του Νίκου Βιτσιλάκη
Μπορεί τα κυβικά του να είναι λίγα, όμως όλα τα υπόλοιπα δημιουργούν ένα εντυπωσιακό μίνι Αdventure πολλαπλών χρήσεων που επαναφέρει την κατηγορία στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος πολλών αναβατών και με ιδιαίτερα προσιτό τρόπο..
Είναι κάποια μοντέλα που είτε το θέλουν είτε όχι επηρεάζουν τη μοτοσυκλετιστική σκηνή. Από το 2019, ένα από αυτά είναι το Daytona T310, το οποίο –με τιμή στα 4.085€- θα κάνει πολλούς να αναθεωρήσουν σχετικά με το τι θέλουν να οδηγούν για τα επόμενα χρόνια. Και ενώ πριν η τάση ήταν “αφήνω τη μοτοσυκλέτα για να περάσω στα scooter”, τώρα εύκολα μπορεί να γίνει “ξεχνάω τα scooter και επιστρέφω στη μοτοσυκλέτα”, μιας και το 310 έχει πολλά να προσφέρει, τόσο από πλευράς χαρακτήρα και εμφάνισης, όσο και -πολύ περισσότερο- από πρακτική άποψη. Αυτό το λιλιπούτειο Adventure διαθέτει εμφάνιση που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο, τραβώντας τα ίδια βλέμματα με ένα μεγάλο δικύλινδρο μοντέλο της BMW. Παρότι το μέγεθος δεν είναι ίδιο, είναι οι σωστές διαστάσεις των πλαστικών και των εξαρτημάτων, είναι το φινίρισμα, η ιδιαίτερη διχρωμία και η συνολική ποιότητα που κάνουν το μικρό Τ310 ..“exclusive”. Η αισθητική του Daytona T310 είναι το “κάτι άλλο”, κυριολεκτικά. Πολύ έξυπνα σχεδιασμένο και πολύ προσεκτικά κατασκευασμένο από την Tayo Motorcycle Technology, στην οποία ανήκει το όνομα/brand Zontes και σαν τέτοιο πωλείται στην Ευρώπη (με 10-15% υψηλότερη τιμή απ’ ότι στην Ελλάδα!). Το 310 διαθέτει τη δική του προσωπικότητα, ενώ υπερέχει συντριπτικά του ανταγωνισμού στον τομέα του εξοπλισμού, ανταγωνιζόμενο μοτοσυκλέτες μεγαλύτερου κυβισμού και διπλάσιας και τριπλάσιας τιμής! Ανάμεσα στο στάνταρ εξοπλισμό του περιλαμβάνονται φώτα LED, ψηφιακή οθόνη, smart key, ηλεκτρικό κλείδωμα τιμονιού, ηλεκτρικό άνοιγμα τάπας βενζίνης, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη σε ύψος ζελατίνα, ABS Bosch 9.1M και πάει λέγοντας. Όμως έχουμε και ανεστραμμένο πιρούνι, χούφτες, ποδιά, χυτή βάση μαρσπιέ, πλαστική σχάρα, προστατευτικά σίδερα, φωτιζόμενους διακόπτες, δύο χάρτες λειτουργίας του κινητήρα, φόρτιση USB, σέλα που ανοίγει με διακόπτη και σίγουρα είνα αδύνατον να βρεις στην αγορά σήμερα μια τόσο πλούσια εξοπλισμένη μοτοσυκλέτα, ακόμα και πολύ μεγαλύτερου κυβισμού.
Εμφάνιση και ποιότητα
Η εμφάνιση είναι διαστημική τύπου Transformers και πρόκειται για συνειδητή επιλογή των σχεδιαστών της εταιρείας, που έχουν ρίξει μπόλικη δουλειά σε κάθε ένα από τα μικρά και τα μεγαλύτερα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας, τίποτα δεν δείχνει να έχει αφεθεί στην τύχη του. Φορτωμένο αισθητικά είναι το μπροστινό μέρος, με πολλά πλαστικά τμήματα να ενώνονται μεταξύ τους, δίνοντας τελικά τη δυναμική εικόνα ενός προϊστορικού πουλιού ή ενός ορνιθόρυγχου (εντυπωσιακών προδιαγραφών μοναδικό όν στο ζωικό βασίλειο). Μόνη παραφωνία κατά τη γνώμη μας το τετραγωνισμένο μεγάλο μπροστινό φτερό, που θα μπορούσε να είναι πιο κομψό. Το αξιοπρόσεκτο -και συνάμα σημαντικό- σε αυτή τη μοτοσυκλέτα είναι ότι η μητρική της Zontes, η Τayo, είναι η κατασκευάστρια εταιρεία φτιάχνοντας το 70% των εξαρτημάτων εντός του εργοστασίου. Με τον τρόπο αυτό έχει πλήρη έλεγχο όλης της διαδικασίας, μεγάλη ελαστικότητα στις αποφάσεις της και αυτονομία που σπανίζει πλέον στο βιομηχανικό τομέα. Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, ειδικά αν συγκριθεί με την τιμή αγοράς και πολύ δύσκολα θα βρει κάποιος σημείο ή λεπτομέρεια που ξεφεύγει προς το μέτριο.
Ο κινητήρας και τα περιφερειακά
Mονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, με τέσσερις βαλβίδες και δύο εκκεντροφόρους ο κινητήρας, αποδίδει 35,4 ίππους στις 9.500rpm και 3,0kgm ροπής στις 7.500rpm. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι έξι σχέσεων και η τροφοδοσία γίνεται από ηλεκτρονικό ψεκασμό της Delphi. Το ψυγείο είναι σχετικά μικρό και στα δεξιά τοποθετημένο, ενώ ρόλο ψυγείου και δοχείου μεταφοράς του λαδιού παίζει ο μπροστινός σωλήνας του πλαισίου (ξηρό κάρτερ). Υπάρχουν διαθέσιμες δυο χαρτογραφήσεις λειτουργίας, μια οικονομική (eco) και μια πιο “γρήγορη” (sport). Η εκκίνηση γίνεται χωρίς κλειδί, ενώ και το τιμόνι κλειδώνει αυτόματα-ηλεκτρικά μόλις δοθεί το ΟΚ από το τηλεκοντρόλ που φέρει ο ιδιοκτήτης. Η εξάτμιση είναι “μία σε δύο” και καταλήγει στη δεξιά πλευρά με ένα άκρως εντυπωσιακό κοντό τελικό, το οποίο θυμίζει πανάκριβη ευρωπαϊκή κατασκευή και αποτελεί μια από τις ατραξιόν της μοτοσυκλέτας. Το πλαίσιο είναι σωληνωτό με μονή ραχοκοκαλιά και το πιρούνι ανάποδο (USD) χωρίς ρυθμίσεις με διαδρομή 110mm και καλάμια διαμέτρου 37mm. Πίσω υπάρχει μονό αμορτισέρ με ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου και ένα περίτεχνο κατασκευαστικά ψαλίδι, με νεύρα ενίσχυσης και υλικό το αλουμίνιο. Οι ζάντες είναι και γεροδεμένες και «πολύ ψαγμένες» σχεδιαστικά, χυτές αλουμινένιες διαμέτρου 17 ιντσών με ελαστικά 110/70R17 και 160/60R17, κάνοντας έτσι καλύτερη την κίνηση στην άσφαλτο, παρά στο χώμα. Δισκόφρενο 260mm με δαγκάνα δύο εμβόλων υπάρχει στο μπροστινό τροχό, δισκόφρενο υπάρχει και στον πίσω, διαμέτρου 200mm με μονοπίστονη δαγκάνα. Το ABS της Bosch είναι δικάναλο, ενεργεί δηλαδή και στους δυο τροχούς. Το βάρος της κατασκευής δεν ξεπερνάει τα 160 κιλά, το μεταξόνιο φτάνει τα 1.400mm και το δοχείο καυσίμου έχει χωρητικότητα 15,5 λίτρων.
Στην πράξη
Η εργονομία του Τ310 σε κερδίζει μόλις ανέβεις στη λογικού ύψους (830mm) σέλα. Το τιμόνι είναι ανισόπαχο και στηρίζεται πάνω σε μια πλάκα με μεγάλους αποστάτες, έτσι ώστε να βρίσκεται σε “εντουράδικο” ύψος. Μεγάλο είναι το ορθογώνιο ψηφιακό όργανο (με δυσδιάκριτες ενδείξεις τις ηλιόλουστες μέρες), οι καλοφτιαγμένες μανέτες είναι ρυθμιζόμενες, οι αναδιπλούμενοι καθρέφτες νομίζεις ότι προέρχονται από πολύ ακριβότερη μοτοσυκλέτα, όπως και οι προστατευτικές αλουμινένιες χούφτες. Μπορεί να μη συμπαθούμε ιδιαίτερα τα προστατευτικά σίδερα γύρω από τις μοτοσυκλέτες, αλλά η δουλειά που κάνουν είναι σημαντική για το πορτοφόλι του ιδιοκτήτη σε περίπτωση πτώσης, οπότε η γνώμη μας περιττεύει. Στον τομέα της τουριστικής χρήσης υπάρχει και μεγάλη πλαστική σχάρα αποσκευών, που μπορεί να φιλοξενήσει μπαγκαζιέρα και βαλίτσες, ενώ διαθέτει και μεγάλες χειρολαβές. Με ένα κουμπί από το παραφορτωμένο με διακόπτες αριστερό άκρο του τιμονιού ρυθμίζεται και το ύψος της ζελατίνας σε δυο θέσεις. Η διαφορά είναι μικρή στο δρόμο και τον αέρα, ενώ θα θέλαμε να δοκιμάσουμε μια μεγαλύτερη ζελατίνα που θα ήταν πιο αποτελεσματική. Η σέλα έχει ικανοποιητικό μέγεθος και δίνει σχετική ελευθερία κίνησης. Καλό αλλά λίγο είναι το αφρώδες (θα μπορούσε να διαθέτει παραπάνω για να είναι πιο μαλακή) και το ντεπόζιτο έχει εσοχές για τα γόνατα.
Ευτυχώς τα σίδερα είναι κολλητά πάνω στα πλαστικά, δεν προεξέχουν (ειδικά στο κατώτερο μέρος τους) και διατηρούν έτσι τη σχετικά λεπτή σιλουέτα της μοτοσυκλέτας, κάτι πολύ χρήσιμο σε αστική χρήση. Από πρακτικής άποψης, μέσα στην πόλη λείπουν μερικά εκατοστά κοψίματος του τιμονιού, που θα το έκαναν το Τ310 πιο ευέλικτο. Στις χαμηλές στροφές, με το πρόγραμμα Eco η τροφοδοσία και η λειτουργία του κινητήρα είναι πιο προοδευτική, ενώ πιο άμεση γίνεται στην επιλογή sport. Τα πόδια του αναβάτη τοποθετούνται σε αρκετά βολική θέση, με τα γόνατα λίγο πιο κλειστά από τις 90 μοίρες. Τα μαρσπιέ του διαθέτουν λάστιχο που μειώνει τους κραδασμούς, όπως και του συνεπιβάτη. Ο κινητήρας των 35,4 ίππων είναι ήσυχος, έχει καλή και απροβλημάτιστη λειτουργία-τροφοδοσία χωρίς κομπιάσματα. Η δύναμή του στις χαμηλές στροφές είναι απλά ικανοποιητική, ενώ δείχνει να ξυπνάει από τις μεσαίες στροφές και πάνω, με λίγους κραδασμούς να εμφανίζονται από τις 7.000rpm και έπειτα. Το ευχάριστο στη χρήση, μονοκύλινδρο, τετραβάλβιδο μοτεράκι ξέρει να ανεβάζει στροφές και πετυχαίνει ανά σχέση κιβωτίου τις ακόλουθες ταχύτητες: 40, 60, 80, 110, 130 και 158 km/h η έκτη ταχύτητα. Μια καθόλου άσχημη τελική για μια μοτοσυκλέτα 312 κυβικών, έτσι δεν είναι; Ένα ακόμα ευχάριστο στοιχείο στην καθημερινή συμβίωση με το Τ310 είναι ο προοδευτικός στη λειτουργία συμπλέκτης, που γίνεται άριστος συνεργάτης στα αργά κομμάτια της πόλης ή της βόλτας στο χώμα. Καλής λειτουργίας είναι και το κιβώτιο ταχυτήτων, που εμφανίζεται λίγο σκληρό μόνο στην περιοχή δευτέρας-νεκράς-πρώτης σχέσης.
Η ισχύς πέδησης του μπροστινού δίσκου είναι ικανοποιητική για καθημερινή χρήση, ενώ στη σπορ οδήγηση θα χρειαστεί περισσότερη δύναμη στη μανέτα. Η δυνατότητα ρύθμισής της βοηθά την κατάσταση, ενώ στο μέλλον δεν θα ήταν άσχημη ιδέα να τοποθετηθεί από το εργοστάσιο ένα μεγαλύτερης διαμέτρου δισκόφρενο. Το πιρούνι είναι προοδευτικό και μεσαίας σκληρότητας, προσφέροντας βασικά άνεση, ενώ θα βυθιστεί έντονα στα απότομα φρεναρίσματα. Το Τ310 μπαίνει γρήγορα και εύκολα στις στροφές και κρατάει την πορεία του, αν και στην είσοδο της στροφής εμφανίζει μια μικρή ασάφεια στο μπροστινό τμήμα σε σχέση με το πίσω μέρος. Aν ο αναβάτης το πιέσει σε διαδρομή με στροφές, απαιτώντας πιο σπορ επιδόσεις, το πιρούνι θα δυσκολευτεί και το πλαίσιο θα εμφανίσει λίγες ελαστικότητες, αλλά πάντα σε πολιτισμένα, λογικά πλαίσια. Είναι αλήθεια ότι οι τροχοί διαμέτρου 17 ιντσών και οι περιορισμένες διαδρομές των αναρτήσεων δεν είναι ότι το καλύτερο για οδήγηση εκτός δρόμου, όμως είναι το πλάτος των μικτής χρήσης ελαστικών και η δυνατότητα απενεργοποίησης του ABS που κάνουν το 310 να “παίζει στο χώμα”, αρκεί ο αναβάτης του να μην έχει παράλογες απαιτήσεις. Παίρνοντας το Τ310 από το χώρο που θα σπαταλήσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του (την πόλη) και αφού ανεβάσεις τη ζελατίνα στην υψηλή θέση, θα βγεις στην εθνική οδό και θα βρεις τις ταχύτητες όπου εσύ και αυτό αισθάνεστε καλύτερα: ανάμεσα στα 100-130 km/h. Στο οποίο ταξίδι, αν κρατήσεις την ταχύτητα σε αυτά τα επίπεδα, θα δεις την κατανάλωση να κατεβαίνει κάτω από τα 4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα και την αυτονομία να ξεπερνάει τα 380 χιλιόμετρα.
Τελικά;
To πολυχρηστικό μοτοσυκλετάκι που λέγεται Daytona Τ310 είναι ένα πραγματικό μίνι adventure με την τιμή του στα 4.085€ να αποτελεί ένα πργματικό δέλεαρ. Έχει την όψη που κερδίζει βλέμματα, το χαζεύουν όλοι, έχει το χαρακτήρα, έχει τις επιδόσεις και, κυρίως, έχει και εξοπλισμό που συναντάς σε πολύ ακριβότερες μοτοσυκλέτες. Και ξέρετε ποιο είναι το σημαντικότερο; Ότι μια τέτοιου κυβισμού μοτοσυκλέτα μπορεί να προσφέρει μοναδικές στιγμές στον αναβάτη της σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, όπου η πρόσβαση στους χωματόδρομους είναι ακόμα ελεύθερη. Γιατί το 310 τα καταφέρνει όλα: και την πόλη και την εθνική και το χώμα. Κάτι σαν ελβετικός σουγιάς σε τιμή Κίνας…
Πηγή συνεργασίας motorbike.gr
|
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ |
Κινητήρας |
|
Τύπος |
Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος |
Κυβισμός |
312cc |
Διάμετρος επί διαδρομή |
80x62mm |
Εκκεντροφόροι / Βαλβίδες |
2ΕΕΚ / 4 |
Ιπποδύναμη |
35,4Hp στις 9.500rpm |
Ροπή |
30Nm στις 7.500 rpm |
Τροφοδοσία |
Ηλεκτρονικός ψεκασμός |
Σχέσεις ταχυτήτων |
6 |
Συμπλέκτης / Λειτουργία |
Υγρός Πολύδισκος – Μηχανικός |
Πρωτεύουσα μετάδοση |
Με γρανάζια |
Τελική μετάδοση |
Με αλυσίδα |
Πλαίσιο |
|
Τύπος πλαισίου |
Περιμετρικό από ατσάλι |
Αναρτήσεις |
|
Μπροστά (Τύπος – Διαδρομή) |
Ανάποδο τηλεσκοπικό πιρούνι – 110 mm |
Ρυθμίσεις |
Καμία |
Πίσω (Τύπος – Διαδρομή) |
Ένα Αμορτισέρ – 110 mm |
Ρυθμίσεις |
Προφόρτιση |
Φρένα |
|
Μπροστά (Τύπος – Διάμετρος) |
Δισκόφρενο – 260 mm |
Δαγκάνα |
Ενός εμβόλου με ABS |
Πίσω (Τύπος – Διάμετρος) |
Δισκόφρενο – 200 mm |
Δαγκάνα |
Ενός εμβόλου με ABS |
Τροχοί |
|
Μπροστά (Διάμετρος – Ελαστικό) |
17 – 110/70 |
Πίσω (Διάμετρος – Ελαστικό) |
17 – 160/60 |
Διαστάσεις – Βάρος |
|
Μήκος |
2.093mm |
Πλάτος |
830mm |
Ύψος |
1.360mm |
Μεταξόνιο |
1.400mm |
Ύψος Σέλας |
830mm |
Ρεζερβουάρ |
15,5lt |
Βάρος |
159kg |