Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Τελικά είναι μύθος ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι καλά για να τα οδηγείς στο χιόνι. Κάθε άλλο.Έχουν απίθανη αίσθηση όπως υποστηρίζουν αυτοί που τα οδήγησαν. Προς το παρόν οι τυχεροί ήταν οι δοκιμαστές της KIA που συμμετείχαν στο πρόγραμμα των εξαντλητικών δοκιμών του  EV9 σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Η KIA υπέβαλε το νέο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο EV9 σε εξαντλητικές δοκιμές στους παγωμένους δρόμους της Σουηδίας με σκοπό να διαπιστώσει πιθανόν κάποιες παραλείψεις η κάποια προβλήματα που ενδεχομένως να παρουσιάζονταν στις πολικές θερμοκρασίες. 

Το Kia EV9 φέρνει φρέσκια σκέψη, σχεδιασμό και τεχνολογία στον τομέα των e-SUV. Με την τολμηρή SUV εμφάνιση  και την οδήγησή του με μηδενικές εκπομπές ρύπων, το μοντέλο αντιπροσωπεύει μια νέα εποχή βιώσιμης περιπέτειας. Εκτός όμως από την εξωτερική εμφάνιση χρειαζόταν και κάτι άλλο. Να περάσει τις «εξετάσεις» σε περιοχές που οι θερμοκρασίες είναι …πολικές.

Κατά τη διάρκεια των χειμερινών δοκιμών  στο Arjeplog της Σουηδίας, υπό συνθήκες θερμοκρασίας κάτω από το μηδέν κοντά στον πολικό κύκλο, οι μηχανικοί της Kia δοκίμασαν το όχημα για να εξασφαλίσουν τη βέλτιστη απόδοση μπαταρίας και φόρτισης. Ταυτόχρονα βελτιστοποίησαν το Traction Control System για την καλύτερη δυνατή απόδοση κατά την οδήγηση σε χιόνι και πάγο.

Βασικό για τους μηχανικούς της KIA ήταν η προετοιμασία της μπαταρίας. Που σημαίνει προθέρμανση της μπαταρίας πριν τη φόρτιση. Με την επίτευξη της βέλτιστης θερμοκρασίας της μπαταρίας πριν από την έναρξη της φόρτισης, το EV9 μπορεί να συνεχίσει να επιτυγχάνει εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση, παρά το κρύο.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό, το EV Route Planner, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά με το EV9, προσφέρει στους οδηγούς ακόμη μεγαλύτερη ευκολία ανακαλύπτοντας αυτόματα σημεία φόρτισης στη διαδρομή όταν τα χρειάζονται. 

Το σύστημα αναλύει δεδομένα οχήματος σε πραγματικό χρόνο, καθώς και τη διαδρομή που έχει εισαχθεί στο σύστημα AVN, για να προσθέσει σημεία φόρτισης όταν χρειάζεται. Όταν η εκτιμώμενη αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία είναι ανεπαρκής για να φτάσει στον προορισμό, το AVN εμφανίζει ένα αναδυόμενο παράθυρο που προτείνει πιθανούς σταθμούς φόρτισης και ρωτά τον πελάτη εάν θέλει να τον προσθέσει στη διαδρομή. 
Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες των EV9 δεν χρειάζεται να αφιερώνουν χρόνο στον προγραμματισμό των διαδρομών τους με βάση τη διαθεσιμότητα των σταθμών φόρτισης. Το αυτοκίνητο ενημερώνει τον οδηγό πότε και για πόσο χρόνο θα χρειασθεί για να γίνει η φόρτιση.
Ακόμη, το EV Route Planner και ο κλιματισμός της μπαταρίας συνεργάζονται για να προθερμάνουν την μπαταρία σε ψυχρές συνθήκες, όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει κάποιο σημείο ταχυφορτιστή. Για τους οδηγούς αυτό σημαίνει περισσότερο χρόνο στο τιμόνι και λιγότερο χρόνο για φόρτιση.

Ο Gunther Frank, General Manager Development Project Operations στο Τεχνικό Κέντρο της Hyundai Motor Europe (HMETC) είπε ότι:
«Στόχος μας είναι να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία οδήγησης και φόρτισης στους πελάτες μας. Θέλουμε να μπορούν να οδηγούν μεγαλύτερες αποστάσεις στο συντομότερο δυνατό χρόνο και με τον πιο χαλαρό τρόπο για να κάνουν το βήμα από τα αυτοκίνητα ICE στα EV όσο πιο εύκολο και ομαλό γίνεται. Με το Kia EV9, αποδείξαμε ότι έχουμε την τεχνολογία για να ξεπεράσουμε τις προκλήσεις ταχύτητας φόρτισης σε ακραίες καιρικές συνθήκες, καθώς και βελτιώσεις στην οδήγηση και τον χειρισμό για να κάνουμε ένα EV ασφαλές ακόμη και διασκεδαστικό όταν το οδηγείς στο χιόνι».

Η ρύθμιση της μπαταρίας και το EV Route Planner βελτιστοποιούν την απόδοση φόρτισης. Κάτω από βέλτιστες συνθήκες, το Kia EV9 έχει μια πλήρως ηλεκτρική αυτονομία  άνω των 541 km, σύμφωνα με την παγκόσμια εναρμονισμένη διαδικασία δοκιμής ελαφρών οχημάτων (WLTP). Με εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση 800 volt, μπορεί να ανακτήσει έως και 239 km σε αυτονομία μετά από μόλις 15 λεπτά φόρτισης.
Στις δοκιμές στους χιονισμένους δρόμους σημαντικό ήταν ότι το Traction Control παρέχει εξαιρετικό όχι μόνο στο χιόνι αλλά και στον πάγο.

Ο Frank είπε ακόμη ότι όπως το ανθρώπινο σώμα, έτσι και  μια μπαταρία έχει  ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασίας όπου αισθάνεται πιο άνετα. Μέσα σε αυτό το εύρος, μπορεί να προσφέρει την καλύτερη απόδοση κατά την οδήγηση και τη φόρτιση. Εκτός αυτού του εύρους, έχουν εφαρμοστεί αποκλειστικές, υπερσύγχρονες θερμικές τεχνολογίες μπαταρίας για τη διαχείριση αυτών των ακραίων συνθηκών.
Ειδικά χαρακτηριστικά για EV για ασφαλή και σταθερή οδήγηση

Το χαμηλό κέντρο βάρους και το μακρύ μεταξόνιο του Kia EV9 βοηθούν στη σταθεροποίηση του οχήματος κατά την οδήγηση ,μειώνοντας τις στροφές. Για να αντιμετωπίσουν το πρόσθετο βάρος και την αυξημένη επιτάχυνση που σχετίζονται με τα EV, οι μηχανικοί μεγάλωσαν τους μπροστινούς δίσκους φρένων. Επιπλέον, το αναγεννητικό σύστημα πέδησης του Kia EV9 έχει βελτιωθεί με την εφαρμογή ενσωματωμένου ηλεκτρικού ενισχυτή δεύτερης γενιάς ή IEB, για μείωση του συνολικού βάρους και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.

Το πλαίσιο του EV9 έχει βελτιστοποιηθεί και η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί, ώστε να διασφαλίζονται εξαιρετικές ικανότητες χειρισμού στο χιόνι και τον πάγο. Οι μηχανικοί είχαν ως στόχο να βρουν τον σωστό συνδυασμό μεταξύ ασφαλούς και ομαλού χειρισμού και απόκρισης και διασκέδασης στην οδήγηση. Το αποτέλεσμα είναι μια συνολικά πιο ισορροπημένη οδηγική εμπειρία που επικεντρώνεται στην παροχή της μέγιστης άνεσης των επιβατών, ανεξάρτητα από τις συνθήκες οδήγησης.

Τετρακίνηση για μέγιστο χειρισμό στο χιόνι
Το Kia EV9 εξοπλίστηκε από την HMETC με ειδικά χειμερινά ελαστικά για τις δοκιμές του στο Arjeplog της Σουηδίας. Αυτά τα ελαστικά παρέχουν μέγιστη σταθερότητα στις πίστες χιονιού. Το Kia EV9 θα έρχεται με την επιλογή των ελαφριών τροχών αλουμινίου 19 ή 20 ιντσών, ενώ η έκδοση της σειράς GT διατίθεται και με ζάντες 21 ιντσών.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό για τη βελτίωση της οδήγησης στο χιόνι και τον πάγο είναι η τετρακίνηση. Το Kia EV9 με κίνηση σε όλους τους τροχούς διαθέτει ηλεκτροκινητήρες τόσο εμπρός όσο και πίσω. Το μοντέλο RWD χρησιμοποιεί ηλεκτροκινητήρα 150 kW και το AWD διαθέτει συνολική ισχύ εξόδου 283 kW. Αυτό ουσιαστικά διπλασιάζει την ισχύ του συστήματος όταν είναι ενεργοποιημένο το AWD.

Σύστημα ελέγχου πρόσφυσης  με αποκλειστική λειτουργία Snow Mode
Το Σύστημα Ελέγχου Πρόσφυσης του Kia EV9, ή TCS, έχει σκοπό να βελτιώνει την απόδοση κατά την οδήγηση σε δύσκολα εδάφη. Οι οδηγοί μπορούν να επιλέξουν από τις λειτουργίες Mud, Sand και Snow χρησιμοποιώντας το κουμπί Terrain Mode Select στο τιμόνι για βελτιστοποίηση της απόδοσης οδήγησης ή διαφορετικών συνθηκών.

Το σύστημα προσαρμόζει την έξοδο και την κατανομή της ροπής του κινητήρα, καθώς και τα συστήματα πλαισίου και άλλα χαρακτηριστικά ελέγχου ευστάθειας για να εξασφαλίσει ασφαλή απόδοση, ακόμη και σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης. Αυτό σημαίνει ότι το ολοκαίνουργιο Kia EV9 μπορεί να οδηγηθεί με ασφάλεια και εκτός δρόμου.

Η λειτουργία χιονιού είναι βελτιστοποιημένη για να διατηρεί τη σταθερότητα και την ταχύτητα σε ολισθηρές συνθήκες. Όταν ενεργοποιείται η λειτουργία Snow, το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης περιορίζει την έξοδο ροπής από τον κινητήρα και την ελέγχει για βέλτιστη πρόσφυση ελαστικών και στους τέσσερις τροχούς για διατήρηση της ορμής προς τα εμπρός σε ολισθηρές συνθήκες. Εφαρμόζει επίσης τα καλύτερα επίπεδα ελέγχου πέδησης για βελτιστοποίηση της πρόσφυσης. Όλες αυτές οι λειτουργίες συνεργάζονται για να προσφέρουν στους πελάτες μια ασφαλή και σταθερή εμπειρία – ενώ παράλληλα είναι διασκεδαστική στην οδήγηση.

Το κορυφαίο ηλεκτρικό SUV διατίθεται σε επταθέσια και εξαθέσια διάταξη καθισμάτων που σχεδιάστηκαν για να καλύπτουν τις ανάγκες σύγχρονων οικογενειών. Με αυτονομία οδήγησης άνω των 541 km, σύστημα εξαιρετικά γρήγορης φόρτισης 800 volt και επιλογή τετρακίνησης, αυτό το ασφαλές και σταθερό οικογενειακό SUV είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει κάθε οδηγική πρόκληση.
Η Kia σχεδιάζει να δημιουργήσει μια σειρά EV με 15 μοντέλα έως το 2027 και να αυξήσει τον ετήσιο στόχο πωλήσεων EV σε 1,6 εκατομμύρια μονάδες έως το 2030.

Δεν μένει παρά να καλέσει και τους δημοσιογράφους του ειδικού τύπου σε μια παρουσίαση με πολικές θερμοκρασίες για να έχουμε και εμείς την εμπειρία που μέχρι τώρα μας μεταφέρουν οι άνθρωποι της KIA που πήραν μέρος στις εξαντλητικές δοκιμές.