Του Νίκου Τσαμάνδουρα
Η επιστροφή του Fireblade είναι γεγονός, με τους Ιάπωνες να παίζουν επιτέλους με τη φωτιά και να βάζουν στόχο τον πυρπολισμό του ανταγωνισμού.
Η πολυσχιδής παρουσία της Honda στη φετινή έκθεση EICMA είχε ως αδιαμφισβήτητο highlight το νέο μεγάλο CBR, που πλέον έχει το –νέο- όνομα, έχει και τη χάρη. Από το 2004 που διαδέχθηκε το CBR954RR, το Fireblade του λίτρου ξεκίνησε μεν από τους 172 ίππους –ικανοποιητικός αριθμός για 15 χρόνια πριν- δεν ξεπέρασε ωστόσο ποτέ τους 190. Γεγονός που μετέτρεψε τη φλεγόμενη λεπίδα σε ξυραφάκι, συγκρινόμενη πάντα με τον ανταγωνισμό. Από το 2020 όμως το σκηνικό αλλάζει άρδην για τον πάλαι ποτέ φτωχό συγγενή των μεγάλων superbike. Η Honda το αποφάσισε και πέρα από την επιδίωξη της γραμμικότητας κυνηγά πλέον και τους απόλυτους αριθμούς. Αυτούς, που φέρνει το νέο CBR1000RR-R.
Όνομα και πράγμα
Αγριότερο από κάθε άλλη φορά το νέο RR-R ξεκινά την επίθεση με το καλημέρα, καθώς πλέον συστήνεται με ένα «R» παραπάνω, μια σαφής αναφορά αν θέλετε στις προθέσεις της Honda για τα ερχόμενα πρωταθλήματα των SBK, με πρεσβευτές τους Alvaro Bautista και Leon Haslam. To «Fireblade» είναι ο μόνος κοινός τόπος με τη μοτοσυκλέτα που είχε το εν λόγω όνομα για πρώτη φορά το 1992, με το φετινό μοντέλο να είναι η επιτομή της μεταφοράς τεχνολογίας από την RC213V στο δρόμο. Κινητήρας, πλαίσιο και αεροδυναμική έρχονται από τη μοτοσυκλέτα του Marc Marquez. Δεν είναι πολύ τυχαίο αυτό το όνομα, σωστά;
Ακόμα και το ψαλίδι έρχεται από την «πολιτικώς ορθή» RC213V-S, ενώ η αγωνιστική φιλοσοφία φτάνει τη μοτοσυκλέτα στο peak των επιδόσεων αγγίζοντας τους 215+ ίππους με την συμβολή του συστήματος ram-air. Μέσα στο ολοκαίνουριο αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο θα βρούμε έναν τετρακύλινδρο εν σειρά κινητήρα, που αποδίδει τους 215+ ίππους στις 14.500rpm και τα 113Νm στις 12.500rpm. Επειδή μιλάμε για Honda, αξίζει να αναφερθούμε στα πιστόνια του κινητήρα που είναι σφυρήλατα, κατασκευασμένα από αλουμίνιο Α2618. Λογικό είναι να μη σας λέει κάτι αυτή η πληροφορία οπότε και δε θα μπούμε σε περαιτέρω λεπτομέρειες, θα πούμε μονάχα πως τα ίδια «φοράει» και το RC213V-S των –περίπου- 150.000 ευρώ και ο νοών νοείτω.
Ηλεκτρονικά άρτιο
Ηλεκτρονικό γκάζι σε CBR1000RR είδαμε πρώτη φορά το 2017. Ξεχάστε για ακόμα μια φορά ότι ξέρατε καθώς αυτή τη φορά το Ride by Wire έρχεται και πάλι από το RC213V-S! Μέσα από 3 riding modes o αναβάτης μπορεί να ορίσει την ισχύ (από το 1 μέχρι το 5) και το φρενάρισμα του κινητήρα (από το 1 μέχρι το 3) καθώς επίσης και το πόσο θα σουζάρει (wheelie control- επίσης ρυθμιζόμενο σε 3 επίπεδα και Off), με την παρεμβατικότητα των ηλεκτρονικών βοηθημάτων να είναι στο χέρι του τυχερού που βρίσκεται στη σέλα του CBR1000RR-R.
Επίσης ρυθμιζόμενο είναι το HSTC (Honda Selectable Torque Control), το οποίο καθορίζει τη ροπή του κινητήρα κλιμακούμενη από το 1 ως το 9 και προσφέρει τη δυνατότητα απενεργοποίησης, κοινώς «δώστα όλα». Για την ώρα της πίστας, πέρα από το βελτιστοποιημένο για το CBR1000RR-R, ηλεκτρονικό οπλοστάσιο, υπάρχει και το Start Mode, δηλαδή ο περιορισμός του κινητήρα στις 6, 7, 8 ή 9 χιλιάδες στροφές παρά το τέρμα ανοιχτό γκάζι κατά την εκκίνηση, ώστε ο αναβάτης να έχει κατά νου μόνο το πότε θα σβήσουν τα φώτα για να αφήσει το συμπλέκτη. Κερασάκι στην ηλεκτρονική τούρτα ο αισθητήρας αδράνειας 6 αξόνων της Bosch, που έρχεται για να κατανοήσει όλες τις ασκούμενες δυνάμεις της φυσικής που δε μπορεί να αντιληφθεί -άρα και να αντιμετωπίσει- ο αναβάτης. Πολύτιμο βοήθημα και το τριών επιπέδων ηλεκτρονικό αμορτισέρ τιμονιού HESD (Honda Electronic Steering Damper), με το σύστημα quick shifter (για αλλαγές ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη) να ανήκει στο βασικό εξοπλισμό της έκδοσης SP.
Από λευκό χαρτί
Μιας και μιλάμε για μια εκ θεμελίων νέα μοτοσυκλέτα, οφείλουμε να πούμε πως το αλουμίνιο κυριαρχεί σε κινητήρα, πλαίσιο, υποπλαίσιο και ψαλίδι με στόχο την ελάττωση του βάρους, το οποίο είναι πλέον στα 201 κιλά με τη μοτοσυκλέτα πλήρη υγρών. Κιλά που έχουν πλέον χαμηλότερο κέντρο βάρους, αποσκοπώντας φυσικά στον καλύτερο δυνατό έλεγχο της μοτοσυκλέτας. Έλεγχος που έρχεται και από τα κορυφαία περιφερειακά, όπως οι πλήρως ρυθμιζόμενες αναρτήσεις της Showa και τα φρένα άγκυρες της Nissin (Ohlins και Brembo αντίστοιχα στην έκδοση SP), που πέρα από το αυτονόητο ABS είναι εξοπλισμένα και με ρυθμίσεις για πιο σπορ οδήγηση αλλά και για τις πίστες (sport/track mode). Ο σχεδιασμός της μοτοσυκλέτας είναι σε μίνιμαλ ρυθμούς, με τα πάντα να είναι μελετημένα με στόχο τη δίαιτα και την εργονομία.
Μιας και αναφερθήκαμε στα του σχεδιασμού, ας πούμε και για τα εξ όψεως χαρακτηριστικά της μοτοσυκλέτας. Κραυγαλέο χαρακτηριστικό η εκ του MotoGP ερχόμενη αεροδυναμική, που πέραν των συνολικών εφαρμογών της στο σώμα της μοτοσυκλέτας κορυφώνεται στα winglets (φτεράκια), που έρχονται να δώσουν σταθερότητα στα πολλά και κράτημα στις στροφές. Οι φωτισμοί δε θα μπορούσαν να είναι τίποτα λιγότερο από Led σε κάθε έκφανσή τους, ενώ και η οθόνη ενδείξεων είναι μια έγχρωμη TFT-LCD 5 ιντσών με πληροφόρηση για ότι δεν μπορείτε να φανταστείτε. Τέλος, το νέο CBR1000RR-R είναι εξοπλισμένο και με σύστημα Smart Key, κάτι που αφενός επιταχύνει την καθημερινή ρουτίνα, καθώς δεν χρειάζεται το βάλε βγάλε στην κλειδαριά για την εκκίνηση του κινητήρα, αφετέρου έδωσε χώρο για το σύστημα ram-air, με τη ροή του αέρα να είναι απρόσκοπτη στα σπλάχνα της μοτοσυκλέτας.
Ένα SP για τους ακόμα πιο γρήγορους
Στην «απλή» του εκδοχή το CBR1000RR-R «φοράει» ρυθμιζόμενες αναρτήσεις της Showa, τετραπίστονες δαγκάνες της Nissin μπροστά και το ίδιο δισκόφρενο της Brembo που σταματά και το RC213V-S στον πίσω τροχό! Όταν οι απαιτήσεις αυξηθούν, η απάντηση έρχεται με την έκδοση SP, όπου οι αναρτήσεις πλέον είναι οι ημι-ενεργητικές 2ης γενιάς Öhlins Smart Electronic Control (S-EC), που προσφέρουν ακόμα περισσότερες δυνατότητες “fine tuning”. Eίναι ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες και αφορούν σε ανεστραμμένο πιρούνι NPX Smart-EC και μονό αμορτισέρ TTX36 Smart-EC. Στην έκδοση SP τα φρένα Stylema της Brembo είναι τεχνολογικά πολύ μπροστά, μιλάμε για αγωνιστικές προδιαγραφές και σίγουρα ό,τι το καλύτερο μπορείς να βρείς σε μοτοσυκλέτα παραγωγής. Τέλος, σε αμφότερες τις εκδόσεις η εξάτμιση είναι από τιτάνιο και φέρει το σήμα της Akrapovic.
Επίλογος
Σίγουρα η Honda με το CBR1000RR-R του 2020 κατάφερε να ξαναμπεί στο χάρτη των μεγάλων και απόλυτων supersport κατασκευών. Όλα μάλιστα συνηγορούν όχι απλά σε μια επιστροφή αλλά σε μια καθιέρωση με αξιώσεις, καθώς δεν μιλάμε για απλό «φρεσκάρισμα» αλλά για ένα γονιδιακό θα έλεγε κανείς επαναπροσδιορισμό. Έναν επαναπροσδιορισμό που έρχεται να γεφυρώσει δρόμους και πίστες, αλλά και να επαναφέρει τη Honda στην κορυφή του παγκόσμιου πρωταθλήματος Superbike (World SBK). Δε μένει παρά να έρθει η επόμενη χρονιά για μια εκ του σύνεγγυς δοκιμή, η οποία θα συντελέσει στη σφαιρικότερη και ουσιαστικότερη άποψη για το τι εστί πραγματικά αυτό το παραπάνω «R». Ένα σημαντικό μοντέλο για τη Honda και την κατηγορία ευρύτερα, που όσο παρέμενε φήμη προκαλούσε κάποια γέλια, τα οποία όμως με την παρουσίασή του στην EICMA μάλλον κόπηκαν με φωτιά και με μαχαίρι!
Ας δούμε και την άποψη του ίδιου του Marc Marquez:
Tεχνικά Χαρακτηριστικά
ENGINE |
|
Type |
Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 |
Engine Displacement (cm³) |
999.9cc |
No. of Valves per Cylinder |
4 |
Bore ´ Stroke (mm) |
81mm x 48.5mm |
Compression Ratio |
13.0 x 1 |
Max. Power Output |
160kW @ 14,500 |
Max. Torque |
113Nm @ 12,500 |
Oil Capacity |
4.0L |
FUEL SYSTEM |
|
Carburation |
PGM-DSFI |
Fuel Tank Capacity |
16.1L |
Fuel Consumption |
16.0km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM |
|
Starter |
Electric |
Battery Capacity |
12-6 YTZ7S |
DRIVETRAIN |
|
Clutch Type |
Wet, multiplate hydraulic clutch with assist slipper |
Transmission Type |
6-speed |
Final Drive |
Chain |
FRAME |
|
Type |
Aluminium composite twin spar |
CHASSIS |
|
Dimensions (L x W x H) |
2100 x 745 x 1140mm |
Wheelbase |
1455mm |
Caster Angle |
24o |
Trail |
102mm |
Seat Height |
830mm |
Ground Clearance |
115mm |
Kerb Weight |
201kg |
SUSPENSION |
|
Type Front |
Showa Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43 mm, and a Big Piston Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke |
Type Rear |
Unit Pro-Link with gas-charged HMAS damper featuring 10-step preload and stepless compression and rebound damping adjustment, 137mm stroke. Showa Balance-Free Rear Cushion with preload, compression and rebound adjustment. |
WHEELS |
|
Rim Size Front |
17 inch x 3.5 |
Rim Size Rear |
17 inch x 6.0 |
Tyres Front |
120/70-ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
Tyres Rear |
200/55-ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
BRAKES |
|
ABS System Type |
2 Channel |
Front |
330mm disc with radial-mount 4-piston Nissin caliper |
Rear |
220mm disc with 2-piston Brembo caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
TFT-LCD |
Security System |
HISS |
Headlight |
LED |
Taillight |
LED |