του Νεκτάριου Διατσίδη

 

Αυτές οι μπαταρίες γρήγορης φόρτισης έχουν σχεδιαστεί για να ενσωματώνονται σε συστήματα εναλλαγής μπαταριών και να έχουν αντοχή στις καταπονήσεις μειώνοντας τον κίνδυνο φωτιάς.

Πρόσφατα υπήρξε αρκετή καινοτομία στον χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων και ένα τεράστιο μέρος της επικεντρώνεται στην αστική μετακίνηση. Σαφώς, τα ηλεκτρικά οχήματα λειτουργούν καλύτερα μέσα στα όρια της αστικής ζούγκλας και εκτός από το ότι βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από έναν σταθμό φόρτισης ανά πάσα στιγμή, τα οφέλη ενός ηλεκτρικού οχήματος (όπως η αθόρυβη λειτουργία και οι μηδενικές εκπομπές ρύπων) εκτιμώνται περισσότερο σε πολυσύχναστες, και πυκνοκατοικημένες περιοχές.

Ωστόσο, ακόμη και με τους εξαιρετικά γρήγορους χρόνους φόρτισης των σημερινών μπαταριών, το άγχος της αυτονομίας δεν ανήκει ακόμα στο παρελθόν. Αυτό είναι το πρόβλημα όπου η τεχνολογία εναλλαγής μπαταριών και η υποδομή τους μπαίνουν στην εφαρμογή στην πράξη. Εταιρείες όπως η Gogoro έχουν αποδείξει ότι η υποδομή ταχείας εναλλαγής μπαταριών λειτουργεί και η εταιρία έχει αναπτύξει πολύ γρήγορα και ευρέως το δίκτυο ανταλλαγής μπαταριών της. Αλλά τι γίνεται αν μαζί με αυτήν την υποδομή αναπτυχθούν και οι μπαταρίες εξαιρετικά γρήγορης φόρτισης; Αυτό θα ήταν το καλύτερο και των δύο κόσμων και είναι κάτι στο οποίο εργάζεται η Ταϊβανέζικη ενεργειακή εταιρεία CPC (China National Petroleum Corporation).

Η εταιρεία έχει αναπτύξει εσωτερικές μπαταρίες που χρησιμοποιούν ανόδους από μαλακό άνθρακα. Αυτές οι μπαταρίες χρησιμοποιούνται στη συνέχεια για συστήματα ανταλλαγής μπαταριών ταχείας φόρτισης. Η υποδομή έχει ήδη αναπτυχθεί στην πόλη Ταϊνάν της Ταϊβάν, με αρχικό στόχο τη δημιουργία 22 σταθμών ανταλλαγής μπαταριών. Φυσικά, ο τελικός στόχος είναι η οικοδόμηση μιας πόλης με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, φιλική προς το περιβάλλον που να παρέχει προσιτή και προσβάσιμη μετακίνηση σε όλους.

Σύμφωνα με την CPC, η μπαταρία μαλακού άνθρακα μπορεί να φορτίσει από μηδέν έως 80% σε μόλις 20 λεπτά. Τα κάνει όλα αυτά ενώ διαθέτει έναν αρκετά εντυπωσιακό κύκλο ζωής 3,500 φορτίσεων. Φυσικά, υπάρχουν επίσης οφέλη για την ασφάλεια που σχετίζονται με τις μπαταρίες μαλακού άνθρακα, καθώς είναι γνωστό ότι είναι πιο σταθερές θερμικά. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να πάρουν φωτιά – κάτι που είναι πολύ σημαντικό, ειδικά εντός των ορίων πυκνοκατοικημένων πόλεων.

Εκτός από τα πολυάριθμα οφέλη του τελικού χρήστη, η CPC εξηγεί επίσης ότι πιέζει για ένα επιχειρηματικό μοντέλο “διαχωρισμού οχήματος-μπαταριών”. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές EV μπορούν να επικεντρωθούν αποκλειστικά στην ανάπτυξη της τεχνολογίας που περιβάλλει τα οχήματά τους —όπως ασφάλεια, συστήματα μετάδοσης κίνησης, επιδόσεις και οτιδήποτε άλλο— αντί να ανησυχούν για την ανάπτυξη μπαταριών στο εσωτερικό τους. Είναι κάτι που πολλοί κατασκευαστές στη βιομηχανία ηλεκτρικών ποδηλάτων κάνουν εδώ και χρόνια και σίγουρα έχει πολλές δυνατότητες και σε εφαρμογές μεγαλύτερης κλίμακας.

Και ενώ οι εξελίξεις που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της απόδοσης και της αποδοτικότητας των EV στο αστικό περιβάλλον είναι οπωσδήποτε θετικές, είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι που οι κατασκευαστές μπαταριών και EV θα έχουν περισσότερες επιδόσεις σε μεγάλες αποστάσεις από τα οχήματά τους. Προς το παρόν, οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες δεν έχουν αρκετή αυτονομία για να μας μεταφέρουν εκτός πόλης και εκτός δρόμου, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούμε για την εύρεση του πλησιέστερου σταθμού φόρτισης. Αλλά όπως συμβαίνει με τα περισσότερα πράγματα που έχουν να κάνουν με την τεχνολογία, είναι περισσότερο θέμα χρόνου μέχρι να μπορέσει κάποιος να σπάσει τον κώδικα και να ακολουθήσει τα παραδείγματα από τους κατασκευαστές ποδηλάτων και μικρών σκούτερ.