Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Αν μπείτε στο εσωτερικό του Audi RS Q e-tron θα τα χάσετε.Έχει περισσότερα κουμπιά από όσα έχει το cockpit ενός Α330. Είναι τόσα πολλά που χρειάζονται αρκετές ώρες φροντιστήριο για να μάθει το πλήρωμα του Audi RS Q e-tron τη χρησιμότητα του κάθε βοηθήματος.Οδηγός και συνοδηγός μοιράζονται τον έλεγχο των βοηθημάτων και για να αξιοποιήσουν σωστά τη λειτουργία τους θα πρέπει να έχουν άριστη συνεργασία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε λιγότερο από ένα μήνα ξεκινάει ο μεγάλος αγώνας του Ράλι Ντακάρ που φέτος έχει μια μεγάλη ιδιαιτερότητα.Όλοι γνωρίζουμε οτι είναι σκληρός και οτι γίνεται κάτω από αντίξοες συνθήκες. Μόνο που φέτος υπάρχει η παρουσία των ηλεκτρικών αγωνιστικών της Audi και αυτό ακριβώς κάνει το φετινό Ντακάρ να ξεχωρίζει.

Είναι μεγάλο τόλμημα αυτό που αποφάσισε να κάνει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Γιατί είναι η πρώτη φορά που σε έναν τόσο δύσκολο αγώνα συμμετέχουν ηλεκτρικά αγωνιστικά.

Η Audi αποκάλυψε λεπτομέρειες από το πιλοτήριο του RS Q e-tron, το αγωνιστικό πρωτότυπο το οποίο θα δούμε στο φετινό μαραθώνιο. Παρατηρείστε τις μεγάλες οθόνες που κυριαρχούν σε όλο το πλάτος του πίνακα οργάνων. Στο παρελθόν, υπήρχε σαφής κατανομή των καθηκόντων στα ράλι cross-country. Όλοι ξέραμε ότι ο οδηγός οδηγεί και ο συνοδηγός πλοηγεί. Αυτοί οι ρόλοι έχουν αλλάξει εδώ και πολύ καιρό. 
Οι ρόλοι οδηγού και συνοδηγού έχουν διαφοροποιηθεί από το παρελθόν. Οι κανονισμοί πλέον περιορίζουν τις εργασίες πλοήγησης. Το πρώην χάρτινο roadbook, τώρα είναι ψηφιακό. Στο Audi RS Q e-tron, υπάρχει μία νέα φιλοσοφία χειρισμού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι οδηγοί των τριών Audi RS Q e-tron, ο Mattias Ekström, ο Stéphane Peterhansel και ο Carlos Sainz έχουν κύρια καθήκοντα  να οδηγούν σωστά (τιμόνι), να αξιολογούν τις καταστάσεις της διαδρομής (επιτάχυνση και φρενάρισμα). Δεν χρειάζεται πλέον να αλλάζουν σχέσεις, επειδή η ηλεκτρική κίνηση με μετατροπέα ενέργειας στο Audi RS Q e-tron, δεν απαιτεί χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. 

Κεντρικά τοποθετημένος στο πιλοτήριο είναι ο αλουμινένιος μοχλός χειρόφρενου. Συνδέεται με το καινοτόμο σύστημα brake-by-wire που συνδυάζει το υδραυλικό φρένο με σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Έτσι, το τράβηγμα του χειρόφρενου συμβάλλει στην ανάκτηση ενέργειας, όπως και το φρενάρισμα με το πεντάλ. 

Φυσικά, παραμένει ίδιος ο βασικός ρόλος του χειρόφρενου, όπως σε όλους τους αγώνες ράλι. Δηλαδή το ντριφτάρισμα , η πλαγιολίσθηση πριν από τις στροφές για το καλύτερο πλασάρισμα. Στο τιμόνι υπάρχουν οκτώ κουμπιά που μεταξύ άλλων ελέγχουν την κόρνα, τους υαλοκαθαριστήρες και τις καταχωρήσεις δεδομένων στο λογισμικό εάν ο οδηγός θέλει να αποθηκεύσει μια ανωμαλία με χρονική σήμανση στη μνήμη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πίσω από το τιμόνι, μια οθόνη στο χαμηλότερο οπτικό πεδίο του οδηγού παρέχει πληροφορίες για τις πιέσεις των ελαστικών και την κατάσταση του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος. Περιέχει επίσης σημαντικές προειδοποιήσεις για επικίνδυνες καταστάσεις του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος ή της μπαταρίας. Δύο μικρότερες οθόνες πιο πάνω παρέχουν πληροφορίες για την πυξίδα και την ταχύτητα οδήγησης.

Μια κεντρική οθόνη ακριβώς στη μέση, μεταξύ του οδηγού και του συνοδηγού, περιέχει πληροφορίες για την πίεση των ελαστικών, το σύστημα πέδησης και πολλές άλλες λειτουργίες. Οι πληροφορίες επισημαίνονται με πράσινο χρώμα όταν μια λειτουργία ή σύστημα λειτουργεί σωστά ή με κόκκινο όταν παρουσιάζεται σφάλμα. Ένας πίνακας με διακόπτες βρίσκεται πιο χαμηλά. 

Τα 24 μεμονωμένα πλήκτρα είναι ευαίσθητα στην αφή και πλήρως παραμετροποιήσιμα. Ο χειρισμός αυτού του πίνακα διακοπτών γίνεται κυρίως από τον συνοδηγό. Όλα αυτά πρέπει να γίνονται όσο το δυνατόν πιο άψογα σε ανώμαλο έδαφος με ταχύτητες έως και 170 χλμ./ώρα, για πολλές ώρες. Έτσι, ο συνοδηγός έχει σημαντικό ρόλο, πέρα από τον κλασσικό, αυτόν της πλοήγησης.  

Το δρομολόγιο της σχεδόν ολοήμερης ειδικής διαδρομής, δεν εκδίδεται πλέον το προηγούμενο βράδυ, όπως στο παρελθόν, αλλά 15’ μόλις πριν από την έναρξή της. Οι συνοδηγοί έχουν στη διάθεσή τους δύο οθόνες tablet, ακριβώς μπροστά τους, που αντικαθιστούν τα προηγούμενα χάρτινα roadbooks. 

Μόνο εάν το tablet στα αριστερά, που δείχνει τη θέση στον χώρο παρουσιάσει βλάβη, επιτρέπεται στα πληρώματα να ανοίξουν και να χρησιμοποιήσουν το σφραγισμένο χάρτινο roadbook που παρέχεται, διαφορετικά αντιμετωπίζουν ποινή. Το tablet στα δεξιά περιέχει την πλοήγηση GPS και επικυρώνει τα ψηφιακά σημεία από τα οποία πρέπει να διέλθουν. 

Η μεγάλη διαφορά με τα γνώριμα στην καθημερινή οδήγηση συστήματα πλοήγησης είναι ότι οι διοργανωτές παρέχουν μόνο οδηγίες πυξίδας, αποστάσεις, απόλυτα απαραίτητες οδηγίες και προειδοποιήσεις κινδύνου, στο roadbook. 

Για αυτό το λόγο το σύστημα GPS στο αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι σκόπιμα περιορισμένης χρησιμότητας για τις ομάδες. Με αυτό οι διοργανωτές ελέγχουν εάν οι συμμετέχοντες έχουν τηρήσει τη διαδρομή και τα όρια ταχύτητας σε συγκεκριμένες ζώνες, για εκατοντάδες χιλιόμετρα. 
Τέλος το σύνολο οργάνων στο πιλοτήριο συμπληρώνει το σύστημα Iritrack, που χρησιμοποιείται για πρώτες βοήθειες σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης