του Νεκτάριου Διατσίδη

 

Το πίσω φρένο στις μοτοσυκλέτες των κασκαντέρ είναι τεχνικά ένα υδραυλικό χειρόφρενο όπως των αυτοκινήτων στους αγώνες Drift.
Οι δυνατότητες των μοτοσυκλετιστών κασκαντέρ παρακολουθώντας αναβάτες στις λεγόμενες Drift Battles, όπως οι Nick ‘Apex’ Brocha και Ernie Vigil, καθώς και του Aaron Colton της Red Bull, πέρα από το ότι είναι εξαιρετικά δύσκολες, έχουν και αρκετές ιδιαιτερότητες από την πλευρά της μηχανικής.

Η πιο ενδιαφέρουσα προσαρμογή είναι συγκεκριμένα αυτή του πίσω φρένου που προέρχεται κατευθείαν από τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Formula Drift, όπου οι οδηγοί χρησιμοποιούν διπλές δαγκάνες πίσω φρένων, έτσι ώστε να έχουν μια δευτερεύουσα δαγκάνα για το υδραυλικό χειρόφρενο που είναι απαραίτητη για να ξεκινήσουν τις πλαγιολισθήσεις με πλήρη έλεγχο. Αυτό είναι που τους επιτρέπει να ξεκινήσουν μια στροφή κλειδώνοντας μόνο τους πίσω τροχούς, κάτι που δεν θα ήταν δυνατό αν το χειρόφρενο ήταν συνδεδεμένο στο πλήρες σύστημα πέδησης.

Ο Aaron έχει ουσιαστικά την ίδια ρύθμιση, με διπλές δαγκάνες φρένων στο πίσω μέρος, καθώς η μία συνδέεται με το κανονικό πεντάλ του ποδόφρενου, ενώ η άλλη συνδέεται με μια τοποθετημένη μανέτα στο τιμόνι. Όμως, ενώ μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύστημα για να ξεκινήσει πλαγιολίσθηση όπως ακριβώς η Formula D, χρησιμοποιεί πιο συχνά τη μανέτα όταν δεν έχει τα πόδια κοντά στα μαρσπιέ.

Οι κασκαντέρ είναι γνωστοί για τις δύσκολες τοποθετήσεις του σώματός τους που εμείς οι απλοί αναβάτες δεν θα σκεφτόμασταν ποτέ να δοκιμάσουμε, συμπεριλαμβανομένων εκείνων όταν τα πόδια τους είναι πάνω από το τιμόνι, στο πλάι του ντεπόζιτου ή το ένα πόδι επάνω από το τιμόνι και το άλλο στο πλάι. Αλλά αυτό τους αφήνει χωρίς να μπορούν να χρησιμοποιήσουν το πίσω φρένο με το πόδι και λύνουν αυτό το πρόβλημα με τη μανέτα στο τιμόνι που μπορεί να ελέγξει το πίσω φρένο όπως ακριβώς του μπροστινού φρένου.
Ο Aaron χρησιμοποιεί περισσότερο τη μανέτα για να ξεκινήσει drift, γιατί έχει πολύ περισσότερο έλεγχο της πρόσφυσης μιας μοτοσυκλέτας σε σύγκριση με τον έλεγχο με το πόδι. Έχει πιο καλό έλεγχο με τα δάχτυλά του σε σύγκριση με το πόδι και με τη φορεμένη μπότα που δυσκολεύει περισσότερο τον λεπτομερή έλεγχο της δύναμης πέδησης. Και ακόμη είναι οι αναβάτες του MotoGP κυρίως που έχουν τον ίδιο χειρισμό για τα πίσω φρένα τους.

Το μικρό λεβιεδάκι στο πάνω μέρος του τιμονιού μιας MotoGP είναι για την ξεχωριστή ενεργοποίηση του πίσω φρένου, χωρίς να υπάρχει δεύτερη δαγκάνα στην περίπτωση αυτή

Στις δικές μας μοτοσυκλέτες δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο και αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα θέλαμε να δούμε περισσότερες μοτοσυκλέτες με χειρισμό για το πίσω φρένο με μανέτα στο τιμόνι, κάτι που είναι και πιο εύκολο για τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες χωρίς συμπλέκτη. Η χρήση του πίσω φρένου με καλύτερο έλεγχο είναι σημαντική για την ασφάλειά μας στους δρόμους και μία τεχνολογία προερχόμενη από τις μοτοσυκλέτες του MotoGP αλλά και από αυτές των αναβατών που κάνουν Drift, σίγουρα θα έχει νόημα για πολλές μοτοσυκλέτες.