Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης
Αν μπείτε στο εσωτερικό του Audi RS Q e-tron θα τα χάσετε.Έχει περισσότερα κουμπιά από όσα έχει το cockpit ενός Α330. Είναι τόσα πολλά που χρειάζονται αρκετές ώρες φροντιστήριο για να μάθει το πλήρωμα του Audi RS Q e-tron τη χρησιμότητα του κάθε βοηθήματος.Οδηγός και συνοδηγός μοιράζονται τον έλεγχο των βοηθημάτων και για να αξιοποιήσουν σωστά τη λειτουργία τους θα πρέπει να έχουν άριστη συνεργασία.
Είναι μεγάλο τόλμημα αυτό που αποφάσισε να κάνει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Γιατί είναι η πρώτη φορά που σε έναν τόσο δύσκολο αγώνα συμμετέχουν ηλεκτρικά αγωνιστικά.
Οι ρόλοι οδηγού και συνοδηγού έχουν διαφοροποιηθεί από το παρελθόν. Οι κανονισμοί πλέον περιορίζουν τις εργασίες πλοήγησης. Το πρώην χάρτινο roadbook, τώρα είναι ψηφιακό. Στο Audi RS Q e-tron, υπάρχει μία νέα φιλοσοφία χειρισμού.
Οι οδηγοί των τριών Audi RS Q e-tron, ο Mattias Ekström, ο Stéphane Peterhansel και ο Carlos Sainz έχουν κύρια καθήκοντα να οδηγούν σωστά (τιμόνι), να αξιολογούν τις καταστάσεις της διαδρομής (επιτάχυνση και φρενάρισμα). Δεν χρειάζεται πλέον να αλλάζουν σχέσεις, επειδή η ηλεκτρική κίνηση με μετατροπέα ενέργειας στο Audi RS Q e-tron, δεν απαιτεί χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.
Φυσικά, παραμένει ίδιος ο βασικός ρόλος του χειρόφρενου, όπως σε όλους τους αγώνες ράλι. Δηλαδή το ντριφτάρισμα , η πλαγιολίσθηση πριν από τις στροφές για το καλύτερο πλασάρισμα. Στο τιμόνι υπάρχουν οκτώ κουμπιά που μεταξύ άλλων ελέγχουν την κόρνα, τους υαλοκαθαριστήρες και τις καταχωρήσεις δεδομένων στο λογισμικό εάν ο οδηγός θέλει να αποθηκεύσει μια ανωμαλία με χρονική σήμανση στη μνήμη.
Μια κεντρική οθόνη ακριβώς στη μέση, μεταξύ του οδηγού και του συνοδηγού, περιέχει πληροφορίες για την πίεση των ελαστικών, το σύστημα πέδησης και πολλές άλλες λειτουργίες. Οι πληροφορίες επισημαίνονται με πράσινο χρώμα όταν μια λειτουργία ή σύστημα λειτουργεί σωστά ή με κόκκινο όταν παρουσιάζεται σφάλμα. Ένας πίνακας με διακόπτες βρίσκεται πιο χαμηλά.
Τα 24 μεμονωμένα πλήκτρα είναι ευαίσθητα στην αφή και πλήρως παραμετροποιήσιμα. Ο χειρισμός αυτού του πίνακα διακοπτών γίνεται κυρίως από τον συνοδηγό. Όλα αυτά πρέπει να γίνονται όσο το δυνατόν πιο άψογα σε ανώμαλο έδαφος με ταχύτητες έως και 170 χλμ./ώρα, για πολλές ώρες. Έτσι, ο συνοδηγός έχει σημαντικό ρόλο, πέρα από τον κλασσικό, αυτόν της πλοήγησης.
Μόνο εάν το tablet στα αριστερά, που δείχνει τη θέση στον χώρο παρουσιάσει βλάβη, επιτρέπεται στα πληρώματα να ανοίξουν και να χρησιμοποιήσουν το σφραγισμένο χάρτινο roadbook που παρέχεται, διαφορετικά αντιμετωπίζουν ποινή. Το tablet στα δεξιά περιέχει την πλοήγηση GPS και επικυρώνει τα ψηφιακά σημεία από τα οποία πρέπει να διέλθουν.
Για αυτό το λόγο το σύστημα GPS στο αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι σκόπιμα περιορισμένης χρησιμότητας για τις ομάδες. Με αυτό οι διοργανωτές ελέγχουν εάν οι συμμετέχοντες έχουν τηρήσει τη διαδρομή και τα όρια ταχύτητας σε συγκεκριμένες ζώνες, για εκατοντάδες χιλιόμετρα.
Τέλος το σύνολο οργάνων στο πιλοτήριο συμπληρώνει το σύστημα Iritrack, που χρησιμοποιείται για πρώτες βοήθειες σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.