του Νίκου Βιτσιλάκη
Πολλές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η πρόσφατη ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) σχετικά με το καθεστώς κυκλοφορίας των λεγόμενων ιστορικών οχημάτων. Η τροποποιημένη απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών/Μεταφορών αναφέρει κατά γράμμα τα εξής:
«Όλα αυτά τα χρόνια έχουν καταγραφεί πολλά συμβάντα εκτεταμένης θέσης σε δημόσια κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος ως συμβατικά οχήματα, είτε αυτά συμμετέχουν σε αγώνες και επιδείξεις είτε όχι, που ερχόταν σε αντίθεση με τους ισχύοντες νόμους. Η Ελληνική Πολιτεία, για πρώτη φορά, θεσπίζει μια ολοκληρωμένη διαδικασία η οποία και θα βοηθήσει σύντομα να αντιμετωπιστούν φαινόμενα στρέβλωσης και θα μπορέσει να αναδείξει τον ρόλο των πραγματικών αυτοκινήτων ιστορικού ενδιαφέροντος.
Η τροποποιημένη Απόφαση περιλαμβάνει διαδικασίες που διευκολύνουν την κυκλοφορία των οχημάτων για τη μετάβασή τους στις εκδηλώσεις και τη συντήρησή τους. Παρατίθενται επιγραμματικά:
– Επιτρέπεται η αυτοκίνητη μετακίνηση κατά τις προηγούμενες δύο (2) ημέρες πριν την έναρξη και κατά την επόμενη μία (1) ημέρα μετά τη λήξη της εκδήλωσης ή του αγώνα.
– Επιτρέπεται αυτοκίνητη μετακίνηση από και προς τον τόπο στάθμευσης του οχήματος και τον χώρο του συνεργείου την πρώτη Τετάρτη και το τρίτο Σάββατο εκάστου μήνα.
– Επιτρέπεται, επίσης, για τους σκοπούς της διάνυσης διαδρομών για τη συντήρησή τους, η μετακίνησή τους κάθε δεύτερη και τέταρτη ημέρα Κυριακή εκάστου μήνα, εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας (σε επίπεδο Περιφέρειας για την Αττική) όπου σταθμεύει και φυλάσσεται το όχημα.
Στο πλαίσιο γενικότερης ρύθμισης και εξορθολογισμού των διαδικασιών κυκλοφορίας των οχημάτων στην Απόφαση περιγράφονται συγκεκριμένες διαδικασίες:
– Συστήνεται Επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους των Διεθνών Ομοσπονδιών (Δ.Ο.Α. Δ.Ο.Π.Α. και Δ.Ο.Μ.) στην Ελλάδα, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ενιαίας Ομοσπονδία Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων Μηχανημάτων και Μοτοσυκλετών (Ε.Ο.Β.Ε.Α.Μ.Μ.) με έργο επανεξέταση, εντός δέκα (10) μηνών από τη συγκρότησή της, του χαρακτηρισμού ως ιστορικού ενδιαφέροντος των οχημάτων με έτος πρώτης ταξινόμησης (κυκλοφορίας) από το 1970 και μετέπειτα και η διατύπωση σχετικής εισήγησης. Έως την επανεξέταση του χαρακτηρισμού τους ως ιστορικού ενδιαφέροντος από την Επιτροπή, δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία τους. Στην περίπτωση θετικής εισήγησης ισχύει ο χαρακτηρισμός του οχήματος, ενώ σε περίπτωση αρνητικής εισήγησης ο χαρακτηρισμός ακυρώνεται. Ο χαρακτηρισμός συνεχίζει να ισχύει για τα οχήματα πρώτης ταξινόμησης (κυκλοφορίας) έως και το 1969.
– Θεσμοθετείται το Πιστοποιητικό Καταχώρισης που εκδίδεται από οιαδήποτε ελληνική ομοσπονδία ιστορικών οχημάτων στην οποία έχει εγγραφεί το χαρακτηρισμένο ως ιστορικό όχημα και ανανεώνεται κάθε δύο χρόνια.
Τα οχήματα που χαρακτηρίζονται για πρώτη φορά ιστορικά απευθύνονται στα νομικά πρόσωπα που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα τις Διεθνείς Ομοσπονδίες. Μετά το πέρας του έργου της Επιτροπής θα καθοριστεί διαδικασία για τη χορήγηση και τη διάθεση κρατικών πινακίδων ιστορικού ενδιαφέροντος, που θα κατασκευάζονται με μέριμνα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
Η θέση της Ελληνικής Λέσχης Κλασσικής Μοτοσυκλέτας
Σχεδόν άμεσες ήταν οι αντιδράσεις από ενδιαφερόμενους φορείς, με την Ελληνική Ομοσπονδία (ΦΙΛΠΑ) να ενεργοποιείται δημιουργώντας ψήφισμα καταγγελίας στον οργανισμό Avaaz και τη Λέσχη Κλασικής Μοτοσικλέτας να μας στέλνει την παρακάτω επιστολή:
«Η έκδοση αυτής της νέας Υπουργικής απόφασης -και όπως περιληπτικά αναφέρεται- δεν δίνει λύση στο θέμα των Ιστορικών Οχημάτων στη χώρα μας, αλλά αντίθετα θα απαγορεύει την κίνηση όλων των μοντέλων μετά το 1970 μέχρι να ελεγχθούν από ειδική επιτροπή! Η λέσχη συμμετέχει στο ψήφισμα που διοργανώθηκε από την Ομοσπονδία, με σκοπό τη συγκέντρωση όσο το δυνατόν περισσότερων υπογραφών, οι οποίες θα λειτουργήσουν ως διαπραγματευτικό μέσο στη λύση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί με τα Ιστορικά Οχήματα. Είναι πολύ σημαντικό θέμα και η στήριξή σου είναι πολύτιμη. Θα λάβεις μέρος; Δες περισσότερα και πρόσθεσε το όνομά σου εδώ»