Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Με την θερμοκρασία πλέον να έχει σταθερή άνοδο και τις ακτινοβολίες του ήλιου να καίνε ήδη το δέρμα, τα αυτοκίνητα μετατρέπονται για μία ακόμη χρονιά σε «θερμοκήπια». Είναι παραπάνω από αυτονόητο ότι εάν η καμπίνα έχει υπερβολική ζέστη, δεν είναι μόνο θέμα άνεσης, αλλά και ασφάλειας, καθώς ο οδηγός δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σωστά από την δυσφορία.
Τί συμφέρει όμως περισσότερο την τσέπη μας για να δροσίσουμε την καμπίνα; Να ταξιδεύουμε με ανοιχτά παράθυρα ή να ενεργοποιήσουμε το a/c (ή τον κλιματισμό στα πιο καινούργια μοντέλα);
Η επιστήμη έχει την απάντηση, καθώς η επιλογή εξαρτάται ξεκάθαρα από την ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου. Εάν κινείστε μέχρι τα 80χλμ./ώρα τότε τα ανοιχτά παράθυρα είναι η πιο οικονομική επιλογή για να δροσιστεί η καμπίνα και οι επιβάτες της. Σε μεγαλύτερες ταχύτητες συμφέρει το a/c καθώς η αντίσταση από τα ανοιχτά παράθυρα μεγαλώνει αισθητά και η κατανάλωση αυξάνεται αναλόγως.
Στα περισσότερα αυτοκίνητα (που δεν έχουν υβριδική υποβοήθηση) η χρήση του κλιματισμού μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση έως και 12%, ανάλογα με την ένταση που το χρησιμοποιούμε και τις καιρικές συνθήκες του περιβάλλοντος. Παράλληλα και τα ανοιχτά παράθυρα μειώνουν την αεροδυναμική του οχήματος προβάλλοντας μεγαλύτερη αντίσταση και αναγκάζοντας τον κινητήρα να δουλέψει περισσότερο για να κινήσει το όχημα και να δροσίσει τον αέρα. Η απάντηση λοιπόν μετά από δοκιμές, αποδεικνύεται ότι είναι η ταχύτητα κίνησης, ώστε τα μαθηματικά να συμφέρουν την οικονομία καυσίμου.
Σίγουρα αν βρίσκεστε σε ένα μεγάλο μποτιλιάρισμα στον Κηφισό, εν μέσω καύσωνα τον Ιούλιο, το να ανοίξετε τα παράθυρα για να δροσιστείτε δεν είναι και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος, είναι όμως ο πιο οικονομικός.