Του Περικλή Χαλάτση
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με το μισό υπουργικό συμβούλιο θα βρίσκεται την Τετάρτη 2 Ιουνίου σε ένα από τα ομορφότερα νησιά του Αιγαίου, την Αστυπάλαια. Την ίδια ώρα ολόκληρη η Ευρώπη θα στρέψει τους προβολείς πάνω στο ελληνικό νησί το οποίο θα ανακηρυχθεί και επίσημα το «Πράσινο Νησί» της Ευρώπης. Ένα πρότυπο στα θέματα της Πράσινης Ανάπτυξης.
Στην Αστυπάλαια όλα αναμένεται να αλλάξουν και η ζωή των κατοίκων να βελτιωθεί. Ο δήμαρχος της Αστυπάλαιας, κ. Νίκος Κομηνέας, κατέθεσε επίσημα στο ελληνικό Δημόσιο όλους τους φακέλους από το Πρόγραμμα Τρίτση που αφορούν τα έργα που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν στο νησί ενόψει της Πράσινης Ανάπτυξης.
Την Τρίτη 1η Ιουνίου ολοκληρώθηκαν οι εργασίες για την τοποθέτηση των πρώτων έξι διπλών σταθμών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας θα ανοίξει ο ειδικά φυλασσόμενος χώρος και θα παραταχθούν τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των Δημοσίων Υπηρεσιών του νησιού.
Στην Αστυπάλαια κάποια στιγμή όλοι οι κάτοικοι θα κινούνται με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ηλεκτρικά μηχανάκια και ηλεκτρικά ποδήλατα. Ακόμα και τα αυτοκίνητα που θα νοικιάζουν οι τουρίστες θα είναι ηλεκτρικά.
Ηλεκτρικά θα είναι και τα λεωφορεία, τα οποία θα ενταχθούν στο πρόγραμμα On Demand. Οι κάτοικοι και οι τουρίστες που θέλουν να μετακινηθούν θα μπορούν μέσω μιας εφαρμογής να καλούν (On Demand) το ηλεκτρικό λεωφορείο και θα ενημερώνονται άμεσα τι ώρα θα πρέπει να βρίσκονται στη στάση για να επιβιβαστούν. Πρόκειται για μια εφαρμογή software που θα λειτουργεί μέσω του κινητού τηλεφώνου και αποκαλείται «shuttle service».
Πέντε είναι οι βασικοί στόχοι για την Αστυπάλαια:
1. Από τα 1.500 αυτοκίνητα που σήμερα κυκλοφορούν στο νησί θα αντικατασταθούν άμεσα τα 1.000, τα οποία θα είναι πλέον όλα ηλεκτρικά.
2. Να μη ζημιωθεί κανένας εργαζόμενος από τις αλλαγές που θα επέλθουν, αφού αρκετοί εφεξής δεν θα έχουν αντικείμενο εργασίας.
3. Να επιδοτηθούν όλοι οι μόνιμοι κάτοικοι αλλά και οι επιχειρήσεις που έχουν έδρα την Αστυπάλαια.
4. Το 2026 να λειτουργήσει η αυτόνομη οδήγηση. Για παράδειγμα, τα λεωφορεία να κινούνται χωρίς οδηγό. Για να γίνει όμως αυτό πράξη πρέπει να αλλάξουν όλες οι υποδομές στην Αστυπάλαια. Θα υπάρξει πλήρης υποστήριξη 5G.
5. Να δημιουργηθεί υβριδικός σταθμός ηλεκτρικής ενέργειας, πράγμα που σημαίνει ότι όλα τα σπίτια και οι επιχειρήσεις δεν θα χρησιμοποιούν ρεύμα από το σημερινό θερμικό εργοστάσιο. Βέβαια το θερμικό εργοστάσιο θα παραμείνει, αλλά θα υπολειτουργεί. Θα κατασκευαστεί υβριδικός σταθμός παραγωγής με Α.Π.Ε., μία ανεμογεννήτρια, φωτοβολταϊκό πάρκο και μπαταρίες αποθήκευσης που θα παρέχουν ρεύμα όλο το 24ωρο. Ο σταθμός θα λειτουργεί και θα καλύπτει αποκλειστικά τις ανάγκες και μόνο της Αστυπάλαιας. Το πρόγραμμα σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί το 2024.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ανακοινώσει όλο το project που έχει ήδη μελετήσει το Οικονομικό Επιτελείο, ένα πρόγραμμα με δελεαστικές επιδοτήσεις που θα έχουν αποκλειστικά οι κάτοικοι του νησιού αλλά και όσοι έχουν επιχειρήσεις με έδρα την Αστυπάλαια. Στο πρόγραμμα παροχών έχουν ήδη δηλώσει ότι θα ανταποκριθούν οι περισσότεροι κάτοικοι.
Στην προσπάθεια αυτή της κυβέρνησης σημαντική είναι και η βοήθεια της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, η οποία συνεργάζεται στενά με την Kosmocar προκειμένου όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για ιδιωτική ή επαγγελματική χρήση, τα λεωφορεία, τα μηχανάκια, ακόμα και τα ποδήλατα να παραδοθούν με τιμή κόστους.
Την ίδια ώρα η ελληνική κυβέρνηση εφαρμόζει ειδικά για την Αστυπάλαια το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αλλά η επιδότηση θα είναι διπλάσια από αυτή που έχει ανακοινωθεί για τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους στην Ελλάδα.
Τι έχει ανακοινώσει η Κυβέρνηση
Για αγορά αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος αξίας έως 50.000 ευρώ, τα φυσικά και νομικά πρόσωπα δικαιούνται ενίσχυση 40% και μέχρι 12.000 ευρώ, ενώ όφελος 3.000 ευρώ μπορούν να έχουν και με την απόσυρση του συμβατικού αυτοκινήτου. Οι ιδιοκτήτες ταξί έχουν τη δυνατότητα επιδότησης 40% και μέχρι 15.000 ευρώ. Η απόσυρση ύψους 4.000 ευρώ είναι υποχρεωτική.
Για αγορά ηλεκτρικών δίκυκλων και τρίκυκλων, τα φυσικά και νομικά πρόσωπα δικαιούνται επιδότησης 20% και έως 1.000 ευρώ με προαιρετική απόσυρση 800 ευρώ.
Για αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου τα φυσικά και νομικά πρόσωπα δικαιούνται επιδότηση 40% και μέχρι ποσού 800 ευρώ.
Για αγορά φορτιστή για οικιακή χρήση και ταξί επιδοτούνται με 500 ευρώ και οι επιχειρήσεις με 400 ευρώ.
ΑμεΑ, τρίτεκνοι και πολύτεκνοι δικαιούνται τα ίδια ποσά ενίσχυσης με εκείνα της κατηγορίας των φυσικών προσώπων, αλλά προσαυξημένα κατά 1.000 ευρώ για αγορά αμιγώς ηλεκτρικών Ι.Χ. και κατά 500 ευρώ για απόκτηση δίκυκλων, τρίκυκλων ή ποδηλάτων.
Για παράδειγμα, εάν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει 35.000 ευρώ, ο κάτοικος στην Αστυπάλαια θα το αγοράσει, σύμφωνα με προσφορά της VW, κάτω από 20.000 ευρώ. Συγκεκριμένα από το αρχικό κονδύλι θα αφαιρεθεί το ποσό από τη διπλάσια επιδότηση καθώς επίσης και το ποσό της απόσυρσης. Η έκπτωση θα ξεπερνά τις 12.000 ευρώ. Προσθέστε ακόμα 3.000 ευρώ από την απόσυρση του παλαιού ρυπογόνου Ι.Χ. Η τελική τιμή θα είναι κάτω από τις 20.000 ευρώ.
Εκτός των άλλων για τα δίκυκλα το ύψος της απόσυρσης είναι 1.600 ευρώ, ενώ 800 ευρώ θα είναι για τα ποδήλατα.
Δωρεές από την VW
Η VW έχει ήδη δωρίσει τέσσερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία θα παραδοθούν αύριο.
– Ένα στην Ελληνική Αστυνομία του νησιού.
– Ένα στο Λιμενικό.
– Ένα στην ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας).
– Ένα στον Δήμο της Αστυπάλαιας.
– Στον Δήμο της Αστυπάλαιας έγινε δωρεά και ενός ηλεκτρικού σκούτερ.
Στόχος της κυβέρνησης αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι μέχρι του χρόνου όλα τα αυτοκίνητα που θα κινούνται να είναι ηλεκτρικά. Γι΄ αυτό πρέπει να γίνουν σωστές επενδύσεις στους σταθμούς φόρτισης των μπαταριών.
Ο δήμαρχος της Αστυπάλαιας δήλωσε ότι οι πρώτοι φορτιστές τέθηκαν σε λειτουργία, ενώ άμεσα θα τοποθετηθούν δεκάδες άλλοι. Θα επιδοτηθούν ακόμη οικιακοί φορτιστές αλλά και φορτιστές σε δημοτικά πάρκινγκ.