Επιμέλεια: Θάνος Κυλάφης

Οι κατασκευαστές κρανών βρίσκονται ήδη αντιμέτωποι με έναν λαβύρινθο διαφορετικών πιστοποιήσεων σε όλο τον κόσμο για να είναι τα προϊόντα τους νόμιμα για πώληση και χρήση, όπως το DOT, το Snell, το UN ECE και το JIS στην Ιαπωνία. Αλλά πρόσφατα η FIM έβαλε το δικό της σύστημα, με τους κανονισμούς FRHPhe-01 που απαιτούνται επί του παρόντος για τα κράνη που χρησιμοποιούνται σε δραστηριότητες αγώνων πίστας που επιβλέπει. Από το 2026, αυτό το πρότυπο θα γίνει πιο σκληρό με την εισαγωγή των κανόνων FRHPhe-02 και οι απαιτήσεις της FIM προς συμμόρφωση θα επεκταθούν σε όλα σχεδόν τα αθλήματα μοτοσικλετών, συμπεριλαμβανομένων των πρωταθλημάτων εκτός δρόμου.

 

Αν και δεν επηρεάζει άμεσα τους κανόνες που πρέπει να πληρούν οι κατασκευαστές κρανών για χρήση στο δρόμο σε όλο τον κόσμο, η συμμετοχή της FIM σημαίνει ότι τα κράνη υψηλής ποιότητας με φιλοδοξίες να χρησιμοποιηθούν σε Πρωταθλήματα που διοργανώνονται από την FIM θα πρέπει να αναβαθμιστούν για να ξεπεράσουν το πρωτόκολλο δοκιμών στις οποίες θα εκτίθενται σύμφωνα με το FRHPhe-02. Από το 2019, οι αναβάτες MotoGP έπρεπε να φορούν κράνη εγκεκριμένα στα επίπεδα FRHPhe-01 και αυτή η απαίτηση επεκτάθηκε και σε άλλες κατηγορίες αγώνων πίστας FIM το 2020. Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε εφαρμογή σταδιακά, με διαθέσιμες δοκιμές στα πρότυπα FRHPhe-02 από τον Ιανουάριο του 2023 , και μια σύσταση ότι τα κράνη να συμμορφώνονται σχεδόν με όλες τις κατηγορίες αγώνων FIM από το 2025. Από το 2026, η συμμόρφωση θα είναι υποχρεωτική στους αγώνες FIM, με εξαίρεση τα trial, τα pedelec, τα UTV και τις μοτοσυκλέτες που προσπαθούν να σπάσουν τα ρεκόρ ταχύτητας εδάφους .

 

Οι νέοι κανόνες θα ξεκινήσουν με κράνη εγκεκριμένα στα επίπεδα ECE 22-06, JIS T8133:2015 ή Snell M2015, M2020D ή M2020R—έτσι θα πρέπει ήδη να έχουν επιβιώσει μερικές από τις πιο δύσκολες διαθέσιμες διαδικασίες έγκρισης—και να προσθέσουν περαιτέρω δοκιμές . Το FRHPhe-02 περιλαμβάνει νέες απαιτήσεις για δοκιμές πρόσκρουσης, με κράνη να χτυπιούνται τυχαία σε εννέα έως 13 από τις 22 πιθανές θέσεις πρόσκρουσης και να χρειάζεται να επιβιώσουν από χτυπήματα σε επίπεδους, ημισφαιρικούς και λοξούς άκμονες. Συγκεκριμένα, υπάρχουν κρούσεις υψηλότερης ταχύτητας σε τέσσερις από τις 17 πιθανές θέσεις σε επίπεδο άκμονα και άλλες τέσσερις από 17 θέσεις σε ημισφαιρικό αμόνι. Υπάρχει επίσης ένα νέο τεστ γρήγορης αφαίρεσης μαξιλαριού μάγουλου και τα ίδια τεστ διείσδυσης που απαιτούνται ήδη από το FRHPhe-01.

Όπως και με το FRHPhe-01, τα συμβατά κράνη θα αναγνωρίζονται από μια ετικέτα ραμμένη στο λουρί του πηγουνιού που περιέχει έναν κωδικό QR που συνδέεται με το πιστοποιητικό πιστοποίησης και επιτρέπει στα κράνη να παρακολουθούνται μεμονωμένα σε εκδηλώσεις στις οποίες διαγωνίζονται.

“Ο πρώτος στόχος της FIM ήταν πάντα η ασφάλεια των αναβατών της. Μετά την εμπειρία της φάσης 1 του προγράμματος FIM Racing Homologation για κράνη (FRHPhe-01), η FIM και η Dorna είναι πλήρως ικανοποιημένες με τα αποτελέσματα για την ασφάλεια των αναβατών. Το FRHPhe-02 αντιπροσωπεύει ένα ορόσημο για την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας για τους αναβάτες μας και για την εισαγωγή ενός προτύπου FIM για αναβάτες εκτός δρόμου”, δήλωσε ο Jorge Viegas, πρόεδρος της FIM. “Η FIM συμμετείχε σε αυτό το έργο, με πολλή δουλειά μαζί με τους κατασκευαστές κρανών, τους υποστηρικτές μας και με τα σχόλια των Τεχνικών Αγωνοδίκων μας. Αναμένω ότι ορισμένοι κατασκευαστές θα προτείνουν κράνη συμβατά με το FRHPhe-02 στους αναβάτες μας πριν από τον στόχο της σεζόν του 2026 και θα μπορούσαν να τα κατασκευάσουν όχι μόνο για πρωταθλήματα FIM αλλά και για εκδηλώσεις εθνικής ομοσπονδίας, για ασφάλεια σε off-road”.