Από τον Περικλή Χαλάτση

Όταν για πρώτη φορά οδηγήσαμε το Cupra Formentor είχαμε πει ότι είναι ένα SUV που σε κερδίζει αμέσως. Τότε πριν καν ξεκινήσουμε αφιερώσαμε αρκετή ώρα για να το περιεργαστούμε. Ευχάριστος διάκοσμος στο εσωτερικό, ακριβή ποιότητα υλικών και εργονομία στο ταμπλό.

Αρκετούς μήνες αργότερα οδηγήσαμε την έκδοση που κατά την άποψη μας είναι μια ιδανική λύση για τον Ευρωπαίο οικογενειάρχη. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας σήμερα είναι το Cupra Formentor στην Pack έκδοση με τον κινητήρα 1.5 TSI, που αποδίδει 150 hp και αυτή τη φορά το κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι μηχανικό αλλά DSG7.

Θα ξεκινήσουμε με τις διαστάσεις του 5θυρου μικρομεσαίου αυτοκινήτου που τοποθετείται στην C-SUV κατηγορία. Το μήκος είναι 4.450 χλστ, το πλάτος 1.839 χλστ και το ύψος 1.520 χλστ. Θεωρητικά μπορούν να ταξιδέψουν πέντε ενήλικες χωρίς να διαμαρτυρηθούν οι τρείς, στα πίσω καθίσματα. Το μεταξόνιο είναι 2.679 χλστ που σημαίνει ότι υπάρχει άνεση στο εσωτερικό. Ακόμη και πέντε επιβάτες όταν δεν κάνουν υπερβολές μπορούν να «βολέψουν» τις αποσκευές τους στα 450 λίτρα.

Κάτω από το πλαστικό στο πορτμπαγκάζ μην ψάξετε για ρεζέρβα. Δεν υπάρχει. Θα βρείτε το γνωστό πλέον κιτ επισκευής ελαστικού.

Οι πίσω επιβάτες έχουν αρκετό χώρο για τα πόδια που δεν ακουμπούν στα μπροστινά καθίσματα ενώ υπάρχει και αρκετός αέρας από την οροφή για να μην ακουμπούν τα κεφάλια τους. Μόνο ο μεσαίος επιβάτης θα ζοριστεί στην οροφή γιατί είναι υπερυψωμένο το κεντρικό δάπεδο. Συνήθως όμως σε μακρινά ταξίδια ταξιδεύουν τέσσερις ενήλικες επιβάτες και όχι πέντε.

Ξεκινήσαμε από την Αθήνα για να κάνουμε μια απόσταση 670 χιλιομέτρων και να φθάσουμε στα σύνορα με τα Σκόπια. Η απόσταση δεν είναι μεγάλη και αν έχεις καλή παρέα το Formentor «καταπίνει» τα χιλιόμετρα χωρίς να το καταλάβεις.

Η θέση οδήγησης σωστή με άνετα καθίσματα και ικανοποιητική πλαϊνή στήριξη για οδηγό και συνοδηγό. Ο οδηγός αφού ρυθμίσει το τιμόνι στο ύψος και στο μήκος, θα πρέπει πριν ξεκινήσει -για να μην αποσπάται αργότερα η προσοχή του όταν οδηγεί- να μάθει το πολυλειτουργικό εργονομικό τιμόνι αλλά και τις ρυθμίσεις των συστημάτων που διαθέτει το Formentor και γίνονται μέσα από την κεντρική οθόνη αφής 10″.

Το τιμόνι είναι δερμάτινο με πολύ καλή αίσθηση και αρκετά χειριστήρια πάνω του δεξιά και αριστερά.

Ο οδηγός καλό θα είναι να έχει στη τσέπη του το κλειδί του αυτοκινήτου. Το Formentor διαθέτει αυτόματο σύστημα για να ξεκλειδώνουν οι πόρτες αλλά και να θέτει ο οδηγός σε λειτουργία τον κινητήρα με το πάτημα του μπουτόν.

Στην εθνική οδό τα καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να ενεργοποιήσετε τις αυτόματες διορθώσεις για να κρατιέται το αυτοκίνητο στη λωρίδα του αλλά και το μάξιμουμ της ταχύτητας -ανάλογα με τις ενδείξεις της τροχαίας- για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο ότι δεν θα σας πιάσουν τα ραντάρ. Ρυθμίζοντας την ταχύτητα αποφεύγετε τα τσουχτερά ραβασάκια.

Το navigator είναι καλό και δεν θα σας μπερδέψει αλλά ούτε θα σας κουράσει με φωνητικές εντολές όταν οδηγείτε στην εθνική οδό.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε καλό πάτημα στο δρόμο. Η αίσθηση ασφάλειας αποκτάται με τα πρώτα χιλιόμετρα. Η ποιότητα κύλισης είναι υποδειγματική και έχει καλό κράτημα στις στροφές. Οι προσπεράσεις γίνονται εύκολα και γενικά ο οδηγός χαίρεται τη σπορ οδηγική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Μετά τη Λαμία ακολουθήσαμε την καινούργια Ε 65 που παραδόθηκε πρόσφατα προς Καρδίτσα, Τρίκαλα και Καλαμπάκα. Μέχρι εκεί η διαδρομή τέλεια. Από την Καλαμπάκα συνεχίσαμε προς Γρεβενά μέσα από τα βουνά. Αυτό το κομμάτι που θα ενώνει την Καλαμπάκα με τα Γρεβενά είναι ακόμη υπό κατασκευή. Από τα 182 χλμ. του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας έχουν παραδοθεί τα 136 χλμ. Τα υπόλοιπα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα παραδοθούν μέσα στο 2025.

Αυτά τα 46 χιλιόμετρα μέχρι να φθάσουμε στον άλλο μεγάλο αυτοκινητόδρομο που έρχεται από τα Ιωάννινα τα κάναμε στα βουνά με αρκετές στροφές που αν βρεθείς πίσω από κάποιο φορτηγό η λεωφορείο θα πρέπει να ακολουθήσεις το ρυθμό του για αρκετό διάστημα.

Σ αυτές τις στροφές όμως δοκιμάσαμε περισσότερο το τιμόνι που είναι γρήγορο και υπάκουο, τα  φρένα -που δεν «ανάψαν» παρά τη συνεχή χρήση και την ανάρτηση που έχει σωστή ρύθμιση. Το αυτοκίνητο διαθέτει αεριζόμενους δίσκους μπροστά και πίσω.

Εκεί δοκιμάσαμε και τις αναρτήσεις. Το τιμόνι υπάκουο στις συνεχόμενες αλλαγές αλλά και οι αναρτήσεις υποδειγματικές. Οι αναρτήσεις του Formentor είναι γόνατα τύπου McPherson μπροστά και πίσω πολλαπλών συνδέσμων.

Τι μας άρεσε στις στροφές. Ο οδηγός όταν οδηγεί στην εθνική οδό καλό είναι να επιλέξει στο κιβώτιο την ένδειξη comfort. Στις στροφές επιλέξαμε το προφίλ sport ενώ είχαμε τη δυνατότητα επιλογής των paddles στο τιμόνι. Κάνοντας μόνος σου τις αλλαγές πηγαίνεις και στο ρυθμό που θέλεις. Αλλά με τόσα ρανταρ στο δρόμο «βολευτήκαμε» στην αυτόματη επιλογή.

Να επαναλάβουμε ότι χάρη στην καλή πλευρική στήριξη στα μπροστινά καθίσματα ο οδηγός και συνοδηγός κάθονται σωστά και με ασφάλεια.

 

Οι ζάντες αλουμινίου είναι 18″ (Performance Machined Glossy Black). Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας φορούσε ελαστικά της Continental (Eco Contact 6) διαστάσεων 245/45R18W. Καλό κράτημα στο δρόμο και σωστό φρενάρισμα.

Κάτω από το καπό του Formentor κρύβεται ο 1.5 TSI κινητήρας που αποδίδει 150 ίππους. Η συνεργασία του κινητήρα με το αυτόματο 7τάχυτο κιβώτιο  διπλού συμπλέκτη (DSG7) είναι υποδειγματική. Η κίνηση μεταφέρεται στους μπροστινούς τροχούς. Υπάρχει ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό που βοηθάει σημαντικά σε γλιστερούς δρόμους.

Κάναμε μόνο μία στάση για να γεμίσουμε το ρεζερβούαρ και να βάλουμε νερό στο δοχείο για το καθαρισμό του παρμπρίζ. Είχε πολλά κουνούπια στο δρόμο και η χρήση των υαλοκαθαριστήρων ήταν συνεχής. ( Άσχετο αυτό αλλά το αναφέρουμε. Χρειασθήκαμε 6 λεπτά για όλα. Σκεφθήκαμε ότι αν είχαμε ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έπρεπε υποχρεωτικά να σταματήσουμε 40 λεπτά. Ούτε να το σκέφτομαι δεν θέλω).

Το αυτοκίνητο με την φαρδιά 6άγωνη μάσκα και τους επανασχεδιασμένους προβολείς LED που εκτείνονται και στα φτερά, δεν περνάει απαρατήρητο.

Στην επαρχία όπου και αν σταματήσαμε χρειάσθηκε να κάνουμε το σχετικό briefing. Πολλές οι ερωτήσεις. Σαν να μην υπήρχαν ντήλερς στη Δυτική Μακεδονία.

Δύο φορές μας σταμάτησε η Αστυνομία. Μία στη διαδρομή από την Καλαμπάκα προς τα Γρεβενά (είχε ραντάρ) και μία στο δρόμο προς την Φλώρινα. Στον πρώτο έλεγχο ( ήταν τυπικός γιατί πηγαίναμε με τα όρια ταχύτητας -παγίδα με 50 χλμ) πιάσαμε κουβέντα με τα όργανα για το αυτοκίνητο. Στο δεύτερο έλεγχο έψαχναν για λαθρομετανάστες.

Φτάσαμε στα σύνορα της Ελλάδος με τα Σκόπια. Δεν περάσαμε στα Bitola γιατί δεν είχαμε την πράσινη κάρτα (άλλωστε δεν είχαμε σκοπό να περάσουμε σε άλλη χώρα) και διανυκτερεύσαμε στην  όμορφη Φλώρινα.

Στο Formentor της δοκιμής μας υπήρχε σύστημα ανοίγματος χωρίς κλειδί, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, Adaptive cruise control, ηλεκτρικά παράθυρα, Connectivity Box (Ασύρματος φορτιστής), πλαϊνοί καθρέπτες ηλεκτρικοί θερμαινόμενοι και ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι, καθρέπτες και χειρολαβές στο χρώμα του αμαξώματος, προβολείς ομίχλης, αερόσακοι οδηγού/συνοδηγού, προβολείς Full LED, κλιματισμός, Climatronic (3-ζώνες) με πίνακα ελέγχου κλιματισμού στο πίσω μέρος, φιμέ τζάμια από την Β κολόνα και πίσω, ηχοσύστημα, Infotainment με οθόνη αφής 10″, μαύρη εσωτερική οροφή και  περιμετρικός εσωτερικός φωτισμός LED (Wrap around)

Το επίπεδο εξοπλισμού περιλαμβάνει ESP με ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό, αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών και ποδηλάτων, σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών και επτά αερόσακοι.

Υπάρχει εκτός από τις καθιερωμένες θύρες για φόρτιση του κινητού με καλώδιο και ασύρματη φόρτιση κινητού, Bluetooth, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto και ψηφιακό ραδιόφωνο

Και πριν φτάσουμε στις τιμές να πούμε λίγα λόγια για τον βενζινοκινητήρα (Euro 6)  1.500 κ.εκ , που είναι 1.5 TSI τούρμπο. Αποδίδει 150 ίππους (5.000- 6.000 σ.α.λ) , έχει ροπή 250 Nm που ξεκινά από τις 1.500 στροφές. Από 0-100 χλμ χρειάζεται 8.9’’, η τελική αγγίζει τα 203 χλμ ( εργοστασιακή μέτρηση) , οι εκπομπές CO2 (WLTP) είναι 152 (g/km) ενώ η μέση κατανάλωση (εργοστασιακή μέτρηση) είναι 6.8 λίτρα στα 100 χλμ. Στο ταξίδι μας ο δικός μας μετρητής κατανάλωσης κυμάνθηκε από τα 7.7-7.9 λίτρα

Να δούμε και τις τιμές. Για το Formentor η τιμή εκκίνησης είναι από 32.990 ενώ η έκδοση της δοκιμής μας φθάνει 36.690 ευρώ.

Θεωρώ ότι το μοντέλο της δοκιμής μας είναι από τα καλύτερα μικρομεσαία SUV της αγοράς.