Του Πέρη Χαλάτση

Οι πινακίδες με τα όρια ταχύτητας στην Ελλάδα έχουν σε ποσοστό 50%  τοποθετηθεί πριν από μία δεκαετία στην καλύτερη περίπτωση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ποιοι έκαναν τις μετρήσεις και ποια μέσα χρησιμοποίησαν, για να αποφασίσουν το όριο ταχύτητας στους δρόμους (εντός και εκτός πόλεων) δεν το ξέρουμε.

Μπορούμε όμως να πούμε ότι δυστυχώς σε πάρα πολλά σημεία κυρίως σε περιφερειακούς δρόμους τα όρια ταχύτητας είναι τελείως αψυχολόγητα.

Δεν μπορεί να είναι διπλός δρόμος με διαχωριστική νησίδα και να έχουν τοποθετήσει πινακίδα με όριο «50». 
Ούτε μπορεί να έχουν πινακίδα με όριο «70» και σε απόσταση είκοσι μέτρων να έχουν άλλη πινακίδα με όριο «50».
Θα μου πείτε πώς συμβαίνει αυτό; Θα σας παραπέμψω στα αρμόδια υπουργεία, την Αστυνομία αλλά και τους εργολάβους που είχαν αναλάβει να τοποθετήσουν τις πινακίδες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι ντροπή να στήνουν μπλόκα σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με όριο 50 , 60 η 70 χιλιόμετρα.
Και είναι ντροπή ενώ σωστά υπάρχει όριο ταχύτητας «30» χιλιόμετρα έξω από τα σχολεία να μη γίνονται εκεί.

Δυστυχώς με αυτό το αλαλούμ που επικρατεί με τα όρια ταχύτητας οι οδηγοί δεν τα σέβονται.
Εκεί ο κ. Χρυσοχοϊδης πρέπει να δώσει εντολή να στήνονται τα μπλόκα και όχι σε δρόμους παγίδες για τους οδηγούς.
Θα πρέπει όλοι αυτοί που αποφασίζουν για τα όρια να λάβουν υπόψη τους δύο βασικά πράγματα.

Πρώτον ότι οι δρόμοι σήμερα δεν έχουν καμιά σχέση με τους δρόμους της περασμένης δεκαετίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δεύτερον τα συστήματα ασφαλείας στα καινούργια αυτοκίνητα έχουν κάνει τεράστια άλματα στα θέματα ασφαλείας. Να σας θυμίσω ότι στα περισσότερα Ι.Χ ακόμη  και αν «χαλαρώσουν» τα αντανακλαστικά του οδηγού, «κρατούν» το όχημα στη λωρίδα κυκλοφορίας ενώ κάποια μοντέλα φρενάρουν από μόνα τους όταν συναντήσουν εμπόδιο.

Οφείλω να επισημάνω ότι η κάθε Κυβέρνηση  θα πρέπει να καταλάβει ότι η τιμωρία στους παραβάτες θα πρέπει να έχει λογική. Να είναι στοιχειοθετημένη. Για να καταλάβει και ο παραβάτης ότι πράγματι, έκανε λάθος. Για να μην το ξανακάνει. 

Θα σας πάω κάπου μακριά. Στην Αυστραλία. Εκεί που οι κυβερνήσεις σέβονται τους πολίτες και οι πολίτες τους νόμους.Τα όρια ταχύτητας δεν είναι παράλογα. Είναι όμως και εκεί χαμηλά τα όρια.

Το ανώτατο όριο ταχύτητας σε ολόκληρη την Αυστραλία είναι μόλις 110 χλ/ω. Από τις μελέτες έχει διαπιστωθεί ότι  η υψηλή ταχύτητα θεωρείται η σοβαρότερη αιτία ατυχημάτων.

Ιδίως σε κατοικημένες περιοχές η σε σημεία όπου βρίσκονται σχολεία και νοσοκομεία τα όρια ταχύτητας είναι μικρά. Οι παραβάτες που ξεπερνούν το όριο κατά δέκα χιλιόμετρα εντοπίζονται από σταθερές η κινητές κάμερες. Το πρόστιμο και εκεί είναι ανάλογο με την παράβαση.

