του Νεκτάριου Διατσίδη
Το νέο σύστημα της Öhlins, το SmartEC3 είναι σε θέση να προσαρμόζει τις ρυθμίσεις της ανάρτησης ανάλογα με τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και την οδήγηση του αναβάτη.
Ενώ οι αγωνιστικές μοτοσυκλέτες υψηλών επιδόσεων έχουν να κάνουν με ισχυρούς κινητήρες και ελαφριά κατασκευή, η ανάρτηση διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στο να διασφαλίσει εκπληκτικούς χρόνους γύρων. Σε τελική ανάλυση, σε τι χρησιμεύουν οι 200 ίπποι αν δεν υπάρχει η δυνατότητα να διατηρηθεί υψηλή ταχύτητα στις στροφές.
Εκτός από όλη την έρευνα και την ανάπτυξη που αφορά τους κινητήρες, τα πλαίσια και τα φρένα, η βελτίωση της απόδοσης των εξαρτημάτων της ανάρτησης είναι κάτι που κρατά ξύπνιους τη νύχτα, τόσο τους μηχανικούς όσο και τους λάτρεις της μοτοσυκλέτας.
Είναι αυτονόητο ότι η Öhlins είναι μια από τις πιο σεβαστές μάρκες όσον αφορά την ανάρτηση – είτε πρόκειται για αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, εκτός δρόμου, ακόμη και για ποδήλατα. Ως εκ τούτου, δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η Öhlins βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας όταν πρόκειται για όλες τις αναρτήσεις. Χαρακτηριστική περίπτωση: το νέο σύστημα SmartEC3, το νεότερο ημι-ενεργό σύστημα ανάρτησης, σχεδιασμένο για superbikes κορυφαίας κατηγορίας. Το ολοκαίνουργιο σύστημα δεν είναι σε καμία περίπτωση απλώς μια ιδέα. Στην πραγματικότητα, έκανε το ντεμπούτο του πάνω στην Honda CBR1000RR-R Fireblade SP του 2024. Εδώ να σημειώσουμε ότι οι ημι-ενεργητικές αναρτήσεις απαγορεύονται για αγωνιστική χρήση, τόσο στο MotoGP, όσο και στα WorldSBK, αλλά αυτό αφήνει αδιάφορους τους ιδιοκτήτες supersport μοτοσυκλετών που θέλουν να απολαύσουν τη μοτοσυκλέτα τους σε μια πίστα ή και στο δρόμο, με μεγαλύτερη ευκολία και ασφάλεια.
Η Honda Fireblade SP λοιπόν, είναι η πρώτη και μέχρι στιγμής η μοναδική μοτοσυκλέτα παραγωγής που διαθέτει το ολοκαίνουργιο σύστημα SmartEC3 της Öhlins. Το SmartEC3 συνδυάζει εξαρτήματα ανάρτησης παγκόσμιας κλάσης με ηλεκτρονικά συστήματα αιχμής. Καθώς τα χειροκίνητα ρυθμιζόμενα συστήματα ανάρτησης της Öhlins θεωρούνται ήδη από τα καλύτερα στον κόσμο, τι καλύτερο αν μπορούσαν να αντιδράσουν στον τρόπο οδήγησης του αναβάτη, το δρόμο, τις δυνάμεις πέδησης και επιτάχυνσης ακαριαία.
Πράγματι, το όνομα Smart στο SmartEC3 ταιριάζει απόλυτα. Οι μηχανικοί της Öhlins έχουν προσαρμόσει μια ρύθμιση που βελτιστοποιεί συνεχώς την απόσβεση με βάση τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και τη συμβολή του αναβάτη. Συνολικά, το SmartEC3 προσφέρει τέσσερις ημι-ενεργούς αλγόριθμους ανάρτησης που αποτελούνται από Sport, Track, Rain και Manual. Όλες αυτές οι ρυθμίσεις μπορούν να επιλεγούν εν κινήσει και να προσαρμόσουν την απόδοση της ανάρτησης σύμφωνα με τις προτιμήσεις του αναβάτη.
Ο τρόπος που λειτουργεί είναι μέσω του συστήματος OBTi της Öhlins. Το σύστημα διευκολύνει τις ρυθμίσεις της ανάρτησης που λαμβάνουν υπόψη το φρενάρισμα, τη μεταφορά βάρους και την επιτάχυνση. Εμπνευσμένο από τη συσκευή χαμηλώματος στην πίσω ανάρτηση που χρησιμοποιείται στο MotoGP, το σύστημα βελτιώνει την πρόσφυση στις στροφές καθώς βελτιστοποιεί την πρόσφυση τόσο σε δυνατό φρενάρισμα όσο και σε επιτάχυνση. Πιο συγκεκριμένα, το OBTi συντονίζει τη μεταφορά βάρους κατά την επιτάχυνση χαμηλώνοντας το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας, επιδρώντας στην απόσβεση επαναφοράς του εμπρός τροχού, ενώ αντίστροφα στην επιβράδυνση καθυστερεί την επαναφορά του πίσω αμορτισέρ ώστε να μείνει επίσης χαμηλό το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας.
Η παραπάνω διαδικασία ενισχύει την πρόσφυση στον πίσω τροχό, ενώ ταυτόχρονα αποτρέπει την ανύψωση του εμπρός τροχού στην επιτάχυνση, ενώ αντίστοιχα στην επιβράδυνση, ο πίσω τροχός μπορεί να διατηρήσει την επαφή του με το δρόμο συμβάλλοντας στο περισσότερο φρενάρισμα, τόσο από την αποφυγή ανύψωσής του, όσο και από τη συμμετοχή του στην επιβράδυνση. Εν τω μεταξύ, οι αλγόριθμοι μπορούν επίσης να προσαρμόσουν τις ρυθμίσεις της ανάρτησης ανάλογα με το βάρος του αναβάτη, προτείνοντας τη σωστή προφόρτιση και βελτιστοποίηση της απόσβεσης για βελτιωμένη απόδοση.
Από την πλευρά των υλικών, το Öhlins SmartEC3 χρησιμοποιεί μόνο τα καλύτερα εξαρτήματα του Σουηδού κατασκευαστή. Μπροστά, η CBR1000RR-R Fireblade SP του 2024 είναι εξοπλισμένη με τα πιρούνια Öhlins 43mm S-EC3 (SV) NPX USD, ενώ η πίσω ανάρτηση διαθέτει το αμορτισέρ TTX36 EC. Για περισσότερες ρυθμίσεις, η Öhlins έχει κατασκευάσει μια βαλβίδα στο πίσω σύστημα ανάρτησης, ένα χαρακτηριστικό που η εταιρεία ισχυρίζεται ότι ενισχύει την άνεση μέσω ενός θαλάμου αντιστάθμισης πίεσης για γρήγορες ρυθμίσεις και βελτιωμένη ευαισθησία.
Είναι αυτονόητο ότι το νέο σύστημα SmartEC3 της Öhlins είναι το επόμενο μεγάλο βήμα όσον αφορά την απόδοση της ανάρτησης. Σίγουρα, η Honda Fireblade του 2024 μπορεί να είναι η πρώτη που θα χρησιμοποιήσει αυτήν την τεχνολογία αιχμής, αλλά σίγουρα μπορούμε να περιμένουμε όλο και περισσότερες μοτοσυκλέτες να διαθέτουν το νέο SmartEC3 ως βασικό εξοπλισμό στο πολύ εγγύς μέλλον.