Η παρουσίαση της Bimota Tera στην έκθεση μοτοσυκλέτας EICMA στο Μιλάνο την περασμένη εβδομάδα μαζί με την εμφάνιση της Κινέζικης KOVE με μοντέλα προσανατολισμένα στην Off Road χρήση και αρκετών άλλων On-Off, Andventure και Crossover μοτοσυκλετών ήταν η αφορμή για την παρακάτω παρουσίαση.
Οι On-Off μοτοσυκλέτες εμφανίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 60 και ήταν μια κατηγορία ελαφρών μοτοσυκλετών για διασκέδαση στο χώμα και μετακίνηση στους χωματόδρομους που τότε υπήρχαν σχεδόν παντού.
Στη συνέχεια με την εμφάνιση των μεγάλων τετράχρονων μονοκύλινδρων – Yamaha XT 500, Honda XL 500 και Suzuki SP 370 – οι On-Off, Andventure και Crossover μοτοσυκλέτες ανέβηκαν σημαντικά σε βάρος, σε επιδόσεις και δυνατότητα για ταξίδια.
Η πρώτη μεγάλη On-Off (ο όρος adventure ήταν ακόμα αδόκιμος) ήταν η BMW R80 GS με τον δικύλινδρο boxer κινητήρα το 1980 που επίσης διακρίθηκε στο Dakar και ακολούθησε η Yamaha με την εμβληματική πρώτη Ténéré 600.
Στη συνέχεια οι μεγάλες On-Off δικύλινδρες ή μονοκύλινδρες (Suzuki DR 750 Big) μοτοσυκλέτες μεγάλωσαν σε κυβικά και βάρος, απέκτησαν φέρινγκ και πιο ταξιδιωτικό χαρακτήρα.
Στα μέσα στης δεκαετίας 90 το μέλλoν των On-Off μοτοσυκλετών ήταν αβέβαιο μιας και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες η οδήγηση εκτός ασφαλτοστρωμένων δρόμων απαγορεύθηκε ή επιτρεπόταν με περιορισμούς.
Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή σε όλους, μιας και σιγά σιγά οι κατασκευαστές ακολουθώντας τις απαιτήσεις της αγοράς σχεδίασαν νέες On-Off, Andventure και Crossover μοτοσυκλέτες (και σκούτερ) σε κάθε κυβισμό.
Η φετινή έκθεση μοτοσυκλέτας EICMA στο Μιλάνο επιβεβαίωσε αυτή την – On-Off, Andventure και Crossover – τάση με νέα μοντέλα ή ανανεώσεις μοντέλων να υπάρχουν στα περίπτερα κάθε μεγάλου ή σημαντικού κατασκευαστή.
Ξεκινάμε από την Bimota Tera την μοτοσυκλέτα που μας έδωσε την αφορμή για αυτό το άρθρο και ήταν η έκπληξη της έκθεσης μιας και η Bimota είναι μια εταιρία που τα μοντέλα της ήταν πάντα σπορ για χρήση σε δρόμο η πίστα.
Η Bimota Tera μια Crossover μοτοσυκλέτα που βασίζεται στην σπορ Thesi και χρησιμοποιεί το ίδιο πλαίσιο και το ιδιαίτερο μπροστινό σύστημα με ψαλίδι, βραχίονες και Hub-Steering.
Ο κινητήρας είναι ο τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος 998 κ.εκ. της Kawasaki H2 με απόδοση 200 ίππων.
Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα περιλαμβάνουν Cornering Management Function, Traction Control, Intelligent anti-lock Brake System και ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις της Marzocchi.
Η κινεζική KOVE που πρόσφατα ανέλαβε την αντιπροσώπευση της στη Ελλάδα η Γκοργκόλης ΑΕ είχε στο περίπτερο της την πρωτότυπη Adventure 800X εξοπλισμένη με δικύλινδρο κινητηρα 800 κ.εκ. με απόδοση 95 ίππων.
Οι ρυθμιζόμενες στη προφόρτιση αναρτήσεις διαδρομής 210 και 240 εμπρός και πίσω αντίστοιχα, της Adventure 800X, είναι της ΚΥΒ ενώ οι τροχοί – ο εμπρός 21” – είναι με ακτίνες και φοράνε ελαστικά της Pirelli.
Η Kove είχε επίσης στο περίπτερο και τις μονοκύλινδρες αγωνιστικές Rally 450 Regular και Factory.
Από τους μεγάλους κατασκευαστές θα ξεκινήσουμε με την Suzuki που έκανε επίσης την έκπληξη παρουσιάζοντας την GSX-S1000GX μια Crossover μοτοσυκλέτα με τετρακύλινδρο κινητήρα 999 κ.εκ. και επιδόσεις κατηγορίας superbike.
Οι αναρτήσεις είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες Suzuki Advanced Electronic Suspension της Showa με διαδρομή 150 χιλ. εμπρός και πίσω.
Το πακέτο ηλεκτρονικών βοηθημάτων περιλαμβάνει τα συστήματα: Suzuki Road Adaptive Stabilization, SAES, Floating Ride Control, Velocity Dependent Control και Deceleration Damping Control.
Στο περίπτερο της Yamaha είδαμε όλες τις εκδόσεις, Extreme, Rally Edition, World Raid και Explore της δικύλινδρης Adventure Ténéré 700.
Ανάμεσά τους ξεχωρίσαμε τη νέα touring έκδοση Ténéré 700 Explore με μικρότερες διαδρομές αναρτήσεων – για χαμηλότερο ύψος σέλας – και βάσεις για βαλίτσες.
H Honda παρουσίασε την ανανεωμένη Africa Twin Adventure Sports με τροχό 19” εμπρός και μειωμένες διαδρομές αναρτήσεων εμπρός και πίσω στα 210 χιλ και 200 χιλ απο 250 χιλ και 220χιλ αντίστοιχα.
Επίσης παρουσίασε τη νέα Honda NX500 που ουσιαστικά είναι μια ανανεωμένη έκδοση της Crossover CB500X.
H Moto Guzzi, όπως ήταν αναμενόμενο, παρουσίασε την Stelvio μια On-Off έκδοση της Mandello με τον εντελώς νέο V2 υγρόψυκτο κινητήρα 1.042 κ.εκ. με απόδοση 115 ίππων.
Η Stelvio είναι εξοπλισμένη με το σύστημα ARAS του Piaggio Group που με τη βοήθεια ραντάρ ρυθμίζει την προκαθορισμένη ταχύτητα ανάλογα της συνθήκες κυκλοφορίας.
H Moto Guzzi παρουσίασε και τις ανανεωμένες εκδόσεις της On-Off V85TT που τώρα περιλαμβάνουν και μια στάνταρ “οικονομική” έκδοση.
H Benelli παρουσίασε τη νέα μικρή adventure BKX 300 με διαδρομές αναρτήσεων 180 χιλ και τροχούς με ακτίνες 19 και 17 ίντσες εμπρός και πίσω αντίστοιχα.
Στο περίπτερο της Ινδικής Royal Enfield είδαμε τη νέα On-Off Himalayan 452 άλλα και το νέο ηλεκτρικό Concept Him-E.
Η εντελώς νέα Himalayan 452 φοράει έναν επίσης νέο υγρόψυκτο μονοκύλινδρο τεραβάλβιδο κινητήρα τον Sherpa με απόδοση 39 ίππων από 451,6 κ.εκ.
Το πλαίσιο είναι νέο και οι αναρτήσεις – εμπρός τηλεσκοπικό USD και πίσω μονό αμορτισέρ – έχουν διαδρομή 200 χιλ. και οι τροχοί με ακτίνες φοράνε ελαστικά tubeless της CEAT σε διαστάσεις 90/90-21 και 140/80-17.
To ηλεκτρικό concept Him-E ουσιαστικά είναι μια ηλεκτρική έκδοση της νέας Himalayan με στόχο να είναι διαθέσιμο το 2026.
H Βρετανική Triumph Motorcycles είχε στο περίπτερό της τις νέες μεσαίες adventure Tiger 900 GT, GT Pro και Rally Pro με αυξημένη ισχύ και ροπή, βελτιωμένα συστήματα ασφάλειας και άνεση στο ταξίδι.
H Ducati παρουσίασε την εντελώς νέα Hypermotard 698 Mono που στην συγκεκριμένη μορφή μπορεί τυπικά να μην ανήκει στην κατηγορία On Off Andventure και Crossover άλλα σχεδιαστικά έχει σχεδόν όλα τα χαρακτηριστικά μιας Adventure μοτοσυκλέτας.
Η Hypermotard 698 Mono φοράει τον νέο κινητήρα Superquadro Mono που βασίζεται στον V2 κινητήρα της Panigale και αποδίδει 77.5 ίππους που ανεβαίνουν στους 85 με την αγωνιστική εξάτμιση.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι σύντομα η Ducati θα παρουσιάσει μια μονοκύλινδρη έκδοση της Adventure Desert-X με βάση τη νέα 698 Mono.
Βεβαίως στη έκθεση μοτοσυκλέτας του Μιλάνου υπήρχαν και αρκετές άλλες νέες ή ανανεωμένες On-Off, Andventure και Crossover μοτοσυκλέτες άλλα με αυτές θα ασχοληθούμε σε επόμενη παρουσίαση.