Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Οι οδηγοί στην Ευρώπη προσαρμόζουν τις οδηγικές τους εμπειρίες ανάλογα με τις συνθήκες διαβίωσης. Σε άλλες χώρες έχει αρκετό ήλιο, σε άλλες αρκετή βροχή και σε άλλες χιονίζει ασταμάτητα.Οι κάτοικοι των περιοχών προσαρμόζουν τον τρόπο οδήγησης ανάλογα με το που κατοικούν. Στη Σιβηρία που η θερμοκρασία φθάνει τους -50 βαθμούς τα αυτοκίνητα είναι διαφορετικά. Έχουν και πρίζα για να διατηρεί το ψυγείο του αυτοκινήτου στη σωστή θερμοκρασία και να μην σπάει από τον πάγο.

Στη Φινλανδία, τη Ρωσία και τη Σουηδία δεν υπάρχει εξωτερικό παρκινγκ χωρίς πρίζα για το ψυγείο. Αντίθετα στη Λιβύη όπου οι θερμοκρασίες είναι πάνω από 50 βαθμούς τα αυτοκίνητα έχουν καταπληκτικά κλιματιστικά αλλά και άλλες γόμες στα ελαστικά για να μην καταστρέφονται στην καυτή άσφαλτο.

Οι οδηγοί ανάλογα με το κλίμα που επικρατεί στην πατρίδα τους μαθαίνουν να οδηγούν. Το κακό όμως είναι ότι όταν αυτοί οι οδηγοί βρεθούν σε καιρικές καταστάσεις διαφορετικές από αυτές που μεγάλωσαν αντιμετωπίζουν πρόβλημα προσαρμογής.

Ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες διαφέρουν τα ελαστικά. Στις περιοχές που έχει λιακάδα και το οδόστρωμα είναι καυτό χρησιμοποιούνται ασφάλτινα ελαστικά, στις χώρες που τις «πιάνει» η βροχή τα ελαστικά είναι βρόχινα (με περισσότερες αυλακώσεις και διαφορετικές γόμες) και σ αυτές τις χώρες που χιονίζει τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν είτε χειμερινά ελαστικά είτε ελαστικά με καρφιά. Στην τελευταία περίπτωση ενδείκνυται εκεί όπου οι δρόμου παγώνουν.

Ο Δεκέμβριος στην Ευρώπη είναι ο χειμωνιάτικος μήνας.Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες χιονίζει και οι θερμοκρασίες είναι πολικές. Οι Έλληνες οδηγοί που αποφασίζουν να κάνουν διακοπές σε χιονισμένα βουνά δεν ξέρουν:

1.    Να οδηγούν σωστά και με ασφάλεια στο χιόνι
2.    Πότε και πως μπαίνουν οι αλυσίδες στα ελαστικά
3.    Δεν ξέρουν σε ένα μεγάλο ποσοστό αν αλυσίδες μπαίνουν στους μπροστινούς η στους πίσω τροχούς.

Είναι λογικό όμως να αγνοούν βασικούς κανόνες οδηγήσης στο χιόνι; Φυσικά όχι. Δεν ξέρουν γιατί δεν ασχολήθηκαν. Οι περισσότεροι λένε. Αφού δεν χιονίζει τι με νοιάζει. Ωστόσο πρέπει να γνωρίζουν αν το αυτοκίνητο που οδηγούν έχει την κίνηση στους μπροστινούς η τους πίσω τροχούς.

Ευτυχώς σήμερα υπάρχουν αυτοκίνητα που κινούνται πιο εύκολα και με ασφάλεια στο χιόνι χάρη στα ηλεκτρονικά βοηθήματα που είναι εξοπλισμένα. 

Όσοι έχουν αυτοκίνητα με αυτά τα βοηθήματα θα πρέπει να μάθουν πότε χρησιμοποιούμε την κίνηση στους τέσσερις τροχούς με την ένδειξη «Η» και πότε χρησιμοποιούμε την κίνηση 4Χ4 στην ένδειξη «L».
Υπάρχουν διάφορες ενδείξεις όπως 2H , 4H , 4 HLc, 4LL η σε άλλες περιπτώσεις υπάρχει ένας περιστροφικός επιλογέας με τέσσερις επιλογές: Snow (χιόνι) , Mud (λάσπη) , sand (άμμος) , gravel (χαλίκι).

Επιλέγοντας το σωστό ηλεκτρονικό βοήθημα που διαθέτει το αυτοκίνητο,ο οδηγός μπορεί να κινηθεί με μεγαλύτερη ασφάλεια. Αρκεί να οδηγεί ήρεμα, να μην κάνει απότομες αλλαγές στο τιμόνι η να μην  πατάει απότομα το φρένο.
Όλα θέλουν εξάσκηση και υπομονή. Τέλος αν το αυτοκίνητο είναι σκεπασμένο με χιόνι θα πρέπει ο οδηγός να καθαρίσει καλά τα τζάμια για να έχει καλή ορατότητα. Γιατί δυστυχώς κάποιοι ξεκινούν με χιονισμένο το παρμπρίζ και οδηγούν στα τυφλά.