πίνακα οργάνων της μάρκας με την ονομασία Operating System 7.0.

Μία τεράστια οθόνη υψηλής ευκρίνειας που απεικονίζει ψηφιακά τα όργανα προβάλλει κάθε πληροφορία στον οδηγό σε ασύλληπτο χρόνο, αλλάζει χρώματα και διαγραμμίσεις με μία κίνηση και, πάνω από όλα, έχει σαφή διάταξη και δομή.

Στην κεντρική κονσόλα δέσποζε η οθόνη Control Display του συστήματος πολυμέσων.

Η οθόνη λειτουργεί σαν ένα smartphone, έχει διαισθητική λειτουργία και ελέγχεται με κάθε τρόπο, είτε μέσω αφής, είτε μέσω του κλασικού διακόπτη, είτε μέσω χειρονομιών, είτε με φωνητικές εντολές.

Μπορείς να σκρολάρεις πάνω της, να γυρίσεις σελίδα, να τη διαγράψεις, να ανοίξεις ένα παράθυρο και να το κλείσεις. Το βασικό μενού περιλαμβάνει 10 διαμορφούμενες σελίδες που περιέχουν από δύο μέχρι τέσσερα παράθυρα.

Η οθόνη προβάλλει κάθε πληροφορία στον οδηγό σε ασύλληπτο χρόνο, αλλάζει χρώματα και διαγραμμίσεις με μία κίνησηΕκτός από τις βασικές πληροφορίες, προβάλλει το δελτίο καιρού σε πραγματικό χρόνο και τυχόν επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα που μπορείς να συναντήσεις στη διαδρομή. Μεταδίδει live την κατάσταση της κυκλοφορίας, στέλνει και λαμβάνει δεδομένα από άλλα αυτοκίνητα, ενώ έχει τη δυνατότητα προειδοποίησης του οδηγού προκειμένου να διατηρήσει ελεύθερο έναν διάδρομο για να περάσουν τα οχήματα έκτακτης ανάγκης.

Όπως μας ανέφεραν τα στελέχη της BMW, αυτήν τη στιγμή κυκλοφορούν στους δρόμους 11 εκατ. συνδεδεμένα αυτοκίνητα, τα οποία στέλνουν 250 εκατ. μηνύματα. Δυστυχώς, κανένα από αυτά δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα, όπως είδαμε στον διαδραστικό χάρτη.

Από τα video games στην πραγματικότητα

Για την εξέλιξη της καμπίνας των αυτοκινήτων της, η BMW χρησιμοποιεί την τεχνολογία «Mixed Reality», δηλαδή της μικτής πραγματικότητας. Υιοθετώντας μεθόδους από τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα και βιντεοπαιχνίδια με γυαλιά 3D, δημιουργεί μία πλήρη εικόνα της οδηγικής εμπειρίας στο εσωτερικό, επιταχύνοντας και βελτιστοποιώντας την εξέλιξη των μοντέλων.  

Φυσικά, η ψηφιοποίηση ανοίγει νέες ευκαιρίες και στον τομέα της παραγωγής. Οι τεχνικές προσθετικής κατασκευής -γνωστές και ως τρισδιάστατη εκτύπωση- εφαρμόζονται εδώ και χρόνια από την BMW. Οι μηχανικοί κατασκευάζουν μέσω 3D printing περίπλοκα εξαρτήματα και εξατομικευμένα κομμάτια τόσο για τα πρωτότυπα όσο και για τα αυτοκίνητα παραγωγής.