Του Περικλή Χαλάτση
Ένας σκληρός αγώνας ράλλυ του WRC θέλει εκτός των άλλων και τη σωστή επιλογή των ελαστικών που θα αντέξουν στους κακοτράχαλους δρόμους. Όσο πιο σωστή είναι η επιλογή των ελαστικών τόσο καλύτερα κρατήματα έχουν οι αγωνιζόμενοι. Αυτό σημαίνει καλύτερους χρόνους μέσα στην ειδική.
Όλα εξαρτώνται από την ποιότητα του δρόμου. Άλλα λάστιχα χρησιμοποιούν όταν ο δρόμος είναι χωμάτινος αλλά χωρίς πέτρες και άλλα όταν είναι γεμάτος με φυτευτές και κοφτερές πέτρες. Αυτό που προσπαθούν να πετύχουν είναι η σωστή επιλογή της γόμας των ελαστικών και φυσικά όλοι εύχονται να μην έχουν ένα κλατάρισμα. Γιατί ένα κλατάρισμα μέσα στην ειδική αλλάζει τα σχέδια κάθε πληρώματος που τρέχει στο WRC για μια θέση στο βάθρο.
Αν έχουν ένα κλατάρισμα στην αρχή μιας ειδικής τότε σταματούν και αλλάζουν ζαντολάστιχο. Αυτό σημαίνει δύο με τρία λεπτά «καπέλο». Αν το κλατάρισμα γίνει στα τρία με τέσσερα χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό της ειδικές συνεχίζουν με σκασμένο λάστιχο – φυσικά ζάντα και λάστιχο πάνε στα σκουπίδια- αλλά τουλάχιστον δεν χάνουν αρκετό χρόνο.
Οι ειδικές διαδρομές όπως του Πύργου ηταν δύσκολη γιατί ήταν η μεγαλύτερη με 33.2 χιλιόμετρα. Εκεί τα λάστιχα είχαν τη μεγαλύτερη φθορά γιατί κινούνται οριακά. Τα αυτοκίνητα συχνά στις μεγάλες ειδικές διαδρομές φθάνουν στον τερματισμό με σκασμένα ελαστικά.
Απαιτητική ήταν και η ειδική διαδρομή «Ταρζάν» μήκους 23.37 χλμ. Εδώ μπορεί να μην ήταν πολλά τα χιλιόμετρα αλλά η ειδική είχε δύσκολο χώμα με φυτευτές πέτρες. Τα κατηφορικά κομμάτια μέσα στο δάσος με το λιθόστρωτο κομμάτι ταλαιπώρησε λάστιχα και αναρτήσεις.
Για το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, έναν από τους πιο σκληρούς αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος, τα φορτηγά της Pirelli -πού βρέθηκαν στο service park της Λαμίας – έφεραν φέτος 2.320 ελαστικά.
Από αυτά τα 520 προορίζονταιν για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally1 (Toyota Yaris Rally1, Hyundai Rally1 και Ford Puma Rally).Κάθε πλήρωμα αυτής της κατηγορίας μπορούσε κατά τη διάρκεια ενός αγώνα π.χ 300 χλμ όπως είναι το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, να χρησιμοποιήσει έως και 28 ελαστικά.
Οι κατανομές για την κορυφαία κατηγορία Rally1 είναι:
– 24 ελαστικά για το Scorpion KX WRC HA (σκληρή γόμα)
– 8 για την Scorpion KX WRC SA (μαλακή γόμα).
– 4 επιπλέον ελαστικά σύνθετου της επιλογής του πληρώματος, σε περίπτωση συμμετοχής στο shakedown.
Η Pirelli παρέχει επίσης 1.800 ελαστικά στις άλλες κατηγορίες τετρακίνησης, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιούν έως και 26 ελαστικά ανά αυτοκίνητο, συμπεριλαμβανομένου του shakedown.
Οι επιλογές για κάθε πλήρωμα ήταν :
Για το WRC2 διατίθενται σε κάθε πλήρωμα 22 Scorpion K4B και 8 Scorpion K6B
Για το WRC 3 διατίθενται 22 K4 (ελαστικά με σκληρή γόμα) και 8 K6 (μαλακή γόμα)
– 4 επιπλέον ελαστικά σύνθετου της επιλογής του πληρώματος, σε περίπτωση συμμετοχής σε shakedown που και εδώ είναι υποχρεωτικό.
Η Pirelli ήταν επίσης ο αποκλειστικός προμηθευτής του FIA Junior WRC, το οποίο διεξήγαγε τον τελευταίο αγώνα της σεζόν στην Ελλάδα.
Για την κατηγορία αυτή διέθεσε:
– 22 Scorpion K4 (σκληρή γόμα)
– 6 Scorpion K6 (μαλακή γόμα)
Ο Τεράντσιο Τεστόνι, επικεφαλής των δραστηριοτήτων ράλι δήλωσε:
«Το Ράλι στην Ελλάδα φέτος ήταν συναρπαστικό όχι μόνο λόγω των παραδοσιακών προκλήσεων που θέτει στους οδηγούς, αλλά και επειδή βρίσκεται σε μια φάση της σεζόν όπου η έκβασή του μπορεί να επιφυλάξει πολλές εκπλήξεις για τη συνέχεια του πρωταθλήματος.
Στο Εκο Ράλι Ακρόπολις κάθε λάθος επιλογή στις γόμες των ελαστικών φαινόταν απο τα πρώτα χλμ που έκαναν τα πληρώματα. Οι οδηγοί έδιναν μεγάλη προσοχή στην διαχείριση των ελαστικών και στη φθορά».