Του Περικλή Χαλάτση
Την πρωτεύουσα της Δανίας, Κοπεγχάγη, επέλεξαν οι Γιαπωνέζοι για να παρουσιάσουν το bZ4X, που είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό όχημα της Toyota με μπαταρία (BEV).
Τις πρώτες εντυπώσεις μας από το ολοκαίνουργιο Toyota bZ4X τις καταγράψαμε στην επίπεδη και σωστά ρυμοτομημένη πόλη που εξυπηρετεί τόσο τη μετακίνηση με τα ποδήλατα όσο και τα αυτοκίνητα με κίνηση αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.
Το bZ4X βασίζεται στη νέα πλατφόρμα, με φιλοσοφία eTNGA, που ενσωματώνει τη μονάδα της μπαταρίας στη δομή του οχήματος και προσφέρει πρόσθετη ακαμψία και χαμηλό κέντρο βάρους για δυναμική οδήγηση.
Οι Ευρωπαίοι επικεφαλής της Toyota, εκτός των προκαθορισμένων διαδρομών στην πόλη, αλλά και έξω από αυτήν, είχαν προγραμματίσει και διάφορες «ασκήσεις» για οδήγηση ακόμη και μέσα σε δρόμους με νερά. Για αυτές τις «ασκήσεις», όπως οι ίδιοι ονόμασαν, θα αναφερθούμε σε άλλα άρθρα που θα αφορούν τις off-road ικανότητες του συγκεκριμένου αμιγώς ηλεκτρικού SUV αυτοκινήτου. Η Toyota με το bZ4X ανοίγει νέους ορίζοντες λανσάροντας το brand μηδενικών εκπομπών ρύπων bZ «Beyond Zero».
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε είναι αρκετά ευρύχωρο με άριστη αρχιτεκτονική. Προσφέρει κορυφαία ασφάλεια με το Τoyota T-Mate που ενσωματώνει πλέον τη νέα γενιά Toyota Safety Sense με πλήθος νέων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού.
Οδηγήσαμε για περίπου δυόμισι ώρες χωρίς να σταματήσουμε και χωρίς να τηρήσουμε τους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας. Το σημαντικό είναι ότι η μπαταρία έδειχνε ότι έχει ακόμη αποθέματα. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, η αυτονομία του bZ4X είναι με μια πλήρη φόρτιση 513 km, ενώ σε περίπου 30 λεπτά μπορεί να γίνει μια ταχεία φόρτιση από 0% έως το 80%.
Στον δρόμο μάς άρεσαν αρχικά τα κρατήματα που έχει το ηλεκτρικό Toyota. Οι επιταχύνσεις αλλά και το σύστημα επιβράδυνσης. Το προσθιοκίνητο bZ4X χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα 150 kW υψηλής απόκρισης, τοποθετημένο μπροστά. Αυτός αποδίδει ισχύ 204 DIN hp και ροπή 265 Nm, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 7,5 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 160 km/h.
Το τετρακίνητο μοντέλο διαθέτει ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες μπροστά και πίσω 80 kW που κινούν τους εμπρός και πίσω άξονες. Η μέγιστη ισχύς τους είναι 218 DIN hp με ροπή 337 Nm. Ο χρόνος επιτάχυνσης 0-100 km/h μειώνεται στα 6,9 δεύτερα. Η χρήση του εμπρός και του πίσω ηλεκτροκινητήρα είναι βελτιστοποιημένη ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερη συνολική κατανάλωση ισχύος. Για παράδειγμα, χρησιμοποιείται μόνο ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας όταν χρειάζεται χαμηλή ροπή μετάδοσης κίνησης.
Περισσότερα όμως για το αυτοκίνητο, αλλά και από την οδηγική μας εμπειρία στη Δανία, θα αναφερθούμε σε άλλα άρθρα μας. Πριν κλείσουμε να επισημάνουμε ότι το «peace of mind» της Toyota εγγυάται για την απόδοση της μπαταρίας για περισσότερο από δέκα χρόνια χρήσης ή για 1.000.000 χιλιόμετρα.