του Δημήτρη Διατσίδη

 

Βρεθήκαμε και εκτός #motogpworldpaddock με τον Pierro Taramasso, Διευθυντή Αγωνιστικού της Michelin, στα πλαίσια της δοκιμής τριών νέων ελαστικών της Γαλλικής εταιρίας.
Στους δρόμους της Ανδαλουσίας το Anakee Road, ένα ελαστικό για μοτοσυκλέτες on-off και εκτός από τους δρόμους και στην πίστα της Jerez για τα Power 6 & Power GP2 που είναι αυτά που απευθύνονται σε ιδιοκτήτες Hypersport μοτοσυκλετών.
Οι εντυπώσεις που μας άφησαν είναι εξαιρετικές και κατανοήσαμε ότι πράγματι αποτελούν μια μεταφορά τεχνολογίας από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Για αυτό το θέμα ήταν μαζί μας ο κατάλληλος άνθρωπος για να το εξηγήσει:


ΠΙΕΡΟ ΤΑΡΑΜΑΣΟ – Διευθυντής Αγωνιστικού Michelin

“Ένας λόγος για τον οποίο η Michelin βρίσκεται στο MotoGP είναι για εξελίσσει νέα τεχνολογία και μετά να χρησιμοποιεί αυτήν την τεχνολογία για τα λάστιχα παραγωγής. Έτσι αυτή τη στιγμή όλα τα λάστιχα παραγωγής είναι εμπνευσμένα από τα λάστιχα του MotoGP και μια και μιλάμε για μεταφορά τεχνολογίας αυτή έγκειται στα υλικά, στις γόμες, στο προφίλ και το σχεδιασμό και επίσης για το λογισμικό προσομοίωσης και το μηχάνημα κατασκευής. Έτσι μπορούμε να έχουμε πάρα πολλά πράγματα που μπορούμε να μεταφέρουμε από το MotoGP στα λάστιχα παραγωγής. Αν μιλήσουμε για αυτό το ελαστικό το Power GP2, για παράδειγμα στο μίγμα της γόμας έχουμε τον μαύρο άνθρακα, που είναι ακριβώς ο ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιούμε στο MotoGP, είναι πολύ λεπτός και κάνει πάρα πολύ συμπαγές ελαστικό και επίσης χρησιμοποιούμε κάποιες ρητίνες που βοηθούν στο να υπάρχει ένα μεγαλύτερο “παράθυρο” λειτουργίας, ώστε το λάστιχο να είναι περισσότερο πολυδύναμο. Τελικά μπορούμε να μεταφέρουμε πάρα πολλά πράγματα από το MotoGP στο λάστιχο παραγωγής.

Επίσης είναι η εμπειρία, είναι οι άνθρωποι, δηλαδή άτομα που δουλεύουν στο MotoGP, στους αγώνες, αντιδρούν πιο γρήγορα, έχουν κάποιες διαφορετικές ιδέες και έτσι μπορούμε να μεταθέσουμε αυτούς τους ανθρώπους από το MotoGP στα λάστιχα παραγωγής. Επίσης το μηχάνημα που χρησιμοποιούμε για την προσομοίωση του Αγώνα, επίσης το μεταφέρουμε και όλα τα δεδομένα που παίρνουμε από τους αγώνες, όλα τα δεδομένα για τη συμπεριφορά κρατήματος της μοτοσυκλέτας, για τη ζώνη φρεναρίσματος, την επιτάχυνση, την πρόσφυση, επίσης αυτά τα κριτήρια είναι σημαντικά για το λάστιχο παραγωγής. Και βλέπουμε το πως αντιδρά το λάστιχο του MotoGP και εξηγούμε το γιατί αντέδρασε έτσι και αν θέλουμε να βελτιώσουμε κάποιο από αυτά τα κριτήρια κοιτάμε αυτά τα δεδομένα και προσπαθούμε να εφαρμόσουμε τα ίδια στο λάστιχο παραγωγής.”

Η επόμενη ερώτησή μας αφορούσε το Power GP2, που είναι ένα λάστιχο 50% για χρήση στο δρόμο και 50% για χρήση στην πίστα. Τι έχει αυτό λάστιχο, ποια είναι τα πλεονεκτήματα που έρχονται από το MotoGP, εκτός από τον μαύρο άνθρακα;

Ο Taramasso εξηγεί: “Πέρα από τον μαύρο άνθρακα και τις ρητίνες που είναι πραγματικά υλικά που βρίσκονται μέσα, είναι το ότι όταν σχεδιάστηκε το λάστιχο χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό που χρησιμοποιούμε στο MotoGP για να κάνουμε προσομοίωση και επίσης χρησιμοποιήθηκε μια ειδική μηχανή – μόλις κατασκευάστηκε το λάστιχο – είναι μια μεγάλη μηχανή, λέγεται μηχανή καταγραφής, στην οποία βάζεις το λάστιχο μέσα και αυτό γυρίζει πολλές φορές και προσομοιώνει διαφορετικές πίστες και διαφορετικούς δρόμους και έτσι επίσης έκαναν τη δοκιμή με αυτήν τη μηχανή. Έτσι λοιπόν είναι κάποια υλικά, κάποιο λογισμικό και κάποιες μηχανές. Επίσης προσπάθησαν να μεταφέρουν κάποια στοιχεία στη συμπεριφορά, γιατί είναι ένα “Hypersport” και για χρήση στην πίστα, προσπάθησαν να το κάνουν να είναι εύκολο στην αλλαγή κατεύθυνσης. Έτσι σε αυτό εμπνεύστηκαν από κάποια δεδομένα που έρχονται από το MotoGP”.


Πότε θα περιμένουμε και ένα νέο Power Cup ελαστικό που θα έχει την τεχνολογία του MotoGP; ήταν η απορία μας.

“Δεν ξέρω πότε θα είναι η στιγμή, αλλά στο παρελθόν το κάναμε για το Power Performance, που είναι το σλικ λάστιχο που χρησιμοποιούμε για track day και επίσης σε αυτό ο σχεδιασμός του προφίλ είναι πάρα πολύ κοντά σε αυτό του MotoGP, τώρα για το Cup δεν ξέρω τον ακριβή χρόνο, δεν είναι στις αρμοδιότητές μου, αλλά θα το κάνουμε σύντομα, αν η αγορά το θέλει. Μπορούμε να το κάνουμε τώρα, γιατί έχουμε πάρα πολλά δεδομένα και πολύ γνώση από το MotoGP, φέτος είμαστε στην 8η σεζόν, έτσι έχουμε πολύ γνώση και πολύ τεχνογνωσία στο πως θα μεταφέρουμε αυτά σε ένα λάστιχο για track day”.

Μετά η συζήτηση προχώρησε στην παρουσία της Pirelli στους Αγώνες Moto 3 και Moto 2 και στο ενδεχόμενο μετά το τέλος του συμβολαίου της Michelin με την Dorna το 2026, να έχουμε την Ιταλική εταιρία και στη μεγάλη κατηγορία.

“Καλό το ξεκίνημα των Ιταλών στις μικρότερες κατηγορίες, με νέα ρεκόρ, αλλά ειδικά στην Moto 2 δυσκολεύτηκαν σε διάρκεια απόδοσης. Η Dunlop είχε δώσει μεγάλη βαρύτητα στη διάρκεια και βλέπαμε ρεκόρ ακόμη και στον τελευταίο γύρο, η Pirelli πρέπει να το προσέξει αυτό και να προχωρήσει σε πιο σκληρές γόμες ή στην κατασκευή ειδικών ελαστικών, αφού τα πλαίσια στην Moto 2 έχουν άλλες απαιτήσεις από αυτά των SBK”, είπε ο Ιταλός της Γαλλικής εταιρίας.
“Για το 2027, εάν δεν ενδιαφερθεί να συνεχίσει η Michelin στη μεγάλη κατηγορία – που είναι πολύ πιθανό να ανανεώσει – μάλλον θα προτιμηθεί η Bridgestone που έχει τεχνογνωσία στην κατασκευή ειδικών ελαστικών για το MotoGP! H Pirelli εάν θέλει να μπει στο παιχνίδι θα πρέπει να αλλάξει φιλοσοφία στην κατασκευή αυτών των ελαστικών, που δεν είναι σίγουρο ότι το θέλει”.

Ενδιαφέροντα λοιπόν όλα όσα μας είπε ο Pierro Taramasso, που όντας μοτοσυκλετιστής ο ίδιος – με τέσσερις μοτοσυκλέτες στο γκαράζ του – έχει άποψη από πρώτο χέρι για τη μεταφορά τεχνολογίας από τους αγώνες στα καθημερινά μας λάστιχα.

Ο Pierro Taramasso με τον απεσταλμένο μας Δημήτρη Διατσίδη