Τα πρόστιμα διαμορφώνονται ανάλογα με τον παρακάτω πίνακα:

Από τον πίνακα φαίνεται ότι κάθε παραβάτης του ΚΟΚ τιμωρείται ανάλογα με την παράβαση.
Στη Αυστραλία δύσκολα ξεφεύγει κανείς από την αστυνομία. Αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες είναι εξοπλισμένα  με πανάκριβες κάμερες.

Τα αυτοκίνητα της Αστυνομίας που θα δείτε στους δρόμους είναι κυρίως BMW M3 Pure, BMW X3M, Audi S4 Avant, BMW 530d, Mercedes E63 AMG, και Volkswagen Passat 206 TSI R-Line. 

Κάποια από αυτά δεν ξεχωρίζουν από τα άλλα συμβατικά. Τουλάχιστον εξωτερικά. Είναι όμως εξοπλισμένα με άλλους δυνατούς κινητήρες για να μπορούν να κάνουν μια καταδίωξη και φυσικά με ενισχυμένες  αναρτήσεις και  φρένα.

Τα περισσότερα συμβατικά – αστυνομικά αυτοκίνητα είναι οι μπλε BMW M3 Pure (που βλέπετε στις παραπάνω φωτογραφίες).

Τα κρυφά μπλε και κόκκινα λαμπάκια τα ενεργοποιούν μόνο όταν πρόκειται να κάνουν κάποια καταδίωξη η θα πρέπει να ανταποκριθούν σε παροχή βοηθείας.
Η πιο εξελιγμένη μοτοσυκλέτα της αστυνομίας βρίσκεται στην Αυστραλία. Είναι  BMW R1200RT-P. , 1.170 κ. εκ.  με ιπποδύναμη 123 άλογα  και επιτάχυνση από 0 σε 100 χλμ/ω σε μόλις 3,1 δευτερόλεπτα. 

Είναι εξοπλισμένη με κάμερες καταγραφής πινακίδων κυκλοφορίας. Όταν γίνει καταγραφή παράβασης ο αστυνομικός ενημερώνεται αμέσως για την ταχύτητα που πήγαινε ο παραβάτης, για τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος , το όνομα του ιδιοκτήτη και την διεύθυνση που έχει δηλώσει ως κατοικία.

Ο αστυνομικός δεν χάνει χρόνο για την αναζήτηση στοιχείων ενώ πατώντας διάφορα κουμπιά ενημερώνει χωρίς να πάρει τον ασύρματο στο χέρι του αν χρειάζεται βοήθεια από άλλους αστυνομικούς, αν κάνει καταδίωξη και φυσικά φαίνεται στο κέντρο επιχειρήσεων σε ποιο σημείο βρίσκεται.

Τόσο ο αστυνομικός όσο και το κέντρο επιχειρήσεων ενημερώνονται αν το συγκεκριμένο όχημα που έκανε την παράβαση έχει πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας, την ασφάλεια του αυτοκινήτου , αν το δίπλωμα του είναι σε ισχύ. Όλα τα στοιχεία εμφανίζονται στην οθόνη του αστυνομικού χωρίς αυτός να κάνει οποιαδήποτε ενέργεια. 

Ακόμη οι  καινούργιες κάμερες της Αστυνομίας στην  Αυστραλία  εντοπίζουν  με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης όταν ένας οδηγός χρησιμοποιεί κινητή συσκευή ενώ οδηγεί. Το κινητό τηλέφωνο μπορεί να είναι ενεργό αλλά όταν χρησιμοποιηθεί ενώ το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει εντοπίζεται από τις προηγμένες συσκευές και το πρόστιμο  εκδίδεται αυτόματα και αποστέλλεται στον κάτοχο του κινητού εντός δύο εβδομάδων.

Μια σημαντική λεπτομέρεια. Οι επιβάτες μπορούν να κάνουν χρήση του κινητού αρκεί να το δηλώσουν. Αυτό ταυτοποιείται με τα πρώτα χιλιόμετρα που θα κάνει το αυτοκίνητο γιατί απλά παντού υπάρχουν κάμερες στους δρόμους.
Στη Αυστραλία  υπάρχουν  οι γνωστές σταθερές κάμερες ταχύτητας όπως και στην Ελλάδα αλλά καταγράφουν κάθε παράβαση.

Αν για παράδειγμα ένας οδηγός δεν ακινητοποιήσει στο ΣΤΟΠ το αυτοκίνητό του, τιμωρείται με αντίστοιχο πρόστιμο.
Πρέπει να ομολογήσουμε ότι η Αυστραλία τεχνολογικά είναι αρκετά μπροστά όχι από την Ελλάδα αλλά από ολόκληρη την Ευρώπη.
Φαντασθείτε ότι οι κάμερες για την ταχύτητα εντοπίζουν τον οδηγό που τρέχει από απόσταση ενός χιλιομέτρου. Έτσι κάθε προσπάθεια του οδηγού να φρενάρει όταν αντιληφθεί την κάμερα είναι μάταιη. 

Σε όλες τις Πολιτείες της Αυστραλίας η αστυνόμευση είναι υποδειγματική. Αλλά και οι πολίτες έχουν μάθει από τα σχολεία ότι σεβόμενοι τον Κώδικα Οδικής Ασφάλειας μειώνουν τα τροχαία ατυχήματα.
Μια σημαντική πληροφορία.
Τα πρόστιμα που εισπράττονται  από τους παραβάτες  χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη βελτίωση των συνθηκών οδήγησης.

Κάθε φορά που γίνεται ένα ατύχημα η δυστύχημα ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων όχι μόνο μελετάει τους λόγους που προκλήθηκε το ατύχημα αλλά τοποθετεί στο σημείο νέες  κάμερες με σκοπό να ελέγξουν τυχόν προβλήματα που μπορεί να προέρχονται από κακή ορατότητα, ανωμαλία του οδοστρώματος κλπ. 
Αν διαπιστωθεί ότι εκεί υπάρχει κάποιο τεχνητό πρόβλημα αμέσως διορθώνεται. Αν χρειασθεί ειδική σήμανση τοποθετείται χωρίς εγκρίσεις, διαγωνισμούς και χρονοβόρες διαδικασίες.

Ποινές

Το point system είναι όπως στην Ελλάδα. Μόλις φτάσει κανείς τους 12 πόντους εφαρμόζεται αυτόματη στέρηση άδειας οδήγησης για τουλάχιστον 3 μήνες. 
Όμως στην Αυστραλία εφαρμόζεται η διπλή αφαίρεση πόντων σε περιόδους που στατιστικά σημειώνεται αύξηση ατυχημάτων. 

Δηλαδή, κάποιος που θα εντοπιστεί να τρέχει με ταχύτητα 150 χλ/ω σε δρόμο με ανώτατο όριο 100 χλ/ω την περίοδο των Χριστουγέννων θα βρεθεί αντιμέτωπος με πρόστιμο $2,520, μείωση 12 πόντων από το δίπλωμα του καθώς και επί τόπου στέρηση διπλώματος για 9 μήνες (6 για την παράβαση και άλλους 3 λόγω των 12 πόντων).
Όλες αυτές οι προσπάθειες της αυστραλιανής κυβέρνησης έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχουν μόλις 5.6 θάνατοι ανά 100,000 κατοίκους σε ολόκληρη την χώρα, η οποία έχει περίπου την ίδια έκταση με αυτήν ολόκληρης της Ευρώπης. 

Η Ελλάδα βέβαια δεν βρίσκεται σε πολύ χειρότερο επίπεδο, καθώς σημειώνονται 6.5 θάνατοι στους δρόμους ανά 100,000 κατοίκους. 
Αν στην Ελλάδα η Πολιτεία σέβεται τους πολίτες (με όρια ταχύτητας όχι παγίδες) και οι οδηγοί μάθουν να σέβονται τους νόμους το σύστημα της Αυστραλίας θα βοηθήσει σημαντικά στη μείωση των ατυχημάτων στη χώρα μας.
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης