Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Εάν προσπαθήσουμε να δώσουμε έναν απλό ορισμό στον συμπλέκτη, θα λέγαμε πως είναι ένα σύνολο εξαρτημάτων (δίσκος-πλατό), που έχει ως στόχο να μεταφέρει τη ροπή του κινητήρα στους τροχούς. Σίγουρα θα έχετε ακούσει κάποιον να δηλώνει πως άλλαξε συμπλέκτη στα 150.000χλμ. και κάποιον άλλο στα 50.000χλμ. Τι είναι όμως πιο φυσιολογικό; Πώς θα τσεκάρεις εάν ο συμπλέκτης σου θέλει άλλαγμα;
Κατά μέσο όσο πόσο αντέχει ένας συμπλέκτης;
Αρχικά να αναφέρουμε πως πλέον όλοι οι συμπλέκτες είναι αυτορυθμιζόμενοι και δεν επιτρέπουν επεμβάσεις όπως παλαιότερα. Κατά μέσο όρο ο δίσκος του συμπλέκτη (που είναι και το εξάρτημα που δέχεται την τριβή και βγαίνει γρηγορότερα off) αντέχει τουλάχιστον 100.000χλμ. ενώ η αλλοίωση του υλικού του ξεκινά μετά τους 300 βαθμούς κελσίου. Η κακή χρήση λόγω απειρίας του πεντάλ του συμπλέκτη από τους νέους οδηγούς, είναι και η κυριότερη αιτία που θα τους κάνει να επισκεφτούν συντομότερα από το κανονικό το συνεργείο.
Τι φθείρει τον συμπλέκτη;
Εάν ρυμουλκείτε σκάφος ή τροχόσπιτο, τότε τα φορτία που δέχεται ο συμπλέκτης είναι τεράστια. Επίσης την ζωή του μειώνει η συνήθεια να έχουμε ταχύτητα στο κιβώτιο με πατημένο τον συμπλέκτη όσο περιμένουμε στο κόκκινο να φανάρι, όπως επίσης η τακτική των νέων οδηγών να έχουν πατημένο το πεντάλ στρίβοντας, με φόβο μην τους σβήσει το αυτοκίνητο. TIP: Πάντα σε ανηφόρα με μεγάλη κλίση να ξεκινάτε με την βοήθεια του χειροφρένου και όχι αποκλειστικά με αποσύμπλεξη.Πώς θα ελέγξετε την κατάσταση του;
Υπάρχουν μερικά σημάδια που δείχνουν πως ο συμπλέκτης δεν είναι σε θέση πλέον να μεταφέρει σωστά την ροπή του κινητήρα, με το περισσότερο έργο να χάνεται. Εάν λοιπόν παρατηρήσετε πώς το πεντάλ έχει σκληρύνει και πως ενώ κάνετε αποσύμπλεξη και οι στροφές ανεβαίνουν, το αυτοκίνητο δεν επιταχύνει αναλόγως (πατινάρει), υπάρχει μεγάλη φθορά.
Κάνε το ΤΕΣΤ της 4ης ταχύτητας
Όντας σταματημένοι σε έναν ίσιο και ανοικτό δρόμο, τοποθετήστε στο κιβώτιο 4η αντί για 1η ταχύτητα, ανεβάστε λίγο τις στροφές και αφήστε προοδευτικά το γκάζι. Εάν το αυτοκίνητο έστω και αργά, ξεκινήσει την πορεία του, τότε ο συμπλέκτης έχει χάσει τις ιδιότητες του. Εάν το αυτοκίνητο σβήσει, τότε ο συμπλέκτης έχει ζωή ακόμα.Το κόστος για την αντικατάσταση ενός τυπικού δίσκου πλατό ξεκινά από τα 250 ευρώ.