Οδηγούμε το μεσαίο Street Adventure της Kawasaki και ανακαλύπτουμε γιατί κρατιέται επί σειρά ετών ψηλά στους πίνακες των πωλήσεων, όντας μια μοτοσυκλέτα πολυεργαλείο που τα κάνει όλα σε πολύ καλό βαθμό. 

Παρουσιάστηκε το 2006 και ομολογουμένως είχε μια δική του αντίληψη περί αισθητικής, ιδιαίτερα στο εμπρός του μέρος, τραβώντας ωστόσο τα βλέμματα (και) με τις καινοτομίες που κουβαλούσε. Εκείνη την εποχή, ήταν όντως ασυνήθιστο να βλέπεις τετράχρονη μοτοσυκλέτα διττού χαρακτήρα με έκκεντρης τοποθέτησης μονό αμορτισέρ, ανεστραμμένο πιρούνι, τεράστιο ασύμμετρο αλουμινένιο ψαλίδι και τελικό εξάτμισης “κρυμμένο” κάτω από αυτό και τον κινητήρα. Μια μοτοσυκλέτα με δικύλινδρο σε σειρά κινητήρα, αντίπαλο δέος (εκείνη την εποχή) των Honda Transalp και Suzuki V-Strom, που έδωσε στην κατηγορία έναν πιο ασφάλτινο χαρακτήρα. Στην ουσία ασπάστηκε τη νεοεισερχόμενη κατηγορία των μοτοσυκλετών διπλής χρήσης με έμφαση στην άσφαλτο, αυτών που σήμερα αποκαλούμε Street Adventure δηλαδή, καθόσον οι σχεδιαστές του έβλεπαν στην αγορά να υπάρχει κοινό που αρέσκεται στο συγκεκριμένο στυλ και το οποίο αδιαφορεί για την οδήγηση εκτός δρόμου. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η τελευταία γενιά Versys 650, στη μορφή που μας συνοδεύει και το 2020, είναι αυτή που ορίστηκε με την τελευταία αλλαγή που δέχθηκε το 2015, με ξανασχεδιασμένη αισθητική και νέα πλαστικά, που αντέγραφαν αυτά του μεγάλου τετρακύλινδρου αδερφού των 1000cc. Έχοντας αφήσει τη στρογγυλεμένη ιδιότροπη αισθητική του παρελθόντος με τους περίεργου σχήματος προβολείς, το τελευταίο 650 φόρεσε δυο “σχιστομάτικους” που περισσότερο θυμίζουν sport μοτοσυκλέτα παρά all rounder street adventure (που είναι στην ουσία). Η Kawasaki δεν περιορίστηκε μόνο στην εμφάνιση, αφού βελτίωσε τις αναρτήσεις, ο κινητήρας δέχθηκε ελαστικές βάσεις για να μειώσει τους κραδασμούς, πήρε και 5 ίππους επιπλέον για δωράκι, με την ιπποδύναμή του να φτάνει τους σχεδόν 70Hp. Η ζελατίνα έγινε (εύκολα) ρυθμιζόμενη, το ρεζερβουάρ μεγάλωσε κατά δύο λίτρα (έφτασε τα 21) και εκτός από το ρυθμιζόμενο (παρακαλώ) ανάποδο πιρούνι το 650 διαθέτει μονό αμορτισέρ με εύχρηστο υδραυλικό ρυθμιστή προφόρτισης ελατηρίου καθώς και βελτιωμένα φρένα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ποιότητα κατασκευής βρίσκεται σε κορυφαίο επίπεδο και παρά τπ γεγονός ότι η μοτοσυκλέτα κατασκευάζεται στην Ταϊλάνδη, σε μια βιομηχανική μονάδα που λειτουργεί εδώ και χρόνια δείχνοντας επανειλλημένα καλά δείγματα γραφής. Μαζί με το facelift, οι αλλαγές έφεραν περισσότερη άνεση σε πόλη και ταξίδι, μεγαλύτερη αυτονομία και πρακτικότητα. Η Kawasaki συνεχίζει να ακολουθεί στο Versys 650 τη μέθοδο της χρήσης κοινής πλατφόρμας των δικύλινδρων μοντέλων της (Ninja 650, Ζ650), όλα με κοινό κινητήρα, πλαίσιο, τροχούς, φρένα κλπ. Είναι μια τακτική που κάνει όλη τη διαδικασία κατασκευής οικονομικότερη, υπακούοντας σε μια φιλοσοφία modular, όπως κάνουν και άλλες εταιρείες. 

Δικύλινδρη καρδιά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κινητήρας είναι ο γνωστός καλός δικύλινδρος της Kawasaki, που μας συντροφεύει για σχεδόν μια 15ετία. Τετράχρονος, δικύλινδρος σε σειρά, υγρόψυκτος, 649cc, με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και οκταβάλβιδη κεφαλή, ανέκαθεν φημιζόταν για την απόδοση και την ελαστικότητά του στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, αλλά παράλληλα και με την ικανότητά του να ανεβάζει σε υψηλότερους ρυθμούς περιστροφής. Η απόδοσή του είναι 69 ίπποι στις 8.500rpm και 6,4kgm ροπής στις 7.000rpm, η τροφοδοσία γίνεται μέσω ηλεκτρονικά ελεγχόμενου ψεκασμού και το κιβώτιο ταχυτήτων είναι μηχανικό με έξι σχέσεις. Οι λαιμοί της εξάτμισης, αφού πρώτα διαγράψουν όμορφες καμπύλες μπροστά από τον κινητήρα, περνούν από κάτω και ενώνονται με ένα μεγάλο καζανάκι/καταλύτη για να καταλήξουν σε ένα όμορφο μονό τελικό στη δεξιά πλευρά και κάτω από το τύπου “μπανάνα” ψαλίδι. Το κέρδος είναι χωροταξικό και χρηστικό, αφενός γίνεται ευκολότερη και εργονομικότερη η τοποθέτηση πλαϊνών βαλιτσών και αφετέρου το πόδι του συνεπιβάτη δεν δέχεται τα κύματα θερμού αέρα που παράγει ένα παραδοσιακά ψηλά τοποθετημένο τελικό. 

Τα περιφερειακά

Ένα κλασικό σωληνωτό περιμετρικό πλαίσιο τύπου διαμάντι, που φέρει τον κινητήρα σαν ενεργό του μέρος, δένει την όλη κατασκευή. Στο μπροστινό τμήμα υπάρχει ένα ανάποδο πιρούνι το οποίο επιπρόσθετα ρυθμίζεται από την κορυφή των καλαμιών του ως προς την προφόρτιση ελατηρίου και την απόσβεση επαναφοράς, κάτι για το οποίο πρέπει να δώσουμε εύσημα στην Kawasaki, μιας και ο ανταγωνισμός από την Ιαπωνία έχει μείνει στα συμβατικά τηλεσκοπικά. Τα καλάμια είναι διαμέτρου 41mm και η διαδρομή που προσφέρει στον τροχό φτάνει τα 150mm. Ένα έκκεντρα τοποθετημένο μονό αμορτισέρ, που εδράζεται απευθείας στο αλουμινένιο ψαλίδι χωρίς συνδέσμους, φροντίζει την πίσω ανάρτηση, που φτάνει τα 145mm διαδρομής. Η ρύθμιση του ελατηρίου του γίνεται εύκολα από ρυθμιστή τύπου στρόφιγγας, ο οποίος βρίσκεται στη δεξιά πλευρά κάτω από τη σέλα και μπορεί να τον χρησιμοποιήσει ο αναβάτης ακόμα και εν κινήσει. Τα φρένα είναι δισκόφρενα τύπου μαργαρίτα μπροστά και πίσω, με το μπροστινό τροχό να διαθέτει δύο των 300mm με διπίστονες αιωρούμενες δαγκάνες και τον πίσω έναν των 220mm με αιωρουμενη δαγκάνα ενός εμβόλου. Το δικάναλο ABS δίνει το παρόν, πλην όμως δεν δίνει τη δυνατότητα απενεργοποίησήσς του. Οι τροχοί είναι 17 ιντσών και οι ζάντες χυτές αλουμινένιες με ελαστικά 120/70 και 160/60 μπροστά και πίσω αντίστοιχα. Οι διαστάσεις της μοτοσυκλέτας είναι 1.415mm μεταξόνιο και 840mm πλάτος, με τη σέλα να απέχει από το έδαφος στα 840mm. Το ύψος από το έδαφος φτάνει τα 170mm, ενώ το βάρος, με το Versys πλήρες υγρών, αγγίζει τα 216 κιλά.

Οδηγώντας

Είναι αρκετά ψηλή η θέση του οδηγού και πρέπει να σηκώσεις το πόδι αρκετά για ανέβεις στη μοτοσυκλέτα, όμως η σέλα είναι καλά σχεδιασμένη και διαθέτει καλό αφρώδες και κάλυμμα. Σου επιτρέπει μικροκινήσεις μπροστά πίσω, αλλά και στερεώνει καλά τη λεκάνη του αναβάτη. Ο κορμός τοποθετείται όρθιος και το ψηλό σωληνωτό τιμόνι έρχεται κοντά στο σώμα του αναβάτη, ρίχνοντας λίγο βάρος στους καρπούς και δίνοντάς του έτσι αφενός καλό έλεγχο στις αργές ταχύτητες και αφετέρου περισσότερη άνεση στο ταξίδι. Με σέλα και τιμόνι σε εργονομικές θέσεις, αυτό που μένει είναι η προστασία από αέρα και το τι όργανο αντικρύζει –και ζει μαζί του καθημερινά– ο αναβάτης. Η προστασία από τη στενή ζελατίνα αποδεικνύεται πολύ καλή, αφού κόβει τη μεγάλη δύναμη του αέρα και αφήνει λίγους στροβιλισμούς προς την κορυφή του κράνους. Το όργανο, αν και διαθέτει ευδιάκριτες ενδείξεις και γενικά προσφέρει  αρκετές πληροφορίες, δεν θα κερδίσει βραβείο ομορφιάς, επιμένοντας μάλλον στη λειτουργικότητα. Ο συμπλέκτης είναι μαλακός, όπως και το κιβώτιο των ταχυτήτων, ενώ το 650 είναι μια ακόμα μοτοσυκλέτα της οποίας η πρώτη μπαίνει με θόρυβο και μικρό κλώτσημα. Κατά τα άλλα το εξάρι κιβώτιο είναι πολύ καλό στη λειτουργία του και σωστά κλιμακωμένο, έτσι ώστε να μην αφήνει κενά στις επιταχύνσεις. Οι μηχανικοί θόρυβοι και ο ήχος του κινητήρα είναι σε χαμηλά επίπεδα, όταν ακούς το Versys να περνάει δίπλα σου ο ήχος που βγαίνει από την εξάτμιση είναι μπάσος, έτσι όπως πρέπει δηλαδή σε έναν ροπάτο δικύλινδρο κινητήρα.

Βέβαια, μόλις αρχίσει να ανεβάζει στροφές, ένα καθαρά μοτοσυκλετιστικό ουρλιαχτό βγαίνει στην ατμόσφαιρα. Καλή απόδοση στις χαμηλές-μεσαίες στροφές και προοδευτικότητα της δύναμης είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν το δικύλινδρο σύνολο, που επιταχύνει τη μοτοσυκλέτα χωρίς σκορτσάρισμα ή κόμπιασμα όταν ανοίγεις το γκάζι από τα 50-55 km/h και με τελευταία σχέση στο κιβώτιο. Από την άλλη, το εντυπωσιακό είναι ότι για τόσο ροπάτο κινητήρα δεν περιμένεις ότι θα μπορεί να ανεβάζει τόσο γρήγορα και άνετα στροφές φτάνοντας εύκολα στην κόκκινη περιοχή του στροφόμετρου, ξαφνιάζοντάς σε για το πόσο σβέλτα μπορεί να κινηθεί το 650, παρότι δεν διαθέτει πολλούς ίππους. Η πραγματική τελική μετρήθηκε λίγο παραπάνω από τα 184km/h (με το κοντέρ να δείχνει σχεδόν 200) και τα 0-400 μέτρα επιτυγχάνονται σε 13.1 δευτερόλεπτα. Οι κραδασμοί, που μεταφέρονται κυρίως στη σέλα, εμφανίζονται αδρά μέχρι τις 3.000rpm και σαν υψίσυχνοι -και όχι ενοχλητικοί- μετά τα 140km/h στον αυτοκινητόδρομο.

Οι αναρτήσεις, στις “μαλακές” τους ρυθμίσεις είναι πολύ άνετες και θυμίζουν τουριστική μοτοσυκλέτα, ενώ στις αντίστοιχες “σκληρές” καταφέρνουν να φερθούν αρκετά sport και να κρατούν το σύνολο στην προβλεπόμενη πορεία με σταθερότητα. Λίγο απότομο στη λειτουργία του είναι το μονό αμορτισέρ, ειδικά στην επαναφορά, ενώ με το βάρος του συνεπιβάτη συμορφώνεται και βελτιώνεται. Η εύκολη ρύθμισή του είναι “βάλσαμο”, αφού κινούμενοι σε ορεινό δρόμο με στροφές και με βαρύ δεύτερο άτομο στη σέλα, στην τρίτη προσπάθεια βρήκαμε την κατάλληλη ρύθμιση, χωρίς καν να χρειαστεί να σταματήσουμε. Το τιμόνι είναι εύκολο και γρήγορο στις αντιδράσεις του, ενώ μέσα στην πόλη η μεγάλη ακτίνα στροφής του βοηθάει στην αυξημένη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η μοτοσυκλέτα είναι σταθερή παντού, ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες, ενώ συνεργάζεται με μια τριάδα πολύ καλών φρένων με καλή αίσθηση και ακόμα καλύτερη αποτελεσματικότητα. Σε καλή άσφαλτο και δυνατό φρενάρισμα, το ABS θα ενεργοποιηθεί αργά, πετυχαίνοντας πολύ καλές επιδόσεις. 

Στο ταξίδι μπορείς να κινείσαι είτε κάτω από τα 130km/h με οικονομία για ώρες (ανάβει στο ψηφιακό όργανο και το αντίστοιχο σηματάκι του eco), με τον κινητήρα να βρίσκεται σε περιοχή άριστης απόδοσης από πλευράς κατανάλωσης/οφέλους, είτε με υψηλότερες ταχύτητες 140-160 km/h. Στη δεύτερη περίπτωση βέβαια, η μέση κατανάλωση των 5,5 λίτρων θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον ένα λίτρο στα 100 χιλιόμετρα. Αν πηγαίνεις διαρκώς με χαμηλές στροφές, τότε μπορείς να πετύχεις και 4,7 λίτρα στα 100, ενώ με βαρύ δεξί χέρι η κατανάλωση θα ξεπεράσει τα 7,3. 

Επίλογος

Το Versys 650 προσφέρει αυτά που υπόσχεται και κοστίζει 8.690€, μια τιμή που βρίσκεται στο πάνω άκρο της κατηγορίας, καθώς το V-Strom 650 είναι στα 8.395€ (τιμή προσφοράς αυτή τη στιγμή), το NC750X στα 8.650€ και το Tracer 700 στα 8.290€ (μοντέλο 2018-19, αυτό του 2020 αναμένεται). Οι διαφορές δεν είναι μεγάλες για να γύρουν την πλάστιγγα προς κάποια μεριά, οπότε μένει να αποφασίσουν το γούστο και οι προσωπικές ανάγκες του εκάστοτε αγοραστή. Το Kawasaki είναι μια λειτουργική, εύκολη και διασκεδαστική μοτοσυκλέτα, που κάνει τα πάντα χωρίς τον παραμικρό δισταγμό. Προσαρμόζεται άμεσα στις ορέξεις του αναβάτη, είτε αυτός θέλει να βολτάρει με 3.000rpm είτε να βάζει τη βελόνα του στροφόμετρου στο κόκκινο. Αισθάνεται περίφημα τόσο μέσα στην πόλη όσο και στον αυτοκινητόδρομο, διαθέτοντας ένα συνολικό ταμπεραμέντο που σε κερδίζει.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας: Τετράχρονος, δικύλινδρος σε σειρά, υγρόψυκτος, κυβισμού 649, με 2 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες στον κύλινδρο, τροφοδοσία με ψεκασμό
Ισχύς: 69Ηp στις 8.500rpm
Πλαίσιο: Ατσάλινο σωληνωτό τύπου “διαμάντι”
Ανάρτηση: Ανάποδο πιρούνι με καλάμια διαμέτρου 41mm και διαδρομή 150mm / Μονό αμορτισέρ χωρίς μοχλικό και διαδρομή 145mm
Φρένα: Δύο δίσκοι 300mm, δαγκάνες 2 εμβόλων / Δίσκος 250mm, δαγκάνα 1 εμβόλου, δικάναλο ABS
Τροχοί: 17 ιντσών με διαστάσεις ελαστικών 120/70 μπροστά και 160/60 πίσω
Μεταξόνιο: 1.415mm
Ύψος σέλας: 840mm
Ρεζερβουάρ: 21lt
Βάρος: 216kg (με όλα τα υγρά)
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης