Του Βασίλη Σαρημπαλίδη
Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο θέλει να είναι η καλύτερη, να παράγει κορυφαία αυτοκίνητα και να… κερδίζει σε αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Τα ποσά που δαπανώνται σε έρευνα και H αντιπαλότητα Ford και Ferrari στάθηκε αφορμή να «γεννηθεί» το Ford GT40…τεχνολογία είναι μυθικά, όπως συμβαίνει και όταν αγωνιστικές ομάδες συμμετέχουν ή καλύτερα κάνουν πρωταθλητισμό σε κάθε μορφή αγώνα. Πόσο δε όταν μιλάμε για τις 24 ώρες του Le Μans.
Από αυτό τον αγώνα ξεκίνησε και η μυθική κόντρα ανάμεσα στον Enzo Ferrari και τον Henry Ford II, που λίγοι γνωρίζουν. Η αντιπαλότητα των δύο επιχειρηματιών άρχισε με αφορμή την αγωνιστική συμμετοχή της Ford στις 24 ώρες του Le Mans που άλλαξε τον τρόπο κατασκευής των αγωνιστικών αυτοκινήτων και απέδειξε τι μπορεί να καταφέρει ο άνθρωπος όταν βάζει ψηλούς στόχους.
Αφορμή ήταν να γεννηθεί και το Ford GT40 που κατάφερε να κυριαρχήσει πριν από μισό αιώνα και να κατατροπώσει τη Ferrari μέσα στο ναό του Le Mans.
Ζήτησαν βοήθεια από τον Enzo Ferrari
Όλα ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1960, οπότε και η Ford αποφάσισε να βελτιώσει την εικόνα της εκτός Αμερικής και να το πράξει μέσα από τους αγώνες. Οι 24 ώρες του Le Mans στη Γαλλία ήταν Η Ford ήθελε να κερδίσει την άτρωτη Ferrari αλλά δεν ήξερε πώς να κατασκευάσει ένα αγωνιστικό για το Le Mans…ένας αγώνας με κύρος που έδινε τεράστια φήμη σε όποιον τον κέρδιζε. Αυτόν τον αγώνα ήθελε να κερδίσει η Ford, στον οποίο συμμετείχαν κορυφαίοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, μεταξύ αυτών και η άτρωτη Ferrari.
Το πρόβλημα όμως για την αμερικάνικη φίρμα ήταν πως δεν γνώριζε πως να κατασκευάσει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο γι’ αυτή την μορφή του αγώνα. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού Ωκεανού, υπήρχε ένας άνθρωπος στην Ιταλία που θα μπορούσε να βοηθήσει. Ήταν ο Enzo Ferrari που αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’60, παρ όλα αυτά εκείνη την εποχή ήταν απόλυτος κυρίαρχος στο μηχανοκίνητο αθλητισμό ενώ είχε κερδίσει τρία διαδοχικά Le Mans το 1960, 1961 και 1962.
Η συνάντηση
Τον Μάιο του 1963, ο Henry Ford II έφτασε στο Maranello της Ιταλίας με έναν στρατό στελεχών της Ford προκειμένου να συζητήσουν τους όρους και να υπογράψουν τη συμφωνία για να αποκτήσουν τη Ο Enzo Ferrari παρά τα οικονομικά προβλήματα που είχε «έλουσε» με βρισιές τον Henry Ford II και το επιτελείο του και αποχώρησε…Ferrari. Προς έκπληξή τους, ο Enzo Ferrari παρουσιάστηκε μόνος του στη συνάντηση και απλά τον συνόδευε ένας τοπικός δικηγόρος από την Mondena.
Οι Αμερικανοί έμειναν έκπληκτοι με αυτό που είδαν καθώς έχουν διαφορετική φιλοσοφία στο επιχειρείν. Κατά την ανάγνωση της σύμβασης, ο Enzo Ferrari διαπίστωσε ότι έλειπαν δύο όροι που είχε θέσει. Φυσικά και οι δύο όροι αφορούσαν το αγωνιστικό πρόγραμμα της Ferrari οικονομικά και τεχνολογικά. Όπως αποδείχτηκε δε δίστασε να τα τινάξει όλα στον αέρα παρά το γεγονός ότι η χρεωκοπία ήταν ορατή για την εταιρεία του.
Φημολογείται μάλιστα πως ο Enzo τους… έλουσε με ότι ιταλική βρισιά υπήρχε και που δεν υπάρχει σε λεξικό. Πήρε τον δικηγόρο και με πρόσχημα ότι ήθελε να πάει για… φαγητό σηκώθηκαν και άφησαν τα στελέχη της Ford στο τραπέζι χωρίς να γυρίσουν ποτέ πίσω.
Προσβολή…
Η κίνηση αυτή προσέβαλε και εξόργισε τον Henry Ford II ο οποίος γυρνώντας στο Detroit συγκέντρωσε όλη την ομάδα στελεχών της Ford σε επείγουσα συνεδρίαση. Τους περιέγραψε την πιο O Henry Ford II ήθελε με κάθε τροπο να ταπεινώσεi τον Enzo Ferrari…σημαντική προτεραιότητα της εταιρείας σαν επείγουσα ανάγκη που ήταν να δημιουργήσουν ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που θα νικούσε και θα ταπείνωνε την Ferrari και προσωπικά τον Enzo.
Ξοδεύτηκαν περισσότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια, μυθικό ποσό για την εποχή και δημιούργησαν την GT40. Τον Ιούνη του 1964 τρία Ford GT40 στήθηκαν στην εκκίνηση αλλά κανένα δεν κατάφερε να τερματίσει. Γυρίζοντας στην Αμερική ο Henry Ford II ανέθεσε στον Carroll Shelby την εξέλιξη του αυτοκινήτου. Δυστυχώς ούτε το 1965 κατάφεραν να νικήσουν.
Μάλιστα οι οικονομικοί σύμβουλοι της Ford συνέστησαν στον Henry Ford II να εγκαταλείψει την ιδέα γιατί ξοδεύονταν τεράστια χρηματικά ποσά. Το αφεντικό όχι μόνο δεν έλαβε υπ’ όψιν του τις παροτρύνσεις τους, αλλά εκτύπωσε business cards τις οποίες μοίρασε στα μέλη της ομάδας που δούλευαν για την εξέλιξη του αγωνιστικού αυτοκινήτου και έγραφαν σε ελεύθερη μετάφραση: Η νίκη είναι μονόδρομος.
Η κυριαρχία της Ford το 1966
Η νίκη για την Ford ήρθε το 1966, έχοντας ξοδέψει πολλά ακόμη εκατομμύρια δολάρια και χιλιάδες ώρες Ο Henry Ford II έδωσε εντολή να τερματίσουν τα τρία GT40 σε σχήμα παρέλασης…δοκιμών και εξέλιξης. Η Ford έφτασε αποφασισμένη στο Le Mans με 8 GT 40, 20 τόνους λάστιχα και ανταλλακτικά αλλά και μία πλειάδα οδηγών και μηχανικών.
Εκείνο το Σάββατο στις 18 Ιουνίου 1966 στις 4 το απόγευμα ο ίδιος ο Henry Ford II έδωσε το σήμα της εκκίνησης με την Γαλλική σημαία στα χέρια του. Έμεινε άυπνος όλο το 24ωρο παρακολουθώντας με αγωνία την εξέλιξη του αγώνα που τελειώνοντας βρήκε όχι 1 ούτε 2, αλλά 3 Ford GT40 στις 3 πρώτες θέσεις. Μάλιστα για να πονέσουν ακόμη περισσότερο τον Enzo Ferrari έδωσε οδηγία στους οδηγούς να τερματίσουν δίπλα δίπλα σε σχήμα παρέλασης.
Η Ford κέρδισε άλλες 3 συνεχόμενες χρονιές το Le Mans και έγινε ο πρώτος και μοναδικός Αμερικανός κατασκευαστής που το έχει καταφέρει.
Η δικαίωση…
Τα χρόνια πέρασαν, ο Henry Ford II έφυγε από τη ζωή, όμως στην ιστορία θα παραμείνει η προσβολή από τον Enzo Ferrari που τον έκανε πιο δυνατό, πεισματάρη και τελικά δικαιώθηκε…
Παρακολουθήστε το video από την μεγαλειώδη νίκη της Ford στο Le Mans το 1966…