του Νεκτάριου Διατσίδη
Για έκτη φορά στα ρεκόρ Guinness ένας 65χρονος Ιταλός, ο Valerio Boni με ρεκόρ απόστασης για σκούτερ 50 κ.εκ.!
Στο τέλος του 24ώρου της προσπάθειας του, ο Boni συμπλήρωσε 615 γύρους στην ιστορική Ισπανική πίστα Terramar, καλύπτοντας μια απόσταση 1,233.075 χλμ., 305 περισσότερα από αυτά που κατέγραψε το 2005 ο Αυστραλός Mark Brown με ένα πιο σύγχρονο σκούτερ. Με το ίδιο σκούτερ, πριν από 45 χρόνια, είχε διανύσει 940 χλμ., πιστοποιημένο από επίσημη υπηρεσία χρονομέτρησης, χωρίς να γνωρίζει ότι θα μπορούσε να ζητήσει πιστοποίηση Guinness. Η προσπάθεια έγινε με τον ίδιο τρόπο, χωρίς στάσεις για ανεφοδιασμό, όπου έπρεπε να γίνει εν κινήσει, αν και οι οδηγίες δεν επέβαλλαν αυτή την ιδιόμορφη πρόσθετη δυσκολία.
Ένα νέο ρεκόρ, το έκτο μέσα σε τρία χρόνια, προστίθεται στη μοναδική συλλογή του Valerio Boni, ενός 65χρονου δημοσιογράφου που ειδικεύεται στους κινητήρες, ειδικά στους μικρούς κυβισμούς. Το τελευταίο της σειράς είναι αυτό που με 1,233.075 χλμ. (766.19 μίλια), ορίζει τη μέγιστη απόσταση που διανύθηκε σε 24 ώρες με ένα σκούτερ 50 κυβικών, που κατακτήθηκε από το μεσημέρι της 6ης Μαρτίου έως την ίδια ώρα την επόμενη μέρα στην ιστορική πίστα Terramar, περίπου σαράντα χιλιόμετρα νότια της Βαρκελώνης. Ένα αποτέλεσμα που όχι μόνο ανεβάζει τον πήχη του ρεκόρ κατά 305 χλμ. αλλά αντιπροσωπεύει και προσωπική ικανοποίηση για το ότι επανέλαβε και ξεπέρασε ό,τι είχε γίνει πριν από 45 χρόνια.
Το 1979, ο νεαρός Boni, μόλις 20 ετών, είχε πράγματι διανύσει 940 χλμ. (584.089 μίλια) σε 24 ώρες με τη Vespa 50, μια εντυπωσιακή απόσταση αν ληφθεί υπόψη το όριο ταχύτητας των 40 χλμ./ώρα που είχε επιβάλει ο νόμος εκείνη τη φορά.
«Δεν ήταν επίσημο ρεκόρ γιατί παρά την παρουσία μιας επίσημης υπηρεσίας χρονομέτρησης, δεν είχα σκεφτεί τη δυνατότητα να αποκτήσω πιστοποίηση Guinness. Απλώς το θεώρησα μια από τις μικρές τρέλες της ζωής μου με δύο τροχούς, αλλά είδα επίσης ότι ήταν μια μικρή ήττα, αφού ο στόχος μου το 1979 ήταν να φτάσω τα 960 χλμ. Για να το κάνω αυτό, σχεδίασα ένα 24ωρο χωρίς διακοπή, χρησιμοποιώντας μια καινοτόμο τεχνική ανεφοδιασμού εμπνευσμένη από τη μέθοδο – ανεφοδιασμού σε αέρα – που χρησιμοποιούν τα μαχητικά αεροσκάφη, αλλά μια πτώση στην απόδοση του κινητήρα τις νυχτερινές ώρες με έκανε να χάσω περίπου είκοσι χιλιόμετρα».
«Κατά τη διάρκεια των ημερών του Covid, ανακάλυψα ότι στη βάση δεδομένων Guinness υπήρχε μια κατηγορία – η μεγαλύτερη απόσταση που διανύθηκε σε 24 ώρες με ένα σκούτερ 50 κυβικών – και ανήκε στον Αυστραλό Μαρκ Μπράουν, που το 2005 δεν είχε ξεπεράσει τα 928 χλμ., 12 λιγότερα από τα δικά μου».
Από εκείνη τη στιγμή γεννήθηκε ασυνείδητα η ιδέα της ανάκτησης του ρεκόρ που του ανήκε ηθικά. Η Vespa 50 ήταν ακόμα σε πολύ καλή κατάσταση, αποκαταστάθηκε πλήρως το 2015 και καταχωρήθηκε στο ιστορικό μητρώο της FMI, αλλά στο μεταξύ είχαν περάσει 45 χρόνια τόσο για το σκούτερ όσο και για τον αναβάτη, στοιχείο που δεν έπρεπε να υποτιμηθεί.
Η τελική ώθηση ήρθε τυχαία, κατά την παρουσίαση ενός βιβλίου, «Ποτέ δεν ξεχνάς την πρώτη σου βέσπα», στο οποίο η συγγραφέας Πάολα Σκάρσι συγκέντρωσε σε 208 σελίδες τις μαρτυρίες των περισσότερο ή λιγότερο διάσημων χαρακτήρων που συνδέονται με το πιο διάσημο σκούτερ του κόσμου.
Η συνάντηση με τον Denys Maiorino, ιδιοκτήτη του εργαστηρίου Epoca Motors στην Trezzo sull’Adda, που ειδικεύεται στην ανακατασκευή σκούτερ, φούντωσε την επιθυμία να αποδεχθεί την πρόκληση. Ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία στην οργάνωση μιας προσπάθειας ρεκόρ σχετίζεται πάντα με την επιλογή της ιδανικής πίστας, η οποία πρέπει να συνδυάζει τη διάταξη της πίστας με την οικονομική πτυχή.
Αν και το 1979 το 24ωρο εγχείρημα διοργανώθηκε στην πίστα της Pirelli στη Vizzola Ticino, μετά από προσεκτική αξιολόγηση, προτιμήθηκε η Ισπανική πίστα Terramar, όχι μακριά από τη Βαρκελώνη. Μία πίστα με σχήμα δαχτυλίδι μήκους 2,005 μέτρων (1.24 μίλια), με δύο εντυπωσιακές υπερυψωμένες καμπύλες στις κλίσεις των δύο ανοιχτών στροφών, από τις παλαιότερες στον κόσμο, που κατασκευάστηκε το 1923 και αγαπήθηκε πολύ από τον Tazio Nuvolari.
«Είδα την πίστα Terramar για πρώτη φορά το 2018 – θυμάται ο Boni – και με γοήτευσε. Νιώθω το βάρος του χρόνου και σε ορισμένα σημεία, οι πλάκες από σκυρόδεμα της επιφάνειας είναι πολύ ανώμαλες, αλλά δεδομένης της μειωμένης ταχύτητας, σκέφτηκα παίρνοντας το ρίσκο και αντιμετωπίζοντας το μακρύ ταξίδι, αλλά πρέπει να πω ότι ένα σημαντικό μέρος της επιλογής έγινε από τους – στρογγυλούς – αριθμούς: ένα σκούτερ 45 ετών, μια πίστα που μόλις γιόρτασε έναν αιώνα ζωής, 55 χρόνια από τότε. Την παρουσίαση της πρώτης Vespa 50 Special, τα 100 χρόνια του εργοστασίου της Pontedera, όπου κατασκευάζεται πάντα η Vespa, και τέλος τα 65 μου χρόνια».
«Στην πρώιμη φάση σχεδιασμού της προσπάθειας, υπήρχε μια μικρή διαφοροποίηση σχετικά με τον αρχικό στόχο των 960 χιλιομέτρων, το να πάμε για 1,080 χλμ. (671.08 μίλια). Ο πρώτος ήταν ο αρχικός στόχος, επιτεύξιμος με ταχύτητα 40 χλμ./ώρα, το νόμιμο όριο ταχύτητας του 1979, ενώ ο δεύτερος αντιπροσώπευε τη μέγιστη απόσταση που μπορούσε να διανυθεί με τη σημερινή νόμιμη μέγιστη ταχύτητα για ένα μοτοποδήλατο στην Ευρώπη: 45 χλμ/ώρα (28 μίλια/ώρα)».
Η απάντηση ήρθε από τις κατευθυντήριες γραμμές Guinness, οι οποίες έθεσαν το όριο κυβισμού στα 50 κ.εκ. αλλά χωρίς όρια ταχύτητας, υπό την προϋπόθεση ότι ο κινητήρας συμμορφώνεται με έναν κινητήρα μαζικής παραγωγής. Έτσι, η Vespa απελευθερώθηκε από τα μπλοκ περιορισμού της απόδοσή της, αυξάνοντας την ταχύτητά της σε περίπου 55 χλμ./ώρα (34.1 μίλια/ώρα).
Η προσπάθεια υποστηρίχθηκε από την ομάδα της Epoca Motors και τους φίλους Ivo Viscasillas και Cristian Noguera, ειδικούς αναβάτες σκούτερ αντοχής. Στη διαδικασία για τον ανεφοδιασμό όπου η Vespa έκανε εν κινήσει, ο Valerio Boni κατάφερε να διατηρήσει μια μέση ταχύτητα υψηλότερη από την απαραίτητη για να νικήσει το ρεκόρ από την αρχή. Και έσπασε το παλιό ρεκόρ των 928 χιλιομέτρων πολύ πριν τις 5 το πρωί. Το μόνο πρόβλημα ήταν ένας ερεθισμός των ματιών που προκλήθηκε από τη σκόνη, που ανάγκασε μια σύντομη παύση για να βάλει μερικές οφθαλμικές σταγόνες, οπότε το ρεκόρ ήταν ήδη στο τσεπάκι. Αυτό σήμαινε ότι δεν ήταν δυνατό να πραγματοποιηθεί ένα αυστηρά αδιάκοπο 24ωρο, αλλά αυτό δεν θα επηρέασε το τελικό αποτέλεσμα, καθώς ήταν μια επιπλέον πρόκληση που προστέθηκε από τον αναβάτη που ήθελε να επαναλάβει ακριβώς τη δοκιμή του 1979. Στην πραγματικότητα, οι οδηγίες δεν θέτουν κανένα όριο στις στάσεις, τις οποίες μπορεί να διαχειριστεί εξ ολοκλήρου κατά την κρίση του ο αναβάτης εντός του χρονικού πλαισίου της προσπάθειας. Η βεβαιότητα του αποτελέσματος ήρθε τις επόμενες ημέρες, αφού όλα τα απαιτούμενα έγγραφα στάλθηκαν στο Λονδίνο για επαλήθευση και έγκριση, διαφορετικά δεν είναι δυνατή η χρήση της ονομασίας «Ρεκόρ Γκίνες».
Αυτό το αποτέλεσμα δεν γιορτάζει μόνο την αποφασιστικότητα και το πάθος κάποιου που έμεινε στη σέλα για μια ολόκληρη μέρα, αλλά και τη διαχρονική γοητεία της Vespa, μιας εικόνας που αντέχει στο χρόνο και τις τάσεις και συνεχίζει να εμπνέει προκλήσεις και όνειρα. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι παρά το γεγονός ότι είναι 78 ετών και τα πολυάριθμα επιτεύγματα που πέτυχαν ταξιδιώτες και ονειροπόλοι με το σκούτερ από την Pontedera, το ρεκόρ που επιτεύχθηκε στο Terramar είναι επί του παρόντος το μόνο με Vespa μεταξύ των πάνω από 53,000 που έχουν καταγραφεί στη βάση δεδομένων Guinness. Πριν από αυτό το κατόρθωμα, ο Valerio Boni είχε ήδη κατακτήσει τα παρακάτω αήττητα ρεκόρ:
Μάιος 2021 – Castelletto di Branduzzo (Ιταλία), η μεγαλύτερη απόσταση με μικρή μοτοσυκλέτα σε 24 ώρες
Μάιος 2022 – Brembate (Ιταλία), η μεγαλύτερη απόσταση με μοτοσυκλέτα μοτοκρός σε 24 ώρες
Οκτώβριος 2022 – Zuera (Ισπανία), η μεγαλύτερη απόσταση με ηλεκτρικό σκούτερ σε 24 ώρες
Φεβρουάριος 2023 – Κρεμόνα (Ιταλία), του ταχύτερου ρυμουλκούμενου σκι σε άσφαλτο
Νοέμβριος 2023 – Cervesina (Ιταλία), η μεγαλύτερη απόσταση με ηλεκτρικό σκούτερ σε 24 ώρες από μια ομάδα