Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης
Η Lexus με το LBX εγκαινιάζει ένα νέο κεφάλαιο στην αγορά και ξεκινάει την επιθετική της πολιτική στην premium compact SUV ποντάροντας σε ένα νεότερο αγοραστικό κοινό.
Τι περιμένουμε; Πρώτα να ξεκινήσει η παραγωγή, στη συνέχεια να γίνει το παγκόσμιο ντεμπούτο του- αναμένεται στα τέλη του 2023- και τέλος να ξεκινήσουν οι πωλήσεις. Αυτό λογικά θα γίνει στις αρχές του 2024.
Τι όμως σημαίνει LBX; Και γιατί οι επικεφαλής της φίρμας με τα premium αυτοκίνητα εκτιμούν ότι με το LBX θα κερδίσουν ένα μεγαλύτερο κομμάτι στη δύσκολη αγορά των compact SUV ;
LBS σημαίνει Lexus Breakthrough Crossover. Πρόκειται για το πιο μικρό Lexus που κατασκευάστηκε ποτέ αλλά σύμφωνα με τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων αγοραστών. Είναι ένα αυτοκίνητο πού ανήκει στην premium κατηγορία «φορτωμένο» με πολλά καλούδια και ότι τελευταίο κυκλοφορεί στην αγορά από πλευράς τεχνολογίας αλλά ταυτόχρονα είναι απλό στη χρήση του και άνετο στις μετακινήσεις του.
Οι σχεδιαστές διατήρησαν τα χαρακτηριστικά του σήματος της Lexus αλλά έδωσαν άλλο αέρα στο αυτοκίνητο με τις επαναστατικές γραμμές και τις σύγχρονες τεχνολογίες. Με την πολυτελή ποιότητα κατασκευής και τη φιλοξενία Omotenashi, ανέβασαν ένα ακόμη σκαλί τη φίρμα στην premium compact SUV.
Το LBX ανοίγει νέους δρόμους, καθώς ανατρέπει την παραδοσιακή στρατηγική εκδόσεων, παρέχοντας στους ιδιοκτήτες περισσότερη ελευθερία. Εκτός από τη βασική έκδοση θα υπάρχουν άλλες τέσσερις “atmosphere” εκδόσεις.
Αντί να καθορίζονται από το επίπεδο εξοπλισμού ή τα χαρακτηριστικά άνεσης, αυτές οι εκδόσεις εστιάζουν στην έκφραση διαφορετικών εκλεπτυσμένων, δυναμικών ή σπορ θεμάτων μέσα από στιλάτες λεπτομέρειες, χρώματα, υφές και φινιρίσματα. Ένα νέο πρόγραμμα Lexus Bespoke Build θα προσφέρει ακόμα περισσότερες εξατομικευμένες επιλογές.
Η χρήση ενός ονόματος με τρία γράμματα είναι σημαντική – στο παρελθόν μόνο το υπεραυτοκίνητο LFA απολάμβανε αυτή τη διάκριση. Όπως ακριβώς το LFA ανέδειξε μια διαφορετική πλευρά της μάρκας όσον αφορά τη συμπεριφορά και τις επιδόσεις, έτσι και το LBX θα διευρύνει με τον δικό του τρόπο τις δυνατότητες και το προφίλ της.
Η σχεδίαση του LBX καθιερώνει μια νέα ταυτότητα για τη Lexus με την ονομασία “Resolute Look” που ορίζει εκ νέου την περίφημη μάσκα ατράκτου. Ενώ οι εξωτερικές διαστάσεις είναι πιο συμπαγείς από οποιοδήποτε άλλο Lexus, η εμφάνιση είναι μυώδης και ισχυρή.
Στο εσωτερικό, η έμφαση δίνεται στην εμπλοκή του οδηγού με ένα οδηγοκεντρικό cockpit οδηγού βασισμένο στη φιλοσοφία Tazuna της Lexus. Ο πίνακας οργάνων «αγκαλιάζει» ομαλά τα πάνελ των θυρών και το βασικότερο είναι ότι ο οδηγός έχει εξαιρετική ορατότητα.
Η σχεδιαστική φιλοδοξία της Lexus ήταν να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο που θα έχει πιο χαλαρό παρά επίσημο χαρακτήρα, αποπνέοντας ένα αυθεντικό, αβίαστο στυλ με το οποίο οι άνθρωποι θα νιώσουν άμεσα συνδεδεμένοι.
Η πιο σημαντική πτυχή της σχεδίασης είναι μια νέα διάταξη στην εμπρός όψη που “σπάει” την ατρακτοειδή μάσκα – σήμα κατατεθέν την τελευταία δεκαετία – οδηγώντας τη Lexus σε μια νέα εποχή
Η μάσκα έχει ενοποιηθεί σε ένα ενιαίο τραπεζοειδές σχήμα, τοποθετημένο κάτω από ένα στενό άνοιγμα που εκτείνεται κάτω από το εμπρός άκρο του καπό, συνδέοντας τις λεπτές μονάδες των προβολέων. Ο σχεδιασμός βασίζεται στην κληρονομιά του “Resolute Look” της Lexus που παρουσιάστηκε με το πρωτότυπο LF-S του 2003 και αποτέλεσε χαρακτηριστικό στιλιστικό στοιχείο για τα μοντέλα παραγωγής της Lexus από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Η ενιαία, χωρίς πλαίσιο μάσκα δημιουργεί τις γραμμές του αμαξώματος του LBX, διαμορφώνοντας μία ισχυρή και δυναμική σιλουέτα. Ταυτόχρονα, αποδεικνύεται αποδοτική σε επίπεδο αεροδυναμικής, εξασφαλίζοντας ομαλή ροή του αέρα πάνω και γύρω από το αυτοκίνητο.
Το LBX είναι το πρώτο μοντέλο της Lexus που κατασκευάζεται σε μια ειδική τροποποίηση της παγκόσμιας πλατφόρμας GA-B που προορίζεται για πιο συμπαγείς κατηγορίες και είναι πλήρως προσαρμοσμένη ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της Lexus.
Οι απαιτήσεις των κατασκευαστών είναι να αναδείξουν τα βασικά πλεονεκτήματα του χαμηλού κέντρου βάρους, των φαρδιών μετατροχίων, των κοντών προβόλων και ενός εξαιρετικά άκαμπτου αμαξώματος.
Αποτελεί επίσης τη βάση του ‘fun-to-drive’ χαρακτήρα του αυτοκινήτου, συμβάλλοντας στη διασφάλιση της Οδηγικής Υπογραφής Lexus (Lexus Driving Signature) στη μικρότερη ‘συσκευασία’ μέχρι σήμερα. Αυτό συμβάλλει στη δημιουργία ενός φυσικού διαλόγου μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου που εξασφαλίζει εμπιστοσύνη, έλεγχο και άνεση ανά πάσα στιγμή.
Ο νέος σχεδιασμός των προβολέων δημιουργεί μια ισχυρή οπτική υπογραφή, με τα φώτα ημέρας και τα φλας ενσωματωμένα σε λειτουργικές μονάδες. Με αυτή τη νέα διάταξη, το χαρακτηριστικό σχήμα L των φώτων έχει αλλάξει και είναι στραμμένο προς τα έξω αντί προς τα μέσα, ώστε να ταιριάζει με την κατεύθυνση κάθε φλας.
Ακολουθώντας τις αρχές της Σχεδίασης ‘Next Chapter’ της Lexus, η σχεδιαστική ταυτότητα και οι αναλογίες του αυτοκινήτου υποστηρίζουν την οδηγική εμπειρία. Οι μπροστινές κολόνες είναι τραβηγμένες προς τα πίσω, με αποτέλεσμα η καμπίνα να φαίνεται συμπαγής και το καπό μακρύτερο διαμορφώνοντας ένα σπορ προφίλ.
Τα φουσκωμένα φτερά υποδηλώνουν δύναμη και τονίζουν τους μεγάλους τροχούς και τα ελαστικά (18”), ενώ οι κοντοί πρόβολοι και η τολμηρή διαμόρφωση της περιοχής γύρω από τις πίσω πόρτες παραπέμπουν σε ζωηρές, δυναμικές επιδόσεις.
Η πίσω όψη του αυτοκινήτου αποπνέει επίσης μία αίσθηση στιβαρότητας. Η πινακίδα κυκλοφορίας στον προφυλακτήρα έχει μετακινηθεί προς τα κάτω, ώστε η υπογραφή LEXUS στην πίσω πόρτα να είναι πιο εμφανής όταν είναι κλειστή.
Η χαρακτηριστική μπάρα φώτων σε σχήμα L της Lexus δημιουργεί μεγαλύτερη οπτική αίσθηση, με τα φλας και τα φώτα οπισθοπορείας να έχουν μια υποτονική παρουσία όταν δεν είναι αναμμένα.
Το LBX έχει μήκος 4.190 mm, πλάτος 1.825 mm και ύψος 1.545 mm ενώ το μεταξόνιο είναι 2.580 mm. Η απόσταση των 285 mm από το έδαφος της θέσης οδήγησης βοηθά τον οδηγό να αισθάνεται ότι είναι ένα με το όχημά του και να απολαμβάνει εξαιρετική ορατότητα, ιδιαίτερα σε διαδρομές στην πόλη.
Το χαμηλό καπό, τα πλαϊνά προστατευτικά στο ίδιο επίπεδο με το αμάξωμα, η πίσω αεροτομή οροφής σε στιλ αψίδας και ο ακριβής σχεδιασμός των φωτιστικών σωμάτων ενισχύουν την αεροδυναμική απόδοση και συμβάλλουν στην αποδοτικότητα, τη σταθερότητα και την άμεση απόκριση του LBX.
Οι εκδόσεις Emotion και Cool ξεχωρίζουν με τη διχρωμία και τις ζάντες αλουμινίου 18” με φινίρισμα μηχανικής κατεργασίας. Οι Elegant και Relax διαθέτουν μονόχρωμο εξωτερικό φινίρισμα και γυαλιστερές ζάντες 18”.
Τα συστήματα της εμπρός και πίσω ανάρτησης έχουν σχεδιαστεί για υψηλή ακαμψία και μικρό βάρος, προσφέροντας στο LBX ευελιξία και σταθερή συμπεριφορά στις στροφές καθώς και άμεση απόκριση στις εντολές του τιμονιού με οδηγική άνεση.
Όλες οι εκδόσεις διαθέτουν γόνατα MacPherson εμπρός – τα προσθιοκίνητα μοντέλα χρησιμοποιούν ημιάκαμπτο πίσω άξονα, ενώ το τετρακίνητο LBX διαθέτει διάταξη με διπλά ψαλίδια.
Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα πέδησης περιλαμβάνει Vehicle Braking Posture Control. Το σύστημα αυτό εξισορροπεί αυτόματα την κατανομή της δύναμης πέδησης εμπρός και πίσω για την καταστολή των κλίσεων κατά τον διαμήκη άξονα και τη διατήρηση ενός γραμμικού και αξιόπιστου φρεναρίσματος. Βοηθά επίσης στη μείωση των κλίσεων του οχήματος στις στροφές, διατηρώντας το αυτοκίνητο άνετο και σταθερό και φιλτράροντας τους κραδασμούς.
Το LBX κινείται από ένα Hybrid Electric σύστημα της Lexus νέας γενιάς, το οποίο διαθέτει έναν συμπαγή και ελαφρύ τρικύλινδρο κινητήρα 1.5L. Τα κύρια εξαρτήματα του υβριδικού συστήματος έχουν επανασχεδιαστεί σε μεγάλο βαθμό, συμπεριλαμβανομένου του κιβωτίου και της μονάδας ελέγχου ισχύος, για τη βελτίωση της αποδοτικότητας, τη μείωση των απωλειών, την εξοικονόμηση βάρους και τη μείωση του μεγέθους.
Υπάρχει επίσης μια νέα διπολική μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου χαμηλής αντίστασης, υψηλής απόδοσης, η οποία επιτρέπει την πρόσθετη υποστήριξη του ηλεκτροκινητήρα κατά την επιτάχυνση και επεκτείνει την αμιγώς ηλεκτρική ικανότητα οδήγησης του αυτοκινήτου.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις επέτρεψαν στη Lexus να εστιάσει στις επιδόσεις και σε ένα επίπεδο οδηγικής απόλαυσης που δεν ήταν εφικτό με τα προηγούμενα συστήματα. Η μέγιστη ισχύς του πλήρως υβριδικού συστήματος είναι 136 DIN hp/ 100 kW με μέγιστη ροπή 185 Nm.
Ο κινητήρας λειτουργεί με θερμoδυναμική απόδοση παγκόσμιας κλάσης, η οποία υποστηρίζεται από τεχνολογία καύσης υψηλής ταχύτητας και σχεδιαστικά χαρακτηριστικά όπως οι ευθείς αυλοί εισαγωγής και οι έδρες των βαλβίδων εισαγωγής που έχουν υποστεί επεξεργασία με λέιζερ. Άλλα βασικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν εξαιρετικά ελαφριά έμβολα σχεδιασμένα για λειτουργία σε υψηλές στροφές και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ευφυή μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων.
Το σύστημα μετάδοσης κίνησης διαθέτει επίσης ένα νέας σχεδίασης κιβώτιο. Η αναθεωρημένη μονάδα ελέγχου ισχύος είναι τοποθετημένη ακριβώς πάνω από το κιβώτιο, επιλογή που συμβάλει στη χαμηλή γραμμή του καπό του LBX. Επιπλέον χώρος εξοικονομείται με την τοποθέτηση των δύο κινητήρων-γεννητριών σε ξεχωριστούς άξονες, μειώνοντας το συνολικό μήκος του συστήματος μετάδοσης κίνησης.
Η μπαταρία NiMH είναι μια ολοκαίνουργια διπολική μονάδα με μειωμένο βάρος και πιο συμπαγή σχεδιασμό, αλλά παρέχει υψηλότερη απόδοση με πολύ ταχύτερη απόκριση. Έτσι, συμβάλλει στις επιδόσεις του LBX με άμεση, ισχυρή επιτάχυνση όπως σε ένα ηλεκτρικό όχημα με μπαταρία, καθώς και στην αποδοτικότητα καυσίμου. Επωφελείται από ένα επανασχεδιασμένο σύστημα ψύξης που συνεισφέρει στην παράταση της διάρκειας ζωής και της απόδοσής της.
Για όσους οδηγούς θέλουν και κάτι παραπάνω υπάρχει και η επιλογή της τετρακίνησης E-Four της Lexus, η οποία εισάγει έναν πρόσθετο ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα. Όταν το όχημα ξεκινά από στάση, στρίβει ή κινείται σε επιφάνειες με χαμηλό συντελεστή τριβής, το σύστημα κατευθύνει αυτόματα την κινητήρια δύναμη στους πίσω τροχούς, συμβάλλοντας στη σταθερότητα του οχήματος και διατηρώντας την αυτοπεποίθηση του οδηγού.
Ο πολυτελής χαρακτήρας του LBX επιβεβαιώνεται από τα μέτρα που έχει λάβει η Lexus για τη διαχείριση του θορύβου και των κραδασμών (NVH). Μεταξύ αυτών είναι η προσθήκη ενός άξονα εξισορρόπησης (αντικραδασμικού άξονα) στον κινητήρα για τη μείωση των κραδασμών που μπορεί να δημιουργήσουν βουητό στην καμπίνα. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στις πόρτες, όπου έχουν χρησιμοποιηθεί απορροφητικά φύλλα για την καταστολή των θορύβων υψηλής συχνότητας, αλλά και για την ενίσχυση των θορύβων χαμηλής συχνότητας, που εξασφαλίζουν διακριτικό και ευχάριστο ήχο.
Για την αντιμετώπιση των κραδασμών και του θορύβου του δρόμου από την οροφή, έχει χρησιμοποιηθεί μαστίχα υψηλής απόσβεσης σε συνδυασμό με έναν εκτεταμένο και αποτελεσματικό μονωτικό υλικό. Άλλα μέτρα περιλαμβάνουν στεγανοποίηση στην περίμετρο του καπό και ηχομονωτικά και ήχο-απορροφητικά φύλλα, επενδύσεις, προστατευτικά και αφρό σε βασικές περιοχές του αυτοκινήτου. Κάτω από το όχημα, υψηλής απόσβεσης και δομικές κόλλες παίζουν το ρόλο τους στη μείωση του θορύβου και των κραδασμών, ενώ συμβάλλουν επίσης στη συνολική ακαμψία του αυτοκινήτου.
Η κεντρική κονσόλα είναι κυρίαρχο στοιχείο της καμπίνας με τη μεγάλη οθόνη αφής πολυμέσων να είναι κεκλιμένη προς τα πίσω, για καλύτερη ενσωμάτωση. Η μονάδα διαθέτει πλευρικά μαξιλαράκια με επένδυση και φιλοξενεί δύο ποτηροθήκες και πολλαπλούς αποθηκευτικούς χώρους και θύρες USB για σύνδεση και φόρτιση συσκευών.Το LBX είναι εξοπλισμένο με το πιο πρόσφατο σύστημα Lexus Link Connect, το οποίο λειτουργεί μέσω μιας οθόνης αφής 9,8”.
Το cockpit του οδηγού είναι μια ερμηνεία της φιλοσοφίας Tazuna της Lexus, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Lexus NX. Αυτό τοποθετεί τα κύρια χειριστήρια και τις πηγές πληροφοριών γύρω από τον οδηγό, ώστε ο χειρισμός τους να απαιτεί μόνο ελάχιστες κινήσεις του χεριού, με ελάχιστη διάσπαση της προσοχής. Με τον τρόπο αυτό, ο οδηγός παραμένει συγκεντρωμένος στην οδήγηση, με τη λιγότερη δυνατή διάσπαση προσοχής. Η θέση και η γωνία του τιμονιού υπολογίστηκαν με ακρίβεια, ώστε να προσφέρουν στον οδηγό μια ανταποδοτική αίσθηση ελέγχου.
Εδώ, η φιλοσοφία Tazuna ενισχύεται με μια νέα, πλήρως ψηφιακή οθόνη οργάνων 12,3 ιντσών, που κάνει την εμφάνισή της για πρώτη φορά σε Lexus. Η διάταξη και η προβολή των ενδείξεων και των δεδομένων αλλάζει ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης και μπορεί να προσαρμοστεί στις προσωπικές προτιμήσεις. Διατίθεται επίσης προαιρετικά σύστημα head-up display.
Ο χώρος αποσκευών προσφέρει έως και 332 λίτρα (μοντέλα FWD με τα πίσω καθίσματα στη θέση τους) που είναι αρκετά για δύο βαλίτσες των 75 λίτρων οι οποίες μπορούν να μεταφερθούν κάτω από το αναδιπλούμενο κάλυμμα.
Το σύστημα παρέχει πλοήγηση βασισμένη στο cloud, βελτιστοποιώντας τον προγραμματισμό διαδρομής με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για τα κυκλοφοριακά συμβάντα και τις καθυστερήσεις. Ο ψηφιακός βοηθός “Hey Lexus” αναβαθμίζει την εμπειρία του ταξιδιού καθώς ανταποκρίνεται σε φωνητικές εντολές τόσο του οδηγού όσο και του συνοδηγού.
Με το LBX, η Lexus υιοθετεί μια νέα προσέγγιση για τη δημιουργία μιας γκάμας εκδόσεων που θα ταιριάζει καλύτερα στις προτιμήσεις και τον τρόπο ζωής των πελατών.
Οι επιλογές εξοπλισμού περιλαμβάνουν ψηφιακή οθόνη οργάνων 12,3” φιλοσοφίας Tazuna, head-up display, απομακρυσμένη στάθμευση, ψηφιακό κλειδί, premium surround ηχοσύστημα Mark Levinson, τεχνολογία καθαρισμού αέρα nanoe-X της Panasonic και ηλεκτρική πίσω πόρτα.
Tο αυτοκίνητο είναι με πολλαπλά συστήματα που ανιχνεύουν κινδύνους ατυχημάτων, ειδοποιούν τον οδηγό και παρέχουν αυτόματα έλεγχο του τιμονιού, της πέδησης και της ισχύος, εάν απαιτείται, για να βοηθήσουν στην αποφυγή ή τη μείωση των συνεπειών μιας σύγκρουσης. Τα βασικά στοιχεία περιλαμβάνουν Pre-Collision System με Intersection Turn Assist, Dynamic Radar Cruise Control, Lane Tracing Assist/Lane Keep Assist και Road Sign Assist. Πρόσθετα στοιχεία που υποστηρίζουν την ασφαλέστερη οδήγηση και τους ελιγμούς και μειώνουν το φόρτο του οδηγού είναι το ηλεκτρικό σύστημα απελευθέρωσης θυρών e-latch της Lexus με Safe Exit Assist, μόνιτορ οδηγού, έξυπνοι αισθητήρες στάθμευσης με αυτόματο φρενάρισμα, Rear Cross Traffic Alert και Blind Spot Monitor
Τα κύρια χαρακτηριστικά του LBX
• Διαστάσεις: 4.190 mm (μήκος) x 1.825 mm (πλάτος) x 1.545 mm (ύψος)
• Βάρος: 1280 kg
• Χωρητικότητα πορτμπαγκάζ: 332 λίτρα
• Ικανότητα ρυμούλκησης (χωρίς φρένο): 750 kg
• Κινητήρας: 1.5 L 3-κύλινδρος βενζινοκινητήρας
• Κιβώτιο: Electronic Continuously Variable Transmission
• Συνολική ισχύς: 100kW / 136 DIN hp
• Επιτάχυνση (0 – 100 km/h): 9,2 δευτ.