Του Περικλή Χαλάτση
Τελικά φαίνεται ότι το οδικό δίκτυο στις πόλεις δεν είναι σωστό και χρειάζεται νέα σχεδίαση. Με μεγαλύτερα πεζοδρόμια, έντονες διαγραμμίσεις στους δρόμους και σωστότερη σήμανση.
Δυστυχώς σε ένα μεγάλο ποσοστό το κακό ξεκινάει από τους πεζούς. Στην Ελλάδα δεν δείχνουν μεγάλο σεβασμό ούτε στις διαγραμμίσεις -αρκετές βέβαια με την πάροδο του χρόνου έχουν σβήσει- αλλά ούτε στους φωτεινούς σηματοδότες. Η έλλειψη παιδείας είναι η βασική αιτία που οι πεζοί δεν πειθαρχούν στο σήματα του Κώδικα.
Στα σχολεία δεν υπάρχει μάθημα για την ασφάλεια και τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η στενοκεφαλιά κάποιων υπουργών που δεν αποφασίζουν να συνεργαστούν και να καθιερώσουν ενημερωτικά μαθήματα για την ασφάλεια στα σχολεία γίνεται μπούμερανγκ.
Αν κάποιοι μεγαλοσχήμονες ζητήσουν ενημέρωση από τις αναφορές της τροχαίας θα διαπιστώσουν ότι τα περισσότερα ατυχήματα θα είχαν αποφευχθεί αν υπήρχε ενημέρωση. Αν υπήρχε σεβασμός και πειθαρχία στην προτεραιότητα.
Φυσικά δεν φταίνε μόνο οι πεζοί. Φταίνε και αυτοί οι οδηγοί που παραβιάζουν είτε τον κόκκινο σηματοδότη η τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές. Δεν θα χρησιμοποιήσουμε τον όρο των αξιωματικών της Τροχαίας που αναφέρει «υπερβολική ταχύτητα» τα 70 χιλιόμετρα. Όμως η ανώτερη ταχύτητα πρέπει να είναι συνάρτηση της περιοχής και των εγκαταστάσεων που εδρεύουν. Όταν υπάρχει για παράδειγμα σχολείο η νοσοκομείο η ταχύτητα θα πρέπει να είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη. Έστω αρχικά για ένα διάστημα με την παρουσία αστυνομικών που θα κάνουν συστάσεις.
Στη Γερμανία για παράδειγμα όταν ένας τουρίστας νοικιάσει ένα αυτοκίνητο ο υπάλληλος του γραφείου τον ενημερώνει για τρία πράγματα.
- Προτεραιότητα στους δρόμους έχουν οι ποδηλάτες
- Προσοχή στις διαγραμμίσεις των πεζών
- Το όριο «30» η «50» είναι αυτό που αναγράφεται. Δεν είναι ούτε 40 ούτε 60.
Βλέπεις στο δρόμο αυτοκίνητα με 300 ίππους αλλά οι οδηγοί τους δεν ξεπερνούν το όριο που αναγράφεται στις πινακίδες. Αυτό σημαίνει παιδεία. Σημαίνει σεβασμός.
Φυσικά θα πρέπει το κράτος να αναθέσει σε σοβαρούς συγκοινωνιολόγους να μελετήσουν και να αλλάξουν τις πινακίδες με τα όρια. Να είναι πιο σύγχρονα. Με όρια που να ανταποκρίνονται στις νέες συνθήκες. Για να μπορέσουν στη συνέχεια οι οδηγοί να σέβονται τις πινακίδες. Γιατί όταν σε διπλό δρόμο με διαχωριστική νησίδα υπάρχει όριο «50» μάλλον η πινακίδα είναι ξεχασμένη από μια άλλη δεκαετία.
Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οφείλει να διοργανώσει μια μεγάλη καμπάνια για τη συμπεριφορά πεζών και οδηγών, ειδικά ως προς τη χρησιμοποίηση των διαβάσεων πεζών.
Ταυτόχρονα να φροντίσει έτσι ώστε οι διαγραμμίσεις στους δρόμους να γίνουν πιο φωτεινοί.
Δεν θα σας αριθμήσω πόσες παρασύρσεις πεζών έγιναν τον τελευταίο μήνα. Ο κ. Ιωάννης Λιονάκης, Πρόεδρος Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων είπε ότι τους τέσσερις πρώτους μήνες του χρόνου είχαμε 171 νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα.
Θρηνούμε θύματα από απροσεξία, από αμέλεια και από έλλειψη σεβασμού προς τους άλλους οδηγούς η και τους πεζούς.
Πολλές παρασύρσεις πεζών γίνονται από δικυκλιστές που κινούνται ανάμεσα στα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα. Οι δικυκλιστές δεν έχουν πάντα τη σωστή ορατότητα και οι πεζοί δεν χρησιμοποιούν τα φανάρια αλλά βγαίνουν στο δρόμο σε όποιο σημείο τους εξυπηρετεί. Επιχειρούσαν να διασχίσουν κάποιο δρόμο χωρίς να βλέπουν αν έρχεται κάποιο μηχανάκι.
Πολλές διαβάσεις δεν είναι σωστά τοποθετημένες ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας. Δεν είναι ικανοποιητικά ορατές στους οδηγούς. Αρκετές διαβάσεις δεν έχουν διαμορφωθεί σωστά ώστε να προστατεύεται ο πολίτης όταν περιμένει να περάσει στην άλλη άκρη του πεζοδρομίου.
Φυσικά λόγω έλλειψης σταθμών στάθμευσης αρκετοί οδηγοί βρίσκουν την εύκολη λύση και σταθμεύουν πάνω στη στροφή του δρόμου.
Πολλά πεζοδρόμια είναι αρκετά στενά και οι πεζοί -ακόμη και μητέρες με καροτσάκια- αναγκάζονται να βγουν στο δρόμο γιατί δεν μπορούν εξαιτίας κάποιου εμποδίου να προχωρήσουν στο στενό πεζοδρόμιο. Η έλλειψη σωστού σχεδιασμού στα πεζοδρόμια είναι ευθύνη της Κυβέρνησης.
Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρέπει να δώσει την εντολή στις Περιφέρειες και στους Δήμους για τη συντήρηση των διαβάσεων στους δρόμους της αρμοδιότητάς τους.
Μέχρι οι νέες γενιές μάθουν να σέβονται τον ΚΟΚ, το αρμόδιο υπουργείο θα πρέπει να δώσει εντολή να μπουν εμπόδια στην άκρη των πεζοδρομίων ώστε η διέλευση των δρόμων από τους πεζούς να γίνεται αποκλειστικά από τα σημεία ή που υπάρχουν φανάρια η διαγραμμίσεις διέλευσης.
Η Πολιτεία έχει τις δικές της ευθύνες και πρέπει να τις αναλάβει αμέσως. Αν όλοι οι φορείς δουλέψουν και συνεργαστούν σωστά, τότε μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα υπάρχουν θετικά αποτελέσματα στην Οδική Ασφάλεια και θα ελαχιστοποιήσουμε τα τροχαία (ατυχήματα η δυστυχήματα) στους δρόμους.