Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Εάν νομίζετε πως κινείστε πραγματικά με όσα χιλιόμετρα αναγράφει το κοντέρ του αυτοκινήτου σας, πέφτετε αρκετά έξω. Κάτι που μπορείτε πολύ εύκολα να διαπιστώσετε εάν ανοίξετε παράλληλα και την εφαρμογή του GPS στο κινητό, το οποίο πλέον αναγράφει και τα χιλιόμετρα κίνησης. Θα παρατηρήσετε πως το κοντέρ παρουσιάζει πάντα περισσότερα από τα πραγματικά χιλιόμετρα κίνησης. Γιατί όμως;
«Κλέβει» πάντα προς τα πάνω, αναλογικά με την ταχύτητα
Τα κοντέρ όλων των αυτοκινήτων αναγράφουν πάντα περισσότερα χιλιόμετρα από τα πραγματικά, και ποτέ λιγότερα με τις αιτίες να είναι πολλές και όχι μία.Αρχικά, ο κυριότερος λόγος είναι πραγματικά αποτρεπτικός μέσω ψυχολογίας. Ένας οδηγός δεν μπορεί να γνωρίζει από μόνος του με πόσα χιλιόμετρα κινείται ανά πάσα στιγμή, και έτσι σύμφωνα με τους επιστήμονες, εάν δει ένα μεγαλύτερο νούμερο, είναι πιο πιθανό να φρενάρει. Ακόμα και όσοι θέλουν να… 200ρίσουν, θα φρενάρουν νωρίτερα νομίζοντας πως έχουν πιάσει τον στόχο τους.
Στη συνέχεια είναι οι νομοθετικές καλύψεις για τις περιοχές με όρια ταχύτητας. Δεν θα ήταν νομικά εύχρηστο σε μία κατοικημένη περιοχή με όριο 60χλμ./ώρα, εσείς να κινείστε με 70 και το κοντέρ να έδειχνε 55χλμ./ώρα. Θα ορκιζόσασταν πως είστε νομοταγής, αλλά η κλήση θα ερχόταν αυτόματα και όλοι οι οδηγοί θα έψαχναν να βρουν το δίκιο τους.
Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία καθορίζει πως κανένα κοντέρ, σε κανένα όχημα με άδεια κυκλοφορίας δεν επιτρέπεται να παρουσιάζει μικρότερη από την κανονική ταχύτητα. Η ένδειξη πρέπει πάντα να είναι προς τα πάνω και αναλογικά με τα χιλιόμετρα. Δηλαδή στα λίγα χιλιόμετρα η απόκλιση με την πραγματικότητα θα είναι μικρή, ενώ στα 110+ θα είναι σημαντικά μεγαλύτερη. (Το ανώτατο όριο απόκλισης είναι 10% +4χλμ./ώρα.)
Την επόμενη φορά που θα ταξιδεύετε, έχοντας και έναν συνοδηγό αλλά και όρεξη, ζητήστε του να ανοίξει την εφαρμογή του GPS και προσπαθήστε να μαντεύετε κάθε φορά ποια είναι η διαφορά της «κοντερίσιας» τιμής από την πραγματική.