Του Νίκου Βιτσιλάκη
O στόχος ήταν ξεκάθαρος, το superbike της BMW έπρεπε να είναι δυνατότερο, ελαφρύτερο και ευκολότερο στην οδήγηση. Όπερ και εγένετο..
Το νέο S 1000 RR έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στην EICMA του 2018 με πλήρως επανασχεδιασμένο κινητήρα και ανάρτηση, με μεγαλύτερη ιπποδύναμη κατά 8 ίππους (που φτάνει τώρα τους 207) και με χαμηλότερο βάρος από τα 208 κιλά στα 197 (193,5 με το πακέτο M)! Μπαίνει λοιπόν στην τρίτη και εντελώς νέα γενιά του, όπου πέρα από τις βελτιωμένες επιδόσεις, ανάμεσα στους στόχους ήταν να γυρίζει κατά ένα δευτερόλεπτο ταχύτερα στην πίστα από το προηγούμενο, να διαθέτει πιο φιλική στο χρήστη σχεδίαση καθώς και να προσφέρει βέλτιστο έλεγχο και να είναι ευκολοδήγητο. Το νέο RR δεν θα αφήσει κανένα αναβάτη ανικανοποίητο, είτε σε καθημερινή χρήση σε επαρχιακούς δρόμους γεμάτους στροφές είτε στην οδήγηση στο όριο μέσα στην πίστα. Και αυτό επιτυγχάνεται χάρη στο ότι η BMW Motorrad έχει ανεβάσει σε εντελώς άλλο επίπεδο συστήματα υποβοήθησης όπως τα traction και wheelie control, το ABS και το Hill Start Control. Το ίδιο βέβαια ισχύει για τα φώτα LED και τα TFT όργανα της μοτοσυκλέτας.
Νέος κινητήρας τεχνολογίας ShiftCam
Χάρη στον επανασχεδιασμένο 4κύλινδρο σε σειρά κινητήρα, ο οποίος είναι και 4 κιλά ελαφρύτερος από πριν, το RR του 2019 αγγίζει άλλα επίπεδα απόδοσης. Για το σκοπό αυτό δε βελτιώθηκε μόνο η αρχιτεκτονική των αυλών εισαγωγής και εξαγωγής, αλλά υιοθετήθηκε για πρώτη φορά και η νέα τεχνολογία BMW ShiftCam, η οποία μεταβάλλει το χρονισμό των βαλβίδων και τη βύθιση των βαλβίδων εισαγωγής. Ο επανασχεδιασμένος αυλός εισαγωγής και η νέα εξάτμιση, η οποία είναι ελαφρύτερη κατά 1,3 κιλά, έχουν συμβάλει επίσης στη βελτίωση της συνολικής απόδοσης. Χάρη στην αύξηση μάλιστα της ροπής σε ένα ευρύ φάσμα περιστροφής, η μοτοσυκλέτα είναι πιο εύκολη στην οδήγηση και έχει ακόμα καλύτερη επιτάχυνση.
Εξελιγμένη ανάρτηση και γεωμετρία
Και στον τομέα της ανάρτησης οι τεχνικοί της BMW εξάντλησαν κάθε δυνατότητα. Δεδομένου ότι στόχος τους ήταν η σημαντική εξοικονόμηση βάρους, ο κινητήρας παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην ισορροπία του πλαισίου από πριν. Οι απαιτήσεις στο σχεδιασμό του νέου σκελετού, πέρα από τη βελτίωση της συνολικής εργονομίας, ήταν να διοχετεύονται τα φορτία απευθείας στον κινητήρα με τον πιο άμεσο τρόπο. Τα δυναμικά χαρακτηριστικά του νέου RR είναι βελτιωμένα σημαντικά χάρη στη νέα γεωμετρία της θέσης οδήγησης, τη βελτιωμένη κατανομή των φορτίων στους τροχούς και την ελαχιστοποίηση της συνολικής μάζας. Το νέο μοχλικό σύστημα Full Floater Pro στην πίσω ανάρτηση συνετέλεσε επίσης σημαντικά στην αξιοσημείωτη βελτίωση της απόδοσής της. Η νέα γενιά της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης DDC είναι βέβαια διαθέσιμο στοιχείο προαιρετικού εξοπλισμού. Σχεδιασμένο ειδικά για το RR, το σύστημα Dynamic Damping Control δεν κάνει συμβιβασμούς στις ρυθμίσεις και αυτό έχει επιτευχθεί χάρη στην υιοθέτηση νέας τεχνολογίας στις βαλβίδες και στον ηλεκτρονικό έλεγχο της ανάρτησης. Επιπλέον, η μοτοσυκλέτα διατίθεται με ειδικό πρόγραμμα, που δίνει τη δυνατότητα ακόμα πιο εξατομικευμένων ρυθμίσεων για χρήση στην πίστα.
Επτά προγράμματα οδήγησης
Το νέο RR διαθέτει τέσσερα βασικά προγράμματα, Rain, Road, Dynamic και Race. Για όσους θέλουν να εντρυφήσουν στον κόσμο της πίστας και της αγωνιστικής οδήγησης, το προαιρετικό πακέτο “Pro Modes” προσφέρει τρία επιπλέον (Race Pro 1-3), τα οποία επιτρέπουν εντελώς προσωπικές ρυθμίσεις όλων των συστημάτων ελέγχου, όπως το Dynamic Traction Control, το ABS, το σύστημα ελέγχου ανύψωσης του μπροστινού τροχού, καθώς και της απόκρισης του γκαζιού και του φρένου κινητήρα, ώστε να ταιριάζουν με ακρίβεια στο επίπεδο και στο στιλ οδήγησης του αναβάτη. Άλλα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο πακέτο “Pro Modes” είναι το σύστημα Launch Control για τέλειες εκκινήσεις και ο ρυθμιζόμενος κόφτης ταχύτητας Pit Lane Limiter για την έξοδο στα pit. Όσο για το στάνταρ σύστημα HP Shift Assistant Pro, εξασφαλίζει ταχύτατα ανεβάσματα και κατεβάσματα ταχυτήτων χωρίς την ανάγκη χρήσης συμπλέκτη.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Oθόνη TFT 6,5” με πλήθος ενδείξεων
Ο πίνακας οργάνων είναι πλήρως επανασχεδιασμένος και ενδείκνυται ακόμα περισσότερο για αγωνιστική χρήση. Πέρα από την πληθώρα πληροφοριών που παρέχει στον αναβάτη, οι τεχνικοί της BMW Motorrad φρόντισαν η οθόνη να είναι απόλυτα ευανάγνωστη ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες φωτισμού. Στόχος τους ήταν να προσφέρουν στον αναβάτη διαφορετικές οθόνες ενδείξεων για κάθε χρήση. Η οθόνη Pure Ride διαθέτει ενδείξεις για κανονική οδήγηση δρόμου ενώ οι τρεις οθόνες Core έχουν σχεδιαστεί για αγωνιστική χρήση στην πίστα με το στροφόμετρο, για παράδειγμα, είτε σε αναλογική (Core 1 και 2), είτε σε γραμμική μορφή (Core 3).
Σημασία στην εργονομία
Η νέα σχεδίαση του κυρίως πλαισίου, του λεγόμενου Flex Frame, κατέστησε δυνατή τη σχεδίαση πιο λεπτού ρεζερβουάρ και περισσότερο εργονομικής σέλας, με στόχο τη βελτιωμένη στήριξη και σταθερότητα των γονάτων του αναβάτη. Επιπλέον, τα βελτιωμένα σημεία επαφής και το εργονομικό τρίγωνο που σχηματίζουν τα άκρα του τιμονιού με τη σέλα και τα μαρσπιέ, συνεπάγονται μία ιδανική θέση οδήγησης. Ταυτόχρονα, χάρη στη νέα εξωτερική εμφάνιση, το RR δείχνει από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για εντελώς νέο μοντέλο και αυτό οφείλεται τόσο στη δυναμική νέα σχεδίαση όσο και στους δύο, τελείως ξεχωριστούς, χρωματικούς συνδυασμούς Racing Red και Motorsport.
Κύρια χαρακτηριστικά BMW S 1000 RR
•4 κιλά ελαφρύτερος, επανασχεδιασμένος 4κύλινδρος σε σειρά κινητήρας με τεχνολογία BMW ShiftCam • Αυξημένη ισχύς και ροπή: 207Hp στις 13.500rpm και 113Nm στις 11.000 rpm
• Τουλάχιστον 100 Nm διαθέσιμης ροπής από τις 5.500 έως τις 14.500 rpm
• Επίπεδη καμπύλη ροπής για πιο ομαλή επιτάχυνση. Μεγαλύτερη ευκολία στην οδήγηση και βελτιωμένος έλεγχος χάρη στην αύξηση της διαθέσιμης ροπής στο χαμηλό και μεσαίο φάσμα περιστροφής.
• Επανασχεδιασμένη ανάρτηση με Flex Frame σκελετό, στον οποίο ο κινητήρας αποτελεί φερόμενο στοιχείο σε μεγαλύτερο βαθμό από πριν
• Σημαντικά βελτιωμένη εργονομία χάρη στο σκελετό Flex Frame
• Βελτιωμένη γεωμετρία ανάρτησης για ακόμ καλύτερο κράτημα, αυξημένη ελκτική πρόσφυση και καλύτερη αίσθηση ακόμα και στο όριο
• Εξελιγμένες ρυθμίσεις της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης Dynamic Damping Control DDC με βαλβίδες νέας γενιάς στον προαιρετικό εξοπλισμό
• Νέα πίσω ανάρτηση με χαμηλότερο βάρος κατά 300gr από πριν και μοχλικό σύστημα Full Floater Pro • Χαμηλότερο βάρος κατά 11 έως 14,5 κιλά
• Νέα εξάτμιση με χαμηλότερο βάρος κατά 1,3 κιλά
• Νέα συστοιχία αισθητήρων 6 αξόνων (IMU)
• Ακόμa πιο εξελιγμένο Dynamic Traction Control DTC στο βασικό εξοπλισμό
• Σύστημα ελέγχου σούζας (DTC Wheelie Function) στο βασικό εξοπλισμό
• Ρυθμιζόμενη λειτουργία (με διακόπτη +/-) DTC Wheelie στον προαιρετικό εξοπλισμό
• Ρυθμιζόμενη λειτουργία φρένου κινητήρα
• Στάνταρ ABS Pro για μεγαλύτερη ασφάλεια στο φρενάρισμα ακόμα και μέσα στη στροφή
• Νέα προγράμματα οδήγησης
• Launch Control για τέλειες εκκινήσεις στο προαιρετικό πακέτο Pro Modes
• Κόφτης Pit Lane για ακριβέστατη ρύθμιση της ταχύτητας στα pit μαζί με το προαιρετικό πρόγραμμα Pro Modes
• Στάνταρ Shift Assistant Pro για ταχύτητα ανεβάσματα και κατεβάσματα ταχυτήτων χωρίς τη χρήση συμπλέκτη
• Μοχλός ταχυτήτων με εύκολο σύστημα μετατροπής σε αγωνιστική διάταξη
• Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο cruise control στο βασικό εξοπλισμό
• Νέος πίνακας οργάνων με οθόνη TFT 6,5 ιντσών
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης