Του Περικλή Χαλάτση
Τα πρώτα χιλιόμετρα επί ελληνικού εδάφους ήταν λίγα αλλά αρκετά για να πάρουμε μια γεύση από τις αρετές της ολοκαίνουργιας αμιγώς ηλεκτρικής BMW i4 που μόλις έφθασε στην Ελλάδα.Η i4 είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας BMW που δίνει έμφαση από την αρχή στις δυναμικές επιδόσεις. Στην Ελλάδα ήρθαν δυο εκδόσεις. Η BMW i4 M50 και η BMW i4 eDrive40. Προτιμήσαμε να οδηγήσουμε την i4 eDrive40 γιατί θεωρούμε ότι είναι ένα μοντέλο που ευνοείται από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και με την κρατική επιδότηση μειώνεται σημαντικά η αρχική βασική τιμή του αυτοκινήτου.
Βέβαια για να μάθεις όλα όσα έχει πάνω της η BMW i4 και να εκμεταλλευτείς τις δυνατότητες που σου δίνουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα θέλεις μια ημέρα φροντιστήριο με αρκετές επαναλήψεις. Βέβαια αξίζει τον κόπο να γίνεται σε όλους τους αγοραστές ενημέρωση γιατί δυστυχώς οι περισσότεροι γνωρίζουν μόνο πώς να ξεκινούν και να σταματούν το αυτοκίνητο.
‘Όταν θα φθάσει αυτή η ημέρα της παράδοσης συνιστούμε στους τυχερούς να μάθουν πώς να εκμεταλλεύονται τις φωνητικές εντολές . Η ακόμη πώς η BMW i4 μπορεί να παρκάρει μόνη της χωρίς να ακουμπάει τους προφυλακτήρες του μπροστινού η πίσω αυτοκινήτου ,αν ο χώρος είναι περιορισμένος.
Θα προσπαθήσω να σας δώσω σε λίγες γραμμές μερικά από τα χαρακτηριστικά της BMW i4 που θεωρητικά τοποθετείται στον παραδοσιακό πυρήνα της μεσαίας κατηγορίας.
Η εξαιρετικά λεπτή μπαταρία υψηλής τάσης έχει ύψος κυψέλης μόλις 110 mm, είναι τοποθετημένη χαμηλά στο πάτωμα του οχήματος και έχει σταθερή σύνδεση με ένα αλουμινένιο πάνελ και το υποπλαίσιο του εμπρός άξονα. Με κέντρο βάρους έως 53 mm χαμηλότερο από αυτό της BMW Σειράς 3 Sedan, έχει ομοιόμορφη κατανομή βάρους, ένα στρεπτικά άκαμπτο και ελαφρύ αμάξωμα, άριστη αεροδυναμική (Cd: 0.24), και επιπλέον ένα μακρύ μεταξόνιο και φαρδιά μετατρόχια. Η παρουσία του τούνελ στον πίσω χώρο των επιβατών, δεν εξυπηρετεί την παρουσία πέμπτου επιβάτη. Το ταξίδι πιο απλά είναι άνετο για τέσσερις επιβάτες. Στις νέες πλατφόρμες που θα δούμε μετά από τρία χρόνια δεν θα υπάρχει τούνελ.
Η BMW i4 eDrive40 (συνδυασμένη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας: 20 – 16 kWh/100 km κατά WLTP, εκπομπές CO2: 0 g/km) συνδυάζει έναν ηλεκτροκινητήρα 250 kW/340 hp με κλασική πίσω κίνηση. Η μέγιστη αυτονομία του σύμφωνα με το πρότυπο WLTP είναι 590 km.Στα λίγα χιλιόμετρα στο δρόμο του Διονύσου , χαρήκαμε επιδόσεις και κρατήματα. Ευτυχώς δεν είχε αρχίσει να βρέχει και ο δρόμος ήταν στεγνός. Αν μάθεις να αξιοποιείς τα συστήματα της i4, σταματάς να έχεις άγχος.
Για να οδηγήσεις γρήγορα και με ασφάλεια την i4 πρέπει να την μάθεις αλλά και να είσαι έμπειρος οδηγός. Το σύστημα κίνησης της BMW i4 eDrive40 αποδίδει μέγιστη ροπή 430 Nm. Η επιτάχυνση φοβερή. Από 0 – 100 km/h χρειάζεσαι μόλις 5,7 δευτερόλεπτα. ( Η BMW i4 M50 έχει ροπή 795 Nm και επιτάχυνση από 0 στα 100 km/h σε 3,9 δευτ.) Αυτές τις επιταχύνσεις που σου κόβουν την ανάσα τις βρίσκεις μόνο σε αυτοκίνητα που τρέχουν στο WRC.
Μην σκεφθείτε ότι αφού έχει τόσα πολλά συστήματα ασφαλείας δεν υπάρχει κίνδυνος. Τα συστήματα ασφαλείας είναι για να σε προστατεύουν αλλά ο οδηγός είναι αυτός που πατάει το γκάζι η στρίβει το τιμόνι.
Η 5η γενιά της τεχνολογίας BMW eDrive στην BMW i4 περιλαμβάνει συστήματα κίνησης που συνδυάζουν τον ηλεκτροκινητήρα, τα ηλεκτρονικά ισχύος και το κιβώτιο σε ένα κέλυφος. Η φιλοσοφία του συστήματος ηλεκτροκίνησης προσφέρει ενεργειακή πυκνότητα έως 2,14 kW/kg και έναν εξαιρετικά υψηλό συντελεστή απόδοσης.
Ένα ολοκληρωμένο σύστημα θέρμανσης και ψύξης για το εσωτερικό, την μπαταρία υψηλής τάσης και το σύστημα κίνησης – που λειτουργεί μέσω μιας εξαιρετικά αποδοτικής αντλίας θερμότητας – διατίθεται στάνταρ στην BMW i4. Η προληπτική θερμική διαχείριση επιτρέπει τη βελτιστοποίηση της θερμοκρασίας λειτουργίας πριν από μία στάση σε σταθμό ταχείας φόρτισης, προετοιμάζοντας το δρόμο για γρήγορη και αποδοτική φόρτιση.
Η μονάδα Combined Charging Unit (CCU) της BMW i4 έχει σχεδιαστεί για να επιτρέπει εξαιρετικά ευέλικτη φόρτιση της μπαταρίας. Η φόρτιση DC είναι εφικτή με ισχύ έως και 200 kW. Για παράδειγμα, σε ένα ταξίδι μικρής/μεσαίας απόστασης, χρησιμοποιώντας ένα σταθμό φόρτισης υψηλής ισχύος, η αυτονομία του αυτοκινήτου μπορεί να αυξηθεί κατά 164 km (BMW i4 eDrive40) και 140 km (BMW i4 M50) μέσα σε 10 λεπτά από στάθμη φόρτισης 10%.
Τα μοντέλα BMW i4 στην Ευρώπη συνοδεύονται από BMW Charging Card, έναν ευέλικτο ταχυφορτιστή (Flexible Fast Charger) για φόρτιση έως 11 kW και ένα καλώδιο φόρτισης mode 3. Το ειδικό σύστημα χρεώσεων που προσφέρει το BMW Charging επιτρέπει στους πελάτες να αγοράζουν ενέργεια σε πολύ λογικές τιμές από δημόσιους και υψηλής ισχύος σταθμούς φόρτισης (υπηρεσία μη διαθέσιμη ακόμα στην Ελληνική αγορά).