Του Περικλή Χαλάτση

Την πρωτεύουσα της Δανίας, Κοπεγχάγη, επέλεξαν οι Γιαπωνέζοι για να παρουσιάσουν το bZ4X, που είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό όχημα της Toyota με μπαταρία (BEV).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τις πρώτες εντυπώσεις μας από το ολοκαίνουργιο Toyota bZ4X τις καταγράψαμε στην επίπεδη και σωστά ρυμοτομημένη πόλη που εξυπηρετεί τόσο τη μετακίνηση με τα ποδήλατα όσο και τα αυτοκίνητα με κίνηση αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.

Το bZ4X βασίζεται στη νέα πλατφόρμα, με φιλοσοφία eTNGA, που ενσωματώνει τη μονάδα της μπαταρίας στη δομή του οχήματος και προσφέρει πρόσθετη ακαμψία και χαμηλό κέντρο βάρους για δυναμική οδήγηση.
Οι Ευρωπαίοι επικεφαλής της Toyota, εκτός των προκαθορισμένων διαδρομών στην πόλη, αλλά και έξω από αυτήν, είχαν προγραμματίσει και διάφορες «ασκήσεις» για οδήγηση ακόμη και μέσα σε δρόμους με νερά. Για αυτές τις «ασκήσεις», όπως οι ίδιοι ονόμασαν, θα αναφερθούμε σε άλλα άρθρα που θα αφορούν τις off-road ικανότητες του συγκεκριμένου αμιγώς ηλεκτρικού SUV αυτοκινήτου. Η Toyota με το bZ4X ανοίγει νέους ορίζοντες λανσάροντας το brand μηδενικών εκπομπών ρύπων bZ «Beyond Zero».

Το bZ4X διαθέτει οθόνη αφής 8 ή 12,3”. Η μεγάλη οθόνη χρησιμοποιείται με το τελευταίο σύστημα Toyota Smart Connect, με προηγμένες λειτουργίες και βελτιωμένο έλεγχο αναγνώρισης φωνής για πρόσβαση σε πληροφορίες και ψυχαγωγία και για τον χειρισμό διαφόρων λειτουργιών του αυτοκινήτου όπως ο κλιματισμός και τα παράθυρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε είναι αρκετά ευρύχωρο με άριστη αρχιτεκτονική. Προσφέρει κορυφαία ασφάλεια με το Τoyota T-Mate που ενσωματώνει πλέον τη νέα γενιά Toyota Safety Sense με πλήθος νέων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού.

Οδηγήσαμε για περίπου δυόμισι ώρες χωρίς να σταματήσουμε και χωρίς να τηρήσουμε τους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας. Το σημαντικό είναι ότι η μπαταρία έδειχνε ότι έχει ακόμη αποθέματα. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, η αυτονομία του bZ4X είναι με μια πλήρη φόρτιση 513 km, ενώ σε περίπου 30 λεπτά μπορεί να γίνει μια ταχεία φόρτιση από 0% έως το 80%.

Η αρθρωτή σχεδίαση της eTNGA προσφέρει εύκολη προσαρμογή για χρήση σε οχήματα διαφόρων μεγεθών και τύπων αμαξωμάτων. Μπορεί να φιλοξενήσει μπαταρίες διαφορετικών μεγεθών και απόδοσης και να διατίθεται σε προσθιοκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις ανάλογα με το σύστημα μετάδοσης της κίνησης (όπως στην περίπτωση του bZ4X). Οι βασικές ιδιότητες της πλατφόρμας συνδυάζονται για να προσφέρουν στο bZ4X σταθερή και με άμεση απόκριση δυναμική απόδοση, τόσο στην προσθιοκίνητη όσο και στην τετρακίνητη έκδοση. Η σχεδίαση της πλατφόρμας επιτρέπει στο bZ4X να έχει μακρύ μεταξόνιο. Στα 2.850 mm, είναι κατά 160 mm μακρύτερο απ’ ό,τι στο RAV4.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στον δρόμο μάς άρεσαν αρχικά τα κρατήματα που έχει το ηλεκτρικό Toyota. Οι επιταχύνσεις αλλά και το σύστημα επιβράδυνσης. Το προσθιοκίνητο bZ4X χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα 150 kW υψηλής απόκρισης, τοποθετημένο μπροστά. Αυτός αποδίδει ισχύ 204 DIN hp και ροπή 265 Nm, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 7,5 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 160 km/h.
Το τετρακίνητο μοντέλο διαθέτει ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες μπροστά και πίσω 80 kW που κινούν τους εμπρός και πίσω άξονες. Η μέγιστη ισχύς τους είναι 218 DIN hp με ροπή 337 Nm. Ο χρόνος επιτάχυνσης 0-100 km/h μειώνεται στα 6,9 δεύτερα. Η χρήση του εμπρός και του πίσω ηλεκτροκινητήρα είναι βελτιστοποιημένη ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερη συνολική κατανάλωση ισχύος. Για παράδειγμα, χρησιμοποιείται μόνο ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας όταν χρειάζεται χαμηλή ροπή μετάδοσης κίνησης.

Το bZ4X χρησιμοποιεί μια νέα σχεδίαση eAxle που ενσωματώνει τη μονάδα κιβωτίου/διαφορικού, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα σε μια ενιαία μονάδα. Ο ελαφρύς και συμπαγής σχεδιασμός βοηθά ώστε να επιτυγχάνονται πιο κοντοί πρόβολοι και ένα χαμηλό κέντρο βάρους για το όχημα σε συνδυασμό με περισσότερους χώρους στην καμπίνα και τον χώρο φόρτωσης. Το συγκεκριμένο eAxle χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στο bZ4X, αλλά επωφελείται από την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει η Toyota από τη σχεδίαση ηλεκτροκινητήρων-γεννητριών εδώ και περισσότερα από 25 χρόνια για τα υβριδικά και plug-in υβριδικά ηλεκτρικά μοντέλα της.

Για τον σχεδιασμό του νέου συστήματος τετρακίνησης η Toyota συνεργάστηκε με τη Subaru, που κατέχει τα σκήπτρα σε θέματα τετρακίνησης. Οι δύο εταιρείες συνεργάστηκαν πάνω σε συστήματα AWD. Το νέο σύστημα τετρακίνησης δημιουργεί μια άνευ προηγουμένου νέα αξία για τα BEV, προσφέροντας στο bZ4X μια γνήσια, κορυφαία στην κατηγορία του ικανότητα οδήγησης εκτός δρόμου – πρώτη φορά στην αγορά για ένα αμιγώς ηλεκτρικό SUV.

Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει από διαφορετικές ρυθμίσεις του X-MODE που προσαρμόζουν την απόδοση σε χιόνι/λάσπη, βαθύ χιόνι και λάσπη (κάτω από 20 km/h) και προσφέρουν Grip Control για πιο απαιτητική εκτός δρόμου οδήγηση (κάτω από 10 km/h). Η χρήση του X-MODE με Grip Control επιτρέπει στον οδηγό να συγκεντρώνεται στους ακριβείς ελιγμούς διεύθυνσης, με το σύστημα να φροντίζει για την ταχύτητα του αυτοκινήτου σε ανηφορικές, κατηφορικές ή επίπεδες διαδρομές. Οδηγώντας σε κατηφόρα, ο οδηγός μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει το Downhill Assist Control του αυτοκινήτου για παρόμοιο επίπεδο υποβοήθησης.

Περισσότερα όμως για το αυτοκίνητο, αλλά και από την οδηγική μας εμπειρία στη Δανία, θα αναφερθούμε σε άλλα άρθρα μας. Πριν κλείσουμε να επισημάνουμε ότι το «peace of mind» της Toyota εγγυάται για την απόδοση της μπαταρίας για περισσότερο από δέκα χρόνια χρήσης ή για 1.000.000 χιλιόμετρα.
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης