Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης
Το απόλυτο σύμβολο της Bentley, το «Flying B», συνδυάζει την υψηλή τεχνική με την τέχνη. Κατασκευάζεται από ανοξείδωτο χάλυβα ποιότητας 316 με την υψηλής ακρίβειας διαδικασία με την τεχνική του «χαμένου κεριού». Είναι γυαλισμένο στο χέρι ενώ διατίθεται και σε μαύρο γυαλιστερό φινίρισμα. Μην σας φανεί περίεργο αλλά αυτοί που κατασκευάζουν το σύμβολο της Bentley χρειάζονται 11 εβδομάδες για να ολοκληρώσουν την κατασκευή του. Τότε μόνο το έμβλημα είναι έτοιμο για συναρμολόγηση που γίνεται από την WCM Europe Ltd.
Οι πελάτες των αυτοκινήτων της Bentley εκτιμούν την επεξεργασία που έχει υποστεί το σήμα. Μάλιστα το 97% των παραγγελιών των Flying Spur περιλαμβάνουν το «Flying B».
Το έμβλημα «Flying B» που είναι το απόλυτο σύμβολο σχεδιασμού τοποθετείται στην Flying Spur Mulliner ενώ προαιρετικά είναι διαθέσιμο σε όλη την σειρά Flying Spur
Πρέπει πάντως να ομολογήσουμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των αγοραστών Bentley ασχολούνται αρκετές ώρες με το σήμα του αυτοκινήτου τους. Θα μου πείτε δίνουν 300, 400 και 500.000 ευρώ. Εχουν ιδιοτροπίες και απαιτήσεις.
Για να σε μαγνητίσει γίνεται ένας συνδυασμός του κομψού εμβλήματος «Flying B» από κατασκευαστικές δημιουργίες που μόνο ειδικοί τεχνίτες μπορούν να το επεξεργαστούν.
Αναβάθμιση σε κάθε γενιά
Τα αυτοκίνητα της Bentley με το «Flying B» προσφέρονται από τα μέσα της δεκαετίας του 1920, με το σημερινό σχέδιο να είναι η έκτη εκδοχή του. Για την πιο πρόσφατη Flying Spur, οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί της Bentley αποδέχθηκαν την πρόκληση να ανεβάσουν την τέχνη και την τεχνική κατασκευής του «Flying B» σε ένα ακόμα υψηλότερο επίπεδο. Το έμβλημα που κοσμεί τη Flying Spur Mulliner είναι το πρώτο στην ιστορία της Bentley που αναπτύχθηκε ψηφιακά, το πρώτο που διαθέτει μια πλάκα κάλυψης που το αντικαθιστά όταν αποθηκεύεται μέσα στη μάσκα, το πρώτο με καθαρά ακρυλικά φτερά και το πρώτο που φωτίζεται εσωτερικά.
Κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της νέας Flying Spur, μια μικρή λίστα υποψηφίων σχεδίων για το νέο«Flying B» δημιουργήθηκε μέσα στο Crewe σε πρωτότυπη μορφή και παρουσιάστηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο για την τελική έγκριση. Το νικητήριο σχέδιο, που ανήκε στον Hoe Young Hwang, ήταν η ομόφωνη επιλογή.
Το «Flying B» είναι χυτό ως ένα ενιαίο κομμάτι από ανοξείδωτο χάλυβα ποιότητας 316, και διαθέτει μια εξελιγμένη κρυσταλλική δομή η οποία είναι πολύ σκληρή και ικανή να αντέχει σε ακραίες θερμοκρασίες. Η προσθήκη μολυβδαινίου του προσδίδει επιπλέον αντοχή στη διάβρωση, στοιχείο ζωτικής σημασίας για ένα αντικείμενο που είναι εκτεθειμένο στα στοιχεία της φύσης όλο το χρόνο, οπουδήποτε πάνω στον πλανήτη, από τον Αρκτικό Κύκλο έως τον Ισημερινό.
Το «Flying B» κατασκευάζεται χρησιμοποιώντας τη διαδικασία χύτευσης του «χαμένου κεριού» στη Lestercast Ltd, μια τεχνική που συνήθως προορίζεται για εξαρτήματα ακριβείας όπως τα πτερύγια αεροστροβίλων. Αυτή η μορφή χύτευσης, αν και χρονοβόρα, χρησιμοποιείται συνήθως για την κατασκευή σύνθετων εξαρτημάτων που απαιτούν αυστηρότερες ανοχές, λεπτότερα τοιχώματα και καλύτερο φινίρισμα επιφάνειας από ό,τι μπορεί να επιτευχθεί με την χύτευση με άμμο.
Αρχικά, λιωμένο κερί εγχέεται σε μια μήτρα. Ένας υδατοδιαλυτός πυρήνας καταλαμβάνει την κοιλότητα όπου θα κάθονται τα δύο ακρυλικά κρυστάλλινα φτερά, ενώ ένας κεραμικός κεντρικός πυρήνας δημιουργεί μια δίοδο μέσα στο καλούπι κεριού για την καλωδίωση φωτισμού. Στη συνέχεια, το κέρινο έμβλημα αφαιρείται από τη μήτρα και απομένει ένα τέλειο «Flying B» σε κερί.
Σε αυτό το σημείο, ο λιωμένος ανοξείδωτος χάλυβας 316, που θερμαίνεται στους 1.600°C, χύνεται στο κεραμικό καλούπι. Μόλις κρυώσει και πήξει ο χάλυβας, αφαιρείται το κεραμικό εξωτερικό περίβλημα, ενώ ο κεραμικός πυρήνας διαλύεται υπό πίεση χρησιμοποιώντας ένα καυστικό διάλυμα.
Το έμβλημα «Flying B» από ανοξείδωτο χάλυβα που εμφανίζεται είναι έτοιμο για το επόμενο στάδιο. Η αμμοβολή αφαιρεί τυχόν ελάχιστα ίχνη κεραμικού υλικού και μια διαδικασία που ονομάζεται «λείανση εξώθησης» διασφαλίζει ότι η εσωτερική δίοδος είναι αρκετά ομαλή για την καλωδίωση που θα περάσει μέσα από αυτήν.
Μόνο αφού αφαιρεθεί κάθε ίχνος κεραμικού υλικού και το εξάρτημα μετρηθεί προσεκτικά για να εξασφαλιστεί ότι βρίσκεται εντός των ακριβέστατων ανοχών που απαιτούνται, το «Flying Β» θα σταλεί για γυάλισμα με το χέρι. Αυτή η τελευταία πινελιά υψηλής τεχνικής αναδεικνύει τη βαθιά λάμψη του λείου ανοξείδωτου χάλυβα.
Οι πρώτες Bentley δεν είχαν το γνωστό έμβλημα στη μάσκα τους. Η παλαιότερη Bentley που υπάρχει, η EXP2, διέθετε έναν απλό μετρητή θερμοκρασίας νερού ως καπάκι του ψυγείου του οδηγού. Όμως η ζήτηση από τους ιδιοκτήτες οδήγησε την εταιρεία να προσφέρει από τα μέσα της δεκαετίας του 1920 ένα περίτεχνο, όρθιο ορειχάλκινο «Β» με φτερά που παραμένουν σε οριζόντια θέση.
Στην εποχή της Bentley Derby (1931-1939) ανατέθηκε στον καλλιτέχνη Charles Sykes να δημιουργήσει μια μικρότερη και αισθητικά πιο βελτιωμένη εκδοχή. Η αρχική του σχεδίαση περιείχε ένα μονό πτερύγιο «B» με κλίση προς τα εμπρός σε στυλ Art Deco, με όψεις έτσι ώστε το «B» να διαβάζεται σωστά όταν το βλέπει κανείς από κάθε πλευρά. Όμως, η ενιαία πτέρυγα δεν ήταν δημοφιλής στους ιδιοκτήτες και η σχεδίαση «Β» του Sykes άλλαξε για να διαθέτει δύο πτερύγια που βλέπουν προς τα πίσω.
Οι επαναλήψεις του σχεδίου του Sykes τοποθετήθηκαν σε τροποποιημένη μορφή σε όλα τα μοντέλα της Bentley μέχρι τη δεκαετία του 1970, οπότε η νομοθεσία για την προστασία των πεζών απαγόρευσε τα συμπαγή εμβλήματα πάνω στο καπό και διακόπηκε η κυκλοφορία τους.
Το 2006 παρουσιάστηκε ένα αναθεωρημένο σχέδιο του εμβλήματος «Flying B», με ανασυρόμενο πλέον μηχανισμό, για τα μοντέλα Bentley Azure και Brooklands. Αργότερα, η ίδια σχεδίαση προσφέρθηκε ως επιλογή για την Bentley Mulsanne. Αυτός ο σχεδιασμός επιτρέπει την απόσυρση του «Flying B» όταν ανιχνευτεί το ενδεχόμενο πρόσκρουσης, ενώ παραμένει στην θέση του σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Χρειάστηκε μέχρι το 2019 και την άφιξη του νέου Flying Spur ώστε το «Flying B» να φτάσει στο σημερινό απόγειο της τεχνικής και καλλιτεχνικής του τελειότητας.