του Δημήτρη Διατσίδη
Το νέο των ημερών είναι ότι κατατίθεται προς ψήφιση στη Βουλή, έως το τέλος Σεπτεμβρίου, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Και σύμφωνα με έγκυρες πηγές, ο νέος ΚΟΚ θα προβλέπει υψηλές ποινές για όσους παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη, οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, μιλούν στο κινητό ή δεν φορούν ζώνη ή κράνος, κ.α.
Η βασική φιλοσοφία του νέου Κ.Ο.Κ. σύμφωνα με τις ίδιες πηγές είναι:
Στηρίζουμε τη μοτοσυκλέτα, προστατεύουμε τους αναβάτες της και επιδιώκουμε την μεγαλύτερη ασφάλεια των αναβατών με την καθολική χρήση του κράνους. Το κράνος αποτελεί βασικό μέσο προστασίας και η χρήση του για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτη. Η ασφάλεια του μοτοσικλετιστή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη χρήση κράνους. Δεν πρόκειται απλώς για έναν νομικό κανόνα, αλλά για έναν κανόνα ζωής.
Όμως τα ευχολόγια αυτά τα έχουμε ακούσει δια στόματος του Πρωθυπουργού και την 1 Αυγούστου του 2019, όταν σε σχετική σύσκεψη στο Υπουργείο Μεταφορών είπε: «Δεν πρόκειται να δεχθώ καμία απόκλιση από την υποχρεωτική χρήση κράνους για τα δίκυκλα. Όπως εφαρμόζουμε τον αντικαπνιστικό νόμο, έτσι θα καταστήσουμε και απολύτως σαφές ότι τα κράνη είναι υποχρεωτικά». Ο πρωθυπουργός κατέστησε σαφές ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει να υπάρχουν θάνατοι από μη χρήση κράνους και σημείωσε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε θεσμοθέτηση φορολογικών κινήτρων, ώστε η απόκτηση του κράνους να γίνει πιο οικονομική, έγραφε το τότε ρεπορτάζ. Μάλιστα το ρεπορτάζ συνέχιζε: Ακόμη μία προτεραιότητα του υπουργείου είναι η πολύ αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας για τα κράνη. Είναι αδιανόητο, όπως ειπώθηκε, να θρηνούμε κάθε χρόνο τόσες ανθρώπινες ζωές, άδικα, επειδή οι οδηγοί δεν φορούν κράνη.
Τι έγινε έκτοτε; Σχεδόν τίποτε!
Στην μεν Αθήνα υπάρχει μια μικρή άνοδος του ποσοστού οδηγών που χρησιμοποιούν το κράνος, αλλά και πάλι μπορείς να μετρήσεις τουλάχιστον ένα 15-25% που δεν φορούν κράνος. Κάντε μια μέρα τη δική σας μέτρηση την ώρα που είστε στους δρόμους και θα δείτε ότι κάπου εκεί είναι το ποσοστό στους 100 οδηγούς που θα περάσουν από μπροστά σας. Αλλά στην Θεσσαλονίκη το ποσοστό αυξάνεται σημαντικά και από κει και πέρα σε όλες τις πόλεις της επαρχίας η χρήση κράνους είναι μηδαμινή και μάλιστα όπως μας λένε αρκετοί μοτοσυκλετιστές λοιδορούνται από τους υπόλοιπους, όταν φορούν κράνος.
Τι έγινε λοιπόν αυτά τα 5 χρόνια; ΤΙΠΟΤΕ!
Ας ελπίσουμε ότι μόλις ψηφιστεί αυτός ο νέος ΚΟΚ κάτι θα αλλάξει στον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου και ότι από τη μια μεριά οι μοτοσυκλετιστές θα κατανοήσουν ότι η χρήση κράνους είναι κάτι ουσιαστικό για την προστασία της ζωής τους και από την άλλη μεριά ότι θα παρθεί η απόφαση να αστυνομευτεί σωστά το ζήτημα. Γιατί και στον τωρινό ΚΟΚ η χρήση του κράνους είναι υποχρεωτική, αλλά…
Το τωρινό ρεπορτάζ λέει ότι τα 6 κύρια σημεία που τονίζονται με τον νέο ΚΟΚ είναι :
1. Η υποχρεωτική χρήση του κράνους, τόσο για τις μεγάλες όσο και για τις μικρότερες μοτοσυκλέτες. Αυστηρές ποινές στους υπότροπους παραβάτες.
2. Η μείωση της ταχύτητας στον αστικό ιστό. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η ταχύτητα πρέπει να μειωθεί, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες. Η μείωση της ταχύτητας είναι ένα κρίσιμο μέτρο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
3. Η διαμόρφωση των οδών με στόχο τη μείωση της ταχύτητας και την προώθηση της μικροκινητικότητας. Η δημιουργία ασφαλών δρόμων θα συμβάλει στη μείωση της ταχύτητας και θα προωθήσει τη χρήση ποδηλάτων και πατινιών, πάντα με όρους ασφάλειας. Μιλάμε για ταχύτητες των έως 25 km/h σε τέτοιου είδους οχήματα, με κράνος και όλους τους κανόνες ασφαλείας.
Επιπλέον, δίνεται έμφαση στη διήθηση της κυκλοφορίας των μοτοσυκλετιστών. Με τη νέα προσέγγιση, οι μοτοσυκλετιστές θα μπορούν να κινούνται με ασφάλεια χωρίς να παρεμποδίζονται από τη συμφόρηση των αυτοκινήτων. Η μικροκινητικότητα, λοιπόν, είναι ένα κρίσιμο σημείο, και προωθείται η χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις κατάλληλες συνθήκες για την ασφαλή τους χρήση.
4. Αντικοινωνική συμπεριφορά – υποτροπιάζουσα παραβατική συμπεριφορά.
5. Απενοχοποίηση οχημάτων και υπευθυνότητα οδηγών.
6. Υψηλή τιμωρία: α) κόκκινο, β) κράνος, γ) αλκοόλ, δ) ζώνη,ε) το κινητό.
Να σχολιάσουμε λοιπόν ότι το θετικό μέτρο είναι αυτό που καθιστά νόμιμο αυτό που γίνεται ανέκαθεν, δηλαδή τη διήθηση των μοτοσυκλετών ανάμεσα στα αργά κινούμενα αυτοκίνητα, κάτι που είναι απαραίτητο αν δεν θέλουμε να έχουμε κυκλοφοριακό έμφραγμα κάθε μέρα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη τουλάχιστον.
Στα θέματα της υψηλής τιμωρίας, σωστά η παραβίαση του κόκκινου είναι το νούμερο ένα, αλλά θα διαφωνήσουμε με την κατάταξη της χρήσης κινητού στην 5η θέση. Η χρήση κινητού από τους οδηγούς αυτοκινήτου είναι κυριολεκτικά θανάσιμο “αμάρτημα”, καθώς ο οδηγός προστατευμένος από τον κλωβό του αυτοκινήτου του, δεν υπολογίζει και δεν βλέπει τον μοτοσυκλετιστή, τον οποίο μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρό ατύχημα. Μάλιστα έχουν σημειωθεί και θανατηφόρα τέτοια ατυχήματα, αλλά οι οδηγοί αυτοκινήτων συνεχίζουν να περνούν μπροστά από τους αστυνομικούς μιλώντας στο κινητό, ή στέλνοντας μηνύματα, χωρίς καμία αντίδραση από τα όργανα της τάξης που θεωρητικά είναι εκεί για να μας προστατεύουν.
Μέχρι λοιπόν να δούμε να εφαρμόζεται ο υπάρχων και ο νέος ΚΟΚ θα είμαστε σκεπτικοί ως προς την αποτελεσματικότητά του, απλά ελπίζοντας ότι δεν θα περάσουν άλλα πέντε χρόνια για να γράφουμε ακριβώς τα ίδια και τότε να έχουμε επέτειο δέκα χρόνων από την αναγγελία του Πρωθυπουργού ότι δεν θα ανεχτεί τη μη χρήση κράνους.