Δεν είναι μυστικό το κόλπο με τις ξένες πινακίδες και τα πανάκριβα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στη χώρα μας από ‘Έλληνες που έχουν δηλώσει ότι είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, άσχετα αν δεν έχουν περάσει ποτέ τα σύνορα. Αυτοί είναι οι επιτήδειοι. Οι έξυπνοι. Που βρίσκουν τα παράθυρα του νόμου και διαφεύγουν φορολογικά.
Οι αρμόδιοι του υπουργείου Οικονομικών γνωρίζουν τα πάντα. Το ίδιο και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Στην τελευταία εγκύκλιο της Α.Α.Δ.Ε, αναφέρεται ότι πρόσωπα με συνήθη κατοικία στο εξωτερικό που κατέχουν στην Ελλάδα I.X. με ξένες πινακίδες σε καθεστώς προσωρινής εισαγωγής, μπορούν να επωφεληθούν από την απλούστευση της διαδικασίας ακινητοποίησης του οχήματος για τα διαστήματα απουσίας τους στο εξωτερικό. Αυτό διευκολύνει τους πραγματικούς μόνιμους κατοίκους του εξωτερικού. Που χρειάζεται να πηγαίνουν στον τόπο κατοικίας τους η εργασίας τους.
Τι θα γίνει όμως με τους υπόλοιπους -είναι η πλειοψηφία- που είναι κάτοικοι εξωτερικού αλλά διαμένουν 12 μήνες του χρόνου στην Ελλάδα; Θα μπορέσει άραγε η Α.Α.Δ.Ε να φτάσει σ αυτούς που δεν πληρώνουν τους φόρους που τους αναλογούν;
Ας δούμε τι θα αλλάξει για τις ξένες πινακίδες των Ι.Χ στην Ελλάδα.
Οι ενδιαφερόμενοι, κατά κύριο λόγο ομογενείς, στο παρελθόν έπρεπε αν ήθελαν να παραμείνει το ΙΧ τους στην Ελλάδα πέρα τους 6μηνες, να ζητήσουν την μολυβδοσφράγιση του οχήματός τους με παρουσία τελωνειακού υπαλλήλου πριν από την αναχώρησή τους για το εξωτερικό και ομοίως την αποσφράγισή του, κατά την επιστροφή τους για το διάστημα παραμονής τους στη χώρα μας.
Με τη νέα διαδικασία δίνεται πλέον η δυνατότητα στα πρόσωπα που δικαιούνται του ευεργετήματος να:
- Υποβάλουν αίτημα προς το αρμόδιο τελωνείο για την ακινητοποίηση του οχήματός τους αλλά και την άρση αυτού, στην ψηφιακή πύλη myAADE με τη χρήση κωδικών Taxisnet, στην εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου» ακολουθώντας τη διαδρομή: Νέο Αίτημα > Τελωνεία > Θεματική Ομάδα «Οχήματα-Προσωρινή Εισαγωγή» > Διαδικασία «Ακινητοποίηση Οχημάτων & Άρση Ακινησίας οχημάτων»
- Να ακινητοποιήσουν το όχημά τους σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης με αποκλειστικά δική τους ευθύνη χωρίς την παρουσία τελωνειακού υπαλλήλου πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν στο διάστημα κυκλοφορίας του οχήματος στην Ελλάδα, ηλεκτρονικά, με τη χρήση κωδικών TAXISnet, μέσω του Υποσύστηματος Εισαγωγών του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Τελωνείων (ICISnet), στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ, στη διαδρομή www.aade.gr > Τελωνειακές Υπηρεσίες > Ηλεκτρονικές συναλλαγές > IMPORTS-Σύστημα Εισαγωγών > Εισαγωγές > e-Αίτηση > Υποβολή e-Αίτησης.
Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής δήλωσε:
«Η νέα διαδικασία διευκολύνει σημαντικά τη μέχρι τώρα υφιστάμενη πρακτική, καθώς οι ενδιαφερόμενοι κάτοικοι εξωτερικού μπορούν πλέον ψηφιακά να υποβάλουν το αίτημά τους για ακινητοποίηση ή επανακυκλοφορία του οχήματός τους και να καταβάλουν τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας, διασφαλίζοντας την άμεση και χωρίς κόπο εκπλήρωση των σχετικών υποχρεώσεών τους».
Αυτή η τροποποίηση πράγματι είναι μια σωστή διευκόλυνση για αυτούς που έχουν αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες . Τους απαλλάσσει από τη γραφειοκρατία. Εκείνο που πρέπει όμως να διευκρινισθεί είναι ο χρόνος που είναι υποχρεωμένος ο κάτοικος του εξωτερικού να παραμείνει στην κατοικία που έχει δηλώσει.
Και αυτό γιατί:
Υπάρχουν τα λεγόμενα παραθυράκια του νόμου που αφήνουν πολλά περιθώρια στους επιτήδειους να κυκλοφορούν με πανάκριβα αυτοκίνητα στη χώρα μας με ξένες πινακίδες χωρίς να πληρώνουν φόρους.
Γιατί αν κάποιος μεταβεί στο εξωτερικό στη χώρα που έχει δηλώσει ότι έχει την επιχείρησή του ή την μόνιμη κατοικία του και μείνει πέντε ημέρες και μετά επιστρέψει στην Ελλάδα δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι είναι μόνιμος κάτοικος εξωτερικού.
Ας μας εξηγήσουν οι αρμόδιοι της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων τι σημαίνει «κάτοικος εξωτερικού» . Πόσο διάστημα πρέπει ο κάτοικος εξωτερικού να μένει στη χώρα που έχει δηλώσει και πόσο στην Ελλάδα.
Αν μένει 11 μήνες και τρείς εβδομάδες στην Ελλάδα και μία εβδομάδα στο εξωτερικό δεν μπορεί να λέγεται «κάτοικος εξωτερικού». Ακόμη και αν δηλώνει ότι έχει επιχείρηση σε κάποια από τις γειτονικές μας χώρες η ακόμη και στην Ασία.
Μας κατήγγειλαν ακόμη ότι κάποιοι δηλώνουν τόπο εργασίας πόλη γειτονικής χώρας. Στη συνέχεια «στήνουν» ένα γραφείο ενοικιάσεων αυτοκινήτων με ξένη επωνυμία.
Μετά το μοναδικό αυτοκίνητο που έχει η ξένη εταιρία «μαϊμού» το ενοικιάζει στον πραγματικό ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου. Δηλαδή αυτός που έχει την εταιρία (που δεν φαίνονται τα στοιχεία του) νοικιάζει νόμιμα το αυτοκίνητο στον εαυτό του. Έτσι κυκλοφορεί με την αμαξάρα του χωρίς να πληρώνει στο Δημόσιο όπως κάνουν εκατομμύρια Έλληνες πολίτες.
Κόλπα υπάρχουν πολλά. Θεωρητικά όλες τις απατεωνιές οι αρμόδιοι τις γνωρίζουν. Αν δεν αλλάξει όμως η νομοθεσία, δεν γίνει πιο αυστηρή, δεν πρόκειται αυτός ο τόπος να δει άσπρη ημέρα.
Για να μην αδικούμε όμως τις αρμόδιες αρχές υπήρξε μια εντατικοποίηση των ελέγχων και μάλιστα έγιναν αρκετές κατασχέσεις πανάκριβων Ι.Χ.
Φαίνεται όμως ότι οι επιτήδειοι βρήκαν άλλες λύσεις. Το σωστό είναι ο κάτοικος του εξωτερικού να παραμένει στο εξωτερικό μεγαλύτερο η ίσο διάστημα που βρίσκεται στην Ελλάδα. Διαφορετικά δεν πρέπει να απολαμβάνει τα ευεργετήματα της νομοθεσίας που βγήκε για να προσελκύσει τους Έλληνες επιχειρηματίες με έδρα το εξωτερικό να επιστρέψουν στη γενέτειρά τους.
Περικλής Χαλάτσης