Νέα αεροδυναμική, αναβαθμισμένη εμφάνιση, εξελιγμένος κινητήρας και ηλεκτρονικά, είναι οι αλλαγές που αναλαμβάνουν να κρατήσουν τη ναυαρχίδα της Yamaha σε ανταγωνιστικά επίπεδα.
Με ένα εκτενές δελτίο τύπου η Yamaha παρουσιάζει το R1 του 2020, μιας μοτοσυκλέτας υπερ-επιδόσεων που άλλαξε τους κανόνες του παιχνιδιού όταν πρωτο-παρουσιάστηκε πριν 22 χρόνια (1998). Διαθέτει νέα εμφάνιση, εμπνευσμένη από τους αγώνες, επιβεβαιώνοντας τη θέση του ως η απόλυτη μοτοσυκλέτα supersport της Yamaha. Με το στυλ MotoGP που διαθέτει και εξοπλισμένο με ένα σύνολο επτά ηλεκτρονικών ελέγχων, το R1 του 2020 είναι πανέτοιμο να αντικρύσει στα μάτια τα κυρίαρχα μοντέλα της κατηγορίας.
Κατασκευή εμπνευσμένη από M1
Το καθαρόαιμο DNA του αγωνιστικού M1 είναι εμφανές στο επιθετικό μπροστινό μέρος και στην αγωνιστικού τύπου ζελατίνα, ενώ τα πλαϊνά του νέου φέρινγκ ρέουν αρμονικά στο δοχείο καυσίμου, δίνοντας ένα καθαρό, πλήρως ενσωματωμένο στυλ, που ενισχύεται ακόμη περισσότερο από τα ασορτί καλύμματα στο κάτω μέρος του ρεζερβουάρ. Ο αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας (CD) έχει βελτιωθεί περισσότερο από 5%, κάτι που μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση των επιδόσεων στις υψηλές ταχύτητες. Επιπλέον, οι νέας σχεδίασης προβολείς και τα ανασχεδιασμένα φώτα θέσης (όλα τεχνολογίας full LED) τονίζουν ακόμη περισσότερο το χαρακτήρα της νέας γενιάς του μοντέλου. Όπως και ένας νέος αλουμινένιος αεραγωγός πίσω από το μπροστινό φέρινγκ (για αυξημένη ακαμψία), ενώ το κάτω τμήμα αυτού, που καλύπτει το σύστημα εξάτμισης, είναι πλέον κατασκευασμένο από τιτάνιο. Χάρη στο στρόφαλο crossplane, που παρέχει ανομοιόμορφη ακολουθία ανάφλεξης 270° – 180° – 90° – 180° και μέγιστη ισχύ 200Hp στις 13.500rpm, ο κινητήρας του νέου YZF-R1 αποδίδει υψηλά επίπεδα γραμμικής ισχύος σε συνδυασμό με εκρηκτικό χαρακτήρα. Οι μηχανικοί της Yamaha έχουν βελτιώσει ακόμη περισσότερο την απόδοσή του στις υψηλές στροφές, υιοθετώντας κοκοράκια τύπου “finger-follower” και νέα προφίλ εκκεντροφόρων, που παρέχουν βελτιστοποιημένη ανύψωση βαλβίδων και πιο σταθερό άνοιγμα και κλείσιμό τους, κάτι που εξασφαλίζει πιο ομαλή και αποδοτική λειτουργία.
Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές είναι η νέας σχεδίασης διάταξη εισαγωγής, με ανασχεδιασμένη κυλινδροκεφαλή και μπεκ ψεκασμού. Οι βαλβίδες γκαζιού μετακινήθηκαν πιο κοντά στους θαλάμους καύσης, προκειμένου να μειωθεί ο όγκος της εισαγωγής και να εξασφαλιστεί σταθερότητα στην καύση και καλύτερη απόδοση. Επίσης, τα νέα μπεκ ψεκασμού της Bosch τοποθετήθηκαν επάνω από τα σώματα των βαλβίδων γκαζιού και όχι κάτω από αυτά. Αυτά τα νέα μπεκ ψεκασμού 10 οπών μεταφέρουν το καύσιμο πιο άμεσα στους θαλάμους καύσης και παρέχουν πιο ευρεία γωνία ψεκασμού 21,5 μοιρών. Οι περαιτέρω αναβαθμίσεις που έχουν γίνει περιλαμβάνουν ανασχεδιασμένο σύστημα εξάτμισης με συνολικά 4 καταλύτες, ενώ τόσο το τελικό όσο και τα προστατευτικά του κινητήρα από τη θερμότητα διαθέτουν πρόσθετα αντίμετρα μείωσης του θορύβου. Για αυξημένη απόδοση και μειωμένες απώλειες ισχύος, ο στρόφαλος χρησιμοποιεί οπές λίπανσης μεγαλύτερης διαμέτρου σε συνδυασμό με μεγαλύτερης διαμέτρου έδρανα στήριξής του. Στις αλλαγές που έγιναν στο μοντέλο του 2020 περιλαμβάνονται επίσης πιο φαρδύ γρανάζι της δεύτερης ταχύτητας, καθώς και παχύτερες πλάκες στην αλυσίδα τελικής μετάδοσης. Τέλος, για βελτιωμένη ψύξη στις θυρίδες εξαγωγής τοποθετήθηκε ανασχεδιασμένη δίοδος για το ψυκτικό της κυλινδροκεφαλής.
Γκάζι APSG “ride-by-wire”
Το ηλεκτρονικό γκάζι YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) που ελέγχει τις βαλβίδες γκαζιού εξακολουθεί να υπάρχει στο μοντέλο του 2020. Για βελτιωμένη αίσθηση του γκαζιού και μειωμένο βάρος, το νέο R1 διαθέτει ένα νέο σύστημα APSG (Accelerator Position Sensor Grip) με μαγνήτη και αισθητήρα που στέλνει σήματα στο YCC-T. Προκειμένου να διατηρηθεί η αίσθηση απόκρισης του συμβατικού περιστροφικού γκριπ, η νέα μονάδα APSG διαθέτει ελατήριο, προστατευτικό και γρανάζι που προσφέρουν μια φυσική και προοδευτική αίσθηση, με τις ρυθμίσεις να έχουν σχεδιαστεί για βελτιωμένα επίπεδα ελέγχου και καλύτερη αλληλεπίδραση μεταξύ αναβάτη και μοτοσυκλέτας.
Αναβαθμισμένη ανάρτηση
Το πιρούνι Kayaba 43mm θεωρείται ένα από τα καλύτερα στην κατηγορία και η εσωτερική του δομή έχει τροποποιηθεί για να προσφέρει βελτιωμένη πληροφόρηση στον αναβάτη. Οι βαλβίδες απόσβεσης είναι νέας σχεδίασης και ο συνδυασμός τους, με ελαφρώς μειωμένο ρυθμό απόσβεσης ελατηρίου και ανασχεδιασμένη στάθμη λαδιού, παρέχει πληροφόρηση ακριβείας για την επιφάνεια του δρόμου, καθώς και πιο άμεσο και φυσικό χειρισμό. Αυτές οι αλλαγές στη μπροστινή ανάρτηση συμπληρώνονται από το αμορτισέρ τιμονιού και τις βελτιστοποιημένες ρυθμίσεις του πίσω αμορτισέρ. Οι δύο μπροστινοί δίσκοι 320mm με δαγκάνες monobloc είναι γνωστοί για την εξαιρετική αίσθηση και απόδοση στο φρενάρισμα. Στο μοντέλο του 2020 έχει τοποθετηθεί νέο υλικό στα τακάκια, το οποίο είναι πιο ανθεκτικό σε μεγάλες τριβές. Τα ελαστικά έχουν επίσης αναβαθμιστεί στο νέο μοντέλο, τώρα πια χρησιμοποιούνται Bridgestone Battlax RS11, που σύμφωνα με τη Yamaha παρέχουν εξαιρετική πρόσφυση, ακρίβεια και πολύ καλή αίσθηση, επιτρέποντας στον αναβάτη να οδηγήσει στο όριο με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.
Tεχνολογία ηλεκτρονικού ελέγχου
To YZF-R1 είναι μοτοσυκλέτα που διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη επόμενης γενιάς με την αδρανειακή μονάδα μέτρησης 6 αξόνων. Η μονάδα IMU διαθέτει γυροσκόπιο και αισθητήρες G που ελέγχουν την κίνηση ως προς και τους τρεις άξονες, καθώς και ένα επιταχυνσιόμετρο που μετρά την επιτάχυνση εμπρός-πίσω, επάνω-κάτω και αριστερά-δεξιά. Η IMU μεταδίδει τα δεδομένα 125 φορές το δευτερόλεπτο στην ECU, η οποία ελέγχει τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Για το 2020, αυτή η κορυφαία supersport μοτοσυκλέτα αξιοποιεί δύο νέες εξελιγμένες τεχνολογίες ηλεκτρονικού ελέγχου, που αυξάνουν ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες της μοτοσυκλέτας στην πίστα. Το νέο σύστημα ελέγχου φρένων (BC) επιτρέπει στους αναβάτες να επιλέγουν μεταξύ δύο λειτουργιών ABS (BC1 και BC2) αυτό που ταιριάζει καλύτερα στις προσωπικές τους προτιμήσεις και στις εκάστοτε οδηγικές συνθήκες. Η BC1 διαθέτει σταθερό επίπεδο ευαισθησίας ABS, ενώ η BC2 μεταβλητό, που εξαρτάται από τη γωνία κλίσης. Στη λειτουργία BC2 η ευαισθησία και η ταχύτητα παρέμβασης του ABS αυξάνονται όσο μεγαλώνει η κλίση της μοτοσυκλέτας, προσφέροντας επιπλέον σιγουριά και έλεγχο στις στροφές. Τα δεδομένα που σχετίζονται με την ταχύτητα των τροχών και οι πληροφορίες από την αδρανειακή μονάδα μέτρησης (IMU), όπως η γωνία κλίσης και η επιτάχυνση της ολίσθησης, μεταδίδονται στο συγκρότημα της υδραυλικής μονάδας και στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του ABS, οι οποίες πραγματοποιούν υπολογισμούς σε πραγματικό χρόνο. Αυτές οι πληροφορίες, κατόπιν, δίνουν τη δυνατότητα στο σύστημα ελέγχου φρένων να αποτρέψει το μπλοκάρισμα των τροχών, ρυθμίζοντας την εφαρμογή της υδραυλικής πίεσης.
Νέο σύστημα διαχείρισης φρεναρίσματος κινητήρα (EBM)
Μια νέα προσθήκη στην εντυπωσιακή γκάμα τεχνολογιών ηλεκτρονικού ελέγχου του R1 είναι το EBM, ένα σύστημα που προσφέρει στους αναβάτες τη δυνατότητα να επιλέγουν ένα από τα τρία επίπεδα ισχύος φρεναρίσματος του κινητήρα (υψηλό – μεσαίο – χαμηλό) ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης και τις προσωπικές προτιμήσεις τους. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από διάφορους αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένης της επιλεγμένης σχέσης μετάδοσης, των σ.α.λ. του κινητήρα, της θέσης του γκαζιού και της θέσης της βαλβίδας γκαζιού, η ECU προσαρμόζει το άνοιγμα του γκαζιού, το χρονισμό της ανάφλεξης και τον όγκο έγχυσης καυσίμου, προκειμένου να ελέγξει το επίπεδο φρεναρίσματος του κινητήρα. Η EBM1 παρέχει την υψηλότερη ισχύ φρεναρίσματος, ενώ η EBM3 τη χαμηλότερη.
Τροποποιημένο σύστημα ελέγχου εκκίνησης (LCS)
Το σύστημα ελέγχου εκκίνησης (LCS) του R1 προσφέρει αυξημένο έλεγχο κατά την εκκίνηση σε αγώνα. Για το μοντέλο του 2020 η λειτουργία LCS1 έχει τροποποιηθεί, ώστε να ενεργοποιείται στις 9000rpm με άνοιγμα γκαζιού 41 μοιρών. Με την προσθήκη των BC – EBM και την τροποποίηση του LCS, το νέο YZF-R1 διαθέτει επτά συνολικά τύπους ηλεκτρονικών βοηθημάτων αναβάτη και λειτουργιών ελέγχου, παρέχοντας έτσι αυξημένη σιγουριά και έλεγχο σε ένα ευρύ φάσμα συνθηκών οδήγησης.
MyGarage App
Με τη δωρεάν εφαρμογή MyGarage, οι κάτοχοι Yamaha σειράς R μπορούν να διαμορφώσουν το δικό τους απόλυτο μοντέλο σε 3D. Είναι ένας γρήγορος και εύκολος τρόπος για τη δημιουργία ενός εικονικού μοντέλου Yamaha με επιλεγμένα γνήσια ανταλλακτικά, καθώς η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να δουν, να αποθηκεύσουν και να μοιραστούν οποιονδήποτε αριθμό εξατομικευμένων διαμορφώσεων. Με περισσότερες από 1 εκατομμύριο λήψεις, η MyGarage είναι η πιο δημοφιλής εφαρμογή διαμόρφωσης μοτοσυκλετών.
Νέα χαρακτηριστικά R1 ΜΥ2020
- Επιθετικό νέο φέρινγκ σε στυλ M1
- Πλήρως ενοποιημένα εξωτερικά μέρη για βελτιωμένη αίσθηση σύνδεσης του αναβάτη με τη μοτοσυκλέτα
- Αυξημένη αεροδυναμική απόδοση κατά 5%
- Ενισχυμένη αίσθηση ποιότητας και DNA M1
- Αναβαθμισμένη ανάρτηση με αυξημένη πληροφόρηση για την επιφάνεια του οδοστρώματος
- Νέο σύστημα ABS 2 λειτουργιών ελέγχου φρένων (BC) και στροφών
- Νέο σύστημα διαχείρισης πέδησης κινητήρα (EBM) 3 λειτουργιών
- Βελτιστοποιημένο σύστημα ελέγχου εκκίνησης (LCS)
- Νέο γκάζι APSG “ride-by-wire”
- Βελτιωμένη απόδοση καύσης και απόδοση στις υψηλές στροφές
- Βελτιωμένη απόδοση πέδησης
- Νέες ρυθμίσεις για τον αποσβεστήρα κραδασμών τιμονιού
- Υπερσύγχρονα ελαστικά Bridgestone Battlax RS11
- Αναβαθμισμένα όργανα TFT με ενδείξεις BC και EBM
- Κινητήρας που συμμορφώνεται με τους κανονισμούς EU5
Βασικά χαρακτηριστικά R1 MY2020
- Τετρακύλινδρος κινητήρας 998cc – 200Hp τύπου crossplane
- Γραμμική απόδοση ροπής
- Εξαιρετικά προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου
- IMU 6 αξόνων με αισθητήρες Gyro/G για δεδομένα τρισδιάστατης κίνησης
- Λειτουργίες απόδοσης ισχύος (PWR)
- Σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (TCS) / ολίσθησης (SCS) με αισθητήρες πλευρικής κλίσης
- Σύστημα ελέγχου σούζας (LIF) / Σύστημα ελέγχου εκκίνησης (LCS)
- Σύστημα γρήγορης αλλαγής ταχυτήτων (QSS)
- Πλαίσιο αλουμινίου Deltabox με κοντό μεταξόνιο
- Ψαλίδι τύπου ανερχόμενης δοκού / υποπλαίσιο μαγνησίου
- Τροχοί μαγνησίου και ρεζερβουάρ καυσίμου 17 λίτρων από αλουμίνιο
- Ρυθμιζόμενες λειτουργίες οδήγησης με σύστημα επιλογής τρόπου λειτουργίας (PWR)
- Όργανα LCD TFT (Thin Film Transistor)
Το R1 του 2020 θα είναι διαθέσιμο σε δύο χρώματα (μπλε – μαύρο) από το Σεπτέμβριο του 2019 και για την ώρα δεν υπάρχει πληροφόρηση για την τιμή του. Παράλληλα θα εμφανιστεί και η “καθαρόαιμη” έκδοση R1M, για την οποία θα επανέρθουμε με αναλυτικό άρθρο.