Του Περικλή Χαλάτση
Είχαμε ακούσει τόσα πολλά για την Tonale, από την εποχή που ξεκίνησε να σχεδιάζεται μέχρι το πρώτο προ παραγωγής μοντέλο. Οι Ιταλοί είχαν ενθουσιαστεί με το νέο τους δημιούργημα και δεν έχαναν ευκαιρία να το διαφημίζουν είτε με τον Bottas είτε στον ιστορικό αγώνα 1000 Miglia.
Έστω και με κάποια καθυστέρηση -πριν από λίγα 24ωρα- έγινε η πανελλαδική παρουσίαση με τις αστραφτερές Tonale να φιγουράρουν στο Παλαιό Φάληρο. Αμέσως μετά την παρουσίαση παραλάβαμε ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο προκειμένου να το οδηγήσουμε και να σας το παρουσιάσουμε.
Υπήρχαν τρία διαφορετικά χρώματα για την νέα Tonale.Το ερώτημα ήταν ποιο από όλα της ταιριάζει περισσότερο. Το μπλε, το πράσινο η το κόκκινο. Στην παρουσίαση της Alfa Romeo Tonale βρισκόταν και ο Αλέξανδρος Λιώκης, Senior Exterior Designer του Centro Stile Alfa Romeo. Είναι τιμή για τη χώρα μας ένας Έλληνας να βρίσκεται μέσα στο στρατηγείο της Alfa Romeo.
Ο Αλέξανδρος Λιώκης, που είναι και ο Lead exterior designer τόσο του πρωτότυπου Tonale, όσο και του μοντέλου παραγωγής ήταν ο κατάλληλος άνθρωπος για να μας πει ποιο είναι το χρώμα που ταιριάζει στην Tonale. Η απάντηση που μας έδωσε ήταν απλή και κατανοητή.
« Όλα τα χρώματα είναι τέλεια. Και το μπλε και το πράσινο και το κόκκινο . Ως Παναθηναϊκός θα επέλεγα την Tonale με το πράσινο χρώμα. Αλλά στο γκαράζ μου θα έβαζα την κόκκινη Tonale…»
Το μήνυμα ελήφθη. Με μια πρόταση μας τα είπε όλα. Επιλέξαμε λοιπόν και πήραμε την Tonale με το κόκκινο χρώμα όχι για να τη βάλουμε στο γκαράζ μας αλλά για να σας παρουσιάσουμε το πρώτο C-SUV, αλλά και το πρώτο εξηλεκτρισμένο μοντέλο στην ιστορία της Alfa Romeo.
Με την πρώτη ματιά σου κάνει αμέσως «κλικ». Δεν υπερβάλουμε. Όσοι ξέρουν από Alfa Romeo θυμούνται τα στοιχεία από το στιλ της μάρκας που τα έκαναν να ξεχωρίζουν. Η χαρακτηριστική GT Line στο προφίλ, τα 3+3 full-LED φωτιστικά σώματα, οι τροχοί “telephone dial”, κ.α.
Το βασικό είναι ότι η Tonale χωρίς να χάσει το DNA της μάρκας έφερε την τεχνολογία αιχμής, την εξηλεκτρισμένη κίνηση και φυσικά την αυθεντική «Alfa Romeo» οδηγική αίσθηση.
Από τα πρώτα χιλιόμετρα που κάναμε διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα της ιταλικής φίρμας -των τελευταίων ετών- με εξαιρετικά κρατήματα στο δρόμο. Μην σας πάει το μυαλό στις θρυλικές αγωνιστικές Alfa Romeo που βλέπαμε στις πίστες με τις εξατμίσεις στα πλάγια.
Η Tonale είναι ένα οικογενειακό αυτοκίνητο, που κάτω από το καπό του φιλοξενεί έναν turbo βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων που λειτουργεί στον κύκλο Miller. Πρόκειται για ένα νέο υβριδικό σύστημα 48V με πολύ καλά πιστοποιητικά. Ο κινητήρας αποδίδει 130 ίππους στις 5.750 σ.α.λ που φθάνει με τους 20 ίππους του ηλεκτροκινητήρα τα 150 PS.
Συνδυαστικά με τις παραπάνω λειτουργίες σε αμιγώς ηλεκτρικό επίπεδο, το e-Hybrid προσφέρει ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση (με ή χωρίς τη χρήση φρένου) και ενίσχυση της απόδοσης του θερμικού κινητήρα (e-Boosting), ώστε ο πρώτος να λειτουργεί πάντα στο βέλτιστο επίπεδο αποδοτικότητας του.
Ο κινητήρας 1.469 κ.εκ, με 4 σε σειρά κυλίνδρους έχει άμεσο ψεκασμό και στροβυλοσυμπιεστή καυσίμων που συνεργάζεται με το υβριδικό σύστημα 48V.
Η Tonale διαθέτει ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (υγρού τύπου) 7 σχέσεων. Ο βασικός ηλεκτροκινητήρας 48V, απόδοσης 15 kW (20hp) βρίσκεται ανάμεσα στο κιβώτιο και το θερμικό κινητήρα, ενώ ένας ηλεκτροκινητήρας BSG αναλαμβάνει τη φόρτιση της μπαταρίας των 48V και την ομαλή επανεκκίνηση του βενζινοκινητήρα.
Η μπαταρία των 48V είναι εξαιρετικά συμπαγής (11lt), έχει βάρος μόλις 13,5kg και βρίσκεται σε χώρο που δεν επηρεάζει την ευρυχωρία ή το κέντρο βάρους του οχήματος. Είναι τοποθετημένη στο πάτωμα ανάμεσα από τα μπροστινά καθίσματα. Η χωρητικότητα της είναι 0,8 kWh.
Η ροπή (Nm) είναι 240/1500 σ.α.λ και είναι ιδανική για να κρατήσει το ρυθμό στην Tonale στις απαιτήσεις του σύγχρονου οδηγού. Για ακόμη καλύτερη πρόσφυση, το σύστημα Dynamic Toque Vectoring έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει τη ροπή στον ένα τροχό .
Ο νέος θερμικός κινητήρας -που σχεδιάστηκε ειδικά για υβριδικά συστήματα- αξιοποιεί τον εξαιρετικά αποδοτικό κύκλο Miller, λειτουργεί σε υψηλή συμπίεση για κινητήρα Turbo βενζίνης (12:5,1), ενώ το σύστημα ψεκασμού έχει επίσης πολύ υψηλή πίεση (350bar).
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας δεν περνούσε απαρατήρητο. Όπου σταματούσαμε οι ερωτήσεις έπεφταν βροχή. Μας έκανε εντύπωση ότι οι ερωτήσεις ήταν ψαγμένες. Αυτοί που ενδιαφέρονται φροντίζουν και ενημερώνονται σωστά. Βέβαια το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ξεχώριζε για έναν ακόμη λόγο. Ήταν η Hybrid Editione Speciale, με όλα τα διακριτικά που «φωτογράφιζαν» την ποιότητα και την πιστότητα του ολοκαίνουργιου ξεχωριστού μοντέλου.
Πλούσια εξοπλισμένο με 20άρες ζάντες, 6 αερόσακους, ηλεκτρικό χειρόφρενο, διζωνικό κλιματισμό AQS ( Air Quality System).
Το ταξίδι με τέσσερις ενήλικες είναι άνετο. Με πλούσιους χώρους στο εσωτερικό αλλά και μεγάλο πορτμπαγκάζ (500lt) που φιλοξενεί άνετα τις αποσκευές των επιβατών.
Πρέπει να παραδεχθούμε ότι η ιταλική φίρμα μπήκε σε νέα τροχιά με απόλυτο σεβασμό στην παράδοση της.
To προηγμένο τεχνολογικά SUV έχει μεγάλες διαστάσεις.Το μήκος είναι 4.528, το πλάτος 1.601 και το ύψος 1.601. Το μυστικό στην άνεση κυρίως των πίσω επιβατών κρύβεται στο μεταξόνιο που είναι 2.636 mm . Αυτό που μας άρεσε ήταν η απόσταση από το έδαφος ( 156 mm) και η ευκολία που περνούσε τις ανωμαλίες του δρόμου.
Δοκιμάσαμε την Tonale στη διαδρομή Διόνυσος- Νέα Μάκρη. Μια διαδρομή με συνεχόμενες στροφές αλλά και με μεγάλα κατηφορικά κομμάτια. Τα κρατήματα εκπληκτικά. Η κρεμαγιέρα είναι με ηλεκτρική υποβοήθηση και λειτουργεί μέσω των προγραμμάτων DNA. Είναι η ταχύτερη κρεμαγιέρα στην κατηγορία με λόγο σχέσης 13,6:1 (2,28 στροφές από άκρη σε άκρη).
Όταν μάθεις τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου μπορείς να κινηθείς γρήγορα και με ασφάλεια. Αυτό ακριβώς κάναμε. Μάθαμε πως στρίβει, πως φρενάρει και κινηθήκαμε γρήγορα. Και διευκρινίζουμε. Γρήγορα . Όχι αγωνιστικά. Γρήγορα και με ασφάλεια. Έτσι όπως θέλει να κινείται ένας έμπειρος οδηγός, ένας μοντέρνος οικογενειάρχης.
Μας άρεσε το σύστημα παραμετροποίησης D.N.A. (κινητήρας, κιβώτιο, σύστημα ευστάθειας, σύστημα διεύθυνσης, κτλ.) αλλά και το σύστημα πέδησης IBS (brake-by-wire) με τις εμπρός τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo. Μόνο στα κατηφορικά κομμάτια μπορείς να καταλάβεις της αξιοπιστία των καλών φρένων. Και η Brembo προσφέρει αυτή την σιγουριά.
Η Tonale έχει ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς (MacPherson) με αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (frequency-selective-damping). Για τους πιο απαιτητικούς προαιρετικά είναι διαθέσιμη και η ενεργή ανάρτηση Alfa Active Suspension.
Ακόμη για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο είναι διαθέσιμο -εφόσον το επιθυμεί ο χρήστης- το ψηφιακό πιστοποιητικό NFT που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως το πλέον πλήρες και αδιάβλητο “service log-book”.
Τα ελαστικά της Hybrid Editione Speciale είναι 235/40/ R20 AR Tonale Specific . Η κίνηση μεταδίδεται στους μπροστινούς τροχούς με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.
Η Tonale δεν σε μαγνητίζει μόνο εξωτερικά. Το εσωτερικό της είναι πλούσιο με προσεγμένα υλικά. Τύπου μπάκετ καθίσματα με καλά στηρίγματα για οδηγό και συνοδηγό.
Στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων υπάρχει ένα πλήρως ψηφιακός και διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων “cannochialle” 10,25’’ και οθόνη αφής 10,1’’.
Χάρη στο υβριδικό σύστημα η Tonale έχει τη δυνατότητα να ξεκινάει αθόρυβα (Silent Start) χωρίς τη χρήση του θερμικού κινητήρα, να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης (e-Queuing) και να κινείται σε χαμηλές ταχύτητες αμιγώς ηλεκτρικά απλά αφήνοντας το φρένο (e-Creeping).
Σημαντικό είναι να ξέρετε ότι κυκλοφορεί ελεύθερα στο δακτύλιο λόγω της δυνατότητας που έχει να κινηθεί ηλεκτρικά. Ακόμη και στο παρκάρισμα οι ελιγμοί γίνονται χωρίς τη χρήση του θερμικού κινητήρα (e-Parking).
H Tonale είναι διαθέσιμη σε πέντε εκδόσεις: Super, Sprint, Ti, Veloce και ειδικά για την περίοδο λανσαρίσματος την έκδοση Edizione Speciale που η τιμή της ανέρχεται σε 45.000 ευρώ ενώ η τιμή εκκίνησης της Tonale Hybrid 130 είναι 37.000 ευρώ. Όλες οι εκδόσεις χρησιμοποιούν αποκλειστικά αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Έχει πέντε χρόνια εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 200.000 χλμ. και πέντε χρόνια υπηρεσία οδικής βοήθειας.
Κλείνοντας να επισημάνουμε ότι υπάρχει διαθέσιμος και κινητήρας Diesel 1.6MTJ 130 ίππων ενώ μέχρι το τέλος του 2022 διαθέσιμη θα είναι και η έκδοση Plug-in Hybrid Q4, που θα αποδίδει 275 ίππους . Το μοντέλο αυτό θα μπορεί να κινείται αποκλειστικά ηλεκτρικά τουλάχιστον για 80 χλμ.