Του Περικλή Χαλάτση

Απόντων των Γάλλων  S. Loeb και S. Ogier ο κύκλος των πρωταγωνιστών στον αγώνα του WRC  στην Πορτογαλία κλείνει ανάμεσα στους οκτώ εργοστασιακούς ( O. Tanak , E. Evans , o K.Rovanpera, o Τ. Neuville, D. Sordo, P. Loubet,  T. Katsuta και  E. Lappi). Στην Πορτογαλία –είναι ο πέμπτος αγώνας της χρονιάς και δεύτερος χωμάτινος- τρέχουν 87 πληρώματα και στις 19 ειδικές διαδρομές που θα κάνουν μέχρι την Κυριακή θα καλύψουν 325.35 αγωνιστικά χιλιόμετρα. Η Toyota συμμετέχει με τους Kalle Rovanpera, Elfyn Evans και Takamoto Katsuta, η Hyundai με τους Thierry Neuville, Esapekka Lappi και Dani Sordo και η M-Sport Ford με τους Ott Tanak και Pierre-Louis Loubet.

Σήμερα μετά το τέλος της 8ης ειδικής διαδρομής -μετά την υπερειδική Figueira da Foz- επικεφαλής του αγώνα είναι οι Kalle Rovanpera- Jonne Haltunen (Toyota GR Yaris Rally1) και ακολουθούν οι Sordo, Neuville, Loubet, Lappi και Tanak.
Χθες στο shakedown τον καλύτερο χρόνο έκαναν οι Elfyn Evans-Scoott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) και ακολούθησαν στη 2η θέση με διαφορά ένα δέκατο του δευτερολέπτου οι Esapekka Lappi-Janne Ferm ( i20 N.Rally 1 Hybrid).

To πρωί σήμερα μπροστά είδαμε τους Pierre Louis Loubet- Nicolas Gilsoulo (Puma Rally1 HYBRID) και αμέσως μετά τη 2η ειδική διαδρομή επικεφαλής τέθηκαν οι Ott Tanak- Martin Jarveoja με το Ford Puma Rally1. Στην 4η Ε.Δ μπροστά βρέθηκαν μπροστά οι D. Sordo- C. Carrera ( i20 N.Rally 1 Hybrid) και από την 5η Ε.Δ οι K.Rovanpera- J.Haltunen  με το GR Yaris Rally1 τέθηκαν επικεφαλής και παρέμειναν μέχρι και την τελευταία ειδική της ημέρας. Πιο απλά μετά από κάθε ειδική επικεφαλής του αγώνα βρισκόταν διαφορετικό πλήρωμα.

Τι όμως προηγήθηκε
Μια κακή εκτίμηση στα ελαστικά που έκανε ο Dani Sordo και μια έξοδος του Elfyn Evans έκαναν την ανατροπή στο Vodafone Rally de Portugal. Ένα λάθος του Sordo ήταν αρκετό για να χάσει 12 δευτερόλεπτα και φυσικά την πρώτη θέση.

Ο P. Loubet  ενώ πήγαινε καταπληκτικά με το εργοστασιακό Ruma της M-Sport ξαφνικά είδε να βγαίνουν καπνοί. Σταμάτησε και μαζί με το συνοδηγό του κατάφεραν με τους πυροσβεστήρες να σβήσουν τη φωτιά και να συνεχίσουν τον αγώνα.

 

 

Όμως έχασαν χρόνο. Η διαφορά από τον πρώτο οδηγό ήταν 18.8 δευτερόλεπτα.

 

Πρόβλημα αντιμετώπισε και ο O.Tanak όταν του έφυγε το ελαστικό και συνέχισε να τρέχει με τη ζάντα που φυσικά τη διέλυσε. Ο Εσθονός μέχρι να πάθει αυτή τη ζημιά βρισκόταν στην πρώτη θέση.

Ο μαχητικός Evans είχε μια εντυπωσιακή έξοδο. Ευτυχώς ούτε αυτός ούτε ο συνοδηγός του Scott Martin δεν τραυματίστηκαν.

Ο Thierry Neuville προτίμησε να είναι προσεκτικός. Από την 3η θέση βρέθηκε στην 5η αλλά αυτό δεν τον ανησυχεί αφού ο αγώνας έχει αρκετό δρόμο. Στη συνέχεια κέρδισε θέσεις από τις ατυχίες των άλλων.

O Katsuta είχε πρόβλημα με τον εναλλάκτη. Ούτε μετά το τέλος της ειδικής δεν σταμάτησε για να μιλήσει στη δημοσιογράφο. Το πρόβλημα επισκευάσθηκε αργότερα αλλά έχασε πολύτιμο χρόνο.

Σήμερα είχαμε συνεχόμενες αλλαγές στην πρώτη θέση ενώ και αύριο αναμένονται εκπλήξεις αφού οι παγίδες θα είναι πολλές ειδικά με τις πέτρες.

Οι δέκα πρώτοι

Η σημερινή ημέρα είχε αρκετή σκόνη γι αυτό τα πληρώματα ξεκίναγαν ανά τέσσερα λεπτά. Ο E.Evans που ξεκίναγε πρώτος αντιμετώπισε αρκετές φορές πρόβλημα με το «σκούπισμα» και για αυτό -όπως άλλωστε συμβαίνει με όσους ξεκινούν πρώτοι- οι χρόνοι δεν ήταν ιδανικοί. Αύριο, στο 2ο σκέλος του αγώνα, οι ειδικές θα είναι πιο σκληρές αφού οι πέτρες που «βγήκαν» στην επιφάνεια θα δυσκολέψουν τα πληρώματα ενώ αναμένεται να έχουμε και αρκετά κλαταρίσματα.

Ο Evans μερικές ημέρες πριν ξεκινήσει το Ραλλυ Πορτογαλίας είχε πει ότι μόνο «μια βροχή θα τον σώσει» . Και αυτό το είπε γιατί μόνο τότε δεν θα έπαιζε το ρόλο της «σκούπας».

Για την ιστορία
Στο ξεκίνημα του το ράλλυ στην Πορτογαλία ήταν ένας μικτός αγώνας. Αλλού χώμα και αλλού άσφαλτος. Τα έξοδα όμως σε λάστιχα και αναρτήσεις ήταν πάρα πολλά και οι διοργανωτές τον έκαναν αποκλειστικά χωμάτινο αγώνα. Το 1986 τον αγώνα σημάδεψε μια τραγωδία. Στην ειδική Lagoa Azul  ο οδηγός Joaquim Santos έχασε τον έλεγχο του Ford RS200, βγήκε από το δρόμο. Τρείς θεατές σκοτώθηκαν  και δεκάδες άλλοι τραυματίσθηκαν. Οι εργοστασιακές ομάδες αποσύρθηκαν. Ο κόσμος δεν πειθαρχούσε και έμπαινε μέσα στις ειδικές. Ο κίνδυνος ήταν  μεγάλος.

Το κέντρο του αγώνα πλέον είναι στην πόλη Matosinhos στα προάστια του Porto. Οι θεατές χιλιάδες σε κάθε ειδική διαδρομή. Ειδικά στις γνωστές που έχουν αρκετά θέαμα.
Αύριο Σάββατο, 13 Μαΐου ο αγώνας περιλαμβάνει 6 Ε.Δ και την υπερειδική Lousada .Η πρώτη μετάδοση θα ξεκινήσει στις 09.30 ώρα Ελλάδος με την Ε.Δ SS9 Vieira Do Minho 1 ενώ στις 11.05 θα μεταδοθεί η SS10 Amarante 1.

Την Κυριακή 14 Μαΐου ο αγώνας θε τελειώσει νωρίς. Οι αγωνιζόμενοι θα κάνουν 4 ειδικές διαδρομές. Στο δεύτερο πέρασμα της ειδικής Fafe που είναι και η PowerStage του αγώνα θα συγκεντρωθούν οι περισσότεροι θεατές. Στην τελευταία ειδική υπάρχει το μεγάλο άλμα που φυσικά θα το δούμε από την Cosmote που θα μεταδίδει απευθείας τις τελευταίες προσπάθειες των πληρωμάτων.