Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη έχουν εμμονή με κάθε είδους υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα; Σίγουρα, θέλουν κι αυτοί να προστατεύσουν τον εύθραυστο κόσμο μας μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων, αλλά υπάρχουν επίσης σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις αν δεν μειώσουν τους παραγόμενους ρύπους.
Για κάθε γραμμάριο υπέρβασης του στόχου για τις εκπομπές του στόλου που έχει καθορίσει η ΕΕ, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πληρώνουν πρόστιμο 95 ευρώ.
Εντάξει, αυτό δεν ακούγεται πολύ όταν είσαι ένας αυτοκινητικός κολοσσός με τεράστιες τσέπες όπως ο όμιλος Volkswagen ή η Stellantis. Ωστόσο, αυτά τα πρόστιμα αθροίζονται γρήγορα, επειδή η ποινή εφαρμόζεται σε κάθε αυτοκίνητο που πωλείται. Αυτό μπορεί να μεταφραστεί σε τεράστια πρόστιμα που ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, εάν η εταιρεία δεν πουλήσει αρκετά υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα ώστε να αντισταθμίσει τις πωλήσεις της.
Αυτός είναι επίσης ένας από τους λόγους για τους οποίους το downsizing βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και οι τρικύλινδροι κινητήρες γίνονται ο κανόνας και όχι η εξαίρεση στην Ευρώπη. Η εξάπλωση των μικρότερων και ηλεκτροκίνητων κινητήρων έχει παγκόσμιο αντίκτυπο, επειδή η Ευρώπη είναι μία από τις σημαντικότερες περιοχές για την αυτοκινητοβιομηχανία. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να προσαρμοστούν στους αυστηρούς κανονισμούς της ΕΕ και αυτό επηρεάζει την ανάπτυξη νέων αυτοκινήτων και κινητήρων.
Ο σημερινός μέσος στόχος των 115,1 g/km (με βάση τον κύκλο WLTP) θα μειωθεί κατά περίπου 19% το 2025 στα 93,6 g/km, θέτοντας σε κίνδυνο τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Έρευνα που διεξήχθη από την εταιρεία αναλυτών Dataforce προεξοφλεί ένα ανησυχητικό μέλλον για πολλές εταιρείες που πωλούν αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Μέχρι τον Ιούνιο του 2024, μόνο η Tesla και η Geely βρίσκονταν κάτω από τον επερχόμενο στόχο για τις εκπομπές ρύπων του στόλου του 2025.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάθε αυτοκινητοβιομηχανία έχει το δικό της στόχο, ο οποίος υπολογίζεται με βάση τη μέση μάζα του στόλου της. Με άλλα λόγια, οι εταιρείες που πωλούν περισσότερα SUV έχουν υψηλότερους στόχους από εκείνες με μικρότερα οχήματα. Το 2020, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλήρωσαν περίπου 510 εκατ. ευρώ επειδή δεν πέτυχαν τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2, οι οποίοι τότε ήταν πιο χαλαροί.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε ένα σταυροδρόμι. Να συνεχίσουν να βγάζουν ICE ή να τα δώσουν όλα στα EV;
Τους πρώτους έξι μήνες του έτους, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν μόνο 12,5% μερίδιο αγοράς στην ΕΕ, σύμφωνα με τους αριθμούς που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Αυτό είναι στην πραγματικότητα ελαφρώς χειρότερο από το πρώτο εξάμηνο του 2023, όταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 12,9% των συνολικών αποστολών.
Η ανάλυση της ACEA δείχνει ότι ακόμη και το «βρώμικο» ντίζελ εξακολουθεί να προηγείται των EV κατά τους πρώτους έξι μήνες του έτους, με μερίδιο αγοράς 12,9% έναντι 12,5%. Τούτου λεχθέντος, οι πετρελαιοκινητήρες είναι μειωμένοι σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2023, όταν αντιπροσώπευαν το 14,5% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Σίγουρα θα δούμε περισσότερα υβριδικά και EV από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ανταγωνίζονται στην Ευρώπη, δεδομένου του επερχόμενου στόχου για τις εκπομπές ρύπων στον στόλο του 2025. Θα γίνει ακόμη πιο δύσκολο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αποφύγουν βαριά πρόστιμα από το 2030, όταν το όριο θα μειωθεί και πάλι, από τα 93,6 g/km του επόμενου έτους στα 49,5 g/km.