Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Ένα σύγχρονο αυτοκίνητο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένας εγκέφαλος που συλλέγει εκατομμύρια πληροφορίες από εκατοντάδες αισθητήρες το δευτερόλεπτο. Ένας από τους σημαντικότερους είναι ο αισθητήρας Λάμδα, πιο γνωστός ως και αισθητήρας Οξυγόνου. Πού βρίσκεται όμως και γιατί είναι εξαιρετικά σημαντικός για την κατανάλωση ενός αυτοκινήτου;
Πού βρίσκεται;
Ο αισθητήρας Λάμδα βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο μετά την πολλαπλή εξαγωγής και πριν τον καταλύτη και στόχος του είναι να μετρά την ποσότητα του άκαυστου οξυγόνου στα καυσαέρια. Συλλέγοντας και στέλνοντας τα δεδομένα στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου, το σύστημα ρυθμίζει συνεχώς την ποσότητα του καυσίμου που ψεκάζεται στον θάλαμο με σκοπό να γίνεται η όσο τον δυνατόν καλύτερη καύση. Ουσιαστικά οι μετρήσεις του αισθητήρα θα δείξουν στο αυτοκίνητο πόσο καύσιμο να ρίχνει κάθε φορά, επηρεάζοντας φυσικά και την κατανάλωση σε περίπτωση που αυτός δεν λειτουργεί σωστά.
Ο εγκέφαλος είτε θα μειώσει το καύσιμο είτε θα δώσει εντολή να εγχυθεί περισσότερο ώστε τα παραγόμενα καυσαέρια να έχουν και αυτά τη σωστή σύσταση και στην συνέχεια ο καταλύτης να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά. Μερικά πιο σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν και έναν δεύτερο αισθητήρα οξυγόνου μετά τον καταλύτη που αποτυπώνει και το ποσοστό της δικής του επιτυχίας στην επεξεργασία των καυσαερίων.
Ποια σημάδια δείχνουν πρόβλημα στον αισθητήρα Λάμδα;
Δεν υπάρχουν χιλιομετρικοί προσδιορισμοί σχετικά με την αντοχή του, όμως μερικά σημάδια όπως η ακανόνιστη άνοδος στην κατανάλωση, η μη εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα, η αστάθεια στο ρελαντί και το ρετάρισμα, πρέπει να μα βάλουν σε σκέψεις για τον αισθητήρα Λάμδα. Βέβαια σχεδόν πάντα, η κακή λειτουργία του αισθητήρα Λάμδα συνοδεύεται από μόνιμα αναμμένο λαμπάκι μηχανής (check engine) στο καντράν.
Κατά μέσο όρο ως καινούργιο ανταλλακτικό κοστίζει γύρω στα 45 ευρώ.