Η αναβίωση ιστορικών ευρωπαϊκών εταιρειών από ασιατικά εργοστάσια συνεχίζεται αμείωτη και προς πάσα κατεύθυνση..
Θα περίμενε κανείς η Jawa να είναι τσέχικη ή σλοβάκικη εταιρεία, αλλά πλέον είναι ..ινδική, με τον ασιατικό κολοσσό Mahindra να την έχει εξαγοράσει από το 2016 ταυτόχρονα με τη βρετανική –επίσης θρυλική- BSA. Ο πρώτος καρπός αυτής της εμπορικής συναλλαγής ήρθε το 2017, ονομαζόταν 350 OHC (από το Over Head Camshaft, που σημαίνει 1 ΕΕΚ) και είχε να κάνει με μια μοτοσυκλέτα με ιστορία ..83 χρόνων, θυμίζοντας εμφανισιακά το θρυλικό μοντέλο της φίρμας 350 type 634. Μόνο που αυτήν τη φορά δεν είχε δίχρονο δικύλινδρο κινητήρα αλλά μονοκύλινδρο τετράχρονο, πάντα στα 350 κυβικά.
Το συγκεκριμένο κινητήριο σύνολο ήταν μια κόπια του αντίστοιχου από το χωματερό Honda XR 400, μόνο που διέθετε ηλεκτρονικό ψεκασμό και κατασκευαζόταν από την κινεζική Shineray (ομοίως ασιατικός κολοσσός). Η Jawa 350 του 2017 ήταν η πρώτη που χρησιμοποίησε ABS στην 90χρονη ιστορία της φίρμας και αυτό από μόνο του αποτέλεσε είδηση. Όπως επίσης και πως ξεπερνούσε τις προδιαγραφές Εuro4, κάτι απαραίτητο αν ήθελε να κυκλοφορήσει και στην Ευρωπαϊκή αγορά, κάτι που όμως ποτέ δεν έγινε και με τους λόγους να παραμένουν άγνωστοι. Πιθανά κάτι δεν άρεσε στους νέους Ινδούς ιδιοκτήτες (μια θυγατρική της Mahindra ονόματι Classic Legends έχει αναλάβει το όλο πρότζεκτ) και μάλλον έτσι είναι αν αναλογιστούμε ότι μόλις πριν λίγες μέρες παρουσίασαν δύο εντελώς νέα μοντέλα με έναν εντελώς διαφορετικό κινητήρα.
Από την άλλη, για να συνεχίσουμε την αναζήτηση του λόγου που το 350 δεν ήρθε στις «δικές» μας αγορές, δεν πολυκαίγονται οι Ινδοί για αυτές, καθόσον οι αντίστοιχες ασιατικές και νοτιο-αμερικανικές απορροφούν τεράστια μεγέθη πωλήσεων αντίστοιχων low budget μοτοσυκλετών. Πρώτος στόχος δεν ήταν άλλος από την τοπική αγορά, όπου η Jawa σάρωνε σε πωλήσεις τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, άρα είχε στρωμένο το έδαφος!
Jawa και Jawa 42
Έτσι ονομάζονται τα δύο νέα μονοκύλινδρα μοντέλα της εταιρείας, Jawa σκέτο το ένα και Jawa 42 το άλλο, αμφότερα με έναν τετράχρονο υγρόψυκτο κινητήρα με 2ΕΕΚ και σχεδίαση με ψύκτρες στην κεφαλή που παραπέμπουν σε δίχρονο μοτέρ! Η απόδοση του ψεκαστού κινητήρα των 293cc είναι 28Hp και η ροπή που παρέχει βρίσκεται στα 28Nm, αμφότερες οι τιμές σε μη ανακοινώσιμο αριθμό στροφών. Τα δύο μοντέλα διαφοροποιούνται μεταξύ τους σε σημεία ικανά να προσδώσουν δύο διαφορετικές προτάσεις, μια πλέον κλασσική (δείτε τα φτερά του σκέτου Jawa και θα καταλάβετε) και μια πιο «μοντέρνα» και ελάχιστα φθηνότερη (42). Και για να συντηρηθεί η διαχρονική αυθεντικότητα της μάρκας, οι δύο μοτοσυκλέτες διαθέτουν πανέμορφους ακτινωτούς τροχούς (18” μπροστά) και ..ταμπούρο στον πίσω τροχό.
Ευτυχώς που μπροστά υπάρχει δισκόφρενο 280mm με διπίστονη δαγκάνα, το οποίο συνεργάζεται με μονοκάναλο ABS. Από τα λίγα πληροφοριακά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Jawa μάθαμε πως το κιβώτιο είναι 6 σχέσεων, πως το ρεζερβουάρ δέχεται 14 λίτρα βενζίνης, πως το βάρος των μοτοσυκλετών δεν ξεπερνά τα 170Kg (πλήρεις υγρών) και πως θα κατασκευάζονται στις εγκαταστάσεις της Mahindra στη βιομηχανική ζώνη Pithampur, κάτι παραπάνω από 560 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Βομβάης. Στην ινδική αγορά θα ξεκινήσει η διάθεσή τους από τον ερχόμενο Φεβρουάριο και σε τιμές περί τα 2.000€, δυστυχώς παραμένει άγνωστο αν και πότε θα έρθουν κατά Ευρώπη μεριά..