Του Περικλή Χαλάτση

Η εξέλιξη των αυτοκινήτων έχει φτάσει σήμερα σε τέτοιο επίπεδο που είναι δύσκολο όταν έρθει ο χρόνος αντικατάστασης του παλαιού σου και ρυπογόνου Ι.Χ να επιλέξεις το νέο  όχημα που θα σε αντιπροσωπεύει 100 %.

Κάθε φορά που οδηγούμε ένα καινούργιο αξιόλογο μοντέλο προσπαθούμε να βρούμε κάτι εντυπωσιακό για να σας παρουσιάσουμε. Βλέπετε με τα group, τις κοινοπραξίες και τους ομίλους, πολλά από τα καινούργια μοντέλα είναι ίδια. Οι διαφορές ξεκινούν από τα σήματα και επικεντρώνονται σε λεπτομέρειες που φυσικά δεν μπορούμε να πούμε ότι κάνουν τη διαφορά.

Οι νέοι αγοραστές σήμερα έχουν απαιτήσεις. Είναι διαβασμένοι και γνωρίζουν καλά αυτό που θέλουν. Πάνε οι εποχές που οι πωλητές «σερβίριζαν» το προϊόν που ήθελαν. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι υποψήφιοι αγοραστές πριν φθάσουν στην έκθεση έχουν ήδη αποφασίσει τι θα αγοράσουν αφού έχουν μελετήσει καλά για το αυτοκίνητο που θέλουν.

Την ημέρα που παίρναμε για δοκιμή την Alfa Romeo Tonale στην έκδοση «Veloce», συναντήσαμε ένα νεαρό ζευγάρι. Ήξεραν και οι δύο τα πάντα για το αυτοκίνητο που θα αγόραζαν. Μάλιστα στο συγκεκριμένο μοντέλο με τον μικρό κινητήρα των 1.332 κ.εκ που αποδίδει σε συνδυασμό 280 ίππους γνώριζαν για την ηλεκτρική τετρακίνηση αλλά και πως κατανέμεται η ισχύς μπροστά και πίσω. Μπράβο τους.

Να δούμε τώρα την πανέμορφη και προσεγμένη Tonale με τον κινητήρα που χρησιμοποιεί το plug in υβριδικό σύστημα. Με αυτόν τον επαναφορτιζόμενο κινητήρα, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία άνοιξε μια καινούργια σελίδα στη μακρόχρονη πορεία της και με την Tonale Q4 έκανε το πρώτο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση.

Δεν θα αναφερθούμε στις σχεδιαστικές επιλογές των Ιταλών. Ξέρουν καλύτερα από κάθε άλλο σχεδιαστή τι πρέπει να κάνουν για να πετύχουν στο στόχο τους.

Σχεδιαστικά ξεχωρίζουν ο μακρύς εμπρός πρόβολος αλλά και οι μπούκες της εξάτμισης που βρίσκονται πίσω από τον προφυλακτήρα.

Ωστόσο όταν κάνεις την πρώτη «βόλτα» γύρω από το αυτοκίνητο το βλέμμα σου  «καρφώνεται» στις κόκκινες δαγκάνες των φρένων.

Οδηγήσαμε την Tonale και χαρήκαμε που οι Ιταλοί προσπαθώντας να είναι πιο φιλικοί με το περιβάλλον δεν μας στέρησαν την απόλαυση της αυθεντικής σπορ οδήγησης. Άλλωστε όταν καταλήγεις στην Alfa Romeo και μάλιστα στην Tonale αναζητάς τις συγκινήσεις που προσφέρει ένα δυνατό αυτοκίνητο. Για τις επιδόσεις που ενδιαφέρουν αρκετούς οδηγούς θα αναφερθώ παρακάτω.

Το αυτοκίνητο είναι οικογενειακό. Άνετο. Με πλούσιο εξοπλισμό. Οι διαστάσεις του ιδανικές για μια τετραμελή οικογένεια (μήκος 4.528 mm, πλάτος 1.841 mm και ύψος 1.601 mm). Το εσωτερικό του προσεγμένο, με καλά υλικά.

Τα καθίσματα με επένδυση Alcantara συνδυάζονται με δέρμα στα πλαϊνά. Για τον οδηγό και συνοδηγό τα πλαϊνά στηρίγματα του σώματος είναι ικανοποιητικά.

Οι πίσω επιβάτες κάθονται άνετα. Ακόμη και τρεις ενήλικοι μπορούν να ταξιδέψουν χωρίς να στριμωχτούν. Τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται σε δύο μέρη (60:40) ενώ μπορεί να πέσει το μεσαίο χώρισμα για να περάσουν τα σκι. Πολύ χρήσιμο για τους ευρωπαίους που τα σαββατοκύριακα τα περνούν στα χιονισμένα σαλέ.

 

Όμως ο χώρος των αποσκευών έχει μειωθεί σε σχέση με το χώρο που διαθέτουν οι άλλες Tonale. Και αυτό γιατί πίσω υπάρχει ο ηλεκτροκινητήρας που  «τρώει» αρκετό χώρο. Οι Tonale έχουν ωφέλιμα 500 λίτρα στο πόρτμπαγκαζ ενώ η επαναφορτιζόμενη Tonale της δοκιμής μας έχει 115 λίτρα λιγότερα.

Στο εσωτερικό

Προσεγμένο είναι το ταμπλό με υλικά που δεν τρίζουν και προδιαθέτουν θετικά οδηγό και επιβάτες. Η αίσθηση που σου δημιουργούν οι οθόνες υψηλής ευκρίνειας αλλά και η τεχνολογία είναι το κάτι άλλο. Ο οδηγός έχει μπροστά του σε μια οθόνη 12,3 ιντσών όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται. Από την ταχύτητα, την κατανάλωση η ακόμη τη διαδρομή που έχει επιλέξει να κάνει.

Στο κέντρο του αυτοκινήτου υπάρχει η μεγάλη οθόνη των 10,25 ιντσών. Περιέχει πολλά εικονίδια με διαφορετικά μεγέθη αλλά όλα είναι χρήσιμα και λειτουργικά. Οι πληροφορίες είναι ευανάγνωστες, ειδικά αυτές που παρέχονται στο χάρτη πλοήγησης. Το πάρκινγκ γίνεται παιχνίδι με τη βοήθεια της εξαιρετικής κάμερας των 360 μοιρών .

Το τιμόνι είναι τριάκτινο με πολύ καλή αίσθηση. Κάτω από το τιμόνι υπάρχουν αλουμινένια paddles. Σίγουρα τα εργονομικά paddles σε προϋποθέτουν για σπορ οδήγηση αφού σου δίνουν τη δυνατότητα για τις δικές σου επιλογές στα κατεβάσματα και τις αλλαγές στο κιβώτιο. Θεωρώ όμως ότι τα paddles λίγοι τα χρησιμοποιούν και όχι πάντα. Σήμερα οι νέοι οικογενειάρχες ψάχνουν την γρήγορη και ασφαλή οδήγηση χρησιμοποιώντας τα βοηθήματα και τις τεχνολογικές λύσεις που προσφέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα.

Τόσο το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα όσο και τα υπόλοιπα κουμπιά της Tonale είναι στη σωστή θέση. Άλλωστε οι Ιταλοί πάντα έδιναν βαρύτητα στην εργονομία.

Στο δρόμο

Ο οδηγός που κάθεται ψηλά ελέγχει άριστα το δρόμο. Πατάει το μπουτόν που βρίσκεται στα αριστερά του και ο κινητήρας παίρνει μπροστά. Όλα τα κουμπιά είναι σωστά εργονομικά τοποθετημένα και έχουν εύκολη πρόσβαση στον οδηγό.

Από τα πρώτα χιλιόμετρα μπορεί να καταλάβει ο καθένας ότι οδηγεί ένα αυτοκίνητο με πολύ καλό στήσιμο και κράτημα στο δρόμο. Έχει καλή αίσθηση στο τιμόνι ενώ ακουμπώντας το φρένο το αυτοκίνητο «γονατίζει». Τέλεια ανταπόκριση. Σ αυτό συντελούν τα πολύ καλά μπροστινά αεριζόμενα δισκόφρενα 330 mm και τα πίσω με τους απλούς δίσκους 305 mm .

Στις στροφές οι κλίσεις είναι ανεπαίσθητες. Η καλή ανάρτηση βοηθάει ψυχολογικά έναν καλό οδηγό να κινηθεί πιο γρήγορα αλλά με απόλυτη ασφάλεια. Ο έμπειρος οδηγός  θα απολαύσει την άριστη ρύθμιση της ανάρτησης που στην έκδοση Veloce έχει ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, την απόλυτα ισορροπημένη κατανομή βάρους. Το τιμόνι είναι  γρήγορο. Ίσως από τα καλύτερα στην κατηγορία των C-SUV.

Το σύστημα τετρακίνησης Q4 ρυθμίζει συνεχώς τη δύναμη που καταλήγει στους εμπρός και τους πίσω τροχούς, δίνοντας απολαυστικό κράτημα και καλή πρόσφυση σε όλες τις συνθήκες, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις αμέτρητες παραμέτρους και το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης.

Τα ελαστικά στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν τα Turanza της Bridgestone διαστάσεων  235/45 R19 (99V). Με τη βοήθεια της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης DSV (Double Stage Valve) όλα γίνονται πιο προβλέψιμα.

Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τον τρόπο που θα κινηθεί. Η Tonale προσφέρει τρείς επιλογές. Τη λειτουργία Normal, τη λειτουργία  Dynamic η τη λειτουργία Sport.

Φυσικά κινηθήκαμε στα όρια που όριζαν οι πινακίδες κυκλοφορίας. Η εργοστασιακή μέτρηση λέει ότι η Tonale έχει τελική ταχύτητα 206 χλμ. Αλλά αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε μόνο αν βρεθείτε σε κάποια γερμανική Auto Strasse, εκεί που δεν υπάρχουν όρια ταχύτητας.

Αφήνουμε λοιπόν τις τελικές με τα 206 χιλιόμετρα και «προσγειωνόμαστε» στα δικά μας δεδομένα. Με 130 χλμ το ταξίδι είναι ευχάριστο πιο οικονομικό. Και φυσικά δεν ρισκάρουμε να μας έρθει αργότερα από κάποια κάμερα ταχύτητας το δυσάρεστο ραβασάκι.

Θεωρητικά με ένα ρεζερβουάρ, οδηγώντας γρήγορα αλλά χωρίς υπερβολές η αυτονομία υπολογίζεται από 500-600 χλμ. Η μέση κατανάλωση ήταν 5.7 λίτρα για κάθε 100 χλμ.

Να δούμε όμως τώρα τι προσφέρει η νέα Alfa Romeo Tonale με τον Plug-In Hybrid Q4 κινητήρα.

Οι Ιταλοί μηχανικοί της Alfa Romeo συνδύασαν την απόδοση ενός θερμικού και ενός ηλεκτρικού κινητήρα. Και πέτυχαν με τον κινητήρα turbo των 1.332 κ.εκ να δώσουν 180 ίππους στους μπροστινούς τροχούς ενώ με τον ηλεκτρικό κινητήρα δίνουν στους πίσω τροχούς άλλους 122 ίππους. Συνδυαστικά η Tonale της δοκιμής μας με το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων, αποδίδει 280 ίππους με ροπή 270 Nm. Σωστό «θηρίο» που έχει μόνιμη την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση Q4.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι κάναμε από τον Άλιμο μέχρι την Κηφισιά με επιστροφή μέσω της λεωφόρου Κηφισίας 55 χιλιόμετρα μόνο με την ηλεκτροκίνηση. Σίγουρα αν σκέφτεσαι το περιβάλλον μπορείς να πετύχεις ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Η επίσημη αυτονομία από τις εργοστασιακές μετρήσεις είναι έως και 82 km στην πόλη.

Κάνοντας χρήση της επιλογής e-Save μπορείς να διατηρήσεις την τρέχουσα φόρτιση της μπαταρίας η να την επαναφορτίσεις με τη βοήθεια του  βενζινοκινητήρα. Πάντως αν ένας εργαζόμενος κάνει καθημερινά από 30-60 χιλιόμετρα μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με Plug-in Hybrid κινητήρα χωρίς να μολύνει το περιβάλλον. Η Tonale χρειάζεται μόλις 6.2’’ για να επιταχύνει από 0-100 χλμ αλλά δεν χρειάσθηκε ποτέ να κάνουμε αυτή τη δοκιμή.

Να δούμε και τις τιμές. Η Tonale στην έκδοση Sprint έχει τιμή εκκίνησης 51.635 ευρώ. Εδώ δεν υπάρχει φόρος εταιρικής χρήσης. Η Tonale της δοκιμής μας στην έκδοση Veloce έχει τιμή εκκίνησης είναι 57.750 ευρώ. Σημαντικό όμως είναι ότι αυτό το μοντέλο είναι ετοιμοπαράδοτο.