Επιμέλεια:Περικλής Χαλάτσης
Ένα από τα πλέον φιλόδοξα και προηγμένα project της βιομηχανίας είναι το HYBRIT το οποίο έχει στόχο τη δημιουργία χάλυβα χωρίς ορυκτά.Η πρωτοβουλία HYBRIT ξεκίνησε από τη SSAB, την παραγωγό σιδηρομεταλλεύματος LKAB και την εταιρεία παραγωγής και διανομής ενέργειας Vattenfall.
Αυτό που θέλουν να πετύχουν οι ερευνητές είναι η αντικατάσταση του οπτάνθρακα (κοκ), ο οποίος χρησιμοποιείται παραδοσιακά για την παραγωγή χάλυβα με βάση σιδηρομετάλλευμα, με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές και υδρογόνο.
Όταν το πετύχουν τότε θα φέρουν άλλη μια επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η πρωτοβουλία αναμένεται να αποφέρει την τεχνολογία παραγωγής χάλυβα χωρίς ορυκτά, που θα έχει ουσιαστικά μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.
Η Volvo Cars είναι ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων που συνεργάζεται με την SSAB γι αυτή την αλλαγή κατασκευής χάλυβα.Οι έρευνες γίνονται στο πιλοτικό εργοστάσιο της HYBRIT, στην πόλη Lulea της Σουηδίας. Αν όλα πάνε καλά τότε ο χάλυβας που θα έχει παραχθεί με υδρογόνο θα χρησιμοποιηθεί σε κάποιο concept car.
Το 2026,η SSAB στοχεύει να εφοδιάσει την αγορά με χάλυβα χωρίς ορυκτά σε εμπορική κλίμακα. Φυσικά όλα είναι προς διερεύνηση.Τίποτα δεν πρόκειται να προχωρήσει αν το αποτέλεσμα δεν είναι 100% ελεγμένο.
Πρέπει να ξέρετε ότι η βιομηχανία χάλυβα αντιπροσωπεύει περίπου το 7% των απευθείας εκπομπών άνθρακα σε παγκόσμιο επίπεδο.Βασίζεται στην τεχνολογία παραγωγής χάλυβα από σιδηρομετάλλευμα και χρησιμοποιεί υψικαμίνους με καύσιμο το κοκ.
Οι εκπομπές CO2 που σχετίζονται με την παραγωγή άνθρακα και σιδήρου, για εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται σε ένα αυτοκίνητο, αντιπροσωπεύουν το 35% στα μοντέλα Volvo με συμβατικό σύστημα κίνησης και το 20% σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό Volvo.
Βραχυπρόθεσμα στόχος είναι η ελάττωση του αποτυπώματος άνθρακα σε όλο τον κύκλο ζωής κάθε αυτοκινήτου κατά 40% . Η φιλοδοξία της Volvo Cars είναι να γίνει ένας κατασκευαστής μόνο αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030 ενώ έως το 2040 η Volvo αισιοδοξεί να γίνει μία κλιματικά ουδέτερη εταιρεία.
Ο Χόκαν Σάμιουελσον,CEO της Volvo Cars δήλωσε για αυτή τη συνεργασία:
«Καθώς μειώνουμε συνεχώς το συνολικό μας αποτύπωμα άνθρακα, γνωρίζουμε ότι ο χάλυβας είναι ένα βασικό πεδίο για την επίτευξη περαιτέρω προόδου. Η συνεργασία με την SSAB για την ανάπτυξη χάλυβα χωρίς ορυκτά αποφέρει ουσιαστική μείωση εκπομπών στην εφοδιαστική μας αλυσίδα».
Ο Μάρτιν Λίντγκβιστ, Πρόεδρος και CEO της SSAB δήλωσε:
«Φτιάχνουμε μία αλυσίδα αξίας χωρίς καθόλου ορυκτά, μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Η επαναστατική μας τεχνολογία ουσιαστικά δεν έχει αποτύπωμα άνθρακα και θα βοηθήσει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πελατών μας. Από κοινού με τη Volvo Cars, στοχεύουμε στην ανάπτυξη χαλύβδινων προϊόντων χωρίς άνθρακα για τα αυτοκίνητα του μέλλοντος».
Η SSAB στοχεύει στη μείωση των εκπομπών CO2 στη Σουηδία κατά 10% και στη Φινλανδία κατά 7%, μέσω της τεχνολογίας HYBRIT, με τη χρήση υδρογόνου που παράγεται από νερό και ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, αντί για κοκ.