του Δημήτρη Διατσίδη
Τα ελαστικά είναι η επαφή με το δρόμο και ό,τι μοτοσυκλέτα και να οδηγούμε, η πρώτη και σπουδαιότερη αίσθηση έρχεται από αυτήν την διάδραση μεταξύ ασφάλτου και της μικρής επιφάνειας ελαστικού που μας δίνει την όποια πρόσφυση υπάρχει εκεί.
Έτσι μετά τη συζήτηση που είχαμε με τον Giorgio Barbier της Pirelli για το γεγονός της εισόδου της μεγάλης Ιταλικής εταιρίας και στο MotoGP από φέτος, δεν παραλείψαμε να μιλήσουμε για το μεγάλο θέμα της οδήγησης στο δρόμο και στην πίστα, εκτός των αγώνων, από έναν απλό μοτοσυκλετιστή.
Στο θέμα αυτό ο Barbier πιστεύει ότι η αίσθηση της οδήγησης έρχεται περισσότερο από το σκελετό του ελαστικού και λιγότερο από τη γόμα.
“Συνήθως όταν θέλεις να πάρεις τη μέγιστη απόδοση από τα λάστιχα και να εκμεταλλευτείς όλη τη δύναμη και την ευελιξία της μοτοσυκλέτας, είναι σύνηθες να φτιάχνεις σκληρά λάστιχα. Και αυτό μιλώντας γενικά γίνεται παίρνοντας μια αίσθηση από τα λάστιχα, όταν αυτά κινούνται λίγο. Κάποια είναι πιο σταθερά, αλλά τα χάνεις απότομα. Κάποιοι μας κάνουν κριτική λέγοντας ότι τα δικά μας λάστιχα κινούνται λίγο, αλλά αυτός είναι ο τρόπος που οι οδηγοί μπορούν να καταλάβουν το τι συμβαίνει μεταξύ του ελαστικού και της ασφάλτου. Και αυτή η πληροφόρηση είναι πραγματικά σημαντική. Μάλιστα η πληροφόρηση από το μπροστινό είναι η πιο σημαντική, γιατί αν χάσεις λίγο το πίσω, τα ηλεκτρονικά και η εμπειρία μπορεί να σε βοηθήσουν, αλλά όταν χάνεις το μπροστινό δεν μπορείς να κάνει πολλά, εκτός από τα απίστευτα σωσίματα που κάποιος – όπως ο Μάρκεθ – μπορεί αν κάνει. Έτσι αυτή η ιδιαιτερότητα των ελαστικών μας επιτυγχάνεται με το να κρατάμε το σκελετό των σλικ ελαστικών πολύ κοντά σε αυτό που κάνουμε για τα ελαστικά δρόμου. Και για το δρόμο αυτή η πληροφόρηση είναι επίσης σημαντική. Έτσι κινείται το σημείο λίγο ψηλότερα γιατί αυτές οι μοτοσυκλέτες αποδίδουν λίγο περισσότερο από ότι μια μοτοσυκλέτα παραγωγής, αλλά η αίσθηση που πρέπει να έχεις είναι πάντα σημαντική”.
Σχετικά με τις γόμες των ελαστικών για track day που έχουν την τάση να είναι όλο και πιο μαλακές τι γίνεται; Τι κάνει η Pirelli για αυτό;
“Ξεκινώντας από τα λάστιχα για το δρόμο, κάθε κατασκευαστής μπορεί να φτιάξει λάστιχα με περισσότερη πρόσφυση για ένα track day και να δώσει και απόδοση και διάρκεια ζωής για το μέσο οδηγό. Αυτό που κάνουμε από τους αγώνες είναι να προσπαθούμε να δώσουμε σε όλους την αγωνιστική εμπειρία και αυτό σημαίνει να έχουμε διαθέσιμη για την αγορά μια γκάμα ελαστικών. Έτσι αρχίζουμε SC3 που είναι πραγματικά λάστιχα για track day, μέχρι το SCQ που είναι σχεδόν λάστιχο για Κατατακτήριες, για λίγους γύρους. Μια τέτοιου είδους προσφορά δίνει την ευκαιρία σε κάθε οδηγό να αποφασίσει το τι θέλει να κάνει. Και αυτό είναι ένα ενδιαφέρον θέμα, γιατί είχαμε την απορία και μεις όταν αρχίσαμε να πουλάμε SCX και SCQ ελαστικά, που είναι τα υψηλότερης απόδοσης που έχουμε και δεν καταλάβαινα το γιατί οι άνθρωποι των track day να θέλουν τέτοια λάστιχα, αφού ναι, θέλουν να έχουν την εμπειρία των αγωνιστικών, αλλά θέλουν να έχουν και διάρκεια. Αλλά μετά όταν είσαι μέσα στην πίστα θέλεις να πηγαίνεις όλο και γρηγορότερα. Και τελικά αρκετοί με αυτόν τον τρόπο είπαν, ΟΚ, μπορώ να διαλέξω διαφορετικές γόμες και μόλις είμαι έτοιμος να περάσω στις πιο μαλακές και να βελτιώσω το χρόνο γύρου μου, να βελτιώσω την εμπειρία μου, μπορώ να το κάνω, γιατί η Pirelli μου δίνει την πιθανότητα να το κάνω. Έτσι είναι κάτι που δώσαμε στον κόσμο και μπορεί να παίξει με αυτό. Μπορείς να κάνεις πολλούς γύρους με ένα SC3 και μπορείς να πάρεις ένα SCQ – από τέτοιους οδηγούς που θα κάνουν 10 γύρους, σαν να κάνουν ένα Αγώνα Superpole, 50 χιλιόμετρα. Αλλά την ίδια στιγμή με καλούς χρόνους από ένα νορμάλ οδηγό μπορεί να αντέξουν πολύ περισσότερο. Ή αν δεν τα χρησιμοποιήσει σωστά… είναι θέμα εμπειρίας. Και θέμα μοτοσυκλέτας. Γιατί παίρνω τη μοτοσυκλέτα από ένα μαγαζί και μετά ξεκινάω τις μετατροπές για να την ετοιμάσω για την πίστα. Έτσι η διαφορά έγκειται στο επίπεδο των χρημάτων που θα ξοδευτούν για τα ειδικά εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας. Και αυτό είναι μια επιλογή και τελικά αυτό είναι που δίνουμε στον κόσμο, την επιλογή και ελαστικών, που είναι επίσης ένα ειδικό εξάρτημα της μοτοσυκλέτας, όταν μιλάμε για track day.
Θέλουμε να τους δώσουμε την επιλογή. Και ναι, μπορείς να πας στην Intramoto στην Αθήνα και να ζητήσεις ένα λάστιχο SCQ, γιατί εδώ και αρκετό καιρό έχουμε τη δυνατότητα να παράγουμε αυτά τα ελαστικά υψηλής απόδοσης. Δεν είναι τόσο εύκολο! Ξέρεις υπάρχουν πολλοί κατασκευαστές μοτοσυκλετών, αλλά μόνο κάποιοι από αυτούς μπορούν να φτιάξουν σπορ μοτοσυκλέτες για την πίστα. Πόσα μοντέλα βλέπεις σε ένα Track Day; Όχι όλα. Και εμείς μέσα από το Πρωτάθλημα μαθαίνουμε το πως να παράγουμε σπέσιαλ λάστιχα υψηλής απόδοσης. Γιατί χρειάζεσαι πολλά για να τρέχεις αυτή τη δουλειά, αλλά από τη στιγμή που είσαι ικανός να το κάνεις – αν για παράδειγμα σε μια σεζόν κάνεις SCQ χίλια κομμάτια για το WorldSBK, μπορείς να κατασκευάσεις και δύο ή τρεις χιλιάδες και αυτό σημαίνει ότι μπορείς να τροφοδοτήσεις την αγορά με αυτά τα λάστιχα, σε ένα λογικό κόστος. Γιατί αν μιλήσουμε για τιμές, για παράδειγμα το πόσο τα λάστιχα του MotoGP κοστίζουν, είναι ένα εντυπωσιακό νούμερο. Ενώ εμείς κάνουμε λάστιχα με μεγάλη απόδοση με μια προσιτή τιμή. Βέβαια γενικά οι τιμές είναι ανεβασμένες για τον απλό μοτοσυκλετιστή, αλλά είναι κάτι που πραγματικά μπορούν να αγοραστούν από μοτοσυκλετιστές που κάνουν track day.
Που βρίσκεται όμως η ισορροπία μεταξύ των ελαστικών που μπορούμε να οδηγήσουμε εμείς σε σχέση με αυτά που χρειάζεται ο Alvaro Bautista ή ο Toprak Razgatlioglou;
“Είπαμε πριν ότι τα WorldSBK βασίζονται σε μοτοσυκλέτες παραγωγής, ενώ στις Moto 2 & Moto 3 έχουμε πρωτότυπες κατασκευές. Όταν ξεκινάς από τα πρωτότυπα είναι δύσκολο να φτάσεις την αγορά, γιατί εκεί υπάρχει η ανάγκη να κάνεις ειδικά ελαστικά, ανάλογα με την πίστα, τη θερμοκρασία, την άσφαλτο, για τις ειδικές συνθήκες. Συχνά συζητάμε για λάστιχα με πολλές διαφορετικές γόμες για την κάθε πίστα. Αυτό είναι κάτι που δεν κάνουμε, γιατί ξέρουμε ότι οι μοτοσυκλετιστές που αγοράζουν ένα SC0 πρέπει να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν παντού. Ή ακόμη και να τα βάλουν και στην ανάποδη κατεύθυνση στη ζάντα αφού τα φθείρουν από τη μια πλευρά, αν η πίστα είναι δεξιόστροφη ή αριστερόστροφη. Και αυτό γιατί τα λάστιχά μας έχουν παραχθεί για αυτό. Έτσι δουλεύοντας σε αυτό το Πρωτάθλημα, μπορείς να έχεις αυτή τη δυνατότητα. Αν δουλεύεις μόνο με τις πρωτότυπες επικεντρώνεσαι στο να κάνεις ειδικά λάστιχα που δεν μπορούν να βγουν στην αγορά και ειδικεύεσαι στην απόδοση σε μια συγκεκριμένη πίστα. Αυτή δεν είναι η δουλειά που κάνουμε!”
Και λέγοντας αυτό ο Barbier μας έκανε να θυμηθούμε ότι στο τεστ της Βαλένθια για την Moto 2 & Moto 3 το Νοέμβριο η Pirelli έφερε λάστιχα παραγωγής και με αυτά οι οδηγοί και των δύο κατηγοριών έσπασαν τα ρεκόρ που είχαν γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια με τα ειδικά λάστιχα!!!