Του Περικλή Χαλάτση
Όταν οδηγείς την Ford Mustang Mach-E αλλάζει η διάθεσή σου. Και όταν γνωρίζεις ότι το μοντέλο είναι το PREMIUM AWD ER, τότε το χαμόγελο φτάνει μέχρι τα αφτιά. Θα νομίζετε ότι υπερβάλουμε αλλά έτσι είναι τα πράγματα. Πως να το κάνουμε, η Mach-E σου δίνει κύρος και τα διπλανά μάτια τα αισθάνεσαι «καρφωμένα» πάνω σου.Η νέα Mustang Mach-E είναι το αυτοκίνητο που φέρνει στο σήμερα το μέλλον της αυτοκίνησης.
Οι σχεδιαστές της Ford που ανέλαβαν το project Mach e, πριν δημιουργήσουν το κομψό SUV και πριν τοποθετήσουν την ηλεκτρική καρδιά στο αυτοκίνητο, μελέτησαν για αρκετούς μήνες τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών, τις συνδύασαν με την άνεση, την οδική συμπεριφορά και φυσικά με την προηγμένη τεχνολογία διασύνδεσης.
Σήμερα θα ξεκινήσω ανάποδα. Δεν θα αφήσω για το τέλος της τιμές αλλά θα ξεκινήσω με αυτές. Έχει σημασία να διευκρινίσω ότι μπορεί να φαίνονται τα νούμερα υψηλά αλλά αν τα βάλουμε σε μια ζυγαριά τι παίρνω τι δίνω, τελικά θα συμφωνήσετε και εσείς -άσχετα αν έχετε η όχι τα χρήματα- ότι οι τιμές που δίνει η Ford είναι γήινες.Η τιμή του σύγχρονου τετρακίνητου SUV στη βασική του έκδοση ξεκινάει από 63.779 ευρώ ενώ η τιμή του «δικού» μας αυτοκινήτου ( για να μην σας μπερδεύω του αυτοκινήτου δοκιμής) είναι 79.278 ευρώ.
Αν και έχω οδηγήσει πολύ ακριβότερα αυτοκίνητα που η τιμή τους ξεπερνάει τις 150.000 ευρώ, τόσα βλέμματα που «έπεσαν» πάνω στο Premium Mach-E AWD ER δεν έχω συναντήσει. Και σίγουρα όλοι αυτοί που με σταμάτησαν και με ρώτησαν ποια είναι η γνώμη μου δεν ενδιαφέρονταν ούτε για τις επιταχύνσεις αλλά ούτε για την …κατανάλωση. Γιατί σήμερα και το ρεύμα έχει κατανάλωση.
Επίσημα η Ford για το Mach-E AWD ER με τις μηδενικές εκπομπές CO2 δίνει αυτονομία 550 χιλιόμετρα. Θα αναφερθούμε στη συνέχεια για την αυτονομία που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Γιατί στο μικτό κύκλο αναφέρει το εργοστάσιο ότι μπορείς να κάνει και 600 χλμ.
Η κίνηση δίνεται και στους δύο άξονες. Από 0-100 χλμ χρειάζεται 5’ . Είναι εντυπωσιακή η επιτάχυνση . Για αυτό χρειάζεται πειθαρχία σε όποιον κάθεται στη θέση του οδηγού. Η μέγιστη ισχύς είναι 258 kW / 351 PS, η ροπή 580 Nm και η κατανάλωση 18.8 KWh/100 χλμ. Φυσικά οι εκπομπές ρύπων CO2 είναι μηδέν. Η τελική ταχύτητα σταματάει ηλεκτρονικά για λόγους οικονομίας στις μπαταρίες, στα 180 χλμ.
Αυτό που σας ενδιαφέρει κυρίως είναι η αυτονομία του Mach e στην τετρακίνητη έκδοση. Τα 500 χιλιόμετρα που δίνει αυτονομία η Ford είναι με στρατιωτική πειθαρχία. Κάτι που η πλειοψηφία των οδηγών δεν έχει. Όταν βρίσκεις ανοικτό δρόμο το δεξί πόδι τερματίζει το γκάζι. Σπάνια θα πεις, προσοχή στην αυτονομία.
Σήμερα που οι σταθμοί φόρτισης δεν είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο για να κάνεις ένα μεγάλο ταξίδι, δεν μπορεί να είσαι χαλαρός . Ούτε μπορείς να κινείσαι «σανιδωμένος» στην εθνική οδό. Είσαι υποχρεωμένος να σκέφτεσαι διαρκώς το θέμα της αυτονομίας.
Όταν στην Ελλάδα το δίκτυο σταθμών φόρτισης αναπτυχθεί τότε τα πράγματα θα είναι διαφορετικά. Και μια που αναφερόμαστε στην αυτονομία αν ταξιδεύετε καλό είναι να ψάχνετε σταθμούς φόρτισης συνεχούς ρεύματος ( DC 150 KW) που με δέκα λεπτά φόρτισης μπορείτε να κάνετε άλλα 119 χιλιόμετρα η με 45 λεπτά φόρτισης μπορείτε να φθάσετε στο 80% πληρότητα. Η νέα Mach-E είναι διαθέσιμη στις εκδόσεις standard-range (μπαταρία ιόντων λιθίου 75,7 kWh) και extended-range (μπαταρία ιόντων λιθίου 98,8 kWh).
Σημαντικό είναι και το σύστημα Intelligent Range. Αξιοποιώντας τη συνδεσιμότητα μέσω cloud σε πραγματικό χρόνο (live), το Intelligent Range, έχει την δυνατότητα να υπολογίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια την υπολειπόμενη αυτονομία του οχήματος ανά πάσα στιγμή. Αναγνωρίζει τόσο τον τρόπο οδήγησης του κάθε χρήστη όσο και διαφόρους παράγοντες που επηρεάζουν την ηλεκτρική αυτονομία του οχήματος. Υπολογίζει την εξωτερική θερμοκρασία του περιβάλλοντος, την υψομετρική διαφορά του προορισμού που έχει οριστεί στο σύστημα πλοήγησης, καθώς επίσης την κίνηση στους δρόμους σε πραγματικό χρόνο .
Η Mustang Mach-E PREMIUM AWD ER είναι στημένη στην νέα πλατφόρμα GE1 που είναι σχεδιασμένη αποκλειστικά για ηλεκτροκίνηση . Μπροστά η μάσκα – δεν έχει τις γρίλιες εισαγωγής αέρα- κοσμείται από το «Pony» σήμα που υποδεικνύει ότι έχετε μια Mustang ηλεκτρική!
Με minimal εσωτερικό, φουτουριστικό ,υψηλής τεχνολογίας. Το αυτοκίνητο είναι άνετο ακόμη και για πέντε επιβάτες. Οι διαστάσεις τους είναι 4,712 χλστ./1.881 χλστ./1.597 χλστ (μήκος/πλάτος/ύψος) ενώ στα 2.984 χλστ. είναι το μεταξόνιο.
Άνετο εσωτερικό με σχετικά καλό χώρο αποσκευών (402 λίτρα πίσω και 100 λίτρα κάτω από το μπροστινό καπό).
Στο δρόμο
Για να μπείτε στο εσωτερικό του αυτοκινήτου δεν χρειάζεται να βγάλετε το κλειδί από την τσέπη σας. Ακόμη και αν δεν το έχετε μαζί σας έξω από την πόρτα έχει ένα μπουτόν και πάνω από αυτό κάποιους αριθμούς. Βάζετε το pin σας και η πόρτα ανοίγει. Το άνοιγμα των θυρών που είναι χωρίς τις συμβατικές λαβές, μπορεί να γίνει και μέσω τηλεφώνου που χρησιμοποιείται ως κλειδί.
Ο οδηγός εύκολα θα βρει την ιδανική του θέση. Οι ηλεκτρικές ρυθμίσεις που έχει στην επιλογή του είναι πολλές.
Τα καθίσματα είναι δερμάτινα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα με καλή πλευρική στήριξη.
Το αυτοκίνητο έχει τρία προγράμματα λειτουργίας.
Το “Whisper”, το “Active” και το ”Untamed”. Στο πρόγραμμα Whisper το τιμόνι είναι ελαφρύ και η οδήγηση πιο οικονομική. Όταν δοκιμάζαμε το αυτοκίνητο ελάχιστα χρησιμοποιήσαμε το πρόγραμμα “Whisper” . Προτιμήσαμε το “Active”. Πιο εντυπωσιακό όμως είναι το πρόγραμμα Untamed που αλλάζει όλα τα συστήματα λειτουργίας και ελέγχου ενώ σε προδιαθέτει θετικά με τον V8 ήχο που βγάζει (ψεύτικος είναι).
Η Mustang Mach-E PREMIUM AWD ER οδηγείται εύκολα στην πόλη. Με τη χρήση του «one pedal» το όμορφο SUV εξοικονομεί περισσότερο ενέργεια. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μπερδεύονται με το σύστημα αυτό. Και όμως είναι τόσο απλό.
Πατάς γκάζι και επιταχύνει, αφήνεις το γκάζι και φρενάρει. Όπως λειτουργούν τα συγκρουόμενα αυτοκινητάκια στα λούνα πάρκ. Τόσο απλό. Αλλά εκτός από απλό είναι και λειτουργικό αφού γίνεται εξοικονόμηση ενέργειας.
Βέβαια τα πράγματα αλλάζουν στην εθνική οδό. Εδώ δεν υπάρχει εξοικονόμηση ενέργειας αφού το πόδι δεν σηκώνεται συχνά από το γκάζι και τα φρεναρίσματα σπανίζουν.
Το αυτοκίνητο που κινείται πάνω σε τροχούς 19 ιντσών είναι ιδανικό για μεγάλα ταξίδια. Ο οδηγός αισθάνεται σιγουριά με το πάτημα αλλά και τα κρατήματα που έχει το αυτοκίνητο στο δρόμο. Το τιμόνι είναι «υπάκουο». Ίσως είναι από τα καλυτέρα που έχει φτιάξει ποτέ η Ford. Τα φρένα εντυπωσιακά .
Έχει μεγάλους δίσκους σε όλους τους τροχούς. Ξεχωρίζουν οι κόκκινες μπροστινές δαγκάνες που διαθέτουν τέσσερα έμβολα.
Οι αναρτήσεις κάνουν καλή δουλειά . Είναι με γόνατα McPherson μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Θα έλεγα ότι είναι σφικτή ( αλλά την προτιμώ έτσι) . Στηρίζεται στις σκληρές αντιστρεπτικές δοκούς και έτσι δεν έχει καθόλου κλίσεις στις στροφές. Ωστόσο απορροφούν τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Κάτι που εκτιμούν οι επιβάτες στους οποίους δεν μεταφέρονται οι ενοχλητικοί κραδασμοί.
Αλλά και στο χωματόδρομο το Mach e κινείται άψογα. Η απόσταση από το έδαφος είναι 147 χλστ. Ικανοποιητική για να κινηθείς σε βατό χωματόδρομο χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.
Η Ford Mustang Mach-E διαθέτει μια γυάλινη οροφή που δεν ανοίγει. Επειδή απορήσαμε γιατί δεν έχει κάλυμμα ο τεχνικός της εταιρίας μας είπε ότι το ειδικό κρύσταλλο δεν επιτρέπει την είσοδο της ηλιακής ακτινοβολίας στο εσωτερικό.
Όταν για πρώτη φορά στα μέσα της δεκαετίας του 60 ,είδαμε στον κινηματογράφο το Mustang που οδηγούσε ο Στηβ Μακ Κουίν, είπαμε ότι αυτό είναι το απόλυτο αυτοκίνητο. Σπορ, διθέσιο, δυνατό, το τέλειο αυτοκίνητο για έναν απαιτητικό οδηγό που ξέρει να κινείται στο όριο με ασφάλεια.
Το ίδιο μπορούμε να πούμε και τώρα και ας μην είναι το Mach e με αυτόν το θορυβώδη κινητήρα που τόσο μας άρεσε. Τώρα το Mustang έχει άλλη φιλοσοφία. Είναι ηλεκτρικό και αθόρυβο.
Μπορεί σχεδιαστικά να είναι τελείως διαφορετικό με το αυτοκίνητο που αγαπήσαμε από τον κινηματογράφο ωστόσο τα πίσω φώτα θυμίζουν τις παλιές Mustang.
Φυσικά καμιά σχέση δεν έχει το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Τότε όλα ήταν κομμένα και ραμμένα στις απαιτήσεις των οδηγών που αγαπούσαν τα σπορ και αγωνιστικά αυτοκίνητα.
Σήμερα κυριαρχούν οι μεγάλες οθόνες και τα ψηφιακά καντράν. Στο Mach e τα βλέμματα πέφτουν πάνω στην κάθετη οθόνη στυλ τάμπλετ 15,5 ιντσών SYNC 4 αλλά και στον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 10.2” .
Όταν για πρώτη φορά βρεθείτε μπροστά της σας προτείνω να μην ξεκινήσετε να οδηγείτε. Καλύτερα να μάθετε τη λειτουργία της οθόνης εν στάση. Δεν θα βρείτε μπουτόν η διακόπτες της περασμένης γενιάς. Όλα εδώ είναι αφής. Χρειάζεται ένα μικρό φροντιστήριο για να καταλάβετε τις λειτουργίες του συστήματος.
Στα δεξιά του οδηγού, στη βάση της κονσόλας υπάρχει ο περιστροφικός διακόπτης του κιβωτίου και στην πόρτα οι μνήμες για το κάθισμα. Αν το οδηγείτε εσείς, η γυναίκα σας η το παιδί σας δεν χρειάζεται κάθε φορά να πειραματίζεστε για να βρείτε τη θέση σας. Πατάτε τον αριθμό στη μνήμη και όλα γίνονται απλά και γρήγορα.
Ξεκινάτε και το τετρακίνητο SUV με το ηλεκτροκίνητο κιβώτιο μονής σχέσης σας ανεβάζει τη διάθεση. Και όπως είπα και στην αρχή, με την Mustang Mach-E PREMIUM AWD ER άσχετα με τις εκρηκτικές επιδόσεις, δεν πάτε για κόντρες αλλά για μια απολαυστική οδήγηση. Και αν θέλετε να συνδυάσετε τη χαλαρή βόλτα με τη μουσική της αρεσκείας σας που προσφέρουν τα B&O υψηλής απόδοσης.
Πριν κλείσουμε την παρουσίαση της Mustang Mach-E PREMIUM AWD ER να επισημάνουμε τα χαρακτηριστικά ασφάλειας και τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης που είναι τα:
Adaptive Cruise Control (ACC), Speed Sign Recognition, Lane-Keeping System, Intelligent Speed Limiter, Local Hazard Information, 360ο κάμερα, Road Edge Detection, Pre-Collision Assist με Pedestrian και Cyclist Detection, Post-Collision Braking, Evasive Steering Assist και Wrong Way Alert.
Για τους αφηρημένους η ξεχασιάρηδες οδηγούς υπάρχει σχετική ένδειξη που σας λέει «προσοχή-έλεγχος». Καλού κακού ρίξτε μια ματιά μήπως έχετε ξεχάσει κανένα μωρό η κανένα σκυλάκι.
Το ενσωματωμένο μόντεμ FordPass Connect μετατρέπει την νέα Mustang Mach-E σε κινητό WiFi hotspot με δυνατότητα σύνδεσης έως και 10 συσκευών.
Το σύστημα επιτρέπει τον έλεγχο λειτουργιών άνεσης μέσω του FordPass mobile app, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο εντοπισμός του οχήματος και η κατάσταση του οχήματος, η οποία ελέγχει την αυτονομία του οχήματος, την κατάσταση του συναγερμού και άλλα ενώ παράλληλα, παρέχει τη δυνατότητα απομακρυσμένου κλειδώματος/ξεκλειδώματος των θυρών.
Οι ενημερώσεις του λογισμικού (over-the-air updates) είναι ασύρματες. Τέλος η εταιρία δίνει για την μπαταρία της Ford Mustang Mach-E, καθώς επίσης και για όλα τα ηλεκτρολογικά παρελκόμενα υψηλής τάσης εργοστασιακή εγγύηση Ford Protect 8 ετών ή 160.000 χλμ. Για όλα τα υπόλοιπα μέρη του οχήματος προσφέρεται εργοστασιακή εγγύηση 5 χρόνων.