του Νεκτάριου Διατσίδη
Η Yamaha βρίσκεται εδώ και καιρό στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας σε ό,τι αφορά τη μοτοσυκλέτα. Κάθε βήμα προς την τεχνολογική εξέλιξη της εταιρείας επιδιώκει να προσφέρει, μια πιο καθηλωτική και ακόμα πιο συναρπαστική εμπειρία οδήγησης στον αναβάτη.
Αυτή η προσέγγιση είναι εμπνευσμένη από την φιλοσοφία “Jin-Ki Kanno” της Yamaha, η οποία δίνει έμφαση στην αίσθηση της απόλαυσης που νιώθει ο αναβάτης οδηγώντας την μοτοσυκλέτα του. Το νέο (Y-AMT) Automated Manual Transmission της Yamaha πρόκειται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο αυτή την αίσθηση. Σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για τη Yamaha, προσφέροντας μια προηγμένη τεχνολογία αλλαγής ταχυτήτων που εισάγει μια νέα διάσταση στη σπορ οδήγηση.
Το Y-AMT επιτρέπει στους αναβάτες να επικεντρώνονται στην απόλαυση των σπορ επιδόσεων που προσφέρει η μοτοσυκλέτα τους. Παρέχει σταθερές γραμμικές αλλαγές που δημιουργούν την πλέον συναρπαστική εμπειρία οδήγησης, με την επιλογή δυναμικής χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων ή μέσω ενός πλήρως αυτόματου κιβωτίου με δύο προγράμματα.
Διατηρώντας μια πιο στενή και άμεση σύνδεση με τον εγκέφαλο σε σχέση με τα πόδια, τα χέρια είναι ένα από τα πιο απτικά και ισχυρά εργαλεία που διαθέτει το ανθρώπινο σώμα. Η αλλαγή με το χέρι μόνο, σε αντίθεση με τον συνδυασμό ποδιού και χεριού είναι πιο γρήγορη και απαιτεί λιγότερο χρόνο σκέψης, επιτρέποντας στον αναβάτη να εστιάζει στο γκάζι και το φρένο, στη γωνία κλίσης, στη θέση του σώματος και στο επίπεδο πρόσφυσης των ελαστικών, για να γίνεται πιο συναρπαστική η οδήγηση. Αυτός είναι ο λόγος που στα μοντέλα με Y-AMT δεν θα τοποθετηθεί το πεντάλ αλλαγής ταχυτήτων. Αυτό σημαίνει ότι ο αναβάτης δεν χρειάζεται να μετακινήσει το αριστερό του πόδι από το μαρσπιέ, γεγονός που του επιτρέπει να εστιάζει στη θέση του σώματός του και στην κατανομή του βάρους μέσω των μαρσπιέ, για να βελτιώσει τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας του, ειδικά στις στροφές.
Το σύστημα Y-AMT επιτρέπει την προσαρμογή του τρόπου αλλαγής ταχυτήτων της μοτοσυκλέτας ώστε να ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις του αναβάτη και τις εκάστοτε οδικές συνθήκες, με επιλογή χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων, ‘MT’ ή μέσω πλήρως αυτόματης μετάδοσης ‘AT’. Χρησιμοποιώντας τη χειροκίνητη μετάδοση (MT), για γρήγορες αλλαγές ακριβείας απαιτείται η απλή πίεση ενός κουμπιού, χωρίς τον παράλληλο χειρισμό μανέτας συμπλέκτη. Οι αλλαγές ταχυτήτων ελέγχονται με τον δείκτη και τον αντίχειρα, μέσω δύο μοχλών αλλαγής ταχυτήτων – ένας μοχλός για ανεβάσματα και ένας μοχλός για κατεβάσματα σχέσεων. Για καλύτερο έλεγχο στη σπορ οδήγηση, ο μοχλός μπορεί να τραβηχτεί για ανέβασμα ή να πιεστεί για κατέβασμα σχέσης μόνο με τον δείκτη. Παρέχει μεγαλύτερη ελευθερία, καθώς δεν χρειάζεται να απομακρύνετε τον αντίχειρά σας από το τιμόνι. Το μέγεθος, η θέση και η διαδρομή του μοχλού έχουν σχεδιαστεί ώστε να είναι ιδανικά κατά τη χρήση με γάντια, εξασφαλίζοντας ότι απαιτείται ελάχιστη κίνηση των δακτύλων για την εκτέλεση των αλλαγών.
Η ενεργοποίηση του συμπλέκτη είναι εξαιρετικά προοδευτική, παρέχοντας στον αναβάτη εντελώς φυσική λειτουργία σε όλες τις ταχύτητες. Μεγιστοποιώντας τα χαρακτηριστικά ισχύος των κινητήρων crossplane της Yamaha και των πιο σπορ προγραμμάτων οδήγησης, η μετάδοση MT έχει αναπτυχθεί για να ενισχύσει τη απόλαυση της σπορ οδήγησης. Με ταχύτητα και ακρίβεια που υπερβαίνει ακόμη και το πιο εξελιγμένο quickshifter, η συναρπαστική αίσθηση και η αδρεναλίνη από τις γρήγορες, δυναμικές αλλαγές ταχυτήτων στις σπορ συνθήκες οδήγησης, είναι ακόμα πιο έντονες για τον αναβάτη.
Χρησιμοποιώντας το πλήρως αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (AT), οι αναβάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο προγράμματα, τα οποία ταιριάζουν σε διαφορετικά σενάρια οδήγησης και αλλάζουν εύκολα ανά πάσα στιγμή με το πάτημα ενός αποκλειστικού κουμπιού “mode” που λειτουργεί με τον αντίχειρα.
Όσοι αναζητούν απολαυστική οδήγηση στον ανοιχτό δρόμο μπορούν να επιλέξουν το ‘D+’, το οποίο προσφέρει σπορ αλλαγή ταχυτήτων σε υψηλότερες στροφές για να διατηρηθεί η συναρπαστική αίσθηση, προσφέροντας παράλληλα τα πλεονεκτήματα μιας πλήρως αυτόματης μετάδοσης. Οι αναβάτες που μετακινούνται καθημερινά ή διανύουν μεγάλες αποστάσεις στους αυτοκινητόδρομους μπορούν να επιλέξουν τη λειτουργία ‘D’ η οποία προσφέρει μια πιο ήπια εμπειρία αλλαγής ταχυτήτων διατηρώντας παράλληλα χαμηλές στροφές, για να μεγιστοποιηθεί η αυτοπεποίθηση του αναβάτη στις χαμηλές ταχύτητες και να ενισχυθεί η αστική μετακίνηση και η ευελιξία.
Ενώ βρίσκεται στη λειτουργία AT, ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει χειροκίνητη αλλαγή ταχύτητας ανά πάσα στιγμή, απλά χρησιμοποιώντας τους μοχλούς.
Σε όλες τις περιπτώσεις, το Y-AMT προσφέρει σταθερές, γραμμικές αλλαγές ταχυτήτων, επιτρέποντας στους αναβάτες να εστιάζουν στη θέση του σώματός τους, στο στρίψιμο, το φρενάρισμα και την επιτάχυνση, είτε οδηγούν στην πόλη είτε στον ανοιχτό δρόμο.
ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΜΕ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ
Η Yamaha βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων σε μοτοσυκλέτες, αναπτύσσοντας το σύστημα YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) για την sports tourer FJR1300, πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες. Το YCC-S διέθετε ένα αυτόματο σύστημα ενεργοποίησης υδραυλικού συμπλέκτη που επέτρεπε στον αναβάτη να αλλάζει ταχύτητες χειροκίνητα, χρησιμοποιώντας μοχλό ταχυτήτων.
Από πολλές απόψεις, το YCC-S ήταν μπροστά από την εποχή του και τώρα, ως αποτέλεσμα της τεχνολογικής εξέλιξης της Yamaha, το Y-AMT πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα στη σπορ οδήγηση. Το σύστημα Y-AMT είναι η πιο σπορ λύση στον κλάδο των δύο τροχών. Προσφέρει μια καινοτόμο εναλλακτική στην επόμενη γενιά μοτοσυκλετιστών που αναζητούν την αίσθηση και την απόδοση ενός μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων, σε συνδυασμό με την άνεση μιας πλήρως αυτόματης μετάδοσης. Σε αντίθεση με το υδραυλικά ενεργοποιούμενο σύστημα YCC-S, το Y-AMT χρησιμοποιεί δύο ηλεκτρικούς μηχανισμούς ενεργοποίησης για να αναλάβει τις λειτουργίες που εκτελούνται παραδοσιακά από το αριστερό χέρι και πόδι του αναβάτη. Το σύστημα ζυγίζει μόλις 2.8 κιλά και έχει σχεδιαστεί για λεπτή και ελαφριά εγκατάσταση. Έτσι διασφαλίζουμε ότι η περίφημη φιλοσοφία σχεδίασης πλαισίων με μικρές διαστάσεις της Yamaha, παραμένει ανέπαφη με τον κινητήρα να μην εξέχει. Προσφέρει επίσης την ελαφριά αίσθηση μιας συμβατικής μοτοσυκλέτας, διατηρώντας όμως το κράτημα και την απόδοσή της.
Σε συνδυασμό με το σύστημα ελέγχου γκαζιού “ride-by-wire” της Yamaha (YCC-T), τα εναλλασσόμενα προγράμματα οδήγησης και τις λειτουργίες του cruise control, μια μοτοσυκλέτα που είναι εξοπλισμένη με Y-AMT, μπορεί να διαμορφωθεί για όλους τους τύπους οδήγησης. Ενώ προηγούμενα, παρόμοια συστήματα μετάδοσης για μοτοσυκλέτες συνήθως στόχευαν σε εφαρμογές touring, το Y-AMT αναπτύχθηκε για να βελτιώσει τη σπορ οδήγηση, επιτρέποντας στον αναβάτη να εστιάζει στις πιο συναρπαστικές πτυχές της κάθε διαδρομής.
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ JIN-KI KANNO
Το Y-AMT αντιπροσωπεύει τέλεια τη σχέση αναβάτη-μοτοσυκλέτας που τονίζεται από τη φιλοσοφία Jin-Ki Kanno της Yamaha, παρέχοντας μια διασκεδαστική, νέα εμπειρία οδήγησης ανεξάρτητα από τις συνθήκες οδήγησης, το δρόμο ή τον σκοπό του ταξιδιού.
Οι μοτοσυκλέτες που διαθέτουν το σύστημα Y-AMT θα σηματοδοτήσουν μια αλλαγή στην αντίληψη του τρόπου οδήγησης των μοτοσυκλετών, εξασφαλίζοντας μια ακόμα πιο συναρπαστική εμπειρία οδήγησης και προσφέροντας το Kando, την Ιαπωνική λέξη που εκφράζει το αίσθημα βαθιάς ικανοποίησης και έντονου ενθουσιασμού που βιώνει κάποιος όταν αντιμετωπίζει ένα προϊόν εξαιρετικής αξίας, ποιότητας και απόδοσης.
Η Yamaha θα αρχίσει να εισάγει το Y-AMT σε μια σειρά μοντέλων στο εγγύς μέλλον, φέρνοντας αυτή την καινοτομία όχι μόνο στη σπορ οδήγηση αλλά και στο ταξίδι και την καθημερινή μετακίνηση.
ΚΥΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων μέσω διακόπτη.
Δύο προγράμματα αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων: D+ (πιο σπορ αλλαγή ταχυτήτων) και D
Αυτόματος συμπλέκτης και αλλαγή ταχυτήτων που ενεργοποιείται από ηλεκτροκινητήρα
Βάρος 2.8 κιλά
Σύγκριση νέων κιβωτίων ταχυτήτων σε σχέση με το DCT της Honda
Μετά την πιο πρόσφατη παρουσίαση του ημιαυτόματου κιβωτίου της BMW και με σημείο αναφοράς το DCT(διπλού συμπλέκτη) της Honda που διαφέρει σε ουσιαστικά σημεία της λειτουργίας του, έχει ενδιαφέρον η κάθε λεπτομέρεια που διαφοροποιεί τις αλλαγές ταχυτήτων. Το DCT διαθέτει δύο συμπλέκτες και δύο άξονες που εδράζονται ομόκεντρα μαζί ο ένας μέσα στον άλλον και χωρίζουν τους μονούς αριθμούς ταχυτήτων με τους ζυγούς, ώστε σε κάθε αλλαγή ταχυτήτων να αλλάζει η σύμπλεξη και η αποσύμπλεξη του κάθε ένα συμπλέκτη από τους δύο. Ο συμπλέκτης της 3ης ταχύτητας στην αλλαγή προς την 4η στο ανέβασμα για παράδειγμα, αποσυμπλέκεται ταυτόχρονα με τη σύμπλεξη της 4ης ταχύτητας. Έτσι η αλλαγή πραγματοποιείται ακαριαία σε μηδενικό χρόνο σε ότι αφορά την αλλαγή της μεταφοράς ροπής από τα γρανάζια της 3ης στα γρανάζια της 4ης ταχύτητας. Αυτό σημαίνει ότι ενώ η εντολή αλλαγής από τον αναβάτη διαρκεί μερικά κλάσματα του δευτερολέπτου μέχρι να ξεκινήσει ηλεκτρονικά η διαδικασία αλλαγής της ταχύτητας, τη στιγμή που περνά αυτή η καθυστέρηση η ταχύτητα αλλάζει στους δύο συμπλέκτες με μηδενικό χρόνο αλλαγής (seamless) και συνεχόμενη παροχή ροπής χωρίς διακοπή.
Στην περίπτωση του νέου κιβωτίου της Yamaha και της BMW, οι αλλαγές δεν έχουν αδιάκοπη μεταφορά ροπής, αλλά η εξέλιξη του ηλεκτρονικού ελέγχου της αλλαγής ταχυτήτων που γίνεται στα γρανάζια είναι πλέον πολύ γρήγορη και η διακοπή της ροπής ανεπαίσθητη. Δεδομένου του κόστους ενός DCT κιβωτίου, η νέα τάση στις μοτοσυκλέτες να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό χειρισμό στις αλλαγές ταχυτήτων, είναι η καλύτερη επιλογή για την οδήγησή τους. Περιμένουμε και την KTM που ετοιμάζει το αντίστοιχο ηλεκτρονικού ελέγχου ημιαυτόματο κιβώτιο και όχι κάτι παρόμοιο με το DCT το οποίο χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο στα αυτοκίνητα. Επίσης περιμένουμε τη φημολογούμενη παρουσίαση ενός σπορ κιβωτίου αλλαγής από την Ducati, το οποίο θα προσομοιάζει όσο γίνεται τα seamless του MotoGP. Οι πληροφορίες μας λένε ότι αυτό μπορεί να παρουσιαστεί στη νέα Panigale που θα παρουσιαστεί στα πλαίσια του WDW στα τέλη Ιουλίου!
Η σύγκριση των ημιαυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων στη λειτουργία τους κρίνεται πλέον στις λεπτομέρειες. Η νέα τεχνολογία μας επιτρέπει να οδηγήσουμε διαφορετικά και με χρόνους αλλαγής ταχυτήτων σε κλάσματα του δευτερολέπτου χωρίς κραδασμούς και απώλειες, κάτι που δεν γίνεται με τις ανθρώπινες δυνατότητες χειρισμού που διαρκούν περισσότερα κλάσματα του δευτερολέπτου στην καλύτερη περίπτωση